|
- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Aktuális trendek | 2010
Hogy megismerje aktuális trendjeinket, kattintson a képekre!
még|vágyak
Az egyre szűkösebb kereslettel szembesülő vállalatok mindinkább küzdenek azért, hogy megragadják a fogyasztó figyelmét, hogy különlegesként érzékeltessék termékeiket, szolgáltatásaikat. A kulcsszó ma is a vágykeltés, a csábítás. Ma azonban ez kevésbé tárgyiasult, anyagi értelmű vágykielégítés - figyelembe véve a lehetőségeket is -, hanem inkább szellemi jellegű.
2010-ben az állandóságra való vágy lesz az egyik jellemző. Megtalálni az egyensúlyt az idő nyomása alatt, a munka-család-én általi kihívások között. Fontos lesz még az
infovágy: a fogyasztó vágyik az információra, hogy megtalálja a legjobbak közül a legjobbakat, a legolcsóbbak közül a legolcsóbbat, a legelsők közül a legelsőt, a legegészségesebb közül a legegészségesebbet. Egyre nagyobb szerepet játszik a
storyvágy: a márkáknak történeteket kell adniuk! A fogyasztóknak különlegeset, egyedit, megkülönböztetőt kell kínálni túl a fizikai és vizuális elemeken: mondjunk el olyan történeteket a márkáról, amelyeket a tömeg nem tudhat, csak a bennfentes márkatulajdonos. A történetek (storyk) státusszimbólum növelő hatásúak, hiszen az egyik fogyasztó elmeséli a másiknak a storyt, így emeli a saját státusát is tájékozottságával. Hallható fogyasztás kerül előtérbe, az elmesélhető sikersztori az én és a márka összefüggésben.
határtalanság: a jövőben az egyediség, az igazi igényekhez való mind jobb igazodás a jövő egyik legnagyobb kihívása. Ki kell találni a fogyasztó gondolatait, észre kell venni a jeleket, hiszen vágyik rá, hogy megértsék.
spiritualizmus: újra előtérbe kerül, hiszen a test-lélek belső egyensúlya kiemelkedő szerephez jut, a belső én megtalálásának vágya bizonyos csoportoknál meghatározó motiváció.
öko|hibrid
Ez a trend a környezettudatosság és a fogyasztás élvezetének kombinációja. Az ökoszemlélet lemondásokkal jár (korlátozni kell pl. a fogyasztást), és közben másik oldalról luxusnak is számít (pl. a környezetvédő berendezések magas költsége). Egy érzékeny új egyensúlyról beszélhetünk, melyben a szemlélet megmarad, de kombinálható olyan elemekkel, amelyek nem járnak lemondásokkal. A termelési szinten hasonló jelenség: igyekeznek tiszta „zöld technikákat” alkalmazni, miközben máshol, más szempontból szennyezik a környezetet. Nem beszélhetünk tiszta öko-magatartásról, mert nem létezik. Ennek belátása az ökohibridség.
Generation g, Nagylelkű Generáció: Szociális és gazdasági szemléletmód váltásról van szó, vagyis a középpontban látszólag már nem az „én” áll, hanem a közösség, a környezet. Egy kis kedvességgel, némi adakozással és emberséggel, máris közelebb érzik magukat a fogyasztók a márkához, vállalathoz, mert azok törődnek a társadalmi környezettel.
Lelkiismereti vásárlásról beszélünk ezekben az esetekben, vagyis a termékkel szemben elvárt lesz annak öko- és adakozó jellemzője bármily szinten is, vagyis azok a vállalatok/márkák maradnak fent, melyek ezt biztosítani tudják.
pilla|net
A holnap bizonytalansága és a múlt csalódásai a jelenre irányítják a figyelmet. A most még megélhető élmények, a most még elérhető boldogság és a mostani fogyasztás kerül a középpontba, melynek eszközei/csatornája az újgenerációs kommunikációs eszközök. Az internet adta lehetőségek a pillanatnyi reagálás magától érthetőségét keltik, ezt a fogyasztó mindinkább, mind több területen érvényesíteni kívánja. Azonnal van szüksége az információra, a vágyott termékekre. A real-time termékek, szolgáltatások kerülnek előtérbe.
A tér legyőzése iránti vágy, valamint az idő általi nyomás átértékeli a vásárlást. A fogyasztásból származó öröm átstrukturálódik, azonnali örömökre, visszaigazolásokra van szükség.
Rövidülnek a közlések, előtérbe kerül a tömörítés. A pillanat felértékelődése az információk felületes befogadását is jelenti, hiszen ha sokáig elidőzünk egy jelenségnél, máris lemaradunk a következő észleléséről. A tömörítés a piktogramosodás irányába vezet.
transz|kontroll
A fogyasztóknak elegük van a „plasztik fantasztik” előnyökből, ami megfoghatatlan, felesleges és túlmisztifikált, valamint amit nem tudnak ellenőrizni. Valós igényeik vannak. Átlátható cégeket, márkákat és közszereplőket/celebeket követelnek, melyeket maguk tudnak ellenőrizni. Jobban hisznek a kortársaiknak, az ismeretlen fogyasztónak, mint maguknak a cégeknek.
A fogyasztó véleményez, elemez és értékel! A fogyasztói értékelés, pontozás, rangsorolás, megosztás lesz a jövő reklámja. A blogok, az értékelő csillagok, a „hozzáadott vélemények”, az „új hozzászólások”, pontok adnak támpontot a fogyasztóknak a döntésükben. Mindez elsősorban online történik. (A bloggerek, értékelők válnak sztárokká, véleményvezetőkké, így nem csoda, ha a reklám már ezen a szinten is jelen van.)
A transzparenciára való törekvés nem feltétlen önkéntes a cégek esetében, ezt már elvárja a piac. Gyakori kibújási magatartás a „homályosra csinált” transzparencia.
Leáldozóban a kvantitatív kutatásokra való támaszkodás biztonsága.
re|virt
A hiperrealitás új korszaka közeledik. A reális és virtuális világ határát újra átlépjük, azonban e határátlépés iránya fordított: a virtuális térből egyre inkább visszatérünk a valós térbe, visszahatnak egymásra.
virtuális pénzügyek – valós pénzszerzés: A vagyont, a pénzt virtuális felületeken kezeljük. Egyre elterjedtebb, hogy a virtuális felületek pénzkeresésre alkalmassá válnak, az elszaporodó piactereken, online vállalkozásokban, játékokban szerzett pénz igenis valós vagyont alapozhat meg. Virtuális szolgáltatások is beléptek a pénzszerző tevékenységek körébe, így pl. a blogolás mára már jól jövedelmező tevékenységgé vált.
online ismertségek – valós találkozások: A játékok és különböző tematikus oldalak offline találkozókat szerveznek. Egy idő után már nem elég a virtualitás, kell a hús-vér kapcsolat is.
a valós tér a zsebemben: Az egyre inkább terjedőben lévő lokalizátorprogramok sora és a fejlődő technológia (pl. mobiltelefonok, GPS) lehetővé tette a realtime nyomon követést. Újdonság, hogy a virtuális térképet bárhol, bármikor hozzáférhetővé téve visszakövetkeztethetünk a valós térre, vagyis a csomag, a boltok, szolgáltatók pontos helyére, a tőlünk számított távolságára.
tervezd meg online, valósítsd (vásárold meg) meg offline: egyre szélesebb az online tervező programok köre, amelyek segítenek elképzelni egy tervezett változtatást (pl. lakberendezés, frizuraválasztás). A képernyőn összeállított, megtervezett kép később a valós élet állandó részévé válik. (borkeverő, Nivea fodrász, HM próbababa, IKEA planner, színtervező)
nyelvi változások: a virtuális tér nyelvezete belopja magát a mindennapi offline létbe (kigooglizni, chatelni, stb.).
morzsa|age
A fogyasztó világa nem egy érintetlen egész, hanem sok kis mozaikból összeálló egység, amely állandó változásban van. Ennek hátterében többek között a tudás- és figyelemkorlát, az információdömping, a szabványtalanság áll. Töredezett életutak, a patchwork családok, a multiidentitás lehetősége - mind a töredezettség irányába hatnak. Az építkezés, a kép összeállítása az egyén saját felelőssége, amely következtében fokozódik a döntéskényszer és megnő az érzékelt nyomás, a bizonytalanság.
töredezett fogyasztói csoportok: A sok kis különböző egyén sok kis fogyasztói csoportba tömörül, a fogyasztó már nem érhető el a hagyományos marketing szemléletmóddal, -eszközökkel. Kis célcsoportokat, szcénákat alkot, és elvárja, hogy személyre szabott ajánlatokat kapjon.
A web 2.0 már unalmas, a fogyasztó többet akar. Szeretne helytől és időtől függetlenül mindent elérni, mindent egy kézben tudni, egy felületen, egy eszközön kezelni. Szeretné, ha minden mindennel összefüggene, és minden a saját igényeihez formálható lenne, és ez az eszközeiben is tükröződne. Összehangolható, egymásra és a fogyasztóra figyelő és reagáló rendszert szeretne maga körül tudni.
tudáselit|felületes aligértők: Az emberek nagyon határozottan kezdenek elkülönülni a tudásuk, érdeklődésük szerint. A tudáselit tagjai olyan információkkal, olyan lehetőségekkel rendelkeznek, amelyek a többség számára beláthatatlanok. Az aligértők ezzel szemben a többséget alkotva szavaznak, vásárolnak, főképp bulvárbefolyás alatt.
márka|fake
Az információs zajból, a reklámdömpingből való kitűnés egyre nehezebb feladat. A fogyasztókat meg kell lepni, meg kell rázni, már-már egy áramütés ereje szükséges ahhoz, hogy felkapják a fejüket, és észrevegyenek valamit. Az erejüket vesztett márkák igyekeznek szélesíteni fogyasztói közönségüket. Márkaházasságokkal, márkatámogatással igyekeznek a brand imidzsét erősíteni.
elérhető luxus: A prémium kategória lefele kacsintgatásairól már korábbi tanulmányainkban is beszámoltunk. E folyamat erősítője, hogy nálunk a fogyasztók nagy része még mindig érzékel egyfajta luxus-deficitet a „nyugati” gazdagsághoz képest. Ez a behozandó luxus hajtja arra, hogy megvásárolja az olcsóbb tartományba eső, kisebb termékeket, melyek a vágyott márkaszimbólumokat mégis becsempészik életébe.
fake márkák: A kitűnés egyik módja még mindig a márkavásárlás, akkor is, ha az hamisítvány. A márkásítás mostanra már az eddig no-name, vagy kifejezetten fake termékeknek tekintett termékcsoportokat is elérte. Új márkakategória születik.
diszkont-luxus: Az is újabb jelenség, hogy mára az olcsó diszkont márkák is megjelentették prémium kategóriás al-márkájukat.
A fogyasztók fejében kialakultak bizonyos elvárás-alapok, vagyis nem konkrét márkát vagy terméket keresnek, hanem egy megoldást, ami teljesíti a minimum elvárási szintet az adott problémánál. Így fordulhat elő, hogy a diszkont-luxus márkák dinamikusan fejlődnek, hiszen „tudják” az elvárás-szintet teljesíteni, és így mára már akár az erős termelői márkákkal is harcba szállnak.
web2b|uisness
Az internet egyik legnagyobb vívmánya a megosztás lehetősége. A peer-to-peer rendszerek forrásmegosztó és információmegosztó szemlélete mára teljesen beleivódott az internetező fogyasztó magatartásába. A tudásmegosztás, a kollektív intelligencia új csatornájává lépnek elő az új közösségek, melyek érdeklődési körtől függően, egy-egy téma körül jönnek létre.
alkotó fogyasztó: A fogyasztók egymással, és ami talán még fontosabb, a vállalatokkal is szívesen osztják meg tudásukat. A fogyasztók egyre aktívabban vesznek részt a termékek tervezésében, saját ízlésük szerinti formálásában. A vállalatok is egyre merészebben működnek együtt fogyasztóikkal, a kezdeti terméktervezésen és fogyasztói fejlesztői javaslatokon túl ma már komplex problémákat tárnak a nagy nyilvánosság elé, a kollektív tudás erejében reménykedve.
megosztott business: Megalakultak az olyan vállalkozások, melyek még ezen is túllépve a költségmegosztás előnyét használják ki: a user tervez és reklámoz, a vállalat pedig előállít és szállít, a bevételen pedig egy előre meghatározott mértékben osztoznak. E folyamat eredményeképpen egyre több egyedi, meghatározott mennyiségben készülő „kis termék” jelenik meg, melyet nem egy vállalat, hanem egy magánszemély (ál)neve fémjelez. A felhasználó pedig előlép eladóvá, aki közvetlenül, vagy közvetetten értékesíti termékét.
Ez a trend a kis- és középvállalkozások elé is új lehetőségeket vetít, hiszen az együttműködés, és a megosztás számukra is új erőforrásokat rejt. Az internet már nem csak ingyenes információs bázis, hanem üzleti lehetőségek tárháza.
én|celeb
A fogyasztók "befelé fordulása", vagyis a koncentráció az "én"-re, az öndefiniálás, az önmegvalósítás és a beleszólás igénye, a kitűnni vágyás és a személyes igények kielégítésének vágya, az én-prezentáció egyre erősebb trend. A technika fejlődésével, a lehetőségek kiszélesedésével, a hozzáférhető, felhasználóbarát programok és platformok elterjedésével a közzététel, a megmutatás és a tetszés iránti vágy erősödik.
w2me: az internet adta lehetőségekkel az egyén ismeretségi és kapcsolattartási köre lényegesen kiszélesedik, egyre kevésbé korlátozzák fizikai és időbeli határok. Ha úgy kívánja, valóban milliók figyelő tekintete elé terjesztheti gondolatait, munkáját, vágyait. Indíthat blogot, létrehozhat egy vállalkozást, egy önálló show-t, terméket tervezhet, értékelhet és kifogásolhat, megoszthat és hálózatosodhat.
MiY (Make it Yourself): A hétköznapi ember is lehet hős, megbecsült tanácsadó, és elismert közösségi ember, celebritás, sőt, akár mindez egyszerre.
Ám korántsem biztos, hogy a fogyasztói igények megvalósítása a technika fejlődése ellenére egyre könnyebbé válik. Az én-prezentáció, a sikeres színrelépés és szereplés egyre nehezebb, hiszen az egyre nagyobb tömegből való kitűnés nem könnyű, így gyakran csak az extremitások segítenek .
|
|