|
- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2013/3
BICAJJAL
Ahogyan a városok egyre terebélyesednek, lakosságuk száma nő, a kerékpárok úgy töltenek be egyre fontosabb szerepet, hiszen a gazdasági élet szerves alkotóelemei, és a kulturális élet egyik központi vénáját alkotják. A bicikli, mint közlekedési eszköz egyre gyakoribb a mindennapi életben, ezt befolyásolja a benzinárak, illetve a fogyasztók környezettudatosságának növekedése. De ezen túllépve a biciklivel való közlekedés nem csupán egy közlekedési forma, hanem egy életstílus, az identitás egyik jellemző kifejezőeszköze.
Új és növekvő piaccal állunk szemben, mely szereplőinek különleges igényeik vannak: a technika, a biztonság, a ruházat, a stílus, az idő-gyorsaság – mind olyan területek, amelyek folyamatos figyelem és fejlesztés alatt állnak.
Na és persze itt a tavasz, bicajra fel!
A brazil Santa Rita do Sapucaí börtönben a fegyencek csökkenthetik saját büntetésüket azzal, ha zöld energiát termelnek. A rögzített biciklik össze vannak kötve elemekkel, melyek kinetikus energiával állítanak elő elektromosságot. A feltöltött elemeket a városi lámpák világítására használják – egy napi tekerés elég energiát termel 6 izzó működésére, míg a rabok 16 órányi pedálozásért kapnak egy nap büntetéscsökkentést.
Svéd tervezők kutatása során kiderült, miért nem szeretnek az emberek bukósisakot hordani a biciklizéshez: „tönkreteszi a frizurámat, túl meleg, cipelni kell, hülyén nézek ki benne”. „Láthatatlannak kéne lennie” – ez is szerepelt a válaszok között, s lőn, ez lett a megoldás: egy airbag biciklisisak. A Hövding egy textil gallér, mely a nyakat öleli körbe. Belül egy airbag található, amely baleset esetén azonnal megtelik levegővel, mivel érzékeli a természetellenes mozdulatot, azonnal működésbe lendül, felfújódik és védi a fejet. A bukó az aszfaltra történő 24 km/órás becsapódás esetén is megállja a helyét. Ez a high-tech védelem alig fél kilós, de még ezt a súlyt sem lehet érzékelni. És persze divatos külsővel rendelhető, majd’ 4000 svéd korona, mely egyelőre csak az északi országokban elérhető. Fekete doboza is van, aminek segítségével az esetleges baleset részletei is kideríthetőek.
Úgy tűnik, leginkább a spanyolok kísérleteznek a biciklikkel, a Bicycle Caps egy véletlenül életre kelt üzleti vállalkozás, mely egy bicikli és egy varrógép közös történetén alapul. A biciklit ügyesen összekötötték a régimódú varrógéppel, így a működéshez szükséges energiát a biciklit tekerő ember termeli. A peSeta cég kirakatában működik ez a félig varrógép, félig bicikli mutáns és divatos, mintás bicajos sapkákat és táskákat varrnak vele. Minden limitált szériás, hisz csupán 50 darabot gyártanak le egy-egy mintából. A luxus kiadás 90 dollár és egy DVD is kerül a csomagba, melyen az előállítási folyamatot nézhetjük végig.
Összecsukható, elektromos, környezetbarát, hibrid és magyar robogó, vagyis a Moveo, az Antro Group nevű magyar cég közel öt éves fejlesztése után jelent meg. 25 kg és maximum 45 km/órás sebességgel tud közlekedni, az elem pedig 35 kilométeren keresztül tart ki az újratöltésig. Parkolóhelyet sem kell keresni, hiszen össze lehet hajtani, s mint egy gurulós bőröndöt magunkkal vinni bárhová. A nonprofit szervezet jelenleg partnereket keres arra, hogy kereskedelmi forgalomba tudjon kerülni. Két elképzelés van a gyártással kapcsolatosan, így a MOVEO 3100 vagy 4600 dollárba fog kerülni, attól függően, milyen befektetőt találnak és mennyit gyártanak le évente.
Az angol Bicikliakadémia bicikliépítő tudományt tanít, olyan tudást ad, mellyel olyan bicikli építhető, melyet aztán Afrikába küldenek, hogy ott segítse az emberek mindennapi életét, munkáját. Az akadémia biztosítja a szükséges anyagokat és szerszámokat, míg a diákok 4 nap alatt megtanulják, hogyan kell összehegeszteni egy biciklivázat. Ezek a vázak kifejezetten afrikai hasznosításra készültek. Az akadémiát a Re-Cycle jótékonysági egyesület segíti. Az egyéni kurzus 1000 fontba, míg egy páros workshop 600 fontba kerül fejenként.
Az UrbanCyclr csapata a Kitchen Budapest-tel karöltve alkotta meg azt a térképet, melynek segítségével megtalálhatjuk a könnyen járható utakat a magyar fővárosban. Ez tulajdonképpen egy térkép, mely jelzi, mely utakat, ösvényeket használják a biciklisek. Ez több okból is nagy segítség, egyrészt látni lehet, hol lehet rövidíteni az utat, látható a többi biciklista frekventált útvonala, és az egyre sűrűbb vonalakat látva egy általános kép alkotható arról, hogyan használják biciklit a városban. Ezévben ezt a lehetőséget más városok előtt is megnyitották, szerte a világon, mindenkit meghívnak, hogy alkossák meg együtt a városok vizuális biciklistérképét. Mindössze az app-et kell letölteni és a GPS-t bekapcsolni, amikor útra kelünk.
Az Orbea spanyol bicikli márka új terméke a „ GROW”, mely egyedisége a gyerek méretéhez, növekedéséhez alakítható alumíniumból készült váz. Így minél hosszabb ideig tudnak használni egy biciklit, annál többet spórol a tulajdonos, illetve annál inkább személyre szabott és könnyen használható lesz a bringa. A bicaj három méretben kapható, 1-től 9 éves korig, négy különböző színben. Az ára 79 és 259 dollár között mozog és élethosszig tartó garanciát kínálnak rá.
A New York Bike Lawyers ingyenes okostelefonos alkalmazásának, a Bike Crash Kit-nek célja, hogy akkurátusan rögzítsen minden információt, amely egy baleset rekonstruálásához szükséges. Geotaggeli a helyszínt, megjegyzi a sofőr vagy autótulajdonos nevét, biztosítási adatait, a helyszínre érkező rendőr nevét, számát, körzetét, vagy éppen a tanúk vallomásait rögzíti. Az app-ben van még kamera is hangrögzítőn kívül, valamint jegyzetek is készíthetőek. Mindezek egyszerű formában beküldhetőek a rendőrségre, vagy ilyen ügyekben jártas jogvégő szervezetnek.
A 2013-as genovai autóshow-n mutatta be a Volvo új, egyedülálló ütközéskerülő rendszerét, melyet kifejezetten a biciklisták védelmére fejlesztettek ki. Kimutatták, hogy a biciklisbalesetek fele abból származik, hogy autóval ütköztek össze. A rendszer figyeli a gyalogosokat és bicajosokat, és ha valaki hirtelen lép vagy fordul az autó elé, a rendszer leblokkolja, teljesen lefékezi az autót, így kerüli el az esetleges baleseteket. Az autók elülső védőrácsába egy radart építenek, míg a belső visszapillantóba egy kamera kerül és a központi ellenőrző egység. A radar az autó előtt lévő tárgyakat pásztázza, és meghatározza a távolságot tőlük, míg a kamera az autó előtt mozgó dolgok típusát állapítja meg, a gyalogos vagy biciklista korán észrevehető, hála a kamera széles látómezőjének.
|
ÉLELMISZER
Bringával a Föld körül
15 000 mérföld bringával és alapos dokumentációval.
Amie Thảo és Olli Tumelius 15 000 mérföldet bicikliztek Európában és Ázsiában, hogy igazi emberekkel találkozzanak, igazi történeteket halljanak, és valódi ételeket ismerjenek meg. Az International Supper Club projekt egy korábbi utazásból nőtte ki magát. A finn-amerikai párocska Spanyolországból Japánig tekert, utolsó blogbejegyzésuk Montenegróból származik. Minden sztori fent van a honlapjukon, mely országban, mely városban, kinél és mit ettek. A folytatáshoz a Kickstarter-en gyűjtenek pénzt.
|
|
DESIGN
Biciklis termékek a Vuittontól
Luxus szettben bringapólózni.
A Louis Vuitton Craftsmen on wheels kollekciója a bringapóló hagyományát idézi, amit először 1901-ben játszottak Angliában. Ez a sport most újra divatba jött, népszerű és trendi sportággá vált. A Louis Vuitton luxustermékei között megtalálható egy kerékpár külön pólóütő tartóval, bringapóló ütő szett és az itthon gettóküllőnek nevezett vászon, ami az első kerék küllőit védi a labda és az ütők beakadásától. A termékcsalád promóciós videójának rendezője, Jonathan Leder egy tökéletes film noir jellegű videót készített a kampányhoz.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Az eltűnt bringák nyomában
Térkép az eltűnt bringákról - együtt a tolvajok ellen.
A spanyol biciklivadászok Bicibuscadores közösségi site-ot hoztak létre azzal a céllal, hogy csökkentsék a biciklitolvajok számát az országban. Az „áldozatok” megjelölik a térképen, honnak tűnt el a bringájuk, így figyelmeztetve a többi biciklitulajt, hol figyeljenek különösen tulajdonukra. Fotót is lehet feltölteni az eltűnt paripáról, így ha esetleg mások látják, vagy megpróbálják nekik kínálni, felismerhetik és kapcsolatba léphetnek az eredeti gazdával.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Autóból biciklit
Az újrahasznosítás csúcsa.
A Lola Madrid kreatív ügynökség egyik projektje, a Bicycled régi, leselejtezett autókat használ fel arra, hogy tökéletes kerékpárt építsen belőle. A szeméttelepen található öreg autókban lévő fémekből készül a váz, a sebességváltó szíjából lesz a lánc, az indexek is újrahasznosulnak, az ülésből lesz a bicikliülés. Nagyon olcsó, és környezetbarát megoldás
|
|
EGÉSZSÉG
Kínai biciki légszűrővel
Gázálarcban bringázni Peking utcáin
Matt Hope, Pekingben élő művész és feltaláló a város igencsak szennyezett levegőjének megtisztítására keresett megoldást. Egyrészt a bickilivel történő közlekedésre tette a hangsúlyt, mint egy eszközt a szennyezettség csökkentésére, másrészt egy légszűrő berendezést épített rá, amelynek segítségével már tiszta levegőt lehet belélegezni. A lélegző bicikli, vagyis a “breathing bike”, úgy működik, hogy a pedálozás során elektromosság keletkezik, mely áram alatt tartja a szélgenerátort. A szennyezett levegő egy IKEA szemetesen keresztül áramlik a benne lévő fém kürtbe, ahol pozitív töltetet kap és megtapad az oldalán. A tiszta levegő ezután egy csövön át egy gázálarcon keresztül jut el a biciklizőig, akinek már csak a friss, tiszta levegő éri el a tüdejét.
|
|
|
|