A klasszikus ’tv-család’: papa, mama, gyerekek - mint a Rém rendes család – ma már nem hiteles, a családok „mixelődése”, vagy más néven a patchwork családok megjelenése teljesen megszokott dologgá vált. A szülők válnak, új családot alapítanak, a nagyszülőket magukhoz veszik, egyesek pedig pont az egyedüllétre rendezik be az életüket. Számos új norma jelenik meg, a család fogalma kitágult, sok minden beleférhet. A következőkben az új normákat bemutató család trendtípusokat ismertetjük megfelelő trendpéldával, vagyis olyan szolgáltatásokat, termékeket mutatunk be, amelyek ezen családoknak szólnak, célcsoportjukká váltak.
A XXI. században a hagyományos nukleáris család egyre kevésbé jelenti a normát: a mai szülők nem feltétlenül házasok, lehetnek éppen azonos neműek, nem kell biológiai szülőnek lenniük.
Ma már a gyermekek egy része házasság nélkül együtt élő szülőktől származik, de elég gyakori az egyedülálló szülővel, általában anyával felnövő gyermek is. De az is megfigyelhető – főleg a szegénységben élők körében, hogy a szülők nem viselkednek házastársként, de anyagi okok miatt egy házban élnek, a gyerekeket együtt nevelik továbbra is, csupán nincs közöttük szerelmi kapcsolat. Megállapíthatjuk tehát, hogy a mai nukleáris család bonyolultabb és rugalmasabb, mint korábban volt, s alkalmazkodik a társadalmi változásokhoz.
változó nemi szerepek
Még a hagyományos nukleáris családban is változnak a nemi szerepek, az apa több házimunkát vállal, míg az anyák gyakran válnak egyedüli kenyérkeresővé a családon belül. A férfi többé nem outsider a gyereknevelésben, háztartásban, hanem aktív részese, akár teljes mértékben fel is vállalja ezt a feladatkört.
A Modamily társkereső site valójában szülő, vagy inkább családkereső oldal, ahova kifejezetten gyerekvállalás érdekében regisztrálnak a felhasználók, mindenféle romantikus kapcsolat nélkül. A site nyitott mindenki számára, akár hetero, akár nem az, egyedülállóktól kezdve azon párokig, akiknek nem lehet gyereke. Az első Modamily baba 2013 júniusában születetett Torontóban.
A Dove real beauty kampányának férfiváltozata készült el a 2014-es Apák napjára: a Calls for Dad vírusvideóban olyan modern apukák szerepelnek, akik teljes mértékben részt vesznek gyermekeik életében. A Dove Men + Care termékeinek eme kampánya kiegészült még egy interaktív közösségi média vonallal is, Twitter és Instagram oldalakra #RealDadMoments hashtaggel is feltölthettek fotókat.
azonos nemű családok
Túl vagyunk a heteroszexuális háztartásokon, az emberek (különösebben a fiatalabb generáció) egyre elfogadóbbak a homoszexuálisokkal szemben, számos országban legális az azonos neműek házasságkötése és egyre több meleg párnak lesz gyermeke.
Az Air New Zealand adott otthont az első melegházasságnak Új-Zélandon 2013-ban a „Love is in the air” kampányukban. A repülőtársaság Queenstown – Auckland speciális járatán, tízezer méter magasan mondhatta ki az igent a párocska.
A Tiffany ékszerkészítő cég 178 éves fennállása óta először jelentetett meg egy meleg párt eljegyzési gyűrűt népszerűsítő reklámkampányában. Az új „Will you?” kampány 7 gyönyörű fekete-fehér fotót tartalmaz, ezek közül az egyiken egy – a valós életben is szerelmi kötelékben élő – meleg pár látható. A Tiffany szóvivőjének nyilatkozata szerint "a házasság felé vezető út ma már nem egyenes, az igaz szerelem többször is eljöhet, és nagyon sok formában mutatkozhat".
a gyerek nem kötelező
Ma talán már senkire nem néznek furán amiatt, hogy nem vállal gyereket. Az okok érthetőek: a gyereknevelés, iskoláztatás anyagi vonzatának növekedése; a késői házasság, gyerekszülés a 40-es években; a nők munkaerőpiaci helyzetének erősödése és a városiasodás. Az emberek egyre kevésbé hiszik azt az egyébként beléjük plántált nézetet, hogy egy nő akkor válik igazán nővé, amikor anya lesz.
“PANKs” (profi nagynéni, aunt, gyerek nélkül) vagy „PUNKs” (profi nagybácsi, uncle) csoportok megjelenése felkeltette a piac figyelmét, hiszen ezek az emberek sokszor igazán közel állnak a családhoz, és néha igencsak magas jövedelemmel rendelkeznek. Amerikában 23 millió PANKs (átlag életkor: 36) költ évente átlagosan 387 ezer dollárt az életük részévé vált gyerekekre. A Best Buy egy tv-spotban célozta meg a nagynéniket, a „Judy nagynéni” sztorija arról szól, hogy kétségbeesetten keres ajándékokat az unokahúgok és unokaöccsök számára. Természetesen a Best Buy-ban mindent megtalál.
az állat, mint családtag
Az állatok a család teljes jogú tagjaivá váltak, hasonlóképp bánnak velük, mint az emberekkel. Ennek eredményeképp virágzik az erre épülő iparág: luxustermékek, állat-egészségügy, gourmet állateledel és különleges szolgáltatások a gyerekként szeretetett kiskedvenceknek. Gyakran a gyermek helyettesítőjeként vállalnak állatot, az „üres fészket” töltik meg vele, így kaphat a kutyus szülinapi partit, vagy viszik el a családi nyaralásra.
A Whistle egy aktivitást monitorizáló eszköz kutyák részére, melyet könnyen a nyakörvre lehet helyezni. Az eszköz adatokat küld a gazdinak, mit csinál éppen a kutya, mozog, pihen, vagy eszik, illetve még az állatorvossal is lehet a segítségével konzultálni. Meghatározza a kutya helyét is, így ha esetleg a gyermek megy el vele sétálni, a szülő akkor is tudja őket követni okostelefonján.
egyedül-lét
A régi családmodell elmosódásával egy másik jelenség is erőre kapott: egyre többen választják, hogy egyedül élnek, elhalasztják a házasságkötést, vagy lemondanak róla, vagy pedig van párjuk, akivel nem élnek együtt. A kamaszkor kitolása, a felnőttkor korlátainak el nem fogadása, a felelősség nem vállalása – ezen okok miatt egyre szimpatikusabb ez az életforma fiatalok számára. A nők egyre függetlenebbek anyagilag is, nem szükséges számukra a férfi, mint támasz. Némely városok szuper menedékké alakultak az egyedül élőknek, akiknek egyre komolyabb jövedelmük miatt nem szükséges az otthon megosztása valakivel.
Az EENMAL az első egyszemélyes étterem Amszterdamban, amely pop-up étteremként működik. Nem jönnek ide párok, családok, de dumcsizó barátok sem megengedettek. Fix 35 eurós menüt lehet fogyasztani koktéllal és borral, egyedül, még WIFI sincsen. Egyszemélyes asztalok vannak egy darab székkel. További szóló-éttermek nyílnak idén Antwerpenben, Londonban, Berlinben és New York-ban.
multigenerációs családok
Az egyedül élőkkel ellentétben sokan választják a többgenerációs együttélést, leginkább szükségből, mivel így a háztartási kiadásokon tudnak osztozni. A multigenerációs családok újra megjelenésének alapvetően tehát pénzügyi oka van: a boomerang gyerekek visszatérése a családi fészekbe egy sikertelen házasság, vagy adósság esetén; illetve a szendvics-generációs „áldozatok”, akik még gyerekeiket nevelik, de már az idős szülőkről is gondoskodniuk kell. Mivel a generációs szakadék nem oly nagy, mint a korábbi generációknál volt, így ma az ilyen együttélés is könnyebb.
A szállodák és hajók egyre inkább felkészültek a nagy családok nyaraltatására. Az új Royal Caribbean cég Quantum of the Seas óceánjáró hajóján bérelhető a Family Connected Junior Suite lakosztály, melyben három külön szoba kapcsolódik egymáshoz, úgy, hogy mindenkinek megvan a maga tere, de bármikor tudnak együtt is időt tölteni.
ezüst családok
Manapság egyre kevésbé gondolkodnak úgy az emberek a nyugdíjas korról, hogy akkor az élet lelassul és csendben megöregszünk, hanem ekkor is új lehetőségeket keresnek. Ez megmagyarázza azt a jelenséget, hogy a boomerek közt többen válnak, Amerikában 1990 és 2012 közt megduplázódott az 50 év feletti válások száma. Az új idősek szeretik az önálló életet, gyakran gyűjtenek maguk köré családot a barátaikból, vagy kezdenek új nukleáris család alapításába. A hosszabb, egészségesebb, és aktívabb élet folyománya, hogy egyre kevesebben tervezik a klasszikus nyugdíjba vonulást.
A Stitch társkereső site az érett korosztályt célozza meg, úgy pozícionálja magát, hogy „idősebb felnőtteknek” szól, akik társaságra vágynak, legyen az szerelmi kapcsolat, vagy barátság. Hiszen nem csupán szerelemre vágyhat egy 50+-os, lehet, hogy csupán nem szeretne folyton egyedül vacsorázni, lehet, hogy bridzshez vagy egy koncertre keres csupán hasonló érdeklődésű partnert.
barátok, mint család
A közösségi hálóhoz folyton kapcsolódnak, de valójában távol vannak a családjuktól, így sokszor előfordul, hogy a baráti közösség tölti be a család szerepét az ember életében. Tehát a barátok, akik gyakorlatilag családként funkcionálnak, önkéntes vagy fiktív rokonok, akik a valahova tartozás érzését biztosítják, akár az anyagi és érzelmi hátteret is. A fiatalok városokba költözésének egyik következménye ez, kb. úgy, ahogy a Jóbarátokban láthattuk. Ráadásul a közösségi média eszközök használatával a kommunikáció egész nap zajlik közöttük, így különösen szorossá válik a nem vér szerinti kötelék.
Ahogy család formálódik a barátokból, úgy remixelik össze klasszikus családi hagyományokkal eseményeiket. Például a kollégista amerikai fiatalok otthonuktól távol, a barátaikkal ünneplik meg a Hálaadást, akkor Thanksgiving helyett Friendsgiving-et lehet mondani. A Taco Bell étteremlánc immár második alkalommal tartott egy ilyen eseményt közösségi média rajongóinak, akik tweeteltek és fotókat tettek közzé az Instagramon erről.
ÉLELMISZER
Káromkodós receptek
Ha egészséges ételeket szeretnél, itt egy igencsak laza stílusú szakácskönyv!
A Facebookon nagy népszerűségnek örvendő Thug Kitchen, vagyis Gengszterkonyha elnevezésű foodblog megjelentette első szakácskönyvét. A könyv alcíme “Eat like you give a fuck”, amit finoman fordíthatunk úgy, hogy “Egyél úgy, mint aki tesz rá” és az olcsóbb, könnyen elkészíthető ételekre koncentrál. Különlegessége, hogy mindezt teszi olyan stílusban, mely nem igazán mentes a káromkodásoktól, stílusa gyakorlatilag olyan, mintha az utcán mesélné egyik haver a másiknak, milyen átkozott jó kaját készített előző este.
DESIGN
Okos toll
A múzeumlátogató újratervezheti a kiállított tárgyakat.
A New York-i Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum látogatói egy okos tollat kapnak a múzeumba lépéskor. Egy interaktív tábla segítségével gyűjthetnek tárgyakat a múzeumból, melyeket a tollal újradizájnolhatnak, újratervezhetnek. A látogatás végén a táblán összegyűlt saját tervezésű tárgyakat elmentik egy, már a jegyre rányomtatott egyedi weboldalra, amit később a látogató online meg tud osztani akár, vagy eltárolható a következő látogatásokra. A belépőjegy 18 dollárt kóstál.
KOMMUNIKÁCIÓ
Újság YouTube videókban
Elrappelik az elmúlt eseményeket nézőiknek.
A JT Rappé egy szenegáli online újság, mely helyi és országos híreket oszt meg hallgatóival YouTube rap videókban, teszi ezt franciául és a helyi volof nyelven. A videókban igen gyakran ütnek meg ironikus felhangot az elmúlt események kapcsán, szemben a mainstream médiával. Az „újságot” két helyi rapper alapította még 2013 végén, ma már több mint kétmillió nézője van csatornájuknak.
ÉLETSTÍLUS
Jutalom a rendőröktől
Kanadában nemcsak büntetnek a rendőrök.
A kanadai rendőrség talán a világon egyedülálló módon vezette be a Positive Ticketing programot, melynek célja, hogy felismerjék és jutalmazzák a fiatalok jó magaviseletét, minthogy felveszik a szemetet az utcán, ellapátolják a havat a járdáról, vagy megakadályoznak egy-egy bűnesetet. Cserébe mozijegyet, ételt vagy meccsbelépőt kaphatnak, mivel a program támogatói a helyi Galaxy Cinema, vagy a McDonalds, stb.
EGÉSZSÉG
Taxi terápia
Gyors segítség az utasoknak a téli depresszió ellen.
A Taxi Stockholm kocsijai novemberben egy hétig terápiás helyszínként szolgáltak: az utasok azonnal, még az út során beszélhettek szakemberrel. Három terápiás autó volt forgalomban és előre kellett őket lefoglalni. A titkaikat pszichológussal megosztó svédeknek nem kellett aggódniuk a terápiás beszélgetésen „résztvevő” sofőrtől sem, hiszen mindegyikük titoktartási szerződést írt alá. A kezdeményezés célja a svédek átsegítése a téli depresszión.