- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2016/1
SPACE-ŐRÜLET
Az emberek, az emberiség mindig kíváncsisággal fordultak a rejtélyes témák, a még ismeretlen terek és területek felé, ezek jelentették mindig is azt a motiváló erőt, aminek eredményeként a különböző felfedezések, újdonságok és találmányok megszülettek. Az űr kifejezetten az a terület, ami felé az emberiség szinte csillapíthatatlan kíváncsisággal fordul, hiszen számos rejtély, felfedeznivaló kecsegtet, aminek eredményeként újabbnál újabb felfedezések, innovációk születnek. Az űr témaköre időről időre előtérbe kerül, akár hype-szerűen is: a mindennapi hírek között, vagy az emberek képzeletével játszó filmek, könyvek és játékok formájában – elég csak a napokban is a mozikban játszott Star Wars filmre gondolni. Az űr előtérbe kerülését természetesen a piac kínálati oldala és a különböző nonprofit- és civil szervezetek is próbálják felhasználni, az abban rejlő üzleti lehetőségeket kiaknázni, és kisebb nagyobb sikerrel ugyan, de különböző aktivitásokat e köré szervezni.
Januári hírlevelünkben olyan példákat mutatunk be, melyek ezt a space őrületet szemléltetik.
NASA TV
Az Amerikai Egyesült Államok országos repülésügyi és űrhajózási hivatalának (NASA) weboldalán a NASA TV menüpontban sok érdekes tartalmat tekinthetnek meg azok, akik érdeklődnek az űr iránt. A legközelebbi izgalmasnak ígérkező adás január 15-én, magyar idő szerint hajnali három órakor lesz, amikor online egy űrsétát lehet nyomon követni. A honlapon egyébként okostelefon alkalmazásokat, e-könyveket, de akár csengőhangokat is le lehet tölteni, valamint képeket és videókat is lehet nézni.
Építs saját Marsjárót!
Az űrrajongók és érdeklődők örömére kapható a Space Kit. Ez egy olyan készlet, amivel akár saját Marsjárót is lehet építeni. A készlet az oktatásban résztvevőknek, vagy az űrrajongók számára is érdekes lehet. A kifejlesztésben a NASA tudósai is részt vettek. A Space Kit készleten kívül parabola antennát is lehet külön vásárolni, valamint vezérlőpanel is kapható, melynek hatótávolsága nagyjából 30 méter.
A Naphoz igazodó villanykörte
Az emberi szervezetnek a nap különböző szakaszaiban más és más típusú fényre van szüksége, ami ahhoz igazodik, hogy a nap éppen hol jár, milyen magasan van, és milyen erősen süt. A Saffron cég Silk Light névre hallgató fényforrása egy olyan villanykörte, ami a nap járásához és a fényviszonyokhoz igazodik fényerősségével és a fény színével is, így ez az ember bioritmusára jobb hatással van, mint az átlagos villanykörték. A fényforráshoz egy okostelefonos alkalmazás is tartozik, ami az adott napszak érzékelésében nyújt segítséget. Ezt a fényforrást a NASA is használja az űrben tartózkodó asztronautái számára.
Közösségi űrrakéta
Nonprofit kezdeményezések is vannak a témához kapcsolódóan: az egyik ilyen a Copenhagen Suborbitals, ami egy civil űrprogram. A szervezet nagyjából 50 önkéntesből áll, és 100%-ban közösségi támogatásból működik. Legnagyobb projektjük a Spica névre hallgató űrrakéta, amivel a tervek szerint embert szeretnének az űrbe juttatni. Azt még nem lehet tudni, hogy az űrrakétát mikor tervezik felküldeni, de tervek szerint a rakéta maximális sebessége 3600 km/h lesz, és 190 másodperccel a fellövése után kiválik belőle az a kapszula, amiben az utas van, a hordozórakéta pedig visszahullik a Földre. A projekthez saját maguk hoznak létre szinte mindent, például az űrruhát is.
Space-celebek akcióban
Megjelentek a space-celebek, akik példát mutatnak azok számára, akik űrutazók szeretnének lenni vagy ahhoz hasonló pályára készülnek. Chris Hadfield ezredes híres kanadai űrhajós, akinek a nevéhez sok „első” köthető: ő volt az első kanadai, aki a Canadarm névre hallgató űreszközt működtette, első kanadaiként tett űrsétát és ő volt az első országából, aki a Nemzetközi Űrállomásra ment. Chris 1959-ben született, három gyermeke van. 166 napot töltött az űrben, amiről két könyv is megjelent. Facebook oldalát fia, Evan gondozza, közel 800 ezren követik, weboldalán pedig eseményekről is lehet olvasni, vagy éppen az ezredes könyvét, illetve ajándéktárgyakat lehet rendelni.
Virtuális valóság az űrből
Az űrhajósok rendre nagyon szép látványról számolnak be, amikor fentről a Földre visszanéznek. A SpaceVR kezdeményezés a Kickstarteren azért gyűjti a pénzt, hogy egy 360 fokban elforgatható virtuális valóságot támogató kamerát küldjenek fel a Nemzetközi Űrállomás megfigyelő részlegére. Ezzel az a céljuk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyék a Föld látványát a virtuális valóságot támogató eszközök segítségével. A gyűjtés 2015 októberében indult és jelenleg nagyjából 115 ezer amerikai dollár gyűlt össze.
Star Wars szereplők a csomagoláson
A Star Wars 7. részének bemutatója nagyon sok embert és piaci szereplőt megmozgatott. A Gizmodo oldalán, amely egy többnyelvű design és technológiai blog, Nagy Attila gyűjtött össze olyan Star Wars merchandising megoldásokat Magyarországról, melyek méltán keltik fel a fogyasztók érdeklődését. Elég csak a Star Wars virslire, ízesített vízre, konzerv csemegekukoricára vagy éppen a gyorsfagyasztott csirke nuggetsre vagy csirke mellsonkára gondolni, és akkor még nem esett szó a 1,5%-os tejről, amin Yoda, Darth Vader, vagy éppen egy birodalmi rohamosztagos látható.
|
ÉLELMISZER
Öröm a cicatulajdonosoknak
Négyfogásos vacsorát ehetünk házikedvencünkkel.
A MonPetit Japánban új szolgáltatást indított, melynek lényege, hogy a cicatulajdonosok együtt ehetnek kedvencükkel négyfogásos gourmet ételeket. A szolgáltatást séffel együtt meg lehet rendelni otthonra nagyjából 53 ezer forintnak megfelelő japán jenért.
|
|
DESIGN
Oreo személyre szabva
Saját maguknak tervezhetnek csomagolást az amerikai fogyasztók.
Az Oreo édesség amerikai fogyasztóinak lehetőségük nyílik arra, hogy egy weboldalon csomagolást tervezzenek az eredeti kekszeknek. A felhasználó megválaszthatja, hogy milyen háttérre milyen figurákat helyez el. Az elkészült édességeket barátoknak, ismerősöknek el lehet küldeni szállítási költséggel együtt kb. 4400 forintnyi amerikai dollárért.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Rajzolj!
A múzeum rajzolásra bátorítja látogatóit.
Az amszterdami Rijksmuseum új kampányt indított, melynek célja arra bátorítani az embereket, hogy minél többet rajzoljanak, és ezáltal még inkább felhívja a figyelmet a művészetek szépségére. Megszervezték a „Nagy Rajzhétvégét”, melynek során a látogatók ingyenes rajztáblát és ceruzát is kaptak, és versenyre hívták őket. Ezen felül a múzeum dolgozói egy nagy „Fényképezni tilos!” feliratot helyeztek el, mivel úgy gondolták, hogy ezzel még jobban tudják bátorítani a látogatókat, hogy rajzoljanak.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Közösségi tervezés
Új ötleteket keres az IKEA.
A Space 10 egy olyan kiállítási tér, amit az IKEA nyitott Koppenhágában. Az ezer négyzetméteres térrel az a célja a lakberendezési láncnak, hogy rátaláljon az új ötletekre, design-okra, technológiai megoldásokra, és azokra a szakemberekre, akik mindezt létrehozzák. A tér jelenleg még tesztelés alatt van, de ha beválik, lehetséges, hogy máshol is nyílik ilyen.
|
|
EGÉSZSÉG
Szülést segítő alkalmazás
Animált videók és képek a könnyebb szülés érdekében.
Egy dán alapítvány olyan okostelefonra telepíthető alkalmazást fejlesztett, ami a fejlődő országokban élő nőknek segít a szülés során. Etiópiában a szülő nők 85%-a otthon barátai vagy rokonai segítségével hozza világra gyermekét, ezen igyekeznek segíteni az alkalmazás fejlesztői, mégpedig animált videókkal és képekkel, melyek mellé angol és a helyi nyelveken olvasható további információ. Az alapítvány kezdésként 78 telefont adományozott Etiópiában olyan nőknek, akik a terhességük közepén vannak.
|