A rohanó élet stresszes mindennapjaiban értelemszerűen merül fel a lassítás vágya. A slow olyan hívószó, amit számtalan területen alkalmazhatunk, mert a slow várostól a slow turizmuson át a slow vendéglátásig minden működik. Ez azonban a legtöbb embernél olyan vágy, amit legfeljebb egy levendula illatú szappan, vagy egy érett paradicsom illatának beszippantásával tud kielégíteni, az életét ennek megfelelően nehezen tudná átalakítani. A vágy tárgya azonban a lassú, élvezetes élet, az apró örömök megélése marad, aminek már az ígérete is sikeres lehet. Újra és újra visszatér ez a trend, aktuálisan új elemeket mutató kiteljesedéssel.
A lassítás vágya megmutatkozik a helyi, a lokális érték kiteljesedésében, támogatva és bizalommal közelítve a közvetlen környezetben beszerezhető és előállított termékek, szolgáltatások körét. A slow mozgalom környezettudatos elemekkel is színesedik, így minden, a közvetlen környezet megóvására vonatkozó ajánlat fontos lehet a résztvevőknek.
okos eszközökhöz ragadás
Egyre-másra jelennek meg az okosvalamik, legyen szó óráról, villáról, otthonról, ruháról. Az okos eszközök jelentős része mobil, így ezeket el nem engedve, szinte ezekkel összeragadva telnek az emberek napjai. Természetesen a fiatalok esetében tűnik ez extrémnek, akik akkor sem néznek fel, ha órán vannak, ha buszra várnak, ha boltban vannak… és főleg, ha a szülő akar velük beszélni.
Az okos eszközök lehetővé teszik a teljes információelérést, azonnal és bárhol. Minden okos kütyü egyfajta nyomonkövetést tesz lehetővé önmagunk, a munkánk, a szabadidőnk vagy éppen a testünk felett. Miután egyre több (használati) eszköz kapcsolható össze az internettel és magunk is állandóan kapcsolatban vagyunk (connected), a megosztás funkciójával közösségi élményt is ad, vagyis megoszthatjuk az információt, a tudásunkat közvetlenül az eszközök segítségével. A túlzott okosodás egyfajta függőséget is jelent, melytől nehéz megszabadulni. Éppen ezért számos olyan kezdeményezéssel találkozhatunk (ellentrendként), mely éppen az okos eszközök blokkolását, elzárását segíti elő.
BUZZdítás (kreatív ellenállás)
Ma már az ellenállás akkor ér célba, jut el a közösséghez, a célcsoporthoz, ha az valamilyen kreatív formában kerül megfogalmazásra, kifejezésre, köszönhetően a közösségi médiumok hatásának, az önkifejezés és az (én)prezentálás trendjeinek. Nemcsak a megfogalmazás (legyen szó képi, videó, grafikus vagy mindhárom formáról), de maga a csatornaválasztás is fontos tényező ahhoz, hogy egy ügy beszédtémává váljon. Ma mára az igencsak zajos környezetből csakis egy kreatív (vicces, szórakoztató, gyönyörködtető, szívszorító) megjelenítéssel, buzdítással lehetséges a figyelmet generálni, támogatókat toborozni, a tömeg hangját hallatni. A tömeg ereje, az egyén akarata ma már nemcsak egy nézetet, szemléletet fog össze, hanem ötleteket, vállalkozásokat is képes támogatni, akár megvalósítani a crowdsourcing segítségével. A buzdítással sok embert lehet mozgósítani, vagy éppen sok ember figyelmét felkelteni.
zsugorodó intimitás
A személyes tér egyre jobban zsugorodik, kevés hely marad az intimitás megéléséhez. Az életünk szinte minden mozzanata digitalizálódott, legyen szó vásárlásról, azonosításról, ügyintézésről vagy éppen kommunikációról családtagokkal vagy az üzleti, munkahelyi világban. Az adatainkat rendszerezik (ami nem annyira könnyű, mint gondolnánk), amik statisztikai elemekké válnak, (le)követhetőek vagyunk real-time-ban, tárolásra kerül a múlt, és így a jövőbeli cselekedeteink előre jelezhetőek. A BIG DATA hódít, ami egyfajta félelmet generál a vásárlóban, fogyasztóban. Ugyanakkor előnyére is fordíthatja, hiszen a vásárlói hűség jutalmazása, kedvezmények érvényesítése jóval egyszerűbbé és követhetőbbé teszi a vásárlásokat, a személyreszabottsággal időt takaríthatunk meg. Az általunk generált adathalmaz akkor válik előnnyé a vállalat számára, ha ahhoz megfelelő tudással nyúlnak, így új szakmák is kifejlődnek ezen a téren. Ezáltal azok a vállalatok, melyek előnyt kovácsolnak a zsugorodó intimitásból, nyerők lehetnek a jövőben.
A digitális ügyintézés és kapcsolatrendszer azonban türelmetlenné teszi a fogyasztót, ma már nem hajlandó (feleslegesen) várni, várakozni, hiszen pl. a GPS segítségével pontosan tudja, hol jár az Uber Taxi. Tehát a várakozás mikéntje megváltozott, akkor hajlandó várni, ha pontosan tudja, hogy mennyit szükséges várakozni. A márkatulajdonosoknak érdeke, hogy a várakozás idejét megtöltse és tartalmat adjon. Gondoljunk csak arra, hány embert látunk várakozva mobiltelefont használni, pötyögve, olvasva, lapozva.
kicsik előre
A kis-, és középvállalatok, valamint a start-up cégek egyre nagyobb elismerést vívnak ki és lehetőséget jelentenek a jövőben, köszönhető ez nemcsak a kormányzati támogatásoknak, de annak a potenciálnak is, amit a kis létszámú, ám annál lelkesebb, koncentráltabb tudással rendelkező, speciális fókusszal bíró ötletek megvalósítása rejt. Megjelentek azok a kis cégek is, melyek ezen kisvállalatokra fűzhetőek fel, a fókuszált tudást támogató szolgáltatók, vállalkozások, amik kimondottan a kis ötleteket segítik szaktudásukkal az adott területen a hatékony piacra jutás érdekében. Tehát számos tanácsadó koncentrál a kisebb vállalatokra: az így kialakuló kapcsolatok hatékonyabb és gördülékenyebb munkamenetet eredményeznek.
A jövőben egyre kisebb súlyt kap a vásárlás vagy a tulajdonlás öröme, sokkal inkább a saját kivitelezés, megvalósítás és ezáltal a kreativitás lép előtérbe. Gyakorlatilag lehullik, megszűnik az akadálya annak, hogy magas minőségben állítsunk elő bármit is (output), köszönhető a professzionális megoldások demokratizálódásának, az elérhetőségnek, transzparenciának. Nagyot alkotni bárki megpróbálhat, újszerű gondolatok, megoldások minden esetben határok nélkül, globálisan működhetnek. Éppen ezért éles a verseny, de nagy a kicsik tenni akarása. Elkezdenek az emberek maguk előállítani termékeket, ételeket, szolgáltatásokat, nem bízva a termelőben, a nagyobb piaci szereplőkben.
résztvevő tapasztalás
Amikor egy márkát értékelnek a fogyasztók, egyre inkább a hozzá kapcsolódó élményt, megtapasztalást értékelik. Éppen ezért az, hogy milyen környezetben, mikor és hol történik meg a találkozás, a használat, a fogyasztás, egyformán fontossá válik. A részvételnek, a teljes valóságban való megtapasztalásnak (100%-on való jelenlét) egyre nagyobb a szerepe. Mindazok a szolgáltatások, csatornák, melyek a teljes jelenlétet elősegítik, szintén az érdeklődés középpontjába kerülhetnek a jövőben. Ma már megoldható az, hogy a tanárok az óceán fenekére költözzenek, és onnan tartsák meg óráikat, vagy otthon akár a test működését is filmszerűen végignézzük. Számos eszköz áll rendelkezésre, hogy a tapasztalást rögzítsük, magunkkal vigyük, és az adott szituációt megörökítsük. Az azonnaliság, vagyis az élmény azonnali megélése, megosztása kulcsigénnyé vált a mai internetes generáció számára.
mentor paradicsom
Köszönhető a különböző digitális kapcsolódásoknak - akár a közösségi média, akár a különböző okos-eszközök segítségével -, egyre nagyobb közösség épül ki célzottan az azonos érdeklődés, eszközhasználat alapján. Mindezek után jóval könnyebb megtalálni ebben a közös halmazban azokat az embereket, akik egy kicsit jobban értenek az adott területhez vagy éppen nagyobb a tapasztalatuk. A „vak vezet világtalant” trendünk tovább gyűrűződött, megtartva azt a bizonyos egyediségét, hogy az azonos közösségből kikerülő véleményekre, észrevételekre, értékelésekre, ajánlásokra jobban odafigyelünk, hasznosabbnak tartjuk, mint esetleg egy szakértő vagy márkatulajdonos gondolatait. Ma már oda jutottunk, hogy a digitálisan összekötött közösség tagját mentorunknak tekintjük és az ő véleményére, javaslatára, tudására támaszkodunk akár hosszú távon is.
A tudás és a képességek demokratizálódásával jóval könnyebb dolga van egy „hétköznapi embernek” arra, hogy az adott témába beássa magát és így egyfajta szakértővé váljon. A megszerzett tudást szívesen adják közre – akár pénzjutalom, akár online státusnövelés céljából, de a megosztás is lehet a személyiség- és tudásfejlődés egyik fontos lépcsője. A fogyasztók éheznek a tudásra és a képességek fejlesztésére, éppen ezért azok a márkatulajdonosok, akik megosztják a tudást ingyen, akár egy saját szakácson, fitnesz oktatón vagy éppen orvoson keresztül (vagy esetleg az okoseszközöket közvetlenül a mentorhoz irányítják), már sikerre számíthatnak. Tehát a digitális kapcsolat és a tudás ezen trendnél esszenciálissá vált.
visszaforgatott gazdaság
A mainál a körgazdaság egy sokkal okosabb, lelkesítőbb megoldás, ahol a vállalkozók arra összpontosítanak, hogy a természet körforgásához hasonlóan a náluk feleslegnek vélt anyagok, összetevők, erőforrások egy újnak a kifejlődését segítsék elő, vagyis a feleslegből, melléktermékekből alkossanak új termékeket, szolgáltatásokat akár kreatív, újító szemléletben. Ezzel is új munkahelyet, stabilabb, biztosabb jövőt ígérve gyermekeinknek. A márkaépítés szempontjából is újszerű ez a megoldás, hiszen egyrészt ezzel meghosszabbítható a márka/termék élete, másrészt mélyíthető a fogyasztóval való kapcsolat, növelhető a márkahűség és az elkötelezettek tábora.
A szemlélettel járó régebbi megoldások, mint például az újrahasznosítás, kiegészülnek új alkalmazásokkal, mint például a közösségi hasznosítás, hála a technológia fejlődésének és az urbanizációnak. A körgazdaságba való belépés nem egyszerű és újragondolást igényel a vállalat részéről minden szinten: hiszen itt inkább kölcsönadás jöhet szóba, mint az eladás, továbbá preferált a termékek átdolgozása: megtalálni azokat a megoldásokat, mellyel a termék vagy annak egy részének életét meghosszabbíthatjuk. Összességében tehát egy teljesen más üzleti modellt alkalmaznak a vállalatok, melyek arra kényszerítik a vezetőket, tulajdonosokat, hogy újragondolják a tervezéstől a megvalósulásig tartó folyamatot, valamint vegyék figyelembe a fogyasztókkal való kapcsolatukat, vonják be őket is a folyamatokba.
vissza a valóságba
A digitális közösségek sokszor újraszerveződnek a valós időben, igény mutatkozik arra, hogy a valóságban is találkozzanak az emberek, együtt legyenek, megismerjék egymást. A márkáknak fel kell készülniük a valós találkozás igényére, teret kell adniuk. A márka kiteljesedhet a vásárlás élményének nyújtásán túl, a szórakozás, kikapcsolódás vagy éppen valós idejű és a mindennapi élethez kapcsolódó szolgáltatásokkal: kávézó, játszótér, stb. A márkák betölthetik azt az űrt, amit a közösség nem tud teljesíteni a korlátai miatt, így létrehozhat olyan valós idejű tereket, amelyek találkozási pontokat jelentenek az embereknek. Az utca, mint helyszín továbbra is értékes és széles tárházat jelent a márkák kiteljesedéséhez.
Az új normák elfogadása szintén a valóság felé mutat, vagyis el kell fogadni az embereket olyanoknak, amilyenek, legyen szó azonos neműek szerelméről, kisebbségről, örökbe fogadásról, betegségről, csökkent képességekről. Új típusú családokkal, normarendszerekkel találkozunk nap mint nap.
2015-ös trendjeink videoloopon is! Jó szórakozást kívánunk! (Ajánlott HD minőségben megtekinteni!)