- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Aktuális trendek | 2017
okosember
A sok izgalmas és támogató okoseszköz megjelenése után a fejlődési tempót a fogyasztó tökéletesítésével lehet tovább vinni. A fogyasztónak igénye van arra, hogy bizonyos területeken tájékozottabb, okosabb legyen, mint társai, amely törekvését a márka, a közösség és a technológia tudja segíteni. A fogyasztó ilyen szintű involváltsága nagy lendületet adhat a márkáknak is, hiszen a fogyasztó tökélesítése a márkák egyik új törekvése lehet. A márkák a fogyasztókat ínyenccé, akár szakértővé nevelhetik ki a különböző marketing eszköztárba is beillő módszerekkel, mint workshopok, mesterkurzusok, nyitott irodák, és különböző márkaélmények a márkaboltokban, rendezvényeken. Digitális protézisek, számos okoseszköz és alkalmazás áll rendelkezésünkre annak érdekében, hogy még tökéletesebbek legyünk, még gyorsabban tudjunk reagálni a változásokra és értelmezni azokat. A digitális világ izgalmas platformja a kiterjesztett valóság (AR), ahol a fogyasztó új világba csöppen, és akár kockázat nélkül átélheti, elsajátíthatja a szükséges ismereteket és újabbakkal vértezheti fel magát. Jelentős szerepet kap az aktív közösség, az „okosfogyasztó” közössége, hiszen a visszacsatolás és az értékelés, elismerés része a tudatos fejlesztésnek, tökéletesítésnek.
Az IKEA DIY éttermet nyitott Londonban. A Dining Club lehetővé tette az ügyfelek számára, hogy saját maguknak főzzenek szakácsok segítségével. A vállalkozó kedvű résztvevőknek biztosítottak egy virtuális valóság élményét nyújtó főzőfülkét, és a svéd lakberendezési áruházban kapható ételeket, élelmiszer alapanyagokat. Az újdonsült séfek meghívhattak 19 vendéget, ismerőst vagy rokont, akiknek főzni kívántak. Az étkezés lehetett ebéd, reggeli vagy vacsora és 3 óráig tartott. A projekt célja az volt, hogy előmozdítsa a közös étkezéseket, hiszen az IKEA egyik kutatása szerint a britek több mint egyharmada úgy érzi, hogy nincsen lehetőség erre.
„ne beszélj, mutass”
A vizualitás mint megatrend újabb hullámát élhetjük át 2017-ben, ahol a láttatás új fénybe kerül. A vizualitásban a könnyű érthetőség, a bizonyítható újdonság kápráztatja el a fogyasztót, igényli az insiderséget, a márkák feltárulkozását. Még kevesebb időnk van az információk befogadására, így egyre felületesebb, gyorsan felfogható forrásokra támaszkodunk, mint a videó. Korábban leírtuk az F-faktor jelenséget, ami egyfajta mércét jelentett, amit a Facebook általi jelenlét, elismerés és követés generált. Ma úgy látjuk, a V-faktor kezd erősödni, a videó megjelenítések okoznak visszhangot, elismerést, és a láttatás, a megnézés, követés jelenti a mércét. A nézés, nézetés célja, hogy a videó minél több befogadót elérjen, és az internetnek köszönhetően erre már globális szinten is lehetőség van. Az ÉN reprezentáció ma mind újabb és újabb lehetőségeket villant meg, most az élőben felvett anyagok, az aktív közreműködések kapnak új teret különböző segítőeszközökkel: például a hangunk nem a mienk, de az előadás igen.
A francia Parrot cég bemutatta kereskedelmi forgalomban is kapható drónt, mely 50 mérföld per órás sebességgel tud repülni, és segítségével kvázi megtapasztalhatjuk a repülés érzését. A termék ára 1299 dollár körül mozog. A merevszárnyú Parrot Disco 14 megapixeles full HD frontális kamerával rendelkezik, és biztosítja a személyes visszacsatolást a márka speciális szemüvegén keresztül. A felhasználóknak az okostelefonjukat hozzá kell illeszteniük a szemüveghez, hogy figyelemmel követhessék a drón repülését és egy erre a célra létrehozott applikáció segítségével lementhetik és megoszthatják a drón által bejárt útvonalakat, fotókat, filmeket. A radar és a telemetrikus adatok segítségével a felhasználók azt érezhetik, hogy ők manővereznek egy pilótafülkében.
„most meg kellek…”
Korábban egy pillanat alatt cseréltek le cégek embereket, most meg extra juttatásokkal csalogatnak munkaerőt. A lojalitásépítés és az emloyer branding kiemelt programmá vált, ugyan csak ismerkedünk az utóbbi fogalommal, de a megvalósítása elengedhetetlen. A tudás, a tapasztalat, a munkahely márkájának ajánlása értékké válik. A korábban el nem ismert szakmák új értelmet kaptak, és kiderült, hogy a munkavilágban létező szintek egyformán fontosak, legyen szó vízvezeték szerelőről, vagy ügyfélszolgálatosról. Ha jó a munkaerő, akkor sok mindent megadunk neki, az sem fontos, hogy bejárjon a munkahelyére. Az Új Nomád munkavállalókat ma már kiszolgálják a co-working irodák mindenféle formái, legyen az étteremben, vagy közlekedési eszközön. A legfontosabb a hatékonyság, illetve a saját munkavállalói márkakép erősítése, így kéz a kézben jár az employer branding és az employee branding. Az employer branding az előrelépési, tanulási lehetőségek fejlesztése mellett a jól pozícionált munkaadói márka szerepét emeli fontos tényezővé. Az employee branding esetén pedig a munkavállaló törekszik munkahelyén egyedi márkává válni. A fogyasztót sem egy nagy tömegnek látjuk most már, sokkal rétegzettebb az ismerete, a döntési mechanizmusa és ma mindent megteszünk azért, hogy ne váltson márkát. Így megpróbáljuk jobban megismerni, a márkához kötni az érdekeit figyelembe véve.
Az Interviewing,io olyan platform mérnökök részére, melynek segítségével gyakorolhatnak az állásinterjúkra. A platform része egy olyan funkció is, mely álcázza mind a kérdező, mind pedig a jelölt hangját. A Twilio felhő alapú kommunikációs technológia segítségével és a saját hang szoftverrel a szolgáltatás megváltoztatja a hangokat és olyan hangeffektekkel dúsítja őket, mint például az állathangok, hogy megszűntesse az interjúztató elfogultságát. A felhasználók felfedhetik kilétüket akár az interjú folyamán is, de választhatnak úgy is, hogy végig a maszkolt hanggal kívánnak szerepelni.
hálóhibák
Nagyon lelkesen vetik bele az emberek magukat az internet adta kényelmes megoldások élvezetébe, a személyre szabott reklámok, ajánlatok világába, hogy nem kell újra bevinnem információkat, mert „emlékezik” rám a rendszer..., főképp persze az adataimra hajtanak. Hallunk adatbázisok adás-vételéről, összekapcsolásáról, az ott található információk nyilvánossá válásáról. Ezek elgondolkodtatóak, növekvő félelem alakul ki a megfigyelhetőségünk, az életünk követhetősége miatt. Tudunk kémprogramokról, drónokról, amik a privát szféra átrajzolását eredményezik, melyek ugyan távolinak tűnő fenyegetettségek, de mégis csökkentik az élvezetes szörfölgetéseket a világhálón. Örülünk, hogy otthon akár lábat is nyomtathatunk magunknak, vagy éppen desszertet az ínséges időkre, de a háttérben már árnyakat is észlelünk, nem véletlen, hogy akár a robotoktól való félelem is megjelenik a munkavállalók fejében. A „cserélhető ember” már a gépre cserélhető emberként is értelmezendő, új kihívást jelentve széles tömegeknek.
Mumbai városában hivatalosan is írásba foglalták azon helyek listáját, ahol a selfiezést tiltják, mert egy sor olyan selfie készült, melyek halálesetekhez vezettek. Az országban egyébként a selfiezés miatti halálesetek száma a legnagyobb. Jelek kerültek kiplakátolásra a veszélyes helyeken, mint például a korlát nélküli tengerparti helyszíneken. Mumbai városának vezetése emellett bejelentette, hogy egy figyelemfelkeltő kampányt szeretne indítani, melyben a selfiezés veszélyeire kívánja felhívni a figyelmet.
figyelemirigység
A mai nárcisztikus ember állandó önmegerősítésre, folytonos pozitív visszajelzésre vágyik, amit ma alapvetően a közösségi média közvetítésével kaphat meg. Nem csupán látja, hogy hányan kíváncsiak posztjaira, de ezeket számszerűsítve is követheti. Ennek köszönhetően kialakul a figyelemirigység arra, aki az ismeretségi köréből nagyobb figyelemre tesz szert. A figyelemvadászok egyre extrémebb dolgokat hoznak nyilvánosságra, egyre extrémebb példák mutatják a mintát a figyelemfüggőknek, ezzel egyfajta verseny is kialakulhat. Nem csak a főképp fiatalokból álló figyelemvágyó közösségi média tagok küzdenek meg a figyelemért, hanem a márkák is. Ez nem új jelenség, mégis újra és újra szembesülnek vele a marketingesek, hogy már megint nem sikerült nagy erőkkel szervezett akciók, kampányok esetében a figyelemhatárt elérni. Az pedig, hogy üzeneteket tartósan az emberek fejébe ültessünk, még nehezebb feladat. Mivel túl sok inger jelentkezik a piacokon, és ma már a kevéssé irányítható bloggerek, vloggerek, posztolók figyelemelszívó hatását is kalkulálni kell, a profik komoly problémákkal küzdenek. Fontos szerepet kap ebben a küzdelemben a brand-story világa is, ami az állandó kapcsolatot adja a fogyasztó és márka között, ám amit folyamatosan építeni és szinten kell tartani a fent leírt turbulens környezetben.
A Z generáció tagjai előszeretettel használják a videó platformokat, amihez olyan készségek társulnak, mint profi zene vagy képi világ kialakítása. Musical.ly sztárok nőnek ki a gyerekek között hihetetlen milliós követői számmal és döbbenetes érdeklődéssel. Az MTV társult a musical.ly nevű közösségi videó applikációval, hogy az emberek ezen keresztül szavazzák meg a nyár top slágerét. A rajongók úgy tudtak szavazni, hogy kedvenc nyári dalukhoz létrehoztak egy videót az alkalmazás segítségével. Minden videó egy szavazatot ért. A győztes dalt az alapján választották ki, hogy hány videó készült és lett megjelölve a #VMASongsofSummer hastaggel. A győztes a Fifth Harmony “All In My Head (Flex)” c. száma lett.
vásárlási hibrid mátrix
A vásárlási döntési mechanizmusban komoly változás következett be, ma már a tranzakció mellett nem az egyoldalú információ áll a középpontban, hanem a kommunikáció. Ezt követik a következő klasszikus lépések, mint az értékelés, majd a vásárlási döntés. Az interaktív kommunikációhoz a megfelelő közösség is szükséges, így ma már a vásárlás közösségi élménnyé léphet elő, hiszen beszélünk róla és cselekvésre is késztet: értékelés, kérdések megfogalmazása, megválaszolása, ajánlások tétele, stb. zajlik. Márkaértékelő közösségek jönnek létre, és ma már nagyobb súlyt kap az ismeretlen használótól kapott értékelés, mint a márkabolti eladó véleménye. Gyakori, hogy a vásárlói döntések lerövidülnek, egyszerűsített vásárlások történnek, a véleményvezetőt követjük. Mindezek következtében a márka elveszítheti a kontrollt a folyamatban, már nem tudni, üzenete milyen formában, milyen tartalommal kerül a célközönségéhez. Az impulzív jellegű döntések változatlanul jellemzőek, és sok esetben az impulzust egy élmény adja, éppen ezért a márkák egyre jobban törekednek az élményszerű vásárlói környezet megteremtésére. Nagy igény van a játékra, a vásárlás ily módon átalakult folyamata a Playing Society egyik gyakorlati megvalósulását tükrözi. Játékos közösségek tagjaivá válunk, ahol fizikálisan, intellektuálisan is próbára vagyunk téve.
A Project September egy amerikai mobiltelefonos applikáció, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy közvetlenül a felhasználók által generált képek alapján vásároljanak divat- és szépségápolási termékeket. Az egyének a honlapon szabadon böngészhetnek a fotók között, melyek gyakran fotósok, divatbloggerek és stylistok által vannak megosztva. A zöld pontokra kattintva lehetőség van vásárlásra közvetlenül a márka honlapján. A felhasználók következik is a divatdiktátorokat, így mindig értesülnek a frissítésekről. A Projekt September mindezek mellett számos képszerkesztő lehetőséget is kínál.
közelben
A lokális, hiperlokális után a még kisebb hatókörű terekbe húzódnak vissza az emberek, kedvelik a belátható, értelmezhető kínálatot, az ismertséget, a felfedezést. A közelben szó a legjobb kifejezése a hiteles autentikusságnak. Hiteles, hiszen ismerem, szomszédomban található, nincs messze tőlem, és autentikus, hiszen megbízható, látható, ellenőrizhető, és az ismerős miért is ne lenne autentikus? A fogyasztó nem kérdőjelezi meg a körülötte lévő helyi kínálatot, minőséget, megbízhatóságot. Ami az ő körzetében van, az mindig jobb, mint ami 200 km-rel arrébb található, elnézzük, ha egy kicsit még hibás, vagy tökéletlen is a kínálat, vagy ár-értékben nem az lenne a legmegfelelőbb választás. Magáénak tudja a fogyasztó, ez a titok nyitja. Kiszállunk a forgatagból és új lehetőségeket, erőpróbákat keresünk közvetlen környezetünkben és szívesen akarunk ott helytállni, a zárt környezetben. Az elzárkózás egy új megnyilvánulása is ez, ahol a közösség zárt, és a cél az önmagunkhoz való visszatérés, megtalálás. A közösségért tevés ma még nehezen működik, de mutatkozik az iránta jelentkező igény. A közelség vonzerejét fokozni szükséges, hiszen sokan elvándorolnak, máshol építik környezetüket.
A Polpa nevű cég egészséges ebédet szállít a Bangkokban élő lakosok részére. Az ügyfelek a cég honlapján keresztül adhatják le megrendelésüket és két hétre előre meg kell adniuk, hogy pontosan milyen ételeket szeretnének rendelni. A menü egy sor salátából és szendvicsekből áll, de mindegyiket az adott napon készítik el friss, helyi, organikus vagy fenntartható alapanyagokból származó kézműves beszállítók élelmiszereiből. Futárok szállítják ki az ebédet az ügyfeleknek az általuk meghatározott időintervallumban, az ételeket pedig biológiailag lebomló dobozva csomagolják. Egy Polpa ebéd ára 3,75 dollár körül mozog.
hedonista fenntarthatóság
A fenntarthatóság jegyében megfontoltan, okosan próbálunk cselekedni, hogy környezetünket és a magunk életszínvonalát, ezáltal életminőségünket fenntartsuk, esetleg jobbá tegyük. Ám a nagyon zöld, nagyon bio, nagyon megélt tudatosság sok kompromisszumot jelent, legyen az anyagi vagy éppen időráfordítás jellegű, ezért könnyedén és határtalanul csak a lakosság néhány százaléka tudja vagy teheti meg ezt. Ma már egy kicsit próbálunk engedni ezekből a 100%-os feltételekből, elfogadjuk az „elég jó” kategóriát is. A határokat kitoltuk, szempont lett a kényelem és a kisebb kompromisszum, de megmaradt a „jó érzés” és a jó lelkiismeret igényének kielégítése. Fontos, hogy a zöld iparág is felismerte ezt a fogyasztói tendenciát, és ma már találunk kis kompromisszummal járó fenntarthatóság jegyébe még beleférő megoldásokat. Összedolgozunk a környezetünkkel, szívesen vesszük, ha a mindennapi életünket támogatják a vállalkozások. Egyre népszerűbbek azok a megoldások, melyek a hedonista életmódunkat kiszolgálják, de zöld verzióban. Változatlan impulzust adó tényező a kényelem is, mely kiszolgálását a kereskedők online és offline akciói szolgálják.
A képen látható eco-cipők teljes mértékben vegánok és kézművesek, valamint robotok segítségével készültek. A cipő cseresznyefából készült, melyet helyben neveltek Pennsylvaniában. A Mohop márka eco-cipőket gyárt, hogy bemutassa a divatipar számára azt, hogy lehetséges divatos termékeket készíteni úgy, hogy közben a bolygó érdekeit is szem előtt tartjuk. A Mohop csapata olyan nőkből áll, akik forradalmasítani kívánják a világot. A Mohop variálható cipőkre szakosodott, csupán egy pár talpnak köszönhetően. Bármilyen cipő testre szabható, egyszerűen csak fel kell rá rögzíteni egy másik szalagot vagy szövetet.
testre gyúrás
A testünk boldogsága a lelkünk boldogsága egyben, melyért egyre többet megteszünk. Láttatjuk a testünket és a vele elért eredményeinket is, legyen szó sportos és menő ruházatról (Health Look), vagy a sportoláskor kitett szelfiről. A sportos test felértékelődött, és mellé az egészséges életstílus (Healthy Lifestyle) is fontos szerepet kap, egyre gyakrabban halljuk a superfood kifejezést, az egészség megatrend végre a prevenció irányából közelíti az egészséget, amiért sok mindent megteszünk. Ma már nemcsak a profik privilégiuma az eredmények magas színvonalú teljesítése, hanem mi magunk is hatásos eredményeket érhetünk el profi trénerekkel, séfekkel, vagy orvosokkal konzultálhatunk egészségünk érdekében, akik megfelelő szaktudással vérteznek fel bennünket. Egyre több a gasztromán fogyasztó, aki saját maga is készít ételeket akár a legkifinomultabb szinteken, de még többen passzív rajongói a gasztronómiának. Új területek és iparágak kapcsolódnak a testre gyúráshoz, mint a turizmus, kozmetika, oktatás, vagy szórakozás, textilipar. Újabb és újabb célcsoportokat is láthatunk, például a hipsterekből lett fitsterek, vagy a gasztronauták csoportját. A belső test láttatása, megmutathatósága a testen és a hozzá való alkalmazkodásban nyilvánul meg.
A dél-koreiai Genoplan személyes genetikai vizsgálati készletek segítségével a felhasználóknak egyénre szabott egészséges életmód programot tervez. A felhasználók nyálmintát küldenek és két héten belül kapnak egy jelentést a minta elemzéséről, az egyes lehetséges betegségekről, az elhízásról, az anyagcseréről és a táplálkozási állapotukról. A szolgáltatás táplálkozás ajánlásokat is kínál, melyhez a felhasználók hozzáférhetnek a társaság honlapján vagy egy mobil applikáción keresztül.