- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Aktuális trendek | 2018
mini-hedonizmus
A ma embere már nem feltétlenül a válságfogyasztói korában megszokott okok miatt dönt a kisebb-rövidebb-kevesebb ráfordítást igénylő termékek, szolgáltatások mellett, hanem sokkal inkább a gyors élet és a mohóság miatt. Egy időegység alatt minél több élményt, élvezetet, előnyt akar szerezni, egyben hatékonyságát megmutatni. Ebből következik például a kis nyaralások, a kisebb, de gyakrabban élvezett különleges élelmiszerek, kevesebb, de minőségi borok stb. választása. Ezek a kis örömök tehát inkább egyfajta kimaradásérzés csökkentését jelentik, nem a takarékosságot. A mini-hedonizmus elvezet az éppen legolcsóbb repülési ajánlatok miatti úttervezéshez, kuponutazásokhoz, a legjobb ajánlatok kihasználásához. Ebben benne rejlik a tervezés nélküliség, a pillanatnyi előnyök kihasználása, az élvezetek gyűjtése.
ön-piac
Egyre többet fordít mindenki saját fejlesztésére, önmaga felépítésére, önmaga jobb megismerésére, akár az önoptimalizálásra. Ennek a piacnak a mozgatóereje nem feltétlenül a kifelé megmutatandó piacképes tulajdonságok támogatása, hanem saját igény alapján irányul a minőségibb, a tartalmasabb élet megélésére. Komoly befektetésekre, hosszú utakra is vállalkozunk a magunkhoz vezető út során. Ezzel a „szuper-én” elérését is próbáljuk megtenni, hiszen legnagyobb titok mindenki számára saját maga, a döntései, saját tulajdonságai. Az ön-piacba természetesen nemcsak a tudás, az önismeret fejlesztése tartozik, hanem minden olyan mozgásforma, terápia, diéta, készítmény, ami alkalmas a kényeztetésre, és a saját test, psziché megértésének mélyítésére. Célcsoportot jelenthetnek a No-Tech, Lo-Tech, Hi-Tech, wellness elkötelezettjei.
eszköz-kapcsolatok
Nagy öröm egy-egy újabb elektronikus csodának a felfedezése, ami a könnyebb kapcsolattartást, az összekapcsolódási lehetőséget, a gyorsabb reagálást, mások bevonását célozza. A nagy öröm mellett azonban érezzük azt is, hogy háttérbe szorulnak a személyes kapcsolatok, és ha vannak, akkor meg egyre nagyobb kockázatát érezzük a személyes kapcsolattartásnak. Kézenfekvő, hogy időt, energiát kell arra fordítani, hogy elmenjünk valakihez egy találkozóra, ott beszélgessünk, akkor is, ha nem feltétlenül lesz az a téma, ami bennünket érdekel. Kockázatnak értékeljük és érzékeljük az időbefektetésünket akkor, ha nem kapunk cserébe mi is figyelmet, vagy nem gazdagodunk a találkozástól érzésekkel, információkkal. Lehet persze, hogy túlzóak az elvárások is… A kockázat mellett nagy hátránya a személyes találkozásnak, hogy nem adódik benne megszépítési lehetőség, nem photoshoppolhatjuk magunkat, nem küldhetjük el három évvel ezelőtti énünket, nem korrigálhatjuk a mondatainkat stb. Ezek az eszköz-kapcsolatok számos előnnyel is járnak, gondoljunk itt a külföldön élő családtagokra, barátokra, akikkel így kapcsolatot lehet tartani, de az elidegenedés a valós idejű emberektől növekvő.
csendmarketing
Egyre gyorsabb az életünk, aminek számos oka van, és amiben mi is benne vagyunk, mert nagyon nehéz a mindennapok pörgéséből kiszállni, meg nem is merünk. Szükség van azonban arra, hogy időnként egy kis nyugalmat vegyünk magunknak, mert már nem teremtjük a nyugalmat, hanem azt is vásároljuk. Sőt, már nem nyugalmat, hanem kis-nyugalmat szeretnénk, ami akár néhány percre, órára korlátozódik, vagyis ennek az igénynek is kerete van, ráadásul nem túl tág. Számos kezdeményezés szolgálja a nagyvárosok lakóit abban, hogy akár applikációk, szolgáltatások segítségével kiszakítsák magukat a megszokott keretekből.
bárhol élmény
Ma az emberek azt várják, hogy az élet minden területén élményhez jussanak, hogy azok a cégek, legyen azok akár közszolgáltatók is, amelyekkel valamilyen kapcsolatban állnak, élményt is nyújtsanak. Ezek az élmények azonban egyre távolabb kerülnek a vásárlástól, vagyis már inkább csak jelezni lehet a gazdasági kapcsolatot a vásárló és eladó között, ma csak laza kötelék mutatkozik az élményt biztosító cég és az élmény hatására remélhetően vásárlóvá váló ember között. Ezek az élmények egyre távolabb vannak az eredeti bolti helyszínektől is, utcákon, köztereken, fesztiválokon, vízen és levegőben, bárhol szívesen veszik a szórakoztatást az emberek, és egyre kevésbé gondolják, hogy ennek fejében nekik tényleg vásárolni is kell.
biodinamikus szöcskék
Az étellel, az étkezéssel meglehetősen problémás viszony alakult ki a mai korban, egyrészt a fejlett államokban gond a pazarlás, másrész ugyanott is gond az éhezés, de leginkább akkor mutatkozik meg a különlegesen alakuló viszony, ahol van választási lehetőségük az embereknek, és ahol egyre inkább az önkifejezés terepe lesz az étkezés, nem pedig az étkezésé. Ma már nem elég bioterméket vásárolni, új hívószó a biodinamikus, nem elég lemondani a húsról, és vegánnak lenni, már ez sem elég figyelemfelkeltő, sokkal inkább lisztkukacból, szöcskéből előállított, fehérjedús ételeket kell fogyasztani. Mindezt persze a ma embere az egészség jegyében teszi.
elfogadott robotok
Egyrészt tele a sajtó a robotok elterjedésével kapcsolatos félelmekkel, másrészt háborgásaink közepette egyre kevésbé vesszük észre, vagy neheztelünk azért, hogy robotok válaszolnak kérdéseinkre, lassan megszokjuk a chatbotokat, elfogadjuk a drónokat, mindezeket azért, mert kényelmünket, a gyors és zökkenőmentes kiszolgálás lehetőségét fenntartásaink elé helyezzük. Nagyon sok olyan példa van ma arra, hogy az egészség megőrzését támogatják robotok, a beteg emberek ápolását oldják meg robotok segítségével, vagyis a robotok olyan helyeken jelennek meg, és ott gyorsabban el is fogadjuk őket, ahol egyébként munkaerőhiány van, vagy ez a megoldás megfizethetővé váló szolgáltatást tud mutatni. Egyre több etikai, jogi problémát is felvetnek a robotok, amikkel előbb-utóbb foglalkozni kell, például, hogy kell-e járulékot fizetni a robotok alkalmazása után, vagy lehet-e szexrobottal házasodni…
csonkolt vásárlási élmény
Azzal, hogy a kényelmet előtérbe helyezzük, és szívesen vásárolunk online módon, ezzel veszítünk a vásárlások élményszerűségéből. Megadjuk ezt az árat azért, mert hatékonyabbnak tűnünk, gyorsabban tudunk bizonyos árukat megrendelni, és úgy tűnik, hogy nem vonja el más a figyelmünket. Ebből nagyrészt feladatorientált vásárlás keletkezik. Ha mégis élményszerű érzetünk van, az leginkább az eredményorientált vásárlásból adódó sikerélmény, hogy valamit jól, vagy kedvezőbben tudtunk vásárolni. A vásárlási élmény megcsonkítása azért problémás, mert ezzel egy sor járulékos információt veszítünk el, amik elvileg megszerezhetők az online vásárlásnál is, például mit látok a másik kosarában, de nincs az a hatása, mint a tényleges – offline – vásárlások bonyolítása kapcsán. Nyilván ez fejlesztés kérdése is, de pillanatnyilag inkább jelentős veszteséget szenvedünk el.
Individualizmus 3.0
Az individualizmus mint megatrend meglehetősen régóta fejti ki hatását, látjuk, hogy az emberek döntéseiben saját érdekeik előtérbe helyezése komoly kritériumként jelenik meg. Első fázisa ennek a folyamatnak az én középpontba helyezése, a személyre szabott szolgáltatások elvárása, a személyes megszólítás igénylése. Második fázisként a nárcizmust nevesíthetjük, amikor azt is elvárjuk a környezettől, hogy csodáljon bennünket, hogy visszaigazolja fantasztikus létünket, még ha csak lájkokkal is, még ha csak oly módon is, ha cserébe mi is lájkoljuk őket. A mai individualizmus az elektronikus extrovertáltság kora, amikor a dokumentált én mutatja magát, a dokumentált test, testfolyamatok, élmények, élvezetek, környezet, stb. bizonyítja létünket, vagyis a ma embere két métert nem mehet anélkül, hogy ne készítsen felvételeket róla, ne mutatná meg közben a pulzusa alakulását is.