- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2014/9
Kommunikáció a Z generációval
A Z generációról szóló hírlevelünkkel szeretnénk ízelítőt adni a 2014. november 20-án megrendezésre kerülő „Kommunikáció a fiatal generációkkal - a Z és az Y generáció megszólítása” tematikájú konferencia programjából.
ÚJDONSÁG! Annak, aki nem tud személyesen résztvenni a konferencián, ajánljuk figyelmébe az online közvetítést.
A Z generációval foglalkozó irodalmak és a kutatások alapján elmondhatjuk, hogy a 15-24 közötti fiatalok alkotta generáció egyedi nyelvvel és kommunikációs stílussal rendelkezik, továbbá azt, hogy kommunikációs eszközhasználatuk is igen jellegzetes, egyedi. Ennek megfelelően a generáció aktivizálása, illetve a velük való kommunikáció csak akkor lehet sikeres, ha megismerjük és meg is értjük e csoport jellemzőit.
A Z generáció egyedisége abban is rejlik, hogy életük szerves része az ICT (információ-, és kommunikáció technológia), és a digitális bennszülöttség teljesen átalakította a fiatalok gondolkodásmódját, nyelvét, elvárásait, várakozásait. Ezzel a generációval való kommunikáció sikerének feltétele, hogy a saját nyelvükön szóljanak hozzá a márkák, hiszen a klasszikus kommunikáció nem éri el őket. Az ő nyelvük a web2-es felületeken csiszolódott, és elképesztően gyorsan változó. A gyorsaság, a vizuális élmény-, és információszerzés szintén egy alapkritérium részükről.
A Z generációra ingergazdag életmód jellemző: rövidül a figyelem, a stimuláció állandó, folyton fenntartani szükséges az érdeklődésüket, egyszerre több ingert is elviselnek, megértenek. A márkáknak lehetőségek egész tárházát be kell vetni: sokkolóak, vagy humorosak lesznek, vagy ha kell, gyerekessé válnak, ha kell, olyan érzékekre és úgy igyekeznek hatni, ahogy még senkinek nem jutott eszébe.
A figyelemfelkeltés egyik lényegi eleme a szokatlanság, a random kultúra. Elhelyezni termékeket szokatlan időben, szokatlan helyen, korlátozott ideig (pop-up). A fiatalokkal való kommunikáció megkerülhetetlen színtere maga az esemény, hiszen szeretnek részesei lenni, még ha csupán online is. A következőkben néhány kimondottan a Z generációnak szóló sikeres marketingkommunikációs megvalósítást mutatunk be.

A North Face márka különleges pop-up boltot nyitott Koreában, a „Never Stop Exploring” kampány részeként. A boltban a ruhatartók felemelkedtek, a padló pedig eltűnt, így az épp ott vásárló fiatalok egy mászófalra kényszerültek menekülni. A plafonból leeresztett szuper North Face dzsekit csak úgy szerezhették meg, ha volt elég bátorságuk leugrani a falról a felfújt padlóra, úgy, hogy eközben minden igyekezetükkel próbálták lerántani a plafonról lelógó dzsekit.
A Cheap Monday svéd farmermárka a Cheap Monday X10 kampányával ünnepelte 10. születésnapját. 2014. október 10-én 10 különböző nagyvárosban nyitottak pop-up boltokat helyi idő szerint délelőtt 10-kor, amelyek mindössze 10 percig tartottak nyitva. Minden városban ezer farmert ajándékoztak el az akció során, globálisan tízezret :) Ezenkívül a vásárlók szavazhattak, melyik a kedvenc pop up boltjuk, s Hong-Kong került ki győztesen.
Az amerikai Artefact Group design stúdió találmánya a Purple: ez egy okos medál tulajdonképpen összekötve közösségi oldalakkal. Úgy viselkedik, mint egy digitális emléktároló, hiszen a medál csak azon emberektől számol be frissítésekről, akiket viselője kiválasztott. Lehet keresni a képek között, like-olni a friss híreket, üzenetet küldeni szeretteiknek.
2014 augusztusában az amerikai divatmárka, az Abercrombie & Fitch bejelentette, hogy megválnak logójukban látható jellegzetes jávorszarvastól a 2015-ös tavaszi kollekciótól kezdve. Michael Jeffries ügyvezető nyilatkozatában hangsúlyozta: megváltozott a fiatalok hozzáállása a márkák logóihoz, pedig ők a márka tipikus vásárlói, így az ő igényükhöz kell alkalmazkodniuk.
2014 augusztusában a Reebok bevezette a Reebok Forever kampányát. A nagy svéd megmérettetésre, a Tough Viking versenyre felkészülők közt hirdette meg a Reebok tetováló szalont, ahol a Reebok-rajongók a márka logóját varrathatják a bőrükre némi támogatásért és egyéb díjakért. 10 résztvevő már megkapta a tetkóját, ezzel együtt pedig jogosultságot az 5000 svéd korona értékű fitness felszerelésre. A legnagyobb díj pedig 40 000 korona, és egy teljes évi támogatás annak, aki a legnagyobb Reebok tetoválást varratja magára.

A japán UTme! Ingyenes mobil alkalmazás segítségével a fiatalok saját maguk által designolt Uniqlo márkájú pólóikat. A felhasználók egy képet vagy feliratot „ráztak össze” a telefonjukkal, megváltoztatva a képet minden egyes rázással. Az így született remixelt képeket 20 dollárért pólóra is nyomtatják.

Személyre szabott fülhallgatókat kínál a manhattani Normal cég 199 dollárért, két nap alatt kiszállítással együtt. A Normal alkalmazás segítségével mindössze két fotót szükséges készíteni a vásárló füleiről, a helyes méret megállapításához egy érmét használva. Természetesen különböző színekben és különböző hosszúságú zsinórral kérhető a fülhallgató.
 |
ÉLELMISZER
Anti-kampány
Ha nem szereted az éttermet, akkor utáld nyíltan, az is népszerűsít!
A legtöbb étterem annak örül, hogyha a Yelp-en a legjobb értékelést kapja, de a kaliforniai olasz étterem, a Botto Bistro szándékosan kezdett el szörnyű értékelést szerezni a site-on. A Botto étterem kampánya, a „Gyűlölj minket a Yelp-en” sikeresen zajlik, aki szörnyű értékelést ír az étteremről, 25% kedvezményt kap a fogyasztásból. Céljuk bebizonyítani, hogy annak ellenére, hogy rossz értékelést kap egy ilyen site-tól, még lehet jó az étterem. Reklámnak mindenesetre sikeres volt: egy hét alatt 148 értékelésből 1082 lett.
|
 |
DESIGN
Valóságot mutasson a kirakat is
Real-life próbabák a JCPenney-nél.

A JCPenney amerikai üzletlánc „When It Fits, You Feel It” kampánya során öt olyan bábut helyezett kirakatába, amely az emberek valós méreteivel rendelkezik. A New York-i Manhattan bevásárlóközpontban kiállított próbababák eredetileg a Today show #LoveYourSelfe kampányának készültek, a szépség fogalmának kiterjesztésének céljából. A babák szélsőséges testtípusokat jelenítenek meg, mint a kerekesszékes, két amputált lábbal rendelkező, vagy a túlsúlyos.
|
 |
KOMMUNIKÁCIÓ
A fesztiválozás új szintje
Digitális karkötővel ismerkedni először offline, majd online is.

A belga Tomorrowland zenei fesztiválon digitális karkötő segítségével tudtak a résztvevők kapcsolódni egymáshoz. A karkötő online regisztrációja után a felhasználó Facebook profiljához kapcsolódott, és ettől a fesztiválra érvényes belépőként is funkcionált. A látogatók a karkötőn lévő szív alakú gomb egyszerre történő megnyomásával tudtak egymásnak baráti felkérést küldeni, pontosabban egy speciális e-mailt, amely tartalmazta adataikat, hogy később tényleg be tudják egymást jelölni a Facebook-on.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Buli után, másnap...
Eltakarítják a romokat helyetted.

A Frisse Kater (jelentése „friss másnaposság”) szolgáltatás egy bohém éjszaka után nagyon is jól jöhet Amszterdam lakóinak: természetesen eltakarítják a buli romjait, és még reggelit is hoznak. Gyümölcslevet és pirítóst visznek a házigazdának, s közben kisöpörnek, felmosnak, összetakarítanak és felporszívóznak a buliban érintett helységekben. Fejenként 15 euróért.
|

|
EGÉSZSÉG
Ehető cigarettapapír
Cigaretta helyett inkább edd a papírt.

A brazil egészségügyi intézmény, az Instituto BemSer dohányzás ellenes kampányának különleges része az ehető papír kifejlesztése, amely megszabadítja a függőket a dohányzás utáni sóvárgástól. A csíkokra téphető, dohányolajjal átitatott, s így fogyasztható papírt egy cigarettásdobozra emlékeztető képeslapba rejtették, melyhez leginkább szórakozóhelyeken és kocsmákban felállított ingyenes képeslapkínáló állványokról lehetett hozzájutni.
|