Serendipity - valami olyan értékeset találni, ami teljesen különbözik attól, amit eredetileg kerestünk. Egy „szerencsés baleset”, vagy a véletlen, ami valójában lehet a sors keze? A szó származása eleve érdekes: Serendip volt Srí Lanka régi perzsa neve, ezt Horace Walpole 18. századi történetéből tudjuk, melyben három herceg utazása során számos dolgot talál véletlenül, olyanokat fedeznek fel, amire egyáltalán nem számítottak. Eddig leginkább tudományos értelemben használták, hiszen egy sor véletlen vezetett ahhoz, hogy ma rendelkezünk antibiotikummal, vagy hogy egyáltalán létezik mikrohullámú sütő, vagy jégkrém… A fogyasztói társadalomban, a 21. századi márkák úgy használják ezt a jelenséget, hogy valami meglepőt művelnek termékeikkel, reklámjaikkal, amire az ember rácsodálkozhat, örülhet neki, és végzetesnek, sorsszerűnek, karmikusnak gondolhatja ezt a találkozást. A mai technológiauralom valójában aláássa a serendipity-t, mióta célzott kutatások zajlanak és nem bíznak sokat a véletlenre. Ki emlékszik már az okostelefonok korában arra, hogy mikor tárcsázott félre és hívott rossz számot? Ezt az ürességet ellensúlyozza azon marketingtevékenységben rejlő potenciál, mely kihasználja a meglepetésben rejlő értékeket. Az emberek alapvetően szeretik a meglepetéseket, a váratlan szerencsét, például hisznek a szerelemben első látásra, hogy nem feltétlenül kell randioldalon megtalálniuk párjukat… Az alábbi példák mindegyike a véletlenen és a meglepetésen alapul, a fogyasztók mind valami olyan élményt kaptak, melyre nem számítottak és melyre mindig emlékezni fognak, így tán a márkához is hűek maradnak.
Májusban a kozmetikai márka, a Benefit Cosmetics a ’Kísértés telefonjait’ állította fel Londonban. A cuki rózsaszín telefonfülke alkalmanként csörgött, és ha a mellette elhaladók megálltak s felvették, jutalomban részesültek. Nem is mindennapiban! A fülke másik ajtaja kinyílt és egy sminkszobába került az ember, ahol gyönyörűen kisminkelték. Ám ennél továbbmentek: a smink után egy folyosón áthaladva kiderült, hogy egy karaokebár öltözőjében történt mindez és a delikvens már ott is volt a közönség előtt egy teljes zenekarral és Whitney Houstont énekelt! A Café de Paris-ban a résztvevők megkapták az 5 perc hírnevet az őrjöngő tömeg előtt.
A Coca-Cola egy különleges automatával jelent meg Madridban, a ’Cajero de la felicidad-dal’ (vagyis a Boldogság ATM-ével). A város számos pontján felállított automata nem megcsapolta a virtuális pénztárcát, hanem hozzátett, mégpedig készpénzt, 100 eurót adott akkor, ha az előtte álló megígérte, hogy valami kedves dolgot művel, és boldoggá tesz valakit. A gép érintőképernyőjén lehetett kiválasztani, hogy 100 euróért mit ígér meg a felhasználó: reggelit vesz a kollegáinak, meglepetés ajándékot a szomszédjának, vagy meghív ebédelni egy taxist. A boríték nemcsak a pénzt tartalmazta, hanem annak részleteit is, hogy hova kell küldeni a fotót vagy videót arról, ahogy éppen az ígéretet betartják… Az ötlet tökéletesen illeszkedik a Coca nagy boldogság kampányába.
A Microsoft Windows 8-asának bevezető kampányában Oslo lakosai meglepő buliba csöppenhettek a város utcáján. A “Live Tiles Experiment” kampányban egy híres norvég zenekar, a Datarock működött közre, akik egy vad bulit tartottak, az utcáról még a bulizó közönség sziluettjét is látni lehetett. Az igazi meglepetés akkor történt, amikor a gyanútlanul sétáló rálépett a hely előtt világító kis táblára, melyről azonnal kiderült, hogy interaktív – a zene hangos lett, majd a fal leomlott, és a bulizó tömeg kirohant az utcára, őrjöngeni kezdett a meglepődött szerencsés körül. Pár perc múltán pár ember fogta, s visszaállította a falat, majd eltűntek, mintha mi sem történt volna. A McCann kampányában a Windows 8 “Live Tiles” eszköze került középpontba, mely valósidejű információkat mutat az alkalmazásokból. A Music Tile például egy gombnyomásra remek zenei élménnyel kínálja meg felhasználóit.
A Dove igazi védjegye ma már a természetes szépség hangsúlyozása. Felmérésük szerint a magyar nők 49%-a akkor érzi magát szépnek, ha bókokat kap másoktól, ezt az állítást lovagolta meg „Bókangyal” elnevezésű magyarországi kampányában, ahol azt szeretné megmutatni, mennyit ér egy bók, és mennyivel jobban érzik magukat tőle a hölgyek. Persze erre egy élő performansz a legalkalmasabb: Hajós Andrást kérték fel arra, hogy egy budapesti bevásárlóközpontban énekelve bókoljon a nőknek, akik elhaladnak előtte. A hölgyek öröme és meglepődöttsége a videóban látható.
A Nestlé a ‘We Will Find You’ kampányát Roald Dahl gyerekregénye, a Charlie és a csokigyár ihlette. Hat random csokiszelet csomagolásába rejtettek GPS követőt, mely akkor aktiválódott, amikor a vásárló kibontotta a csokit. A nyertesekkel, akikkel 24 órán belül kapcsolatba léptek, kaptak egy 10,000 fontos csekket, valamint a lehetőséget arra, hogy törvényesen megváltoztassák nevüket Charlie Bucket-re, aki Dahl regényének főhőse. Az utcákon elhelyezett 3000 reklámplakáton lévő QR kód segítségével tudták az érdeklődők ellenőrizni, hány nyerő csomagolás van még játékban, de azonnali 10 font értékű nyereményeket is bezsebelhettek.
2012 májusában, egy hónappal a brazil Valentin-nap előtt a Belo Horizante város egyik parkjában meglepték az ott üldögélő párokat egy szép terített asztallal, virággal, még finom bort, sajtot is kaptak, s persze hegedűs szerenád is helyet kapott a rögtönzött romantikus délutánban. A meglepetést egy helyi bevásárlóközpont, a Shopping Cidade szervezte egyfajta bevezető promócióként. Ez csupán egy eleme volt a nagy kampánynak, melynek során a jelentkezők egy romantikus utat nyerhettek Párizsba, vagy egy új Kia autót.
Valentin-nap alkalmából a colorado-i Elevations Credit Union Bank némi meglepetéssel kedveskedett a gyanútlanoknak, előbb egy virágboltban, és egy étteremben lepték meg az embereket. A bank munkatársa felajánlotta, hogy kifizeti a Valentin-napi virágcsokrot, illetve, hogy állja a romantikus vacsorát. Az emberek boldogan fogadták el a felajánlást, s láthatóan kicsit zavarba jöttek, amikor elhangzott a kérdés: „az Ön bankja vett már Önnek virágot?”, „az Ön bankja meghívta már vacsorázni?” így talán könnyebb ügyfeleket szerezni, hiszen a válasz mindig az volt, hogy „nem”.
Ljubljana Városi Könyvtára titokzatos könyvcsomagokat ajándékozott látogatóinak. A szlovén könyvtár látogatói lehetőséget kaptak arra, hogy a kis barna papírba csomagolt könyvcsomagból egyet válasszanak. A csomagocskákon található jelek segítették a könyvtár munkatársait, hogy mit ajánljanak olvasóiknak: a három különböző jellegű csomag közül egy kortárs írók műveit tartalmazta, egy klasszikusokat kínált, és egy „könnyű olvasmányok” jelöléssel volt ellátva.
A londoni This Must Be For You egy anonim csoport, mely ajándékdobozokat hagy tetszőleges helyeken a városban. A csapat kis fehér dobozain cirádás betűkkel szerepel az „ez bizonyára a tiéd” felirat. A dobozban kedveskedő ajándékok lelhetők, kicsi műanyagállatkától kezdve egy versig akár. Aki megtalál egy ilyen dobozt, újra kell, hogy töltse kis ajándékokkal és egy másik helyszínen hagynia, hogy más is örülhessen a random meglepetésnek.
Az angol Give Mondays a hétfői mélabút igyekszik feledtetni, hogy az emberek jobban örüljenek egy új hét kezdetének. A csoport első projektjében a tagok 10 fontot és egy inspiráló üzenetet hagytak kék borítékban egy-egy látható helyen a városban. Másodszorra emelték a tétet, 100 fontot hagytak itt-ott, a cél az volt, hogy minél kreatívabban és minél egyedibb módon tegyék ezt meg. Mind az ajándékozók, mind az ajándékozottak megosztják történetüket a weboldalon.
ÉLELMISZER
Kézzel enni = fogóval enni
A fogó segít a zsíros ételek rendes elfogyasztásában.
A Trongs elnevezésű kis fogó nagyon megkönnyítheti a fingerfood-ok vagy a csontos húsok fogyasztását, hiszen az újrahasználható fogók segítségével nem lesz zsíros a kezünk, vagy akár könnyebben panírozhatjuk be a csirkét. A kis eszköz igazán hasznos akkor, ha közben csöng a telefon, vagy munkában eszünk.
DESIGN
Alvás a reptéren
Kényelmes kapszulákban lehet pihenni két járat közt.
Abu Dhabi repülőterén érdekes innovációt találhatunk: tíz darab finn tervezésű GoSleep elnevezésű alvókapszulát állítottak fel, melyben a megfáradt utazó, akinek még rengeteg ideje van a következő járatig, igazán tud pihenni egyedül, csendben. Óránként 12,25 dollárért az utazó magára húzhatja a kapszula rolóját, mely kizárja a hangot és a fényt. Tervezik még több felállítását is, olyanokat, amelyekben van hely a csomagoknak és konnektor is található az elektronikus kütyük feltöltésére.
KOMMUNIKÁCIÓ
Személyre szabva
Álmaink napszemüvege saját tervezésben.
Sao Paolo-ban a brazil szemüvegmárka, a Chilli Beans boltjában ad lehetőséget vásárlóinak arra, hogy megtervezzék a saját elképzeléseiknek megfelelő szemüveget. Egy érintőképernyős készüléken keresztül kiválaszthatják a keret típusát, a lencse színét, a keret mintáját és 15 perc múlva át is vehetik napszemüvegüket. Ebben a márkaboltban kávézó és művészeti galéria is található a szemüvegek mellett.
ÉLETSTÍLUS
Ahova autó nem tud eljutni
Bárki fejlesztheti a Google Street View-t, adnak hozzá gépet.
Ezentúl bárki részt vehet a Google Maps fejlesztésében, a cég ugyanis lehetőséget ad, hogy saját Street View Trekker nevű gépével mások is lefotózzák, hogy merre járnak. A Google bejelentette, hogy ezentúl ki lehet bérelni a Street View Trekker nevű gépét, amivel a Street View utcaképeit szokták készíteni olyan helyeken, ahová autóval nem lehet eljutni. A gép tulajdonképpen egy spéci hátizsák, amire egy 15 lencsével felszerelt kamera van applikálva. Ez 360 fokban, kb. 3 másodpercenként készít egy felvételt, ezekből áll össze a bejárható térkép, amit utcakép szolgáltatással kínál a Google.
EGÉSZSÉG
3D nyomtatott gipsz
Újdonság: a hagyományos gipsszel ellentétben ez kényelmes.
Jake Evill találmánya, a Cortex válthatja fel a hagyományos gipszeket, ami könnyű, jól szellőzik, vízálló és nem okoz gondot az öltözéssel. A törött csont röntgenje és a testrész 3D szkennelése után egy szoftver kidolgozza a személyre szabott háló formáját, ami a törés helyén jobban meg van erősítve. A merevítő darabjait poliamidból gyártják le, aztán összeillesztik és rögzítik a sérült testrészen. Egy fontos érv még a Cortex mellett, hogy teljes mértékben újrahasznosítható. Hátránya egyelőre annyi, hogy elkészítése 2-3 órát is igénybe vehet, a nyomtatás egyelőre ennyi időt vesz igénybe. Reméljük, hamarosan használni is kezdik ezt az innovációt!
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.