
|
- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2011/9
A tömegek bölcsessége - crowdsourcing
A crowdsourcing olyan webes együttműködést jelez, mely a közösségek erejére támaszkodik, bárki számára nyitottan közreműködési lehetőséget kínál egy nagyobb projektben. A tömegek bölcsessége az, amely lehetővé teszi, hogy egy majdhogy’ hozzá nem értő is képes legyen bármilyen feladatot ellátni. Az emberiséget, mint közösséget formáló erők a weben is megjelentek. Az együtt gondolkodás, a közösen eltöltött idő, egymás kölcsönös inspirálása, a viták - mind egy közös alkotófolyamat részei. A közös munkában résztvevők általában nem szakértők, ám folyton kiderül, hogy bárki előállhat egy olyan ötlettel, amely forradalmasíthatja az adott feladat megoldását. Minderről azonnali visszajelzést kap, értékelik munkáját, ötleteit, s persze őt magát is feltüntetik, az önprezentáció is helyet kap. Az iWiW, a Wikipédia, a Linux csak néhány példa a tömegek tudásának hasznosítására. Lehet így problémákat megoldani, segítséget szerezni, innovációkat felfedezni, sőt, még pénzt is lehet keresni.
Ha komolyan vesszük…
Ha minden jól megy, az izlandi lesz az első alkotmány, amelyet közösségi szájtokon teremtettek. Az izlandi alkotmány még 1944-ben született, amikor függetlenedtek Dániától, s most, az ország 2008-as gazdasági összeomlása nyomán kényszerülnek alapvető változásokat eszközölni államuk működésében. Az izlandiak megvalósítják azt, amiről mi csak álmodunk: egy népszavazáson megválasztott 25 tagú alkotmányozó tanács dolgozta ki az alkotmány vázlatát, amelyhez konkrét javaslatokat is várnak, Facebook-on lehet hozzászólni, vitát indítani, javaslatot tenni, kritizálni a megjelent vázlatot. Természetesen a vicces javaslatokat kiszűrik, mint a magyar „ingyen sör” izlandi megfelelője, a „kevesebb vulkán” nem lesz cikkely az alaptörvényben. A tanács tagjai aktívak Twitter-en is, a YouTube-ra töltenek fel videókat, képeket tesznek ki a Flickr-re. A digitális demokrácia fellegvárának mondhatnánk Izlandot, hiszen a háztartások 90 százalékában található internet, és a lakosság kétharmada fent van Facebookon.
A szerelemnek, a békének van olyan univerzális logója, amiről azt a világ bármely pontján felismerik. Az emberi jogoknak még nincs ilyen. Ezt hivatott megváltoztatni az a kezdeményezés, amelynek során mindenki számára nyitott logótervezési pályázatot hirdettek. S ez még mindig tart! 15 369 logótervezet érkezett be idáig, a folyamat most ott tart, hogy a zsűri mindezt 10 javaslatra szűkítette, melyre szeptember 17-ig lehet szavazni. A zsűri is elég komoly résztvevőkből áll: többek között Nobel Béke-díjas Aung San SuuKyi, burmai politikus, Gorbacsov, a Szovjetunió volt elnöke, vagy Jimmy Carter, az USA volt elnöke, és még sorolhatnánk tovább. Természetesen a közösség dönt véglegesen: a honlap látogatói szavazhatnak, s dönthetnek, melyik elképzelés legyen az emberi jogok egyetemes logója!
A Place Pulse a Google Map segítségével méri fel, hogy mennyire vannak bizalommal az emberek egy-egy városrész felé. A projekt célja, hogy hidat képezzen a kormány, az építészek és a lakosság között minél több információ átadásával. A kutatás alapja, hogy az emberek már ránézésre egy mentális képet alkotnak a fejükben, akár egy képhez tudnak olyan benyomást társítani, mennyire biztonságos a látott környék, milyenek lehetnek a szomszédok, vagy hogy mennyire egyedi az utca a városképben. E projekt célja, hogy egyszerűbbé tegye a néző számára a döntést: három kérdés alapján kell öt különböző város két utcaképe közül választania, e válaszok alapján a rendszer grafikonokat generál, amely a többi válaszadó választásaival összevetve egy percepciós hálózatot alkot. Ezt pedig már számos módon lehet elemezni, különleges mintákat felfedezni a mintában, válaszokat találni arra, hogyan lehetne a város építészetét fejleszteni a lakosság véleménye alapján.
A Burberry egy rendkívüli, sokoldalú digitális kampány keretében dobta piacra új női illatát több mint 150 országban kihasználva a közösségi háló erejét. Még a nyár folyamán lehetett kérni mintát a márka Facebook oldaláról, ezt minden lelkes rajongójuknak regisztrációval tették elérhetővé. A minta alapján várták a rajongói észrevételeket: hozzászólásokat vártak, mit kell változtatni a parfüm összetételén. És néhány lelkes kritikus ajándékot is kap: egy Christopher Bailey, a cég kreatív igazgatója által aláírt teljes üveg Burberry Body parfümöt. A reklámkampány már elkezdődött, a reklámfilm már a Youtube-on elérhető, s lassan minden tévécsatornához elér szerte a világban.
És ha lazább témákról van szó…
A Rolling Stone magazin majd’ fél évszázados történetében először fordult elő, hogy nem a szerkesztő, hanem az olvasók dönthettek arról, ki kerüljön a címlapra. A Válaszd meg a címlapot! verseny még fel nem fedezett zenekarok között zajlott, a Sheepdogs lett az első még nem szerződött banda, aminek tagjai a magazin címlapján pózolhattak másfél millió olvasó szavazatának jóvoltából. A kanadai boogie rock újraélesztői 15 másik bandát győztek le egy AtlanticRecords-al kötött lemezszerződésért és egy augusztus 18-án újságosstandokra került címlapért.
Tavasszal a Sony úgy döntött, hogy minden Michael Jackson rajongónak megadja a lehetőséget arra, hogy lerója tiszteletét az énekes előtt, és szerepeljen poszthumusz videoklipjében. A BehindtheMask Project során egy globális online casting zajlott az oldalon, ahol a rajongó felhasználó választhatott, hogy énekes, táncos, zenész szeretne lenni vagy a közönség soraiban szeretne éljenezni. Minden opcióban adott hangsávok, dallamok, mozdulatok közül lehetett választani, majd a szájton való rögzítés után azonnal fel is tölthették ezeket. A világ minden pontjáról beérkezett egyéni vagy csoportos videók közül a rendező kiválasztotta a legjobb 1600-at, amelyet klippé rendeztek, s bemutattak a Facebook-on.
Örök érvényű kérés egy hétvégi éjszakán, amikor a barátokkal el akar menni az ember szórakozni: hova menjünk ma este? Nagyon jó megoldást született erre a problémára, a Crowdmug alkalmazás segítségével az ember saját szemével láthatja, hova érdemes menni partizni és hova nem. Egy kis pénz felajánlásával, valamint határidő megadásával a már adott helyszínen lévő emberek reagálnak a felhívásra és küldenek egy valósidejű képet vagy videót arról, ki van ott a buliban, milyen a hangulat, szóval kiderül, hogy érdemes-e odamenni. Így azonnal döntést lehet hozni, megéri-e abba a bárba menni mulatni, vagy mást kell választani.

A planking (vigyázzbanfekvés) és az owling (baglyozás) már a múlté, nemrégiben megjelent a horsemaning, a fej nélküliség őrülete. E képek elkészítéséhez két ember szükségeltetik, az egyik adja valamilyen kitekert pózban a testét, míg a másik a fejét helyezi el máshova a kompozícióban. Ám kiderült számunkra, hogy ez sem oly nagy újdonság: az új planking a stocking! A lényege az, hogy egy fizetős képügynökségtől megvehető, mosolygós modellekkel beállított, vízjellel ellátott fotót újrateremtsenek annyira hitelesen, amennyire csak lehet. Versenyt is hirdetnek az oldalon, három adott kép közül lehet eldönteni, melyiket szeretné a versenyző újrakreálni, s nyerhet, ha feltölt a szájtra.
Leo Babauta könyvet ír Könnyű élet címmel. Úgy döntött, hogy a szokottnál izgalmasabban teszi nyilvánossá a készülő könyvet. GoogleDocs-ban írja nyilvános dokumentumként, ahol bárkinek engedi, hogy szerkessze, hozzáadjon, vagy éppen meghúzza a sorokat. Babauta szerint ez a fajta tapasztalat rövid s velős példája az elégedettségnek, gondosságnak és a flow-nak. És a könyv tényleg kiadásra kerül, s mindenkinek, aki abba valaha is írt, vagy abba belenyúlt egyáltalán, az utolsó oldalra felkerül a neve. Több, tömeget megmozgató írással, könyvekkel foglalkozó szájt létezik, ilyen például az Inkpop, ahova regényeket, novellákat, verseket lehet feltölteni, olvasni, kritizálni, értékelni – a kezdő írópalánta azonnal véleményt kap másoktól anélkül, hogy valaha is kiadta volna elkészült írását, vagy csak elfogult barátainak mutatná meg azt, akik nem mernek semmi negatívumot mondani. Az Authonomy a HarperCollins kiadó tulajdona, havonta öt kiemelkedő projekt kerül szakmai zsűri elé, s ha arra érdemes a könyv, felkarolják, kiadják.
Meghirdették az első vámpír castingot! A CastalidesPictures remek lehetőséget kínál a feltörekvő „vámpíroknak”, hogy megjelenjenek a filmvásznon. A Vámpíresküvő című romantikus horrorfilmben (ami jelenleg még csak képregény formájában létezik) lehet szerepelni, a feladat csupán annyi, hogy egy inspiratív, vérbeli vámpírt idéző fotót kell beküldeni, posztolni a film Facebook oldalára, elküldeni az elérhetőségeket egy megadott e-mailcímre és várni a választ. De akár iPhone alkalmazással is lehet jelentkezni a játékba, a VampCasting nevű ingyenes app könnyen használható és a film oldaláról le lehet tölteni, ezzel azonnal a játékba lehet küldeni a vámpír-fotót. A nyertes vámpír nemcsak a filmben fog szerepelni, hanem a képregényben is megörökítik, halhatatlanná téve őt.
 |
ÉLELMISZER
Természetes vitaminfogyasztás
Csavard el a kupakot és nem vizet, hanem vitamindús vizet ihatsz!
Az Activate italok úgy maradnak frissek és vitamindúsak, hogy ezeket a hozzávalókat az egyedi, általuk kitalált kupakban tárolják egészen a palack felnyitásáig. A kupak elfordításával engedjük az egészséges hozzávalókat, ásványi anyagokat, vitaminokat a vízbe, nem pedig kis kapszulákban fogyasztjuk őket nap mint nap. Az Activate nem tartalmaz kalóriát, cukrot, teljesen természetes, sztéviával van ízesítve és még a csomagolása is környezetbarát PET palack. 2011 augusztusában egy eredeti kampánnyal álltak elő: egy kaliforniai bevásárlóközpontban olyan automatát állítottak fel, amelyet az emberi erő hajtott, vagyis fél percig kellett bicikliznie annak, aki szeretett volna egy ingyen üveg italt. Minden egyes üveg megvásárlásával támogatják a Nourish America szervezetet, amely a várandós anyukák helyes étkezésére fordítja ezt az összeget.
|
 |
DESIGN
Interaktív Monet-kiállítás
Látható és hozzáférhető a Monet kiállítás a neten.
A párizsi Les 84™ ügynökséget bízták meg a grandiózus Monet 2010 kiállítás weboldalának megtervezésével, akik felhasználva az impresszionista stílusjegyeket, olyan szájtot alkottak, ahol a nézők interakciójával kelnek életre a pillanatok: a Saint-Lazare pályaudvar mozdonya válaszol a vészfékezésre, a téli táj egy kattintással azonnal tavaszivá változik, a mikrofonba fújva beindul a malom, a több napszakban megörökített roueni katedrális elől eloszlatható a köd, és még sorolhatnánk.
A festmények 21. századi újragondolása, aktualizálása azonnali élményt okoz a szemlélőben (aki már nem csak a falra akasztott képet nézi, hanem részese a kiállításnak), a százéves műalkotások így szabadulnak meg a múzeum porától. A szájton hozzáférhető még egy idővonalon futó galéria képleírásokkal, mint egy igazi galériában, illetve webtévé is.
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Egy kis segítség kiállításokhoz
Már Android alkalmazásként is hozzáférhető az ikPod, ami segít eligazodni a kiállítás anyagában.
Az ikPod egy interaktív multimédiás útmutató, amely betekintést ad a kiállítási tárgyak hátterébe, plusz információkat szolgáltat róluk. Egy gombnyomással választhatnak a látogatók, hogy audiofájlokat, weboldalakat, képeket vagy videókat szeretnének még látni a kiállítás során. 2011 júliusában elindult az ikPod Android is, olyan alkalmazás, amely azonos interaktív élményt kínál külön hardver nélkül. A kiállítás tárgyai RFID chippel vannak megjelölve, és online információkkal vannak összekötve. Az ikPod eme chipek olvasójaként funkcionál, videók, képek, honlapok lejátszására alkalmas, tulajdonképpen bármire, ami digitális. A kiállítási tárgyakat így kontextusba helyezi és a látogató élményét interaktívvá és személyessé teszi. Az ikPod-ot eredetileg a holland Zsidó Történeti Múzeum fejlesztette ki, a cél az volt, hogy digitális emlékművet alkossanak azon férfiaknak, nőknek, gyermekeknek, akiket zsidóként üldöztek Hollandia náci megszállása alatt, akik nem élték túl a Holokausztot. A Namewall-ba vésett 6700 ember neve mögött felfedezhető már a valódi ember, hogy néztek ki, miből éltek, kik voltak a rokonaik, hogyan haltak meg; mindezt szomszédok, családtagok, osztálytársak, a kutatók és a diákok képeivel, történeteivel gazdagították.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Papírtakarékos cipősdoboz
Egy kis piros táska erdőket menthet és még bármire használhatod!
A Puma hosszas gondolkodás után kitalálta a legtakarékosabb cipősdobozt, a doboz nélküli csomagolást. A kartonból készült dobozok helyett csupán egy papírkeretbe és egy Clever Little Bag nevet viselő vászontáskába kerülnek a lábbelik. A Clever Little Bagnek köszönhetően egy év alatt rengetegeg spórolnak a csomagoláson, az éves papírfelhasználásuk 8500 tonnával, a vízfelhasználásuk 1 millió literrel csökken, míg energiából 20 millió megajoule-lal fogyasztanak majd kevesebbet. A kis piros táska újrahasznosításban is remekel, használhatjuk bevásárlásra, ültethetünk bele virágot, de valójában bármit tárolhatunk benne. A Puma honlapjára ötleteket, fotókat lehet feltölteni, mire használják a kis piros táskát a büszke Puma tulajdonosok.

|

|
EGÉSZSÉG
Lejárt ételekből vacsora
Ami nem öl meg, megerősít – ez a mottója az étteremnek, ahol lejárt szavatosságú hozzávalókból főznek.
A Mediamatic Labor által kitalált „Over Datum Eetclub” szerint a frissesség ma erősen túlértékelt fogalom, a szavatossági időhöz pedig vakon ragaszkodunk. Pedig nincs szükség ezekre, ezt a hollandok be is bizonyítják, minden csütörtökön ingyen vacsorát rendeznek lejárt hozzávalókból, mindig más séf állítja össze a menüt, a netre pedig felkerül a bevásárlólista, amiből lehet választani. Ugyanis a részvételnek két feltétele van, segíteni kell a vacsora elkészítésében, valamint hozzávalót is kell vinni, vagy a hűtő mélyéről előkotorva, vagy az áruházak leértékelt polcairól vásárolva valamit. A lényeg, hogy úgy válassz, hogy meg kell enned, amit hoztál! Nézeteik szerint mindaddig, amíg valami nem bűzlik, vagy nem megy át komoly fizikai átalakuláson, valószínűleg alkalmas emberi fogyasztásra. Ha a bor is csak jobb lesz idővel, és a sajtnak sem árt pár nap a polcon, sőt… akkor nem szabad félni az olyan ételek fogyasztásától, amely néhány nappal túl van a szavatosság lejártán!
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.
|
|