- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2013/9
Megoszthatóság, avagy mi a közös egy szélmalomban, egy bicikliben, egy fúrógépben és egy irodában?
Új kategória kezd kibontakozni napjaink kereskedelmi gyakorlatában. A válságtanult fogyasztói közösségekben egyre komolyabb szerephez jut a sharing economy, azaz a megosztás gazdasága. Összetartó közösségekben hétköznapi dolognak számít a kisgyermekek alig használt ruháinak, egy fúrónak vagy háztartási gépnek kölcsönadása. Nagyon hasznos dolgok ezek a cserék, hiszen ki akarna megvenni egy – a példánknál maradva – méregdrága fúrót, összesen 15-20 percet kihasználva annak több ezer órányi kapacitásából.
A megosztás a tulajdont érintő berögződéseink megváltozásáról is szól. Arról, hogyan osszunk meg korábban magunktól elidegeníthetetlennek ítélt erőforrásainkat, legyen szó az irodánkról, az autónkról, a kanapénkról vagy az ételünkről. Közösségépítő erejével a márkáknak is számolniuk kell, hiszen a trend kapcsán elmélyültebb és egyedibb értékesítési elvárások jelennek meg a kereskedelemben, mely rugalmasabb és hosszú távú márka/termékélet figyelést igényel a márkatulajdonosoktól.
Jelenleg a trend mozgatórugói a startup vállalkozások, vagyis az innovatív generáció által megvalósítani kívánt ötletek, elképzelések. A megosztással a tudatos fogyasztás és az ár/érték arányosságra törekvő vásárlói magatartás mellett komoly súlyt fektetünk a fosszilis energiahordozók használatának elkerülésére, a környezet-, idő-, pénz-, és nyersanyag takarékos fogyasztásra.
Egyáltalában miért ne próbálnánk kiterjeszteni és változatossá tenni életünket, képességeinket kamatoztatva anélkül, hogy percenként a pénztárcánkhoz, vagy a hitelkártyánkhoz kellene kapkodnunk?
A hollandiai székhelyű Wind Central közösségi tulajdonú szélmalmai az év elejétől termelik az áramot részvényeseik számára. A csatlakozni kívánók egy, vagy akár több részvényt vásárolva tiszta, fenntartható elektromos áramforrásra tehetnek szert. A Wind Central részvényeinek ára 300 és 550 Euró között mozog, a szélmalmok éves teljesítményét pedig 500 kilowattra becsülik.
2013 januárjától már hét különböző nyelven – köztük thai, indonéz és spanyol - is elérhető a Snapdish, egy Japán-bázisú ételfelfedező és fotómegosztó szolgáltatás. A szolgáltatást arra tervezték, hogy az ételek szerelmesei megoszthassák általa tapasztalataikat. Az ingyenes szoftver segítségével feltölthetik kedvenc harapnivalóikról készült felcímkézett fotóikat, miközben mások feltöltései közt böngészve felfedezhetik és osztályozhatják az ő gasztronómiai élményeiket. A képek kereshetőségét olyan további kategóriák segítik, mint az étterem elhelyezkedése, receptek, hozzávalók listái vagy az étkezés típusa.
A Coca-Cola szingapúri „Sharing Can” kampányában speciális dobozokkal állt elő. Azért, hogy az embereket jótettekre és megosztásra sarkallják, a 330 ml kólásdobozokat egy mozdulattal ketté lehet választani, és máris megfelezhetjük az italunkat egy baráttal. Ezekhez a megosztható kólákhoz a Coca-Cola Boldogság kamionjaiból lehet hozzájutni ingyen.
Előfizetéses szállítási rendszerrel kísérletezik Las Vegas. A Downtown projekt bejelentette a Project 100 indulását. Havi díj befizetése fejében a tagok kölcsön vehetik a száz darab elektromos Tesla S Model egyikét, sofőrt találhatnak, biciklit bérelhetnek, vagy felvételt kérhetnek a belvárosban ingázó buszokra. A felhasználók egy, a programnak dedikált ingyenes app-on keresztül erősítik meg tartózkodási helyüket és jelölik ki tervezett célállomásukat. Ezt követően a rendszer javasol számukra azonnal elérhető utazási módozatokat. A szolgáltatás nagyságrendileg 400 dolláros havi díj – cca. 90.000 Ft - ellenében érhető majd el.
A Mealku névre keresztelt online közösségi platform segítségével a szomszédok egyszerűen megoszthatják egymással maradékaikat. A kvalifikált házi-szakácsok a rendszer rendelési listáját használva jelölhetik be azokat az ételeket, melyeket tagtársaik megrendelhetnek tőlük az adott napon. Ezt követően a Mealku futárának segítségével a megrendelt ételt a megrendelő otthonához vagy egy kijelölt Mealku csereállomásra szállítják. A rendszer közösségépítő filozófiájának értelmében a pénz sosem kap szerepet a cserékben. A fizetést a szolgáltatáshoz kapcsolt „Ku” rendszerrel oldották meg, amelyen keresztül a tagok pontokat szerezhetnek főzéssel, ételek online értékelésével és a rendszer propagálásával.
Braziliából indult Bliive feladatcserélő színtere a tapasztalatok megosztását segíti elő. A Facebookos regisztrációt követően a tagok órákat cserélhetnek egymással. Egy felhasználó például felajánlhatja a másiknak, hogy egy órán keresztül idegen nyelveket oktat neki, cserébe egy órányi számítógép karbantartásért vagy egy frissen elkészített ételért. A hálózat a felajánlásokat saját valutájában „időpénzben” méri, ezzel elősegítve a cserék lebonyolítását.
Újabb példa a sharing táptalaján alakult sikeres startup vállalkozásokra, a Dogvacay. Egy amerikai házaspár által alapított vállalkozás, ami kedvencüket egyedül hagyni kénytelen állattulajdonosok számára kínál otthonos és teljes körű megoldást. A Dogvacay rendszerében – egyelőre – az USA és Kanada területén böngészhetnek a felhasználók olyan vállalkozó hostokat vagyis vendéglátókat, akik több éjszakára is befogadják a kedvenceket otthonaikba.
A vendéglátók teljes körű ellenőrzésen, online interjúkon és minősítési teszten mennek keresztül. Egy éjszaka már 15$-tól elérhető, ami jóval olcsóbb, mint egy petsitter bérlése, és jóval kényelmesebb a kedvencek számára, mintha naphosszat egy kennelbe lennének bezárva.
A Dogvacay munkatársai 24/7 rendelkezésre állással, biztosítási szolgáltatással és pénz visszafizetési garanciával biztosítják a távol lévő gazdik nyugalmát, a vendégségben lévő kedvencről a host által kötelezően feltöltendő nap egy-két fotóról nem is beszélve.
2013 áprilisában indította el a Jonhson & Jonhson az „Adományozz egy fotót” kampányát. Az ingyenes fotómegosztó alkalmazás 1 $-t adományozott jótékony célok megsegítésére minden egyes alkalommal, amikor a felhasználók megosztottak egy fényképet. A feltöltők meghatározhatták, mely Johnson & Jonhson által felügyelt jótékonysági célt kívánják támogatni - gyermekek sportsérüléseinek megelőzését, esetleg libériai lányok újraiskolázását -, majd a képfeltöltést követően ismerőseiket is értesíthették karitatív tevékenységükről Facebook és Twitter oldalaikon. A kampány résztvevői minden nap egy képet oszthattak meg az alkalmazáson keresztül.
|
ÉLELMISZER
Egyél együtt...
A 2013 májusában Tel Avivból indult Eatwith weboldal lehetőséget biztosít az utazók számára, hogy vakációjukon helyi vendéglátók asztalához ülve kóstolhassanak bele az adott ország autentikus konyhaművészetébe.
A honlapon többek között Spanyolország, Izrael, New York, Németország és Anglia házigazdái várják az otthonos ízeket kedvelőket. A vacsoránkénti árakat a vendéglátók határozzák meg (átlagosan 35-50 $ közötti összegről van szó), amelyekre az EatWith 15%-os tiszteletdíjat számít fel. Minden átutalás az EatWith weboldalán keresztül megy végbe.
|
|
DESIGN
"Kar"-névjegykártya
Egy hollandiai vállalkozás terméke az Emraceled névre keresztelt intelligens LED karkötő.
Az eszközt viselők információkat töltenek fel személyes és üzleti érdeklődésükről zöld vagy kék színű karkötőikre. Társasági összejövetelekkor vagy üzleti találkozókon a vezeték nélküli karkötő kijelzői felvillannak a hasonló érdeklődési körű Embraceled-tulajdonosok közelében, akik így csuklójukon hordott eszközeiket összeérintve cserélhetik ki egymás közt elérhetőségeiket. A karkötők ára 34.95 EUR.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Jutalom a játékért
A Mattel interaktív kampányban népszerűsítette Scrabble nevű táblajátékát Párizsban.
A cég beazonosított olyan városi területeket, melyek gyengébb wifi eléréssel rendelkeztek és ingyen internetet kínált azoknak a felhasználóknak, akik játszottak egyet online a Scrabble mobilalkalmazással. A játékosok a „Scrabble” wifi hálózat kiválasztásával csatlakozhattak a hálózathoz; ezt követően hozzájutottak hét véletlenszerűen kiutalt betűhöz (akárcsak az eredeti játékban), melyekkel egy szót kellett alkotniuk. Az elért pontszámuk alapján pedig a hálózat ingyen wifi-használati percekkel ajándékozta meg a vállalkozó szellemű szófaragókat. A játékosok további extra wifi percekhez juthattak, ha megosztották szavaikat Facebook-ismerőseikkel.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Befektetés a jövőbe
Induló vállalkozásokat támogat az ismert ruházati márka.
A Patagonia méltán híres outdoor ruházati márka „20 millió és Változás”- kockázati alapja azért jött létre, hogy támogassa azokat a startup vállalkozásokat, melyek pozitív befolyást gyakorolnak a cég által kijelölt öt terület valamelyikén: ruházat, vízgazdálkodás, étkeztetés, energiaellátás és hulladékgazdálkodás. A szabadidőruha márka tervei szerint 5 millió dollárt fektet be egyenként az összes kiválasztásra kerülő startup vállalkozásba, ahol különböző befektetőként fog szerepelni: a részvényestől a teljes partneri státuszig, vagy éppen a közös vállalkozásig.
|
|
EGÉSZSÉG
Pop-up idősek otthona
A MED Cottage egy amerikai vállalat, akik pop-up idős otthont építenek fel a hozzátartozók, gyermekek otthonában.
A háromféle modul közül választható otthonokat a hozzátartozók udvarában állítják fel, mely teljeskörű felszereltséget, biztonságot és egészségügyi monitorizálást ígér, így a gyermekekhez közel maradhat idős szüleik, de biztosítva önállóságát is. A cég ígérete szerint ez a pop-up otthon jóval kevesebb költséget jelent, mint egy idősek otthonában való elhelyezés, nem beszélve a közelségről és az állandó elérhetőségről.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.