- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2016/6
UTAZÁS 3.0
Az Y generáció utazási szokásait, igényeit érdemes minél előbb megismernünk,és az ismereteket adaptálni, hiszen új csatornákon, új szempontok és új tematika, érdeklődés alapján választják ki útvonalukat, úti céljaikat. A mai utazók számára számos eszköz és platform áll rendelkezésre, hogy még élvezetesebb és produktív nyaralást tudjanak maguknak. Az új generáció kettős arcot mutat, ha utazásról van szó: spontaneitás, az azonnaliság jellemzi, tehát ha valamit elhatároz, akkor azt most és azonnal, ám mellette pedig szereti a legjobb árat, a legjobb szolgáltatást, a legszuperebb helyszínt és élményt, látványt szereti magának megszerezni böngészéssel, utána járással. Egyszerre spontán és tervező, kalandra vágyik, de biztonságosan, szeret maga dönteni, de fontosnak tartja mások véleményét. Ezen attitűdhöz nagyon sok izgalmas szolgáltatás, alkalmazás, csatorna és célzott közösségek állnak rendelkezésére. Ma már az ár mellett az egyik legfontosabb kiválasztási szempont mások értékelése, véleménye, ajánlása. A turizmus számos új lehetőségeket rejt, kérdés, hogy a szolgáltatók, hogyan tudnak alkalmazkodni az új igényekhez, hogyan tudnak célcsoportjukhoz úgy kapcsolódni, hogy tartalmat ne csak információt tudjanak nyújtani, különösen a tervezés időszakában. A cél, hogy a vendéggel, utazóval folyamatosan, a tervezéstől az utazás végéig kapcsolatban maradjunk, és segítsük az egyszerűség jegyében.
Farmkáció

A helyi ételek iránti óriási az igény és a mai fiatalok igyekeznek "első kézből" megízlelni a gyümölcsöket, zöldségeket, megismerni a termelőket. Ezt az igényt a Farmcation nevű egyelőre start-up kezdeményezés próbálja kielégíteni, méghozzá úgy, hogy a farmokra, kis gazdaságokba szerveznek programokat, elsősorban városokban élő fiataloknak. A kezdeményezés San Francisco és körzetében érhető tetten, ahol a környékbeli kis bio-farmokra lehet ellátogatni, megismerni a termelőt, segíteni neki, epret szedni, sőt egy finom ebédet is kapnak a helyi alapanyagokból, amit egy híres városi séf készít el. Különböző workshopokon is lehet részt venni: sajtkészítés, lekvárfőzés, stb. Mindezek ellenére a kisebb farmok mégiscsak a megélhetésért küzdenek, nehéz a mezőgazdaságból megélni. Ezen projekt az ő támogatásukat is szolgálja.
Kanapé turizmus

Egyre népszerűbbek a különböző helyeken elhelyezett kamerák közvetítései, melyek az állatvilág mindennapjaiba engednek betekintést. Az www.explore.org a világ több mint 100 helyszínén helyezett el kamerát és a cápáktól a pandákig számos állatot figyelhetünk meg. Az elmúlt négy évben több mint 500 millióan tekintették meg az állatokat. A technika fejlődésével egyre közelebb kerülhetünk - a karosszékünkből nézelődve - az állatokhoz és a természethez. Nemcsak az élő közvetítéseket nyújtó kamerákkal, de a virtuális valóság fejlesztéseivel is még hatékonyabban érezhetjük át a természet csodáit.
Kaland turizmus

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a spontán jelleggel szervezett, meglepetés erejével ható utazások. A fiatalok kalandra készek, szeretnének kilépni a hagyományos turista-buborékból és meglepetésre, kalandra, újdonságra vágynak, átlépve a határokat, a komfortzónán túl is. Nagyon nagy bulinak, kalandnak értékelhetőek, és persze népszerűségnek örvendenek a különböző kihívások, szervezett versenyek, meglepetés utazások. Az egyik ilyen a Nagy Riksa Verseny, ahol különböző útvonalak közül választhatnak az utazók, melyet egy bérelt riksán kell megtenniük, közben érintve Dél-India gyönyörű tájait. Az utazás biztonságos, de mindig akad közben nagy kaland, akadály. A riksáka akár egyéni igény szerint még be is lehet festetni.
Asszisztens turizmus
Az utolsó percben való döntések jellemzőek az y generáció tagjaira, vagyis nyitottak a ’laissez faire, laissez passer’ elvre. Ezen fogyasztói elvárásra már számos szolgáltatás is épült, ilyen például a Hotel Tonight szolgáltatás és alkalmazás, amiben azonnal le lehet csapni a legjobb ajánlatokra egy adott városban. Ám ma már ez nem elég, hiszen a szállásfoglalás nagyon sok szolgáltatón keresztül megoldható. A Hotel Tonight kiterjesztette szolgáltatását egy chat alapú „háziúr” szolgáltatással az Aces-szel. Ahogy valaki bejelentkezik, rögtön felajánlja neki a szolgáltatást, melyen keresztül ajánlatot kap a helyi legjobb étteremre, kulturális élményekre. Az ajánlásokat helyi szakértők állítják össze folyamatosan. Emellett az alkalmazás alap problémákra is megoldást nyújt, ha például nincs törölköző a szobákban. A vállalat adatai szerint, aki ezt a plusz alkalmazást használja, biztosan visszatér még ehhez a szolgáltatáshoz.
Listás turizmus

Ki ne készítene listát az utazás előtt? Az új generációs megoldásban erre nincs szükség, hiszen egy alkalmazás segítségével könnyedén megtervezhetjük utunkat: megadjuk mennyi időre, mikor és hova készülünk, milyen jellegű utazásra és a http://www.packpnt.com/ elkészíti a bakancslistát. Mellé pedig kapunk egy hanganyag sorozatot Travel Smart címmel a különböző utazásokkal kapcsolatos tapasztalatokról, beszélgetésekkel.
Okos felszerelések

Az utazási felszerelésekről egy külön hírlevelet lehetne írni, hiszen nagyon sokféle utazással kapcsolatos okos eszköz létezik ma már, mellyel megkönnyíthető a tájékozódás, fokozható a biztonság. Ilyen például az EasyJet által bemutatott okoscipő mely gyaloglás közben segíti a tájékozódást, a látványosságok felfedezését egy beépített szenzorral és a vele összeköttetésben álló okostelefonos alkalmazással. Nyomon követhetjük a bőröndünket a reptéri transzferek esetében az Eviate segítségével. A bőröndre helyezhető e-címke összeköttetésben van az okostelefonnal és megmutatja, hogy éppen hol van a bőröndünk. Okos megoldás, ám a 40 alapvető ikont ábrázoló pólóhoz nem kell okostelefon. Ez olyan távoli országokban jelent segítséget, ahol nem beszélnek mást a helyi nyelveken kívül. Csak rámutatunk az ikonokra és meg tudjuk magunkat értetni.
Offline turizmus

Végül sokan keresik azokat a helyeket, ahol nyugalomban, az online világtól mentesen lehet élni. Vannak már ilyen jellegű felnőtt kempingek, táborok, falvak, vendégházak. Egy kis olasz faluban is megmutatták a világnak, hogy lehet az internet világa nélkül is élni, hiszen számos testközeli, kézzelfogható (hagyományos) megoldás van a Twitterre, az eBay-re, a Google-ra, vagy a Facebookra. Íme az internet falu formájában megfogalmazva.
 |
ÉLELMISZER
Tányér az elhízás megelőzéséért
Könnyen kiszűrhető az ételekben lévő zsír és olaj.
A thaiföldi BBDO reklámügynökség és a Thaiföldi Egészség Alapítvány kifejlesztették az AbsorbPalte nevű tányért az elhízás megelőzésére. A tányér nagyon egyszerű elven működik: a tányérba 500 süllyedést alakítottak ki, szép alakzatban, melyek célja, hogy az ételekben lévő zsírt, olajat összegyűjtsék, és azok így ne kerüljenek a szervezetbe. Így kb. 7 ml olajat tudnak felfogni, mely kb. 30 kcal-át jelent egy-egy adag étel esetében. Ez a tányér csak az első darabja a projektnek, mely további lehetőségeket rejt magában.
|
 |
DESIGN
Digitális múzeum
Számítógépes vírusok gyűjteményét tekinthetjük meg.

A Malware Museum egy digitális online múzeum, mégpedig a 80-as és 90-es évek közötti digitális vírusok gyűjteményét tartalmazza. Ezek a vírusok az akkori önkifejezés eszközei voltak – állítják a kollekció alapítói –, és most biztonságosan belekóstolhatunk az MS-DOS vírusok és módszerek világába. Ma már inkább művészeti elemek, mint vírusok. Nagyon izgalmas a gyűjtemény, igazi retró, ami a z generáció számára már történelem.
|
 |
KOMMUNIKÁCIÓ
Hasznosítsuk újra a zoknikat
Új életre kelhetnek a páratlan darabok.

Szegeden egy fehérnemű üzletet és webáruházat működtető vállalkozó a zoknik újrahasznosítására egy programot indított már két évvel ezelőtt. Be lehet küldeni a használt, páratlan, lyukas, megunt zoknikat, melyekből bútoripari szigetelőanyag, geotextília készül. Ajándékba kupont adnak, amit webáruházukban lehet levásárolni. Egyedülálló kezdeményezés ez a magyar program.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Úszósapka kifejezetten vakok részére
Speciális termék segíti a paraolimpiai versenysportolókat.

1960 óta a Paraolimpia versenyszáma a vakok úszása. Mindig is kihívás volt, hogy hogyan jelezzenek a vak úszóknak, ha közelednek a fal felé. Eddig gyakorlatilag az edzők rácsaptak az úszók fejére, ám most a Samsung és a Spanyol Paraolimpiai Bizottság közösen kifejlesztettek egy úszósapkát kimondottan vak úszók számára. A Samsung Blind Cap nevű úszósapka nagyon finom módszert alkalmaz. Enyhe vibrálást érez az úszó, amikor közeledik a fal felé. Az edző össze tudja kötni egy alkalmazással – akár okosórán keresztül is - a sapkát, és be tudja kalibrálni a távot, hogy mikor adja le a jelet, mikor nyomja meg a gombot.
|

|
EGÉSZSÉG
Ingyenes vitamincsomag az egészségért
Pop-up boltban várják a fast food rajongókat.

Egy japán gyorséttermi láncnak a Dohtonbori-nak szemet szúrt a nagy arányú alultápláltság azon japánok körében, akik főleg amerikai gyorsételeket esznek, vagyis fast food rajongók. Egy pop-up boltot állítottak fel, ahol, ha valaki beviszi a gyorsétel számláját, akkor egy elemzés során kimutatják, hogy feltehetően milyen vitaminhiány áll fenn esetében és adnak neki egy ingyenes vitamincsomagot. Így próbálják az emberekkel megértetni, hogy ezen ételek hosszú távon vitaminhiányt, alultápláltságot okozhatnak.
|
Az utazási felszerelésekről egy külön hírlevelet lehetne írni, hiszen nagyon sokféle utazással kapcsolatos okos eszköz létezik ma már, mellyel megkönnyíthető a tájékozódás, a biztonságosság. Ilyen például az EasyJet által bemutatott okoscipő (link: http://www.origo.hu/utazas/hirek/20160513-okoscipot-dob-piacra-az-easyjet.html), mely gyaloglás közben segíti a tájékozódást, a látványosságok felfedezését egy beépített szenzorral és a vele összeköttetésben álló okostelefonos alkalmazással. Nyomon követhetjük a bőröndünket a reptéri transzferek esetében az Eviate segítségével (link: http://www.eviate.com/). A bőröndre helyezhető e-címke összeköttetésben van az okostelefonnal és látható, hogy éppen hol a bőröndünk. Okos megoldás, ám nem kell okos telefon a 40 alapvető ikont ábrázoló pólóhoz (link: https://iconspeak.world/ ), mely olyan távoli országokban jelent segítséget, ahol nem beszélnek a helyi nyelveken kívül mást. Csak rámutatunk az ikonokra és meg tudjuk magunkat értetni.