- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/11
Számtalanul
Számok, adatok, statisztikák mindenhol körülvesznek bennünket, állandó része a mindennapi életünknek, mindamellett a Big Data fegyverként is működik a marketing területén.
A folyamatos adathalászat, számbűvölés trendjével szemben szeretnénk bemutatni, mint ellentrendet az átértelmezett számok irányába való törekvést. Olyan helyzeteket, megoldásokat mutatunk be, ahol a számokat más módszerrel, eszközzel fejezik ki, más kézzelfoghatóbb, akár individuálisabb megközelítéssel helyettesítik. A személyre szabott megoldások nyernek teret, melyekben a felhasználó egyénisége fontos, az ő érdekeinek, igényeinek, kényelmének, vagy éppen jutalmazásának előtérbe helyezése a cél. Ez a trend a számok hátterét, tartalmát hozza felszínre.
Az emberek belefáradtak a sok számba, hiszen állandóan kalkulálniuk kell, számításokat kell végezniük, vagy kódokat, számokat kell érvényesíteniük, hogy tovább tudjanak lépni. A vállalatok eladási adataikból készítenek statisztikákat, kosárértékük alapján szegmentálják vevőiket. Az ellentrendben a betűk, a szavak, a nyelv átveszi az uralmat a számok, a matematika fölött, a kijelentések sokkal nagyobb súlyt kapnak.
Fontos a képek, grafikák használata is, mely lágyítja a fogyasztót körülvevő világot, megkönnyíti a világban való eligazodást a képesítés (2011.) trendjét folytatva.
Az idő pénz – az is megfigyelhető, a technológiák fejlődésével ez a szólás kézzel foghatóan vált valóra. Az ember folyton próbálja ezt a kemény anyagias világot némileg misztifikusabbra váltani, így az idő és a pénz tényleg egymásba átváltható egységek lettek.
A baden-würtembergi állami L-Bank Jung von Matt ügynökségével próbált egy újszerű vizuális koncepciót találni arra, hogy a 2011. évi üzleti eredményeinek beszámolóját plasztikusan bemutassa. A számokat, adatokat és statisztikákat művészeti installációkra „fordították” le, az éves riport „olvasása” során mintha egy kortárs múzeum folyosóin mennénk keresztül, mind a nyolc kiemelkedő üzleti szegmens (mint az üzleti-, gazdasági, infrastruktúra fejlesztése, vagy az oktatás, környezetvédelem, stb.) kapott egy installációt, egy szobrot, mely plasztikusan ábrázolta az eredményeket. Például az L-Bank 2011-ben 109 üzletet fejlesztő programot indított el, így az ehhez tartozó installációban 109 telefont találhatunk.
Nagy-Britanniában augusztusban jelent meg az OwnFone, ami egy testre szabható miniatűr mobiltelefon, mely lehetővé teszi, hogy a felhasználó közvetlenül a billentyűzettel válassza ki a partnert. Különböző színű és stílusú telefonkészülékek közül lehet választani, melyek előre vannak programozva és maximum 12 nevet képesek megjeleníteni. A telefonszámok mentése közvetlenül nem az OwnFone-ra történik, hanem egy biztonságos számítógépes szerverre, így az adatok védettek maradnak. A pehelykönnyű kis eszközt 55 fontért vesztegetik, de több fizetési konstrukció is rendelkezésre áll, mind hosszú távú szerződés aláírása nélkül.
A QLOCKTWO® nem csupán az időt mutatja, hanem a számok helyett írott szó használatával teszi egyszerűvé és emberközelivé az időt, kijelentést tesz az idő mutatásával, amivel súlyt ad az időnek. A koncepció szerint az órán nincsenek mutatók, sem számok. A számlapon 10 sorban, soronként 11, összesen 110 betű helyezkedik el. A rozsdamentes acélgombot megérintve a megfelelő betűk, szavak háttérvilágítást kapnak és szavak formájában kapjuk meg az éppen aktuális pontos időt. Az eredeti faliórából már létezik francia, olasz, spanyol, dán, holland, sőt cirilbetűs orosz változat is.
Az angol hitelesítéssel foglalkozó cég, a PixelPin 2012 márciusában elindította ingyenes kép-alapú jelszó szoftverét okostelefonokra és asztali számítógépekre. A felhasználó kiválasztja saját fotóját, majd kiválaszt három vagy annál több pontot a képen, amire belépéskor kattint - ez lesz a jelszava. Amikor egy program elindítása, vagy egy vásárlás hitelesítést igényel, a kép megjelenik, akkor a felhasználó a megfelelő pontokat a megfelelő sorrendben megnyomva indítja el az online tranzakciót, vagy egy jelszóval védett alkalmazást.
A zimbabwei Yo Time internetes platform lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy készpénz helyett mobil időt adjanak vissza. Jelenleg, ha olyat vesznek, ami nem teszi ki a teljes összeget, a vásárló gyakran arra van kényszerítve, hogy valami pluszt is vásároljon, hogy kerekíteni lehessen az összeget, vagy kap egy feljegyzést, hogy ennyivel többet fizetett, de hátránya, hogy azt csak ugyanaz a bolt váltja be. A Yo Time platformjában résztvevő kiskereskedők „airtime” formájában adhatnak vissza vásárlóiknak, közvetlenül telefonjukra küldve az összeget, mely 10 cent és 50 dollár között lehet.
2012 májusában indult el az USA-ban a Notch honlap, mely a felhasználó által Fitbit-en és Runkeeper-en megadott adatait alakítja át személyre szabott infografikus ábrává. A felhasználót nyomon követő fitness alkalmazások által küldött adatokból így automatikusan olyan vicces képeket és tanulságos ábrákat generál a honlap, mint például "múlt hónapban végiggyalogoltad a Panama-csatornát”. Persze a felhasználók megoszthatják barátaikkal ezeket a Facebook-on, Twitter-en.
|
ÉLELMISZER
Címkét az egészségtelen ételre
A helyi kisboltokban kapható ételekre tehetünk figyelmeztető címkét.
A Label it Yourself olyan decentralizált, független kampány, melynek célja az élelmiszerboltok polcain sorakozó ételek felcímkézése a honlapról letölthető feliratokkal, mint például „genetikusan módosított”, vagy „figyelem – genetikailag módosított hozzávalót tartalmazhat”, mindezt angolul és spanyolul lehet megtenni. A honlapon sok mindent megtudhatunk a GMO növényekről, azt is, hogy mit érdemes megcímkézni. A mozgalom célja, hogy mindenki fókuszáljon a szűkebb környezetére, és óvja mások egészségét azzal, hogy tudatja az adott termék, amit fogyaszt nincs jó hatással a szervezetére.
|
|
DESIGN
Egyedi ruhák
Személyre szabott, a vásárló által tervezett fashion design.
A CONSTRVCT online fashion design stúdió, amely lehetővé teszi fogyasztóinak, hogy saját fotóikból tervezzék meg ruhájukat. Az online 3D design interface segítségével a vásárlók saját méretükre szabhatják a ruhát, tökéletes mérettel, személyre szabva, saját mintával, és egyedi logóval rajta. És ha egyszer a méretet már feltöltötték, akkor számtalan variációt képesek létrehozni, így a vásárló folyamatosan saját ízlésének és méreteinek tökéletesen megfelelő ruhákat képes maga tervezni.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Egyszerűsíteni a kávérendelést
Amikor a latte nem latte, hanem nagyon-nagyon tejes kávé.
Az angol Debenhams városában új kávémenüt alakítottak ki, miután kiderült, hogy az angolok 70%-a összezavarodott már a különböző kávé elnevezések miatt. Ez a bolt ellen megy például a Starbuck’s-szal, ahol szeretik a minél komplikáltabban hangzó neveket, így lett náluk a capuccino haboskávé, a cafe mocha csokis kávé, vagy a presszókávé tömény, erős kávé. Ezen kívül nem bonyolítják a méreteket sem: vagy egy csésze vagy bögre kávét ihatnak.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Rossz Randi Riasztó
Ha nem sikerül jól a randevú, egy ál-telefonhívás kihúz a csávából.
Az online randizás egyre növekvő népszerűsége folytán a rossz randik gyakorisága is növekedett. Ennek orvoslására született az eHarmony ingyenes alkalmazás, mely megmenti azokat, akik ilyen kellemetlen szituációban találják magukat. A Bad Date Rescue, vagyis Rossz Randi Megmentő app egy fake hívást produkál egy megjelölt számról, ami remek kifogás lehet véget vetni a randevúnak. Egy szinglinek, aki nem tud hitelesen füllenteni, kötelező egy ilyen alkalmazás.
|
|
EGÉSZSÉG
Fogyás a speciális Pepsivel
Létezik testsúlycsökkentő kóla?
Míg New York-ban az egészséges étkezés érdekében nem lehet többé nagy palackos kólát kapni, addig a japánok egyenesen olyan kólát találtak fel, ami dextrint tartalmaz, amely olyan rost, ami csökkenti a zsírt a szervezetben, tulajdonképpen meggátolja a zsír lerakódását a testben. A Pepsi Special a héten indult hódító körútjára a Pepsi japán forgalmazója, a Suntory által.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.