- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2013/12
Pluszok és mínuszok
Télidőn sokszor előre rettegünk a karácsonykor magunkra szedett plusz kilóktól. Ennek okán kívánjuk körbejárni a témát: mi a helyzet az átlagos, nem nullás mérettel rendelkező fogyasztókkal, akik küzdenek némi túlsúllyal, de ettől még jól érzik magukat és nem terrorizálják szervezetüket mindenféle divatos diétával…
Az utóbbi években látványosan indult el e réteg kiszolgálása, így ma már a pluszos mérettel rendelkező fogyasztók is kielégíthetik vágyaikat, mivel egyre több szolgáltatás célozza meg őket. Például nem kell többé ódivatú zsákruhákban járniuk, csak azért, mert nem férnek bele a társadalom "szűkre szabott" látókörébe.
A tények a következők: az átlagos nők mérete 14-es, vagyis európai számozás szerint 44-es, míg az üzletekben véget ér a 12-es, vagyis 42-esnél a kínálat. A ModCloth felmérése szerint például több amerikai nő rendelkezik 16-os, vagyis európai 46-os mérettel, mint 2-es (32-es) vagy 0-s mérettel. Maguk a konfekcióméretek azonban nem változtak az elmúlt évtizedekben, annak ellenére, hogy egy átlagos nő 11 kilóval több, mint mondjuk 1960-ban. Az is mérhető, hogy egy plus size vásárló 17%-kal többet vásárol online, mint más és 66%-kal szívesebben „hirdeti” a ModCloth-ot a közösségi oldalakon.
A littlewoods.com kutatása szerint a 44-es, azaz elvileg már plus size kategóriába tartozó nők a legelégedettebbek a megjelenésükkel. A kutatásba kétezer nőt vontak be, és arra jutottak, hogy a 44-es mérettel rendelkező nők 74%-a jól érzi magát a bőrében. Megjegyezzük, ez volt Marilyn Monroe mérete is.
Ezt a jelenséget a divattervezőknek is köszönhetjük, ugyanis könnyebb ruhát tervezni egy vékony modellre, mint egy „normális” modellre, akinek esetleg a derekán már gyűrődik az anyag, mert van csípője, ami a kifutón lévő nullás modelleknek nincsen. 2009 volt az igazi forradalom éve, azóta egyre több nívós divatmagazin címlapján találunk plus size modelleket, sőt már a kifutókon is magabiztosan lépkednek.
A női test elfogadásáért legtöbbet az online világ írói, a bloggerek tesznek, Magyarországon is sok elismert plus size divatbloggert találunk, az egyik legismertebb blog a Plus Size Life, melynek szerzője, Judit, magyarul és angolul vezeti blogját, csinos és merész összeállításokat mutat be, akár egy nívós külföldi blog oldalán is szerepelhetne. Hasonlóan ismert a beautywithplus.com blog is, melynek szerzője, Zsuzska már a nemzetközi plus size magazinokba ír cikkeket a nők önbizalmának fejlesztésére.
2013-ban először rendezték meg a British Plus Size Fashion Weekend-et. Az esemény főszervezője, Nagy-Britannia első számú online plus size női magazinja, az Evolve volt. A londoni divathét végén hozták össze a kereskedőket, divattervezőket és vásárlókat egyetlen eseményen. Több mint 10 designer cég vett részt a divatbemutatókon, ahol bemutatták a 2013-as év legtrendibb plus size kollekcióit, a világ minden tájáról önként jelentkező modellekkel. De nemcsak a kifutót lehetett csodálni, volt ruhacsere, stílustanácsadás vagy kerekasztal beszélgetés elismert divatbloggerekkel és a híres plus size modellekkel.
A TheBigAndTheBeautiful.com plus size társkereső oldalt nem kisebb - maga is immár plus size - celeb reklámozza, mint Christina Aguilera. Az énekesnő 3 millió dolláros szerződést kötött azon randioldallal, mely elsőként vállalta azt, hogy ezen a site-on nem kell „fényezni” a profilt és hazudni a kilókat illetően, hanem nyíltan vállalhatják magukat a jelentkezők. A társkeresőt az a Whitney Thompson vezeti, aki először nyerte meg Tyra Banks „Topmodell leszek” versenyét plus size modellként 2008-ban.
És már itthon is tudunk oversize designer ruhákat venni, nem kell messzire menni érte: a Patent Design Facebook oldalán teltkarcsú hölgyeknek tervez divatos ruhákat Vajda Judith. A branddel első lépésként saját problémáját orvosolta, amikor nem talált megfelelő ruhákat az üzletekben, de ma már több száz 40-es méret feletti, divatra éhes nőnek ad megoldást az öltözködés terén. Célja, hogy önbizalmat öntsön a teltebb nőkbe, hogy magabiztosabban és magukra büszkén lépjenek ki az utcára.
Alapvetően a fitnesstermeket nem arra találták ki, hogy egy túlsúlyos ember lefogyjon benne, hanem arra, hogy a már jó formában lévő jó formában tartsa magát, így sok túlsúlyos nem jár ilyenekbe, mert frusztrálja az ott jelenlévő jó testű emberek látványa. A Downsize Fitness amerikai termeibe viszont csak olyan léphet be, akinek legalább 25 kiló súlyfelesleget kell ledolgoznia, így ezt gyakorlatilag harcostársak között teheti meg, akik hasonló problémákkal küzdenek. Már nem ez az egyetlen ilyen terem az USA-ban, a Body Exchange vagy a Buddha Body Yoga is kizárólag molett vendégeket fogad be. Hasonló magyarországi kezdeményezésről még nincs hír.
A számos termék mellett a lelki oldal is hangsúlyt kap, hogy a teltebb hölgyek elfogadják magukat olyannak, amilyenek. A Plus Size Advice alapító tulajdonosa, Kovrig Dóra főleg lelki megerősítésre, önbizalom növelésre épülő programja az Önbizalom-növelő tréning nevet viseli, melynek során egy teljes csapat foglalkozik a jelentkezővel. A program egy beszélgetéssel indul, ahol megismerkednek, megpróbálják feltárni a lelki okokat és igyekeznek segíteni a jelentkezők önbizalmának építését. Ezután a jelentkezők sminket, frizurát és egy fotósorozatot kapnak, pont, mint egy átváltoztatós műsorban a tévében.
Az Abercrombie & Fitch ruhamárka mindig is híres volt arról, hogy náluk aztán csak a tökéletes testalkat jöhet szóba. Eladóik is tökéletesek, náluk dolgozni szinte elismerés, mintha divatbemutatón szerepelnének egész nap. Az elmúlt években elég rossz PR-t jelentett ez a cégnek, sok támadás érte őket a túlsúlyos vásárlók diszkriminációjáért. Egy Jes nevű blogger „Attractive & Fat” fotósorozatban gúnyolta ki a céget, melyben egy molett lány szerepel egy vékony fiúval Abercrombie stílusban, némely képeken félmeztelenül is akár. Most állítólag éles váltás következik náluk: bejelentették, hogy jövőre plus size is lesz a női kollekciójukban, ami új célcsoport megérintését jelenti, mivel jelenleg mindössze 10-es méretig árusítanak.
A csontsovány torz nőideálok elleni kampány már az áruházak kirakatait is elérte: egy svéd cég próbababa kampányba kezdett, mivel a boltok kirakataiban lévő műanyag próbababák egyáltalán nem hasonlíthatók a valódi nők alakjához. Egy blogger, Rebecka Silvekroon fedezte fel ezt még 2010-ben, amikor posztolt egy fotót honlapjára egy teltebb próbababáról, melyet egy svédországi Åhléns üzletben látott egy pozitív üzenettel egyetemben, hogy mennyire valóságos és mennyire egészséges. A fotó idén terjedt el vírusszerűen a Facebook-on, több mint egymillióan lájkolták azóta. Persze több cég is felkapta a fejét az ötletre, kiderül, ki is meri bevállalni még a svédeken kívül.
A telt test azonban nem csak női probléma, látványos volt 2010-ben a fordulat, amikor a Fantastic Man magazinban kicsit nagyobb darab férfiak mutattak be fürdőruhákat. Egy kutatás szerint az 1,6 millió evészavaros angol 25%-a férfi, és igen, a férfiak problémáit is nehezítik a magazinokban pózoló kigyúrt, igencsak izmos, szolibarna, félmeztelen férfi modellek, akik vetekszenek a női modellek tökéletességével.
A Good Men Project főszerkesztője, Noah Brand úgy próbálta felhívni a figyelmet a problémára, hogy saját meztelen fotóit mutatta be a lapban. Fogadtatása finman szólva nem volt teljesen egységes és örömteli.
A chubstr.com honlap divat- és életmódtanácsokat nyújt a plus size férfiaknak. Az olvasók fotókat küldhetnek be saját magukról, és megoszthatják egymással gondjaikat. „Mindig is nagydarab voltam. De miért kellene emiatt nap mint nap melegítőben vagy hawaii ingekben járnom? Az átlagboltok az én méretemben ezt a két dolgot árulják.” A divatra és a stílusra adó, 18 és 35 év közötti férfiak használják site-ot, de rengeteg nő keresi fel a honlapot: ők a többé-kevésbé elhízott férjeik ruhatárát igyekeznek kicsit feldobni. A ruhaipar eddig még nem fogta fel, hogy gyártani is kellene nekik valamit, hiszen a pufók pasikat nem szokás vonzónak találni.
Eztán nem maradhat el a gyerekek csoportja sem, mert egy felmérés szerint a gyerekruházatok jelenlegi konfekciómérete minimum 18%-kal kisebb, mint a mai gyermekek mérete. Az Old Navy és JC Penney márkák már piacra dobták nagyobb méretű gyerekruháikat. Egy amerikai anyuka, Ruth Smith viszont a Kickstarteren indította el projektjét, amelyben 5-12 éveseknek gyártana ruhákat speciális méretekben. A „Hey Mom, it fits!” projektben olyan ruhák születnének, melyekben a gyerekek magabiztosabban érzik magukat, mivel pontosan illik rájuk, jól érzik magukat benne és így elég sok önbizalomromboló frusztrációtól kíméli meg őket.
|
ÉLELMISZER
Ínyencmártások Pécsről
Szuperfinom, magas minőséggel.
A pécsi Lokodi Ákos nevéhez kötődik a Magyar Ínyencvidék márka: minőségi alapanyagokból felső kategóriás, tartósítószer-, mesterséges színezék- és adalékmentes, egészséges termékeket: mártásokat, chutneykat, zöldséglekvárokat és zöldségdzsemeket készít. A termékek alapanyagainak többsége magyar, sőt, általában a gyártás helyszínéhez közeli helyi termelők szolgáltatják őket. Megkóstolható a bíbor herceg, vagy a bitang almamártás, de még sorolhatnánk tovább a finom szószokat egészen a most debütált három testőr szériáig. Az ínyencmester folyton előrukkol valami újjal, így ne lepődjünk meg, ha idén karácsonyra valami új fantázianévvel ellátott terméket találunk honlapján.
|
|
DESIGN
Szemüveg bakelitből
Világsiker a re-bakelit.
A Tipton világszerte sikeres, ám kevesen tudják, hogy magyar cég, ráadásul pécsi gyárral rendelkezik. A vállalatot még 1998-ban Seattle-ben alapította Zachary Tipton, aki azóta már itthon él Budapesten, és innen intézi a cégügyeket. A cég fő terméke a Vinylize Collection, vagyis régi bakelitlemezekből készült magas minőségű szemüvegkeretek, vagy a Cinematique, mely sorozatban a szemüveg száraiba régi 16, illetve 35 milliméteres filmek celluloidszalagját építik. Ma már 180 optikusnak értékesítenek közvetlenül és világszerte Brazíliától Japánig, teszik mindezt a pécsi gyárból, ahonnan évente 4500 keret kerül a világpiacra.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Ki van otthon a magyar várakban, kastélyokban?
Mobil alkalmazás a várak kastélyok látogatottságáért.
A Dél-Dunántúli Vár- és Kastélyturisztikai Klaszter Hőspróba programsorozatához hozott létre egy mobil alkalmazást. Az app segítségével a Hőspróba weboldalon bemutatott hősöket ismerhetik meg a gyerekek, ez a felület nem interaktív. Ellenben ha a másik opciót választjuk, ott a várakhoz, a hősökhöz és a helyszínekhez kapcsolódó kvízjátékban választhatják ki az előre megadott válaszok közül a helyeset a felhasználók. A jó válasz esetén tapsot kap a játékos, míg ha rontott, a játék tematikájához illeszkedő kardcsattogás hallatszik.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Hulladék újra
Fotel és sapka újrahasznosított textilből.
A Retextil pécsi illetőségű koncepció, olyan technológia, mely a háztartási textilhulladékból, egyszerű eljárásokat alkalmazva előbb Retextil fonalat, majd abból lakberendezési tárgyakat és divattermékeket készít. A Retextil-házban megváltozott munkaképességű és fogyatékkal élő emberek „dolgoznak” egy közösségben, ők készítik ezeket az ezerszínű, kényelmes és igencsak sok munkát igénylő berendezési tárgyakat, ülő- és fekvőalkalmatosságokat, vagy éppen kiegészítőket, ruhákat. Az alapítvány pécsi székhelyén lévő Nyitott Műhelyben elkezdheti a technika elsajátítását bárki, minden csütörtökön szívesen látják a látogatókat.
|
|
EGÉSZSÉG
Gyermekbarát orrszívó.
Nem kell többé a porszívóval ijesztgetni a gyereket, ha eldugul az orra.
A Nosiboo pécsi fejlesztés, a kisgyermekek és családjuk életét megkönnyítő orrszívó, mely nem hasonlít egyik orrszívóhoz sem a piacon. Az eredetileg belsőépítész fejlesztők olyan innovatív terméket szerettek volna létrehozni, ami nem kizárólag a magyar piacot képes megcélozni, és az interneten keresztül is értékesíthető. A Nosiboo hatékony, folyamatos légzést biztosít a gyereknek, ami tulajdonképpen szabályozható, és mindeközben biztonságos is. A két fiatal apuka célja az volt, hogy egy kiemelkedő minőségű, dizájnos, jól használható eszközt hozzon létre, amellyel kíméletesen és gyorsan könnyíthető a gyermek légzése.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.