- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/3
FAke
A hiúság alapvető emberi tulajdonság, mint ahogy az elérhetetlenre való vágyakozás is. Néha az illúziója is elég annak, hogy nekünk is lehet olyan, ami több, szebb, vagy éppen drágább. A hamisítványokkal illúziót vásárolunk. Ahogy Pelikán elvtárs mondaná, „kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk”. A fake, vagyis a hamis, a kamu, a gagyi olyan termékeket, szolgáltatásokat takar, ami mind valaminek/valamilyen márkának kívánnak tűnni, valami elérhetetlent akarnak megjeleníteni, az eredetiség, az érték látszatát akarják kelteni. Különösen fontos ez manapság, hiszen a válság szinte minden társadalmi réteget érintett, azoknak is lejjebb kellett adniuk az igényeikből, akik eddig megtehették, hogy csakis márkás terméket vásároltak maguknak. A márka továbbra is státuskifejező eszköz, így a szociális lecsúszás egyik fogyasztói stratégiája lehet a látható fogyasztás látszat fenntartása, akár hamis márkák láthatóvá tételével.
A gazdasági válság miatt a fogyasztói, vásárlási szokások átalakultak, hiszen a lakosság zöme az olcsó, „kínai” termékek megvásárlását célozza meg magának, így nagyon népszerűek a ma már szinte minden utcasarkon található „kínai” üzletek, ahol szinte „ugyanazt” a terméket lehet megvásárolni, mint a bevásárlóközpontok divatüzleteiben, csak feleannyiért. A jelenlegi gazdasági helyzetben az emberek többsége a jelent próbálja túlélni, nem tervez évekre előre, nem annyira fontos számára, hogy eredeti, drága és tartós (hosszantartó) terméket vásároljon, hanem inkább a pillanatnyi igényét, státusát igyekszik fenntartani.
Mai világunk fake központja Kína, ahol a kreativitás és az olcsóság nem ismer határokat, így hihetetlen, európai embert megmosolyogtató dolgok is születnek. Valójában nincs olyan termék a világon, amit Kínában ne próbáltak volna lemásolni. A titok nyitja az, hogy Kínában egy külföldi cég csak úgy gyártathat le bármit is, ha vegyesvállalatot hoz létre minimum 50% kínai tulajdonnal, így az adott cég minden fejlesztése, know-how-ja automatikusan átmegy kínai tulajdonba, így a másolat készítése számukra már technológiai problémákba sem ütközik.
Gazdasági szempontok mellett más kérdések is felmerülhetnek: eredeti-e egy kínai, feketén árusított iPhone, ha az a műszak után ugyanott készül, ugyanúgy, mint a hivatalos értékesítési csatornákon keresztül a boltokba kerülő, garancialevéllel ellátott valódi, ha az minden részletben megegyező másolat. Persze hátrányunk származhat belőle, ha hamisat veszünk: nincs rá garancia, ha elromlik, nincs rá szerviz, és az állam sem keresett a vásárlásunkkal semmit, a termék utáni adó nem a mi hazánk gazdaságát segíti.
A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) 2009 óta minden évben végez egy reprezentatív közvélemény-kutatást, amelyben megvizsgálják, hogyan vélekednek az emberek a hamisítás jelenségéről. A HENT kutatásából kiderül, hogy kevesebb hamis terméket veszünk meg gondolkodás nélkül, mint 2010-ben, ugyanakkor a vásárlást megfontolók aránya növekedett. A hamis ruházati termékek iránt a legnagyobb a kereslet, minden hatodik magyar bármikor vásárolna ilyet, bár az is igaz, hogy a vásárlókban nem feltétlenül tudatosul, hogy éppen hamisított ruházati terméket szereztek be. Csak minden ötödik magyar számára fontos, hogy márkás legyen a ruhája és/vagy cipője, és közel egyharmaduknak az sem érdekes, hogy az a márkás termék, amit viselnek, eredeti legyen. A válaszadók több mint fele szerint ugyanakkor a hamis termék gyengébb minőségű, mint az eredeti. Az internetezők körében pedig nyilván az illegálisan letöltött filmek és zenei tartalmak a legnépszerűbbek.
Az életkor is befolyásolja a hamis termékek megvásárlását, a fiatalok és az életkezdők az átlagosnál jóval nyitottabbak, míg a 45 év felettiek az átlagosnál jóval elutasítóbbak a kérdést illetően. A legtöbb hamis terméket vásárló közép-magyarországi régióba tartozik, községben él, fiatal, és szakmunkás végzettségű.
Kína legutóbbi nagy fake botránya természetesen az Apple-höz köthető, nemcsak egy hamisított iPhone-nal léptek piacra, hanem egy teljes Apple bolttal! És nem is egy, hanem három Apple bolt áll Kunmingben majd’ ugyanabban az utcában és látszatra tökéletesen hivatalos boltok, ugyanaz a belső design, ugyanazok az eladói uniformisok, ugyanazok a termékek. Kivéve, hogy nem szerepelnek a hivatalos Apple boltok között, csupán tökéletes másolatai annak. A csínyt ott lehet észrevenni, hogy van egy ’Apple Store’ felirat a logo alatt, de a hivatalos boltokban sehol nincs ilyen kiírás.
Számtalan üzlet koppintása létezik Kínában, az egyik legjobban eltalált az IKEA kínai testvére, a ’11 Furniture’. Egyetlen dologban különböznek, a nevük más. Bár kínaiul a 11 Furniture "Shi Yi Jia Ju," ami nagyon úgy hangzik, mint az IKEA neve, ami "Yi Jia Jia Ju." 9 ilyen üzlet található az országban, és még 12-t terveznek nyitni. Hasonlóan sárga-kék színek dominálnak a designjukban, és nyilak vezetik a vásárlót a berendezett szobák labirintusában, olyan stílusú bútorok között, melyekről leginkább svéd elnevezések jutnak eszünkbe.
Létezik kínai Starbuck’s is, számtalan néven futnak, de egyet közülük, a Xingbake-t sikerrel perelte be annak idején a Starbuck’s szellemi tulajdon ellopásáért. Így ma már csak One Dollar Coffee–val, Seayahi Cofee–val, Lucky Coffee–val, Bucksstar Coffee–val találkozunk.
Természetesen a McDonald’s sem maradhat ki ebből a felsorolásból, számtalan másolat létezik, van olyan meki, ahol csak a logót és a betűtípust utánozták le, ám akad olyan is, ahol a teljes étlapot, ilyen a Mini Dog és a Mcdnoalds.
A számítógépes játékok kedvelőinek épült a World of Warcraft témájú vidámpark Kínában, természetesen a játék tulajdonosának, a Blizzard tudta nélkül. A World Joyland-nak van egy másik szintén Blizzard-játékkal, a Starcraft-tal kapcsolatos parkja is, ez a Universe of Starship. A látogatók a játékból már ismert tájakon sétálhatnak, hullámvasutazhatnak, vagy éppen kardot vásárolhatnak maguknak egy kovácstól. A park működtetése valószínűleg nagy haszonnal jár, hiszen Kínában rengetegen játszanak a WOW-val, és rengeteg időt töltenek a számítógép előtt, így ha kirándulnak, akkor sem kell nélkülözniük a virtuális világ ismerős tárgyait.
És még mindig jöhetnek meglepetések: a kínaiak egy osztrák falucska, Hallstatt mását építik. A falu az UNESCO kulturális világörökségének része, de lakóinak ezen túlmenően elképzelésük sincs arról, hogy miért építik meg a városuk mását Hujcsou városában. Az igaz, hogy az osztrákok leginkább a turistákból élnek, akik szívesen utaznak a szépséges falucskába. A beruházó a legnagyobb titokban, turistáknak álcázott megfigyelőkkel gyűjtötte be az adatokat a városról, és a tervre is csak a cég egy alkalmazottjának véletlen elszólása vetett fényt.
És hogy a digitális világról is beszéljünk, mivel Kínában a Facebook, a Twitter, vagy akár a YouTube be van tiltva, számos más közösségi oldalt hoztak létre, ami helyettesíti ezeket. A legnépszerűbb oldal a Facebook megfelelője, a Renren Network 160 millió felhasználóval, de minden nyugati oldalnak megvan a kínai másolata. Kérdés, hogy hívhatjuk-e ezt fake-nek, bár a külföldi lapok mind ezzel a jelzővel illetik ezeket a site-okat. Elképesztő, hogy 500 millió internetező országában, ahol egész városok területén ingyen wifivel érhető el a világháló, blokkolni képesek olyan oldalakat, amelyek a kínai kormány szerint fenyegetést jelentenek a lakosság számára.
Kicsit más jellegű példákat is szeretnénk mutatni, hogy lássuk nemcsak Kínában készülnek hamisítványok, léteznek a világban egyéb fake dolgok.
Divatos gerillamarketingben bevethetőek olyan reklámok, melyeknek témája valahogy mindig „átverés”. A Yeo Valley egy organikus élelmiszereket forgalmazó angol vállalat, aminek reklámkampányában egy nagyon helyes, tinilányszíveket megmozgató fiúbanda szerepel. Négy nagyon helyes fiú énekel egy dalt a cég kiváló termékeiről, miközben a farmon traktor előtt táncolnak, fejik a tehenet, forgatják a vasvillát. Az ártatlan néző persze csak a klip közben jön rá, hogy valódi zenekarról van szó, de garantált, hogy megjegyzi, mit látott.
Elszabadult farkasok jelentek meg London utcáin tavaly novemberben, legalábbis a különféle híradások szerint. A rejtélyes Dakov-cirkuszról készült plakátok és kisfilmek elárasztották Londont, de csak online derült ki, mi is az összefüggés közöttük és a farkasok között. A kampány sikeres volt, az emberek beszéltek arról, hogy a farkasok tényleg léteznek-e, vagy nem igazi felvételekről van szó… A Dakov-cirkuszról végül kiderül, hogy neve a vodkára utal, az Eristoff márka hirdette magát a fake hírekkel.
A digitális világban is találkozunk fake dolgokkal, a Cydia elnevezésű iPhone-on alkalmazható applikáció segítségével például bárkinek tudunk álnéven ál e-mailcímről üzenetet küldeni. De a myfakewall.com oldalon bármikor hamisíthatunk magunknak egy Facebook falat, amit más fake Facebook felhasználók kommentelhetnek, így például nem lepődünk meg, ha Luther Márton profilján lévő postokhoz V. Károly német-római császár, vagy X. Leó pápa szól hozzá.
Amerikai művészek csoportja a közösségi média és okostelefonok alkalmazását kritizálja alkotásaikkal, ilyen például David Byrne fake iPhone applikáció sorozata, mint a Childster, ami a telefon virtuális babysitterré válásával kecsegtet, vagy az Invisible Me, ami azt ígéri, hogy akkor is válaszol a telefonhívásokra és e-mailekre, amikor mi magunk nem érünk rá. Az alkalmazás beállítható, milyen hangnemben válaszoljon az adott csoportba tartozó telefonálónak. Mindezen alkotások próbálják felhívni a figyelmet az elsekélyesedett kommunikációra, arra, hogy túl sokat hagyatkozunk a virtuális kapcsolatokra, a valós világban már nem figyelünk egymásra.
|
ÉLELMISZER
Muffint automatából
Napi 24 órában elérhető a finom amerikai desszert.
Az amerikaiak két dologért állnak sorba szívesen: iPhone-ért és muffinért. Most a Sprinkles amerikai cég megalkotta a muffin automatáját, amely a nap 24 órájában elérhetővé teszi a finomnál finomabb muffinok megvásárlását és persze így elfogyasztását. Az automata 600 darab frissen készült, egyedi csomagolású muffint rejt, és egy érintőképernyő segítségével könnyedén kiválasztható és megvásárolható a vágyott finomság.
|
|
DESIGN
Ehető csomagolás
Kipróbálni a különlegeset offline.
Dr. David Edwards Lab Store-ja egy különleges designbolt Párizs belvárosában, ahol olyan italokat, ételeket próbálhatunk ki, amelyekhez még sohasem volt szerencsénk. A lényeg, hogy adjunk visszajelzést a személyzetnek az ott szerzett élményünkről. Amit megtalálhatunk ebben a speciális laboratóriumban: felhő halmazállapotban iható ital, energia (tiszta koffein)/zöld tea/csokoládé inhaláló, belélegezhető gyümölcsök, ehető csomagolás, vagy olyan cellbag palackok és ételtartók, amelyek könnyedén szállíthatóvá teszik az ételt, italt.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Hírek az utcán
Szemetes plusz szolgáltatással.
London városában 25 okos szemetest állítottak fel a júliusi olimpiára készülvén. A kukák wifi kapcsolattal rendelkeznek és két LCD kijelzőn mutatják a fontos híreket, mint az időjárás-előrejelzés, a tömegközlekedéssel kapcsolatos információk vagy a legutóbbi tőzsdehírek az Economist magazinból. Az okos kis szemetesek olyan technológiával készültek, mellyel a fényviszonyokhoz képesek alkalmazkodni, így az energiafelhasználásuk is 40%-kal kevesebb. Az okos szemetesek nemsokára megjelennek New York, Szingapúr és Tokió utcáin is.
|
|
ÉLETSTÍLUS
QR-kód a jégen
Környezetkímélő kampány a környezetért.
A World Wildlife Fund, vagyis WWF különleges gerillakampányt indított Amsterdamban, kihasználva a befagyott csatornákat. Stencil segítségével kréta és homok elegyével rajzolták a jégre azt a QR-kódot, ami mögött a WWF klímaváltozással, olvadó jéghegyekkel foglalkozó weboldala jelent meg. Majd a folyón lévő jég olvadása real-time szemléltette is a folyamatot, melyet a globális felmelegedés okoz.
|
|
EGÉSZSÉG
Edzeni csak egy laptoppal
Internetes edzőterem segít a mozgásban.
A Fitvideo magyar internetes edzőterem azoknak segít, akik szoros időbeosztásuk mellett nem jutnak el személyesen az edzőterembe, így csak otthon tudnak mozogni. Erőnléthez és persze kedvhez igazítható, hogy éppen milyen edzésen akarunk részt venni, a megfelelő fittségi állapot eléréséhez edzők és szakértők vannak segítségünkre. Bérlettel, de akár napijeggyel is igénybe vehető bármelyik edzésprogram, de vannak olyan edzések, melyekért csak regisztrálni kell, ingyenesek.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.