- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/10
Én, én, én
Akárhogy is nézzük, mostanában csupa „individuummal” találkozunk, mindenki önmegvalósít, mindenki a hírnévre vágyik, nemcsak arra a 15 percre, ami Andy Warhol szerint mindenkinek megadatik, hanem sokkal többre, elismertségre, ünneplésre és persze pénzre. A valóságshow-k, minisorozatok castingjai tömve vannak fiatalokkal, akik a tévében való szereplés érdekében bármire hajlandóak, a myspace és bandcamp site-ok tele vannak felfedezésre ácsingozó feltörekvő zenekarokkal. Ehhez persze a videomegosztók és a közösségi site-ok kínálnak tökéletes platformot az ifjú tehetségeknek, ahol népszerűsíthetik magukat.
A technika fejlődése, az internet határtalansága, a lehetséges helyszínek számának növekedésével számtalan alkalom kínálkozik megmutatni, kik is vagyunk és mihez értünk (vagy mihez szeretnénk érteni) igazán. Nem kell más, csak „eladni” magunkat, a személyiség, mint márka válik „menő” termékké egy jól felépített „reklámkampány” során.
A személyiség speciális termék, melynek három különböző aspektusa van: az önkoncepció a bennünk élő kép önmagunkról, amit gondolunk magunkról, mindez az önmegjelenítéssel ölt formát, vagyis ahogyan láttatjuk magunkat a külvilág számára. A harmadik fontos tényező a tükröződés, vagyis az a feedback, amit másoktól kapunk, ahogyan mások értékelnek minket. A különböző termékek használata, vásárlása során védjük meg, illetve erősítjük azt a képet, melyeket mások felé láttatni kívánunk, ezek a külső jegyek, mint az én szimbólumai működnek, s a bennünket körülvevő világtól ezekre is kapunk visszajelzést.
Az én-prezentáció, a sikeres színrelépés és szereplés egyre nehezebb, hiszen az egyre nagyobb tömegből való kitűnés nem könnyű, így gyakran csak az extremitások segítenek. A ma embere kifejezheti véleményét egy saját blogon, de akár másokén is kommentelhet, polgárpukkasztás nélkül jelenhet meg bárhol akármilyen feltűnő öltözékben, vagy tervezhet bármilyen terméket és reklámozhatja különböző site-okon, megrökönyödés nélkül terjesztheti újhullámos muzsikáját a világhálón, bármit a nagyérdemű közönség, a világ elé tárhat. A mottó: „Szerepelni és ismertté válni.” Az interneten bárkiből lehet sztár, akire a többiek valamilyen okból felfigyelnek, nem feltétlenül kell ehhez valami társadalmilag elismert tudás vagy készség, elég lehet egy jól elkapott pillanat, egy különleges öltözék vagy egy jól sikerült videó – és máris sztárrá, vagy antisztárrá avanzsált. Hírlevelünkben arra kerestünk példákat, hogyan válik az én eladhatóvá, vagy akár maradandóvá, hogyan válhat minél ismertebbé, hogyan „sztároltathatja” önmagát valaki, hogyan adhatja ki a legtöbb információt magáról, hogyan teheti magát érdekessé, legyen szó akár egy hírességről, vagy egy hétköznapi hősről, akár saját magunkról. A cégek legfontosabb célpontja maga a fogyasztó, aki számára a legfontosabb önmaga, és az elismerés, a szeretet – és ha a cég kiszolgálja ezt az igényét, és felszereli őt a szükséges szimbólumokkal, sőt, szereti, akkor ő is szeretni fogja önmagát.
Az amerikai Linkin Park rockbanda legutóbb egy különleges interaktív videoklippel lepte meg rajongóit. Ha a felhasználó bejelentkezik a Facebook adataival az oldalra a video megtekintéséhez, akkor a filmben szereplő képek helyén a saját profilra feltöltött fotókat láthatja viszont. Az app próbálja a leginkább odaillő képet kiválasztani és a klip újabb lejátszásával más variációk jelennek meg.
Az osztrák Aspetos temetkezési vállalat interaktív sírköveket fejlesztett ki, melyet a temető látogatói okostelefonjukkal, vagy tabletjükkel tudnak használni. A sírköveken elhelyezett QR kódok beszkennelésével információkat: képeket, életrajzi adatokat tudhat meg a felhasználó az elhunytról. A cég 5 éve dolgozik eme projekten, és nemsokára fel is kerülnek ezek a QR kódok a fejkövekre. Az elhunyt digitális profilja videókat és visszaemlékezéseket is tartalmazhat, ezt a család és a barátok frissíteni is tudják.

Az amsterdami Rijksmuseum Rembrandt, Vermeer és más híres holland festők festményét őrzi. Nemrégiben a múzeum - a maga 212 éve ellenére - modern irányt váltott, és elkészítette Rembrandt Facebook profilját. Rembrandt baráti társasága a többi híres holland festő, mint Vermeer, vagy Rubens. Festményeit megosztja kortársaival a profilján elég közvetlen szöveggel: „nézzétek, ma befejeztem ezt a festményt!” és várja a lájkokat, a kommenteket. Mindezt 376 évvel ezelőtt teszi természetesen. A személyiség megmutatásának apropója a múzeum 25 000-dik lájkolójának megünneplése volt.
A Cad and the Dandy ruhamárka és a DNA art dizájncég közös alkotása lett ez a méretre készült, limitált kiadású öltöny, melyet abszolúte személyre szabnak. Az öltöny különlegessége, hogy a zakó bélésére a tulajdonos DNS mintáját nyomtatják. Persze, nem hagyományos módon, az alapszínek összeállítását a megrendelő találhatja ki, míg a cég vizualizálja az adott DNS mintát kis színes sávokra, majd rányomtatja a selyemre. A DNA Art speciálisan a DNS-t vizualizálva készít művészeti alkotásokat, így bárki megrendelheti akár az egész családja DNS-festményét, majd kiakaszthatja a falra. Vagy magán hordhatja a zakója belsején.
Több olyan projekttel találkozhatunk az interneten, melyekben az emberek önmagukat fényképezik éveken keresztül. Zed Nelson fotográfus egy barátja családját majd’ 20 éven át fotózta ugyanabban az időben, ugyanabban a beállításban, hasonló fényviszonyok között. A képek önmagukért beszélnek, az élet körforgása örök, az idő és az évek múlása változatlan: a gyermek nő, a szülők viszont menthetetlenül öregednek.
Az amerikai Noah Kalina ’Everyday’ projektjében már 12 és fél éve készít fotót magáról minden egyes nap. 2000-ben, 17 évesen kezdte az eredetileg fotós projektet, de aztán kisfilm lett belőle: 4514 fotó került abba a videóba, mely majd 8’ percben bemutatja az elmúlt éveit, a ráncai keletkezését, a frizurája változását. 6 évvel ezelőtt már készült egy videó az addig született fotókból, akkor vírusként végigsöpört a világhálón, 23 millióan látták és még a Simpsons-ban is parodizálták.
 |
ÉLELMISZER
Újrahasznosítás 2.0
Idd meg a kávéd és edd meg a csészét.
A venezuelai designer, Enrique Luis Sardi tervezte ezt a csészét az olasz kávémágus Lavazzának, mely valójában sütitésztából készült, s olyan speciális cukorbevonat borítja, mely egyszerre teszi vízállóvá a csészét, és édesíti meg a kávét. A csokis változat is úton van már.
|
 |
DESIGN
Képregény szociális céllal
Az életben maradásért képregény formában.
Az olasz Plain Ink célja a leírt szavakkal elérni valamiféle társadalmi javulást, az irodalom, vagy különböző multimédiás megoldások révén segíteni az embereket. A „The Village Changemakers” elnevezésű képregényük indiai gyerekeknek szól a személyes higiéniáról, a tiszta vízhez jutásról, a fertőzések megelőzéséről. Mindezt teszi úgy, mintha egy menő amerikai képregény legújabb kiadása
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Játszani a zebránál várva
A zebra másik oldalán állóval meccselhetünk.
A német Hildesheim városkában a gyalogosok addig sem unatkoznak, míg a piros lámpánál várakoznak a zebrán. Addig ugyanis pingpongozhatnak a szemben álló oldalon várakozó gyalogossal a lámpaoszlopra szerelt eszköz segítségével. A kijelző színének változásával jelzi, mennyi idő van még a meccset lejátszani, míg át lehet kelni az utcán.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Csak így: RKOI
Gazdag gyerekek élete képekben
A Rich Kids of Instagram ezév júliusában robbant nagyot, az oldal betekintést nyújt a gazdag gyerekek életébe, cirádás aranykeretbe foglalva láthatunk pillanatképeket az Instagram-ról szelektálva. A site szerkesztői szerint elég könnyű volt elindítani ezt a blogot, csak olyan kulcsszavakat kellett használniuk a kereséshez, mint ’gazdagság, kastély, vagy yacht’. Ezek a fiatalok természetesen a szülők pénzéből finanszírozzák luxust, ami
körülveszi őket, és amelyekről az Instagram app-et használva tweetelnek ki fotókat a világhálóra, így könnyen bárki által láthatóvá teszik életüket, s persze szüleik életét. Az RKOI-ra kikerülni igencsak menőnek számít, ezért gyakran direkt taggelik be képeiket a fiatalok ilyen hívószavakkal, annak ellenére, hogy persze a gazdag szülők a legkevésbé sem örülnek életük nyilvánossá tételének.
|

|
EGÉSZSÉG
Edzeni a babával
A klasszikus babahordozó kicsit átalakítva máris edzésre alkalmas.
Az ausztrál anyukák számára készült a Smiling Sling, melynek segítségével együtt mozoghatnak kisbabáikkal. Amikor egy anya úgy dönt, hogy most már ideje visszaszereznie alakját, ezen eszközzel nem kell lemondania arról, hogy gyermekével legyen, ugyanis ezt együtt teszik. Olyan, mint egy hagyományos babahordozó, alkalmas pusztán babahordozásra a hétköznapokban, de speciális vállszíja révén izomerősítő gyakorlatok végzésére is. Kialakítása biztosítja az anya számára a kellő mozgást a gyakorlatok elvégzésre, de a babát is biztonságban tartja.

|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.