- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2014/4
A „Jones” vagyis a Szenvedélyes generáció
A jonesing epekedést, ellenállhatatlan szükségletet jelent és egy fogyasztói csoportot (generációt is), a Jones Generációt is jelöli. A II. világháború utáni békeidőkben szülöttekről van szó, jellemzően 50 (1954) és 60 (1964) év közöttiek. Ezt az új generáció megjelölést elsősorban Angliában és Amerikában alkalmazzák, de nézzük meg, mennyire relevánsak Magyarországon a jellemzők. Ha megnézzük a magyar lakosság korfáját (Forrás: KSH), jól látható, hogy ez a generáció a lakosság közel 16%-át teszi ki.
Ez az a generáció, amely először hallatta a hangját a politikai vitákban, törekszik a konszenzusra, mint Barack Obama, Angela Merkel, közülük kerülnek ki a stratégiai tervezők és tanácsadók a különböző cégek, iparágak esetében (Steve Jobs, Bill Gates). Ez a generáció tele van kielégítetlen (élet)vággyal, hiszen abban a viszonylag hosszú időszakban voltak tinédzserek, fiatal felnőttek, amikor az elérhető elérhetetlen volt, és csak vágyódással gondoltak a lehetőségekre. Nyugaton a vietnámi háború ellen tüntettek, a munkanélküliség ellen küzdöttek, míg Magyarországon a gulyáskommunizmusban a csendes ellenállás, a szavak közül kiértett tartalom megfejtése virágzott.
Éppen ezért a Szenvedélyesekre jellemző az irónia, szókimondás, őszinteség, amitől egyedivé váltak. A fogyasztói karakterüket a (ön)motiváltság, tenni akarás, a versenyképesség elérése, azonnali és gyors döntések meghozása adja. A mostani fogyasztásukra jellemző az igényesség, hiszen anyagilag stabilak, de az idővel kevésbé állnak jól. Tinédzser és/vagy felnőtt gyerekük van és idős szüleik (vagy már nincsenek). Mivel úgy érzik sok mindent kellett feláldozniuk, képesek magukat túlhajszolni, mind időben és költésben is. Ugyanakkor keményen dolgoznak, játszanak és megharcolnak a legjobbért maguk és gyermekeik részére.
Számukra az elsődleges igény a következő tényezők irányában van:
kényelem - minden olyan dolgot keresnek, ami segíti, megkönnyíti, hogy mindent belesűríthessenek egy napba: gyorsan elkészíthető, tápláló ételek, drive-thru gyógyszertár (ami még nálunk ugyan nincs, de miért is ne?), gyermekmegőrző, óvodai szolgáltatások és olyan technológiák, melyek segítik a multitasking énjüket.
ellenőrzés - vagyis annak a lehetősége, hogy ellenőrizzék a körülöttük lévő dolgokat, a (vásárlási)döntéseiket megfelelően tudják meghozni. Például gyakran használják az ár összehasonlító webes szolgáltatásokat. Ugyanez vonatkozik az időkontroll lehetőségére is, nyitottak minden olyan házhoz szállító, expressz szolgáltatásokra, mely segíti az időbeosztásukat.
egészség&wellness - a teljes testi és lelki egészség kimondottan fontos a generációnak, vagyis törekszik arra, hogy tornázzon és egészségesen étkezzen, a magas vérnyomás és koleszterinszint ellen felveszik a harcot. Tudják, hogy fittnek lenni és jól kinézni esszenciális, így nem riadnak vissza a célzott kozmetikumoktól, beavatkozásoktól sem.
család - igaz, hogy ez a célcsoport keményen dolgozik és karrierorientált, mégis időt és energiát tud szentelni a családnak. Így a családdal és a barátokkal töltött idő fontos. Nyitottak például a családos nyaralás csomagokra.
minőség - mivel elég jelentős költők, ezért szeretnek nagy és jól látható (márkájú) dolgokat vásárolni, ugyanakkor a minőségről nem mondanak le, hiszen elsődleges szempont a JÓ ÉLET megvalósítása.
érték áll a fogyasztással kapcsolatos döntéseik fókuszában, tehát ők azok, akik nyitottak a kurátorok által ajánlott vásárlásra. (Kurátorságról lásd tanulmányunkat itt >>>)
kommunikációs üzenet szempontjából fontos nekik a jól érthető, logikus üzenet, az eltúlzott állítások náluk nem működnek. Ami viszont meghatja őket, az a nosztalgia, minden olyan üzenet, termék, mely arra emlékezteti őket, hogy honnan indultak és miért epekedtek szenvedélyesen.
Különösen felfigyelnek a ZÖLD környezetbarát dolgokra, ami érinti a közvetlen környezetüket, a család és saját maguk egészségét, szociálisan érzékenyek. Kalandvágyók, de körültekintően gyűjtenek információt az adott termékről, szolgáltatásról vásárlásuk előtt. Szeretnek összehasonlítani, főleg az interneten. A márkák és a termékek eredményessége, teljesítése fontos számukra, így ha csalódni kell bennük, könnyen elfordulnak tőlük. A márkák és a termékek hatékonysága legyen célirányos mit miért és hogyan, nem kellenek nekik a komplikációk, mellébeszélések.
Olyan legújabb infokommunikációs újdonságokat vásárolnak, melyek újak, de hasznosak, a mindennapjaikban jó szolgálatot tesznek. Hiszen együtt „nőttek” fel Steve Jobs-szal…
Az ételekhez, az élelmiszervásárláshoz fűződő viszonyuk meghatározó. Vevők a rendszeres friss és bio zöldség rendelésre egy termelőtől – heti szállítással.
Az ételek csomagolásán keresik azokat a hívószavakat, mint a home made (kézműves), szezonális, organikus, mindemellett megnézik az összetevőket is. Mivel tinédzser gyermekükről kell gondoskodniuk és talán idősebb szüleikről, minden olyan szolgáltatás, amellyel időt spórolhatnak, segítség számukra. Megbíznak az eladók szakértelmében és rájuk bízzák a friss termékek kiválogatását is. Ilyen például az amazon.com amazonfresh szolgáltatása, ahol nemcsak élelmiszert, de helyi termelőktől helyi termékeket, és éttermektől igényes készételeket is szállítanak az ajtajukhoz minden nap kora reggel.
Az egészség és a kényelem egyben vonzó számukra, éppen ezért fogyasztanak egészséges, organikus, ám gyors megoldást jelentő termékeket. Az összetevők minősége, eredete kiemelten fontos számukra. Ilyen organikus energiaszeletek például a Clif Bars vagy the GoodOnYa szeletek.
Prémium, élvonalbeli magyar és külföldi borok és pezsgők a Drop Shop borbár kínálatában és webáruházának Budapesten. Napközben is változó borlapukon több mint 60 bort kínálnak, válogatva a világ legizgalmasabb borvidékeiről és Magyarországról egyaránt. Kínálatukban kiemelt szerepet kapnak kedvenceik, a fantasztikus Champagne-ok, olasz, spanyol, magyar pezsgők, melyekből minden nap több mint egy tucat kóstolható.
Manapság kevés olyan tárgy van, ami örökké tart, az olasz formatervező 4.EVER Pininfarina Cambiano elnevezésű tolla pont olyan: a tinta nélküli toll nem golyót, hanem egy ethergráf fejet tartalmaz, mely gyakorlatilag egy olyan fém, ami nyomot hagy a papíron. Nem kell többé hegyezni, vagy cserélni a tollbetétet, a valószínűleg elég drága eszköz soha nem kopik el, és nem is lehet kitörölni.
A British Airways és a Harrods immár egy éve tartó együttműködésének megkoronázásaképp született meg az ötlet: légi divatbemutató. Az A380-as járat utasai London és Johannesburg között lehettek részesei annak a show-nak, ahol például Stella McCartney vagy Victoria Beckham ruhákat és Jimmy Choo cipőket mutattak be a modellek a fedélzeten. A 200 vendég emellett pezsgőt ivott és a Saxon luxushotel falatkáit fogyasztotta.
A Tesla az első nagy szériás, kereskedelmileg is sikeres elektromos autó, ami ráadásul egy nagy teljesítményű sportkocsi. A Tesla Model S teljesítménye tényleg olyan, mint egy rendes sportkocsié: 4,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, viszont normál hálózatról még mindig 7 órán át tart feltölteni. A Tesla cég ezért speciális állomásláncot, Supercharger állomásokat állított fel Amerikában a nagyobb autópályákon, amelyek 75 perc alatt teljesen fel tudják tölteni az akkut ingyen. Ez azt jelenti, hogy Los Angelestől New York-ig simán el lehet már jutni.
Az amerikai PulseWallet olyan kártyaolvasó, amelybe biometrikus tenyérolvasót építettek. A japán Fujitsu infravörös kamera valójában digitális képet készít a bőr alatti területekről, a vénahálózatról, leolvassa a vásárló tenyerén lévő mintát, és összeveti a kapott adatokat a felhasználó bankkártyájával. Így vásárláskor nincs szükség magára kártyára, vagy a PIN kódra, a tenyérolvasó igazolja a vásárlót.
A Häagen-Dazs olyan jégkrémet fejlesztett ki, mely a Spoon Vege névre hallgat, és Japánban indították hódító körútra. A Spoon Vege jégkrémek kevesebb zsírt tartalmaznak, mint a hagyományos recept alapján készültek, de az ízük nem lett kevesebb. Például a „paradicsom-cseresznye” íz a paradicsom természetes édességének és a cseresznye gyümölcsösségének a tökéletes kombinációja. A termék azért született, mert Japán öregedő népessége erőteljesen igyekszik megőrizni egészségét, és az ilyen termékek kiváló átmenetet kínálnak az élvezetes és az egészséges étkezés között.
|
ÉLELMISZER
Recept a karon
A körülményes szakácskönyv helyett lemosható tetoválás a recept.
A szakácskönyv használata főzés közben néha elég körülményes, lisztes lesz, ráfolyik valami, összeragadnak a lapok, nem lehet lapozni, stb. Két olasz designer talált erre megoldást: a lemosható tetoválás receptet az alkar belső oldalára, mivel általában főzéshez feltűrjük a pólónk, ingünk ujját, így ott mindig látható marad. Az I Tradizionali elnevezésű lemosható tetkók olasz recepteket tartalmaznak és abban segítik a szakácsot, hogy a helyes sorrendben tegye bele a hozzávalókat az ételbe. Minden csomag egy bizonyos témát rejt: 4 tetoválásrecept és a hozzávalók listája is megtalálható benne, olaszul és angolul egyaránt.
|
|
DESIGN
Magyar találmány
Különleges városi viselet, melyet tulajdonképpen a vásárló alkot meg.
Gulyás Sára diplomamunkája a Pikkpack, az első generációs origami cipőkből fejlődött és indult világhódító útjára. Alapkoncepció az volt, hogy mutatós és kényelmes lábbeli készüljön, melynek összeállításában a vásárló is aktívan részt vehet - a színeket ő választhatja ki és darabokban kapja meg a cipőt, melyet egy útmutató alapján kell összeállítani. A Pikkpack cipő vízibivaly bőrből készült, igazi városjáró alkalmatosság, amit minden nap lehet viselni, bármilyen öltözékhez, férfiaknak és nőknek egyaránt. A nagy tételben való gyártás indulás még kérdéses, leginkább a nemrég indított Kickstarter kampány sikerétől függ. A cipő kb. 110 dollárba kerül majd, hozzá passzoló iPhone tokot és kis szütyőt is terveztek, sőt cégek számára olyan csomag is készül, amihez saját neves nyomást is kaphat a cipő - vagyis akár cégnévre szóló egyedi Pikkpackjuk is lehet a rendelőknek.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Nyomkövető a naptejhez
A Nivea kampányában a brazil strandokon elkószáló gyerekekre gondol.
A Nivea, úgy tűnik, mindenkire gondol. A brazil tengerparton azzal segítik az anyukákat, hogy magazinokban megjelent Nivea Sun naptej hirdetésükhöz egy olyan karkötőt csatoltak, mely a gyermek karjára csatolható és letöltve a hozzá tartozó okostelefonos alkalmazást (NIVEAProtege), a gyerek nem veszik el a strandon, ha túl messzire megy, az app jelzést küld a szülőnek.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Walking Dead Bloodstore
Zombis cuccokért vérrel lehet fizetni.
A Walking Dead pop up store-jában mi más lehetne a fizetőeszköz, mint a vásárló vére? A rajongók számára nagy értékkel bíró Walking Dead tematikájú termékekért vérvételen lehetett részt venni a pénztárca használata helyett. A 4. évad portugál kezdése előtt lőtte el ezt a kampányt a FOX csatorna a portugál Nemzeti Vérbankkal együttműködésben. Minél több milliméter vért adományozott valaki, annál értékesebb ajándékkal térhetett haza. A kampány növelte mind a vérbank bevételét, mind a sorozat nézettségét Portugáliában.
|
|
EGÉSZSÉG
Kalóriafigyelés bőrön keresztül
Minden nap monitorozható egészségi állapot.
A start up site-on, az Indiegogo-n gyűlt össze az a több mint 1 millió dollár, amiből a Healbe GoBe -t fejlesztették. Ez egy hordható fitness eszköz, amely automatikusan méri viselőjének kalóriafogyasztását, mind a bevitelt, mind annak elégetését. Az orosz fejlesztésű kis eszköz csuklóra tehető pánt gyakorlatilag, érzékelői mérik a viselő vérének glükózszintjét, pulzusát, szívverését, aktivitását és testmozgását. Az adatokat a hozzátartozó okostelefonos alkalmazás algoritmusa elemzi, grafikonokba rendezi, így naponta ellenőrizhető, monitorozható a felhasználó egészségi állapota. A Healbe GoBe 300 dollár körüli áron lesz elérhető.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.