- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/4
NEtworking
A 21. században nemcsak a személyes kapcsolati hálónk határoz meg bennünket, hanem az online kialakított network-jeink is. Sőt, a web 2.0 óta eljutottunk oda is, hogy mindinkább offline lesz az online, a virtuális kapcsolatokat az ember a való életben is törekszik megélni.
Az individualizáció korában fontos az egyénre szabható tömegtermelés, a potenciális vásárlók közösségének létrehozása, internetes közösségeik, a social networkjeik működtetése, mert ez vezetheti a márkákat eredményre. A network-ök célja a márka ismertségének elérése, a vásárlói bizalom, a márkahűség növelése, a márka és a vásárló közti interakció elindítása, a bejegyzések, szövegek, képek, videók, vagyis mindenféle tartalom megosztása, a közösségi érzés kialakítása a cég vagy a márka körül. Az interneten pedig számtalan eszköz áll már rendelkezésre a közösségi háló megteremtésére: az interaktív blogok, a Facebook, a Twitter, a Tumblr, a YouTube… és ezek száma egyre csak nő.
Újabban gyakrabban feltűnnek olyan oldalak, melyek felhasználóikat személyes találkozásra inspirálják, ezekre is mutatunk példát a hírlevél további részében. Megfigyelhető az is, hogy ezek a network-ök egyre speciálisabbak, a felhasználó bármilyen érdeklődési területre, bármilyen őt érdeklő hobbira talál egy olyan közösségi oldalt, ahol a hasonszőrű emberek véleményeket cserélhetnek akár ismeretlenül is, így specifikus közösséget alkothatnak.
A század érdekes paradoxonja, hogy amellett, hogy technikai és intellektuális síkon szinte rohanunk a jövőbe, közben szívesen nyúlunk igazán múltbéli megoldásokhoz. Felmenő hullámban vannak ugyanis a reális terekben működő hálózatok, vagyis kávéházak, klubok, szalonok születnek újjá, persze immár eszázadi köntösben. A mai social network-ök ugyanazok, mint a múlt század kávéházaiban összegyűlt közösségek, csak a körítés más.

A legújabb közösségi network-ök a való életben is megjelennek, amivel az online és az offline közötti egyensúlyra törekvés mutatkozik meg. A Lifecrowd például olyan közösségi site, amely személyes kapcsolatra sarkall az interneten keresztül. Az új élményre éhes regisztrált tagok különböző kategóriákba rendezve találhatják meg, mit tehetnek szabadidejükben, étellel vagy borral foglalkozhatnak; aktív tevékenységekkel, mint kirándulás, vagy szabadtéri sportokkal, a kreativitással, a művészettel, vagy kézművességgel. Házigazdák hirdetnek olyan eseményeket rajongóiknak, ahol megosztják tudásukat újdonsült vagy épp régi barátaikkal. Ahelyett, hogy a számítógép előtt ülnének, a résztvevők megtanulhatnak sushit csinálni, kajakozhatnak, vagy éppen 70-es évek bulijába mehetnek, erre persze barátaikat is meghívhatják.
MagnetU olyan közösségi oldal, ahol a hasonló érdeklődéssel bíró emberek találhatnak egymásra, ráadásul közvetlen közelükben. A site a Facebook-ot és a Twittert összekötve jelöli meg a felhasználó egyedi közösségi preferenciáit, így amikor két egymáshoz közeli user üzenetei, fotói, kommentjei alapján összeillőnek tűnik, értesíti őket egymás létezéséről. A rendszer a találatokat még értékeli is, a lehetséges párokat „vonzó”, „menő”, vagy „nagyon menő” kategóriákba sorolja. A profilok persze lehetnek „üzleti” jellegűek, melyek szakmai partnerek keresésére szolgálnak és lehetnek „szociálisak”, melyek a leendő randipartner kiválasztásában segítenek.
Számos olyan alkalmazás létezik, amely nem hagyja, hogy akár egyedül tévézzen az ember, azt is megoszthatja barátaival, mit néz és mennyire tetszik neki. No és persze az ember azonnal megtudja, mit szeretnek a barátai, mi aktuálisan éppen a menő, mit kell nézni ahhoz, hogy ő maga is menő legyen, vagy legalábbis szociálisan kompatibilis másokkal. A Zeebox alkalmazás ahhoz is elég okos, hogy megmondja, mért tetszik az a műsor, a hozzá köthető taggelt címszavak alapján elirányítja a felhasználót a Google-ra, vagy a Wikipédiára, hogy többet tudjon meg róla.
A Lucky Ant kezdeményezés a hiperlokális, vagyis a közvetlen környezetben lévő, egy adott közösség által látogatott üzleteket veszi célba. A kreatív, fejlesztésre vágyó üzlettulajdonosok pályázatokat írhatnak különböző projektjeikre, amelyeket kisebb összegekkel lehet támogatni. Majd amikor a megfelelő összeg megvan (nemcsak az ígérete) és a projekt megvalósul, a támogatott üzlet viszonozza az összeget bármiféle szolgáltatással, lehet az ingyen pizza, VIP tagság, vagy állandó kedvezmény… Több ilyen site létezik, de azokkal ellentétben itt csak akkor kell kifizetni az ígért összeget, ha az adott projektre ígért támogatás eléri a megvalósításhoz szükséges összeget. Jelenleg csak New Yorkban él ez a kezdeményezés, de nemsokára több városban is elérhető lesz.
A network eléri természetesen a szépségipart is, a Bloom.com egyesíti az online kereskedelmet a közösségi hálóval. Egy teljes személyi profil készítése után fontos kérdésekre válaszolva a site azonnal felkínál termékeket a vásárlóknak, melyeket más
felhasználók már értékeltek. Így azonnal olyan feedback-eket kap, amelyek hasonlóan hétköznapi nők véleményét tükrözik, nem pedig okoskodó, vagy sokat ígérő kereskedelmi reklámokat. A Best4you ajánlat több ezer nő véleményére alapozott, akik tapasztalataik alapján egy 100-as rangsort is felállítottak a kozmetikai termékek, márkák között.
Nem maradhat ki a tudomány sem, persze ez a platform is eléri a tömegeket, a ResearchGate büszkén hirdeti, hogy már 1,4 millió regisztráltja van. Ez tulajdonképpen egy új korszak kezdete, hiszen a nagy földrajzi távolságok ellenére oly módon dolgozhatnak globálisan együtt a kutatók, melyre eddig még nem volt példa. Megosztják gondolataikat, reagálnak egymás ötleteire, megvitatják a felmerült ötleteket, összegyűjtik az erőforrásokat.
Ki ne lenne kiváncsi arra, hogy ki lakott előtte egy hotelszobában, ki aludt az ágyában? Egyre nagyobb figyelem irányul arra, hogy ki mellett ül az ember egy koncerten vagy akár a repülőn, így már erre születtek elérhető alkalmazások a közösségi oldalakon. Ilyen szolgáltatás az Inbed.me is, amely lehetővé teszi, hogy az utazó a közösségi foglalással megnézze, hogy ki lakott a hostel szobájában az érkezése előtt. A site már 700 város szállásadójával áll kapcsolatban, így számos helyen tudjuk lecsekkolni, ki aludt előző éjjel a nekünk jutott szobában. A szolgáltatás kapcsolódik a regisztráló Facebook profiljához, ahol meg kell adni, hogy mikor és hol szeretne szobát kivenni, ezután már az is elérhető, hogy kik lesznek akkor ott abban a hotelben, illetve kik voltak előtte ott, és még barátkozni is lehet egymással.
A közösségi élet szerves részei a szalonok, ezek a régmúltat idéző, konzervatívnak tűnő, de igazi tradicionális értéket mutató közösségek. A The Oracle Club szalon valójában egy inspiratív munkahely is, művészek és írók lehetnek tagjai, akik havi 175 fontért kulcsot
kapnak, használhatják a könyvtárat, a nappalit, vagyis magát a szalont és a stúdiót, valamint részt vehetnek az Oracle által szervezett eseményeken. A kezdeményezés célja, hogy teret adjon a kreativitásnak, a művészi megoldásoknak, mindezt közös együttműködéssel. A szalonban tartanak különböző kurzusokat is, amelyek nyitottak a nem tag közönség felé is, ilyenek a balettóra, a festő parti, vagy a hallgatók éppen a kozmológia rejtelmeibe tekinthetnek bele, esetleg ott van a Hold-Árnyék-Szellem kurzus, amelyen a résztvevők festés, vagy kollázs segítségével pórbálják meg kifejezni állati ösztöneiket.
A The Secret Fork underground pop-up piacokat szervez Dél-Kaliforniában. Ezeket a flash piacokat a rejtélyes klubtagok a saját ehető termékeikből rendezik meg, ők leginkább séfek, farmerek, üzlettulajdonosok, bor- és sajtkereskedők. A pop-up piac helyét és időpontját előzetesen meghirdetik, és az érdeklődő ínyencek előre tudnak jegyet foglalni, és csak azzal léphetnek a piacra, kívülállókat nem is engednek be. A klubtagság ingyenes, de minden lehetséges eladónak egy alaptételt be kell tartania: ehető termékeik csakis természetes hozzávalókat tartalmazhatnak, vagy olyanokat, amelyeket Kalifornia államban termeltek.
Elindult a Zuppaa, az első olyan magyar közösségi oldal, mely egyesíti az összes internetes tartalmat, ami fellelhető a felhasználóról. Akár Twitter bejegyzés, Facebook poszt, Flickr fotóalbum, ezek mostantól egy oldalon, a Zuppaa-n megjeleníthetőek és megtekinthetőek. Az oldal nagy szabadságot ad usereinek az egyéni profilkészítésben, szabadon ki lehet élni mindenféle kreativitást. A site könnyű felhasználhatóságot ígér, regisztráció nélkül lehet rajta keresni barátot, ismerőst, ismeretlen, de érdekesnek tűnő embereket, cégeket is.
 |
ÉLELMISZER
Agysüti az étteremben
Kedvenc japán videojátékaink ihlette ételek közül választhatunk.
A Capcom japán videojáték fejlesztő idén nyitotta meg a Capcom Bárt Tokióban, játéksarkokkal és a játékok ihlette menüvel. A Pasela Hotel első szintjén található étterem olyan környezetben olyan ételeket kínál, melyeket a cég legismertebb videojátékai ihlettek, mint a Resident Evil, a Sengoku Basara, a Monster Hunter és a Gyakuten sorozat. Ha Resident Evil témájú Biohazard menüt rendelünk, akkor mutáns szörnybordát kapunk, véresen, de rendelhetünk a zombik kedvencéből is, vagyis az agysütiből, ami valójában fekete-fehér tengeri halas tészta.
|
 |
DESIGN
Elszívható dalgyűjtemény
A káros szenvedélyek csomagolása is lehet nagyon menő.
Snoop Dogg saját cigarettapapírja után továbblépett kicsit, és saját elszívható dalszöveg-gyűjteményt dobott piacra. A San Francisco-i Pereira & O’Dell ügynökség segítségével egészítették ki eddig piacra dobott dohányzáshoz szükséges kellékeiket. A Rolling Words elnevezésű kis könyv minden lapja perforált, és a legjobb cigarettapapírt tartalmazza, melynek minden lapján Snoop Dogg egy-egy dalának szövege van, naná, hogy természetes, nem mérgező tintával. A könyv oldala persze kiváló dörzsfelület, ha gyufával szeretnénk rágyújtani. A Rolled Words természetesen limitált kiadású!
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Facebook-on hirdetett filmszerep
A közösségi oldalon lehetett jelentkezni a Nissan indiai kampányfilmjébe.
A Nissan legújabb indiai reklámfilmjéhez a Facebook-on gyűjtött szereplőket a „New Star of India” kampányban. Több mint 2500 feltörekvő színészpalántát hallgattak meg, akik Bollywood egyik legnagyobb csillagával, Ranbir Kapoor-ral szerepelhettek együtt a filmben. A végeredmény egy igazi bollywood-i filmecske – pedig csak négyperces – hangos, harsány, színes és izgalmas, sok táncbetéttel. A sztori természetesen a szülők tiltása ellenére továbbra is szerelmes párocska egymásra találása, a filmben a fiú követi szerelmét a leginkább egy akadálypályához hasonlatos városon keresztül, de mindeközben 100 kis fürge Nissan Micra segíti őt.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Nézd a jövőt!
Minden könnyen hozzáférhető az érintőképernyős karperec segítségével.
Igencsak a jövőt idézi fel ez a fura szerkezet, ami valójában egy érintőképernyős karperec, amivel különböző információkat hívhatunk elő, mint időjárás-előrejelzés, valuta-árfolyamok, GPS, SMS-ek, Facebook, lépésszámláló, stb. Ezen főmenükből almenük érhetők el, kiegészítő, részletes funkciókkal. USB-n keresztül lehet feltölteni és mindig ott mutatja az ikonokat, ahol viselőjének kényelmes.
|

|
EGÉSZSÉG
Megfigyelés ideiglenes tetkóval
Forradalmi újítás a gyógyászatban.
Ez az új fejlesztés, az ún. „hordható elektronika” remélhetőleg egy nap teljesen felválthatja a huzalokat és az elektródákat, amelyeket manapság használnak a testi funkciók megfigyeléséhez. Ez az átlátszó tapasz leginkább az ideiglenes tetoválásokhoz hasonló, kb. 10 cm2-nyi, és bizony komoly elektronika van benne. A bőrfelületre helyezve képes érzékelni és továbbítani az emberi test fiziológiai jeleit, például a szívritmust, az agyhullámokat, vagy akár az izom összehúzódásait is. A tapasz tulajdonképpen nagyon vékony szelet szilícium, ami olyan hajlékony és rugalmas, mint az emberi bőrszövet.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.