|
- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2013/1
CROWDINVESTING
A crowdinvesting annyiban különbözik a már régóta működő crowdsourcingtól, hogy itt a vállalkozó, aki befektetőket keres induló vállalkozásához, nem mások adományára, jótékony kedvére hajt, hanem komoly vagy minimális, de profittal kecsegtető működéshez keres társakat. Eleddig az Amerikai Egyesült Államokban csupán bizonyos éves kereset fölött lehetett befektetővé válni, bizonyos akkreditáció után. Ám 2013 januárjában életbe lépett az az Obama által tavaly aláírt JOBS ACT (Jump-Start Our Business Startups Act) törvény, mely engedélyezi minden állampolgár számára ezt a lehetőséget. A legtöbb start-up válllakozást bemutató platformon, honlapon komolyan kidolgozott tervvel állnak elő az ötletgyárosok, akik önmagukat, vagyis álmaik vállalkozását szeretnék megvalósítani. A befektetők kiugrási pontokat, pénzkereseti lehetőséget keresnek az interneten, és ezeken a site-okon világos projektleírással, egyedi értékesítési tervvel, reális költségvetéssel alátámasztott kreatív ötletekkel találkoznak, amit egy szakértő gárda már egyszer megvizsgált, hogy az alkalmas-e a megvalósításra, így a rizikó kordában tartása is garantált. A fogyasztás ebben az esetben valójában befektetés, a fogyasztó vásárol, ám nem terméket, hanem részesedést különböző vállalkozásokban, így a termék részesévé, előállítójává válik, vagyis vele egy új típusú fogyasztó megjelenésével számolhatunk. A fogyasztó egyrészt résztvevője lesz a megjelenő vállalkozásoknak, melyek márkává válását nyomonkövetheti, magáénak érezheti azt a sikert, ami támogatásával jön létre. Másrészt ez valójában munkahelyteremtés, számos ember maga próbál boldogulni, amit nem feltétlenül egy egymást ismerő közösség támogat, de a cél érdekében „összedobják” a szükséges összeget.
A Fundable platformján számos finanszírozást kereső projekt található. Az induló vállalkozók egységes profillal mutathatják be ötleteiket, kidolgozott projektcélokkal, marketingtervvel, videókkal és képekkel megtámogatva az ötlet népszerűsítését. Az indulókat természetesen ellenőrzik, a kampányt jóváhagyják. A start-up profil átláthatóvá teszi a befektetők számára a pénzgyűjtés célját. A crowdfunding eleve előírja a vállalkozók számára, hogy képesek legyenek az online piacon magukat rövid idő alatt láthatóvá és aktívvá tenni, hogy elérjék a finanszírozási célokat.
A holland Gambitious crowdfunding platformja játékfejlesztőknek szól és videójáték rajongóknak. A befektetők különböző játékok elindításába fektethetnek pénzt, és ahogy a projekt halad előre, nyereséget kapnak befektetésükből. Hogy egy játék felkerülhessen az oldalra, a fejlesztőknek komoly leírást kell adniuk róla, illetve üzleti tervet, mely megmutatja, mire megy el a befektetett összeg. A pénzgyűjtés 20 000 Eurótól egészen 2,5 millióig terjedhet.
Bogota belvárosában az ország legmagasabb épületének megépítésébe invesztálhatnak a kolumbiaiak. A kampány még 2010-ben indult, és 2012 szeptemberéig majd’ 3000 ember járult hozzá a költségekhez, így már 145 millió dollár gyűlt össze, míg a cél 240 millió. A befektetők mind az épület, mind a benne helyet foglaló cégek résztulajdonosai lesznek. Ha elkészül, szállodák, irodák, szórakozási lehetőségek kapnak benne helyet. Maguk a befektető kolumbiaiak is úgy élik meg, hogy így egyfajta hatalom van a kezükben, hogy a jövő részesei lehetnek, a városuk fejlődéséhez járulhatnak hozzá.
A divat világába kalauzol a Cut on Your Bias, ahova divattervezők posztolják ki terveiket, melyekre szavazni lehet. Különféle stílusokban, más-más típusú ruhák közül lehet választani, a tetszetősebb szövetre, színre kattintani, és a fogyasztó az által így összeállított kész tervre szavazhat. Amely terv egy hét alatt a legtöbb szavazatot kapja, azt gyártják le, és azt lehet megvásárolni, a nyertesre szavazóknak 25% kedvezménnyel.
A ZIIBRA zenei piac oldalára független zenészek tölthetik fel új dalaikat, melyeket a zenerajongók megvásárolhatnak, letölthetnek. A különleges rendszer kiváló lehetőség az ifjú feltörekvő alkotók támogatására. A feltöltött albumokba bele lehet hallgatni, és ha tetszik, csupán egy ígérettel lehet kosárba tenni a lemezt. Nem számítanak fel viszont díjat a vásárlótól a lemez „kiadásáig”, vagyis kb. egy hétig, ám ebben az időszakban minél több baráttal, ismerőssel lehet megosztani, akik mind lefoglalhatnak maguknak egy-egy lemezt. A cél az, hogy minél több emberhez eljusson a zene, mert minél több ember vásárol, annál kevesebbe kerül mindenkinek maga a lemez.
A magyar rukkola.hu egy olyan start-up vállalkozás, mely a könyvcserélésről szól. A happolás során a felesleges könyvek olyanokhoz kerülhetnek, akik el szeretnék azokat olvasni, de megvenni nem. Valódi könyvek cserélnek valódi gazdát egy virtuális felület segítségével. A Happ-méter megmutatja, mennyire vagyunk sikeresek a könyvcsereberében. A rukkolás egy könyv feltétele az oldalra, amit passzol, vagyis továbbad az ember másoknak, akik happolják, vagyis más könyvét kérik el. A happolt könyvek postán is elküldhetőek, vagy Happontokban, különböző könyvesboltokban, kulturális helyeken, üzletekben átvehetőek. A rukkola alapvetően csereberélésre való, tehát a könyvek vándorkönyvekké válnak és egyik gazdától a másikig vándorolnak. Így a könyv elvileg nem juthat vissza erdeti tulajdonosához, hacsak újra nem rukkolja az új tulajdonos, és az erdeti el nem happolja tőle.
|
ÉLELMISZER
Ehető csomagolás
Egészséges, tápláló csomagolás az élelmiszereknek.
A WikiCell csomagolás úgy védi meg az ételt, italt, ahogy a narancs héja, vagy a kókuszdió kemény külseje védi meg a benne lévő gyümölcs húsát természetes módon. Egy harvardi professzor, David Edwards fedezte fel ezt a speciális anyagot, amely valójában egy elektrosztatikus zselé, ami három elem keverésével jön létre: apró, természetes ételrészecskékből, mint a csokoládé, gyümölcs, diófélék, vagy magok; tápláló ionokból, mint a kalcium és a természetes molekulákból, mint a chitosan vagy az alginát.
|
|
DESIGN
Gomba csomagolás
Környezettudatos természetes csomagolás az ételeknek.
A Mushroom® Packaging valójában mycelium, szálszerű sejtek gombás hálózata. A mycelium mezőgazdasági melléktermékek, hulladékok körül nő, mint a hajdina, a zab, vagy a pamut pelyvája. 5-7 nap alatt, a sötétben tárolva, öntözés nélkül és bármi vegyszer hozzáadása nélkül alakul ki a termékek körül, erős és gyönyörű csomagolásba zárva őket. A folyamatot szimplán hőkezeléssel lehet leállítani. Ez az innovatív bio-anyagból készült csomagolás több rangos díjat nyert már.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Hűtlen telefon
Csak Japánban érhető el a különleges szolgáltatás.
A japán Fujitsu F-Series felnyitható modelljének beépített alkalmazása van arra, hogy elrejtse azon kontakt(ok)tól érkező SMS-t, bejövő hívást, e-maileket, melyeket a felhasználó privátként jelöl meg. Ez azt jelenti, hogy akkor sem fog lebukni, ha valaki – valamelyik barátnő – megnézi a telefonját, nem talál majd semmi gyanúsat. Ehelyett a telefon jelez, ha illetéktelen használta a telefont. A privát mód egy bizonyos kóddal fedhető fel, amivel láthatóvá válik minden ilyen eddig eltitkolt hívás vagy üzenet.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Laptop automata
Ne mászkálj éjjel a laptopoddal, inkább kölcsönözz egyet.
Philadelphia Drexel Egyetemének könyvtárában a MacBook laptopok automatából nonstop kölcsönözhetőek. A diákok, tanárok, vagy az egyetemen dolgozók az egyetemi kártyájukkal tudnak köcsönözni laptopot akár 5 órára, ahelyett, hogy drága készülékeikkel mászkálnának este haza. Használat után leadják a laptopot, a telepet automatikusan újratöltik, letörlik a winchestert, és felkészítik a következő felhasználónak. Egyelőre egy automata működik, de úgy tervezik, az egész campus területén felállítanak ilyen gépeket, ahonnan iPad-eket is lehet majd kölcsönözni.
|
|
EGÉSZSÉG
Kitől kaptam el a betegséget?
Az App megmondja kitől kaptad el az influenzát.
A Help Remedies cég egy nagyon egyszerű és vicces alkalmazást talált ki azoknak, akik áldzatául estek a közelgő influenza járványnak. A Facebook alkalmazás megmondja, hogy melyik barát passzolhatta át a kis bacikat, vírusokat azzal, hogy végigmegy az ismerősök státus posztjain, és bármilyen betegségre utaló szót keres. A Help Remedies olyan cég, mely egyszerű megoldásokat kínál problémákra az egészségügyi szakzsargont pedig mellőzi. Az alkalmazás a „Help, I’ve got a flu” terméküket promótálja.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.
|
|