- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2011/2
A NAGYLELKŰSÉG KORA
Talán már unalmas mindig arról olvasni, hallani, hogy a válság hogyan sújtja a Föld államainak gazdaságát és lakosságát, hiszen mindenki, legyen az fogyasztó, vagy márkatulajdonos vállalat, a saját bőrén érzi az elmúlt három év nehézségeit. Részben ennek is köszönhető, hogy egy új jelenség van kibontakozóban és terjedőben: a nagylelkűség, az adakozás, a jutalmazás, mint vállalati és márkastratégia. Egyre többen döbbennek rá, hogy a fogyasztónak többre van szüksége, mint a TV reklámok vagy szórólapok egyhangú meggyőző kampányaira. A termék vagy szolgáltatás önmagában már nem bizsergeti meg a fogyasztók egyre lankadó figyelmét. Ha egy márka képes megmutatni adakozó, nagylelkű arcát, sokkal többen fordulnak felé.
Egyszerűsített jótékonyság
Adakozni, és jót tenni gyakran csak nagyon körülményes módon lehet. Erre való megoldásképpen hozta létre „elektronikus adomány-dobozát” a Pennies Alapítvány. A brit kezdeményezés a lehető legegyszerűbb, és leggyorsabb formába szeretné önteni az adakozást. A fogyasztónak nincs más dolga, mint hitelkártyás vagy elektronikus fizetéskor egy gombot megnyomni vagy egyet kattintani az egéren, és így néhány penny-t adományozni a programban résztvevő segélyszervezetek egyikének. Első hallásra talán kevésnek tűnhet a néhány penny, az alapítvány számításai szerint azonban, ha a kártyatulajdonosok közül mindenki csak 8 penny-vel támogat egy ügyet, az évente mintegy 89 millió angol fontnyi többletadományt jelent, melyet például a rászoruló gyermekek támogatására fordítanak.
A hagyományos adományozásnak egy másik innovatív formája a „vegyél egyet, adj egyet” sémán alapul. Például az amerikai L. óvszermárka minden egyes eladott terméke után egy kondomot a harmadik világbeli országok rászorulóinak ad, ezzel járulva hozzá az AIDS elleni harchoz.
A londoni Gouman Hotellánc az iszogató vendégeknek tette lehetővé, hogy egy „jótékony koktél” elfogyasztásával járuljanak hozzá egy jó ügy támogatásához. A bárban fogyasztó vendégek egy híres mixer italkölteményeit megvásárolva tehettek jót a tengeren túl szolgálatot teljesítő sebesült katonákért.
Jutalom
Mint már jeleztük, a fogyasztók figyelme egyre csak gyengül. Minden márkának és vállalatnak sokkal keményebben meg kell küzdenie a figyelem apró morzsáiért. Ennek egyik leghatékonyabb módja pedig, ha a potenciális vevőket jutalomban részesítik. Ez nem feltétlenül pénzjutalom, bár kétségkívül talán annak van a legnagyobb ereje, de gyakorta elég a márkától egy olyan gesztus, amelytől a fogyasztó fontosnak érezheti magát.
A tudatos vásárlók jelentős része igyekszik előnyben részesíteni a helyi termékeket és szolgáltatásokat, persze a döntés nem mindig könnyű, hiszen gyakran nagyobb anyagi áldozatot követel egy-egy lokális vállalkozás támogatása. A döntés megkönnyítésére hozta létre kezdeményezését, a Supportland-et egy Portland-i közösség. A környék 70 legjobb üzlete fogott össze és jutalomkártyákat kezdtek szétosztani vásárlóik között, amelyre azok pontokat gyűjthetnek. A pontokat, melyekért jelentős kedvezmények járnak, mind a hetven helyen beválthatják a hűséges vásárlók. A kezdeményezés sikerén felbuzdulva, hamarosan már egy iPhone alkalmazást is útjára indítanak, mely megkönnyítheti a pontgyűjtést, illetve a beváltást.
A GetGlue alkalmazás és a Showtime kábelhálózat összefogásával bárki megnyerheti kedvenc sorozatának teljes évadját DVD-n. Nincs más dolga, mint bejelentkezni a két sikersorozat, a Kaliforgia és a Dexter élő epizódjaiba. A legaktívabbak egy nyereményjátékban vesznek részt, melyen a sorozat előző évadjainak DVD-ihez juthatnak hozzá. Az együttműködéstől a szervezők soha nem látott nézettséget várnak.
A huszonéveseket célozza meg az angol Tiger Beer márka új kampányával, amely a fiatalok lankadatlan kíváncsiságát igyekszik kihasználni, és jutalmazni. Az „Ismerd meg az ismeretlent” kampányban kortárs művészeket hívtak segítségül, akiknek munkáin keresztül szeretnének minél több fiatalt megnyerni a Tiger Beer-nek. A feladat, hogy az érdeklődők a Facebook-on keresztül kíváncsiskodjanak, és ezért ingyen belépőket kaphatnak a Tiger Beer márka által támogatott londoni szuperbulikra vagy kiállítás megnyitókra. Hiszen mi vonzana jobban egy huszonévest, mint az ingyen buli és az ingyen sör.
Kampány luxuskivitelben
A vírusmarketinget veti be új kampányában az Aston Martin luxusautó márka. A három részes, egyenként hatperces videót a márka weboldalán vagy a YouTube-on keresztül bárki megnézheti, melyekből megtudhatja a feltételeit annak, hogyan lehet „könnyedén” megnyerni 5000 dollárt, vagy egy 200 ezer dollárt érő, négyajtós Aston Martin Rapide-ot.
Jutalom a biztonságért
Egyre több olyan kezdeményezés lát napvilágot, amely a biztonságos vezetést igyekszik promótálni, mégpedig jutalmakkal megspékelve. A SafeCell Android alkalmazás például egy GPS rendszeren keresztül információkat gyűjt a vezető haladási sebességéről, illetve arról, hogy kikapcsolja-e vagy esetleg használja a telefonját vezetés közben. A biztonságosan vezetők 5 dolláros krediteket kapnak minden megtett 500 kilométer után, ami éves viszonylatban elérheti a 250 dollárt is.
És végül egy nagyon kreatív módja annak, hogyan lehet jóra bírni a gyanútlan vezetőket. A Volkswagen egy versenyt indított fogyasztói között, hogy szerintük hogyan lehetne biztonságos vezetésre sarkallni az autósokat. Az amerikai nyertes egy Sebesség-Kamera Lottót javasolt, melynek lényege az volt, hogy a megengedett sebességet betartók egy lottósorsoláson vehettek részt. A nyertesek között pedig a szabálytalankodóktól a kampány három napja alatt beszedett büntetést osztották szét. A stockholmi autós lottó idején az autók átlagsebessége hirtelen 32 km/h-ról a megengedett 25 km/h-ra csökkent. Ugye milyen sokat jelenthet egy kis nagyvonalúság!
 |
ÉLELMISZER
Reklámba Twittertagsággal
Kekszes közösségi média kampány hús-vér szereplőkkel.
A Wheat Thins keksz gyártója új értelmezést adott a közösségi média marketingnek, és olyan TV reklámokkal állt elő, amelyekben azok a fogyasztók szerepeltek, akik pozitívan nyilatkoztak ropogós kekszeikről a Twitteren. A „Crunch is Calling” („Hív a ropogás!”) elnevezésű kampány részeként a keksz márka egy kis teherautóval járta végig a twitterező nassolókat. A Wheat Thins rajongókat otthonaikban lepték meg, és a Twitter post-jaik alapján testreszabott ajándékokkal kopogtattak ajtójukon: volt, aki egy hatalmas ingyen csomag Wheat Thins-t kapott, egy másik twitterező pedig fejhallgatót, amely a ropogás fülsiketítő hangjától óvhatja meg. A reklámkampány népszerűségét a márka részben azzal is lemérhette, hogy a reklám-spotokra már mintegy 600 ezren voltak kíváncsiak a YouTube-on.
|
 |
DESIGN
Valentin napi gyógyékszer
Egy meghökkentő csomagolási ötlet teszi felejthetetlenné az alkalmat.
Elsőre egy kissé talán sokkoló, ugyanakkor meglepetés erejű is a Manymals ajándékcsomagolási ötlete. Első ránézésre olyan, mintha a kedvesünk valamilyen gyógyszert szeretne ránk tukmálni, de ha kellő bizalmat szavazunk választottunknak, máris következhet a kellemes meglepetés. A pirulák csomagolására használt kis kipattintható burkolatból egy mozdulattal egy gyönyörű ékszer ugrik elő. A kitaláló és tervező Markus Diebel pedig nemcsak a innovativitásával, hanem a környezet iránti elkötelezettségével is felhívja magára a figyelmet, a csomagolás ugyanis 100%-ban újrahasznosított anyagból készült.
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Közösségi találka-tervező
Az időpont egyeztetés körülményességén igyekszik segíteni az imup4.
Egy-két New York-i egyetemista ráunt, hogy nem tud összehozni egy jó közös programot a barátokkal, mert hosszú egyeztetések után sem találtak olyan időpontot, amely mindenkinek megfelelt volna. Ezért a diákok kifejlesztettek egy alkalmazást, melynek segítségével a programegyeztetés folyamata jelentősen lerövidíthető. Elég, ha mindenki betáplálja saját tervezett programját, beleértve a szórakozásra szánt időpontokat, és a imup4 a többiek elképzeléseivel történt egyeztetés után kidobja a mindenkinek megfelelőt. Ezzel a felhasználók megspórolhatnak maguknak sok-sok eltelefonált időt, vagy sms és email áradatot, hiszen az új közösségi eszköz mindent maga intéz. Ha az imup4 sem működik, ideje új barátok után nézni.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Visszapillantó film
A hordozható DVD lejátszók és mp4-ek világában újdonságot hozhat visszapillantó tükör-monitor.
Bár vezetés közben senkinek sem ajánljuk, mégis nagyon jól jöhet a visszapillantó tükörre rögzíthető berendezés, amely filmek és audiofile-ok lejátszására alkalmas . A készülék SD kártyák és USB pendrive-ok olvasására is alkalmas. A hangminőség is garantált, ugyanis az üres rádiófrekvenciákra kapcsolódva, az utastér hangfalain keresztül élvezhető a betáplált hang- és képanyag. A 18 cm átmérőjű képernyő pedig a hátsó ülésen ülő utasoknak is minőségi szórakozást nyújt.
|

|
EGÉSZSÉG
iPhone vérnyomásmérő
Leáldozóban a hagyományos vérnyomásmérők csillaga, már a tenzió méréséhez is elég egy iPhone.
A digitális eszközöket gyártó francia Withings egy úgynevezett vérnyomás monitort dob a piacra idén. A monitor lényege, hogy egy speciális egység segítségével egy iPhone-hoz, iPad-hez vagy iPod-hoz csatlakoztatható, így bárki könnyedén ellenőrizheti a vérnyomását. Az értékek ugyanis az okostelefon vagy egyéb már említett kütyük képernyőjén jelennek meg. A mért adatokat a készülékek tárolják, majd grafikonokon ábrázolják, végül, ha a páciens úgy akarja, akár kezelőorvosával is biztonságosan megoszthatja azokat.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.