- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2015/7
HUMANITÁRIUS DESIGN, MARKETING
A menekültkérdés mindenkit megérintett, sokan sokféleképpen reagálnak/reagálunk erre az újkori exodusra: segítőkézzel, elutasítással, ötlettel, megoldással, szégyenérzettel vagy agresszióval. Hírlevelünkkel nem álláspontot szeretnénk közölni, hanem a humanitárius design széleskörű fogalmát és annak megnyilvánulási lehetőségeit szeretnénk bemutatni. Hiszen az így érintett emberek elvesztettek minden biztos pontot az életükben, talán még családtagjaikat is. Prekáriusokká váltak, körülöttük minden bizonytalan és kétes.
Forrás
Trendpéldáink között szerepel néhány példaértékű humanitárius kezdeményezés, aminek kapcsán cégek, márkák, kisvállalkozások, magánszemélyek is megpróbálják a helyzetet elfogadni és megkönnyíteni, illetve olyan kommunikációs megoldásokat is mutatunk, melyek fókusza az adománygyűjtésre való ösztönzés.
A humanitárius design egyik legfőbb feladata a menekültek, hontalanok életkörülményeit javítani, mindennapi eszközeiket az alapvető emberi és kulturális szükségleteik figyelembevételével biztosítani. A design alapja mindezek mellett az olcsóság és a logisztika megkönnyítése, hiszen akár több ezer emberről van szó egy helyen, helyszínen.
Több mint menedék
A humanitárius design és az innovatív építészet egyik úttörője Daniel Kerber, aki a „more than shelters” (MTS) szervezeten belül egy olyan „otthont” tervezett meg DOMO néven, mely egyrészt hajlékot biztosít a menekülteknek, könnyedén alakítható a különböző klimatikus és földrajzi viszonyokhoz, a lakók kulturális igényeihez. Egymásba illeszthető vagy külön-külön is egyfajta házat biztosít a menekülttábor lakóinak, mely nagyságrendileg jobb a konténernél vagy az egyszerű sátornál.
Airbnb menekülteknek
A berlini Refugees Welcome programba olyan német lakosok regisztrálhatnak, akik szívesen befogadnak otthonukba menekülteket, egyfajta albérletként, hiszen a menekültek fizetnek a lakhatásért. Az Afganisztánból, Burkina Faso-ból, Maliból, Nigériából, Pakisztánból, Szomáliából és Szíriából érkezők menekült státusszal rendelkeznek és igyekeznek munkát találni, hogy minél előbb önálló életttel, vagy legalábbis tervekkel rendelkezzenek (még ha rövidtávon is) a jövőt illetően. A szervezet támogatja a menekülteket és pénzadományokat is gyűjt, illetve különböző segítségeket fogad el a felajánlóktól, például német nyelv tanítását, vagy éppen jó barátságot. Jelenleg 760 német jelentkezett befogadónak és eddig 26 menekültet helyeztek el.
IKEA menekült ház
IKEA is lépett a menekültek lakhatása érdekében, hiszen egy olyan házat tervezett, melyet akár össze lehet „hajtogatni” laposra és így könnyedén áthelyezhető. Maga a menedék 4 óra alatt összeállítható, és olyan fotovoltaikus elemeket tartalmaz, melyek a napenergiát használható árammá alakítják, és elegendő arra, hogy a világítást biztosítsa és a mobilokat feltöltse. Az IKEA Menekült házat már Irakban és Etiópiában is használták, valamint megkapta a megbecsült Svéd Design Díjat is.
Megbízható egység
A Rely több mint hálózsák, hiszen nemcsak aludni lehet benne, de egyben fedelet is biztosít. Többek között tartalmaz napelemes világító egységet, széket, asztalt és pipere vagy más személyes eszközök tárolására alkalmas egységet is. Mindezt egyszerűen össze lehet hajtogatni egy szögletes cilinderformára, és összecipzározva a háton könnyedén lehet vinni.
Interaktív plakát adománygyűjtésre
A melbourne-i tömegközlekedési vállalat a Public Transport Victoria állomásain olyan interaktív plakátokat állítottak fel, melyekkel a hontalanok számára gyűjtenek adományokat. A digitális kijelzőn egy fiatal hajléktalant látunk, és a bérlettel rendelkező utasok egy utazásnyi egységet adományozhatnak, miután odaérintették a kártyájukat a képernyőhöz, majd a hajléktalanok megköszönik és elmennek. A jegy árát közvetlenül a támogató szervezetnek utalják.
Mosás megoldva
A hajléktalanoknak és a menekülteknek szükségük van tiszta ruhára, így mosásra is igényük van. A két ausztrál fiatal által létrehozott Orange Sky Laundry egyedi megoldást választott a hajléktalanok megsegítésére. A mikrobuszba szerelt mosó- és szárítógéppel járják az utcákat, biztosítva a hajléktalanok számára az ingyenes mosás lehetőségét. A két mosógéppel és szárítóval felszerelt mikrobusz óránként körülbelül 10 embert tud kiszolgálni.
Közeli lejáratú élelmiszerek a rászorulóknak
Az angol ételelosztásra szakosodott FareShare és az ír FoodCloud ételpazarlás ellen fellépő szociális szervezetek társultak a Tescóval. A FareShare FoodCloud program célja, hogy a Tesco áruházakban felhalmozott közeli lejáratú ételeket eljutassák a rászoruló szervezeteknek. Egy mobilapplikációt hoztak létre ennek érdekében, amin az áruházi részlegvezető bejelöli, hogy milyen megmaradt ételt, milyen mennyiségben és mikor tud átadni a szervezetnek. Legyen szó akár pékáruról, zöldségről stb. A szervezet tagjai átveszik az ételt és a megfelelő helyszínre kiszállítják. Így sok rászoruló szervezet kaphat még friss élelmiszert, ezzel is spórolva a civil szervezeteknek, és az élelmiszerlánc sem dobja ki az élelmiszert.
Légy nyitott!
A bécsi Magdas Hotel egy up-cycling design elvek alapján berendezett hotel, amit egy régi öregek otthonából alakítottak ki. Egyediségét nemcsak a berendezésével, de a menekültek iránti nyitottságával is kivívta. A hotelhez ugyanis olyan apartmanok kapcsolódnak, ahol menekültek élnek és a hotel ellátásához kapcsolódó munkákban segítenek: recepciós, takarító, konyhai segítő szolgálat stb. A hotel befogadja a menekülteket, munkát ad nekik, és ha tovább szeretnének lépni, akkor azt egy kiegyensúlyozott, támogatói háttérrel tehetik meg.
Migráns projekt – interaktív térkép
1975-től napjainkig összegyűjtött adatbázison alapul az az interaktív térkép, mely bemutatja, hogy a különböző országokból, merre milyen irányban zajlott a menekültek kivándorlása, hol és mennyien telepedtek le, az adott ország lakosságának hány százaléka migráns. Nagyon izgalmas a térkép, hiszen időben és térben is megmutatja a vándorlások kiindulópontját és célját, illetve a változásokat is nyomon lehet követni. Nemcsak a dátumokat, de az adott év politikai eseményeit is bemutatja a térkép, mely előidézte a vándorlást. Az adatbázis a genovai ENSZ Menekültügyi Hivataltól származik, és a Hyperakt ügynökség dolgozta fel megdöbbentően jó vizuális effektekkel. A most zajló migrációt a rendszer még nem dolgozta fel, csupán 2012-ig találunk adatokat.
Világítás alternatív energiaforrással
Egy közel-keleti menekülttáborokban a nők élete akár veszélyben is lehet, főleg ha este egyedül sétálnak, vagy mennek mosdóba. A menekültekben nagyon sok agresszió gyülemlik fel, főleg ha hosszan vannak férfiak összezárva. A rossz megvilágítás ellen emberi vizelettel táplált energiaforrást találtak fel, mely valamennyire megoldja - főleg a mosdók körül - a világítást.
|
ÉLELMISZER
Gluténérzékenység esetén
Mobilis ételallergia teszter.
A NIMA egy diszkrét, könnyen kezelhető és bárhova magunkkal vihető ételallergia teszter. A kis háromszög az ételminta alapján kevesebb, mint két perc alatt állapítja meg, hogy az adott étel tartalmaz-e glutént. Amennyiben az étel több mint a megengedett 20ppm glutént tartalmaz, egy kis piros lámpa világít. Így egy étteremben is biztonsággal fogyaszthatunk és ellenőrizhetünk. Egyelőre a gluténérzékenyek tudják használni ezt a diszkrét, ám hatékony eszközt.
|
|
DESIGN
Mobil élmények
Google karton
A Google alkalmazottak a munkaidejük 20%-át inspirációgyűjtésre és szórakozásra fordíthatják, így született meg a franciák új ötlete, egy egyszerű, ám annál szórakoztatóbb lehetőség a virtuális valóság megéléséhez. Ez a kartonból készült kukker, gyakorlatilag a telefonon lévő és elérhető filmek, képek megtekintéséhez nyújt még nagyobb élményt, mint eddig. A megfelelő alkalmazás letöltése után, valamint a karton beszerzése és összehajtása után új élményben lehet részünk. Számos filmet lehet még feltölteni a Google oldalra, melyek élvezhetőek a Google karton segítségével.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció új fajtája
IKEA Emoticons
Az IKEA Hollandiában egy mobil alkalmazást vezetett be IKEA Emoticons néven, melynek célja, hogy a háztartási feladatok megosztásával kapcsolatos vitákat, félreértéseket megelőzze. Szavak nélküli "Emotikonokat" (érzelmeket kifejező ikonokat) tartalmaz, melyek segítségével megkérhetjük a partnerünket, hogy vigye ki a szemetet vagy mosogasson el. Az ikonok mellé szöveges üzenetet és IKEA termékeket is lehet rendelni.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Tudatosság a vásárlásban
Lejárathoz közeli élelmiszerek kedvező áron
Egy amerikai cég a BuyMeBy talán megoldást tud nyújtani a szupermarketeknek arra az új EU-s jogszabályra, mely szerint ilos élelmiszert kidobni. A fejlesztés alatt álló, de sokak támogatását élvező rendszer összegyűjti a boltokban lévő termékek lejárati idejét, és ezek alapján minél közelebb kerül a termék a lejárathoz, annál kedvezőbb árat kínál a BuyMeBy rendszeren keresztül. A felhasználók egy alkalmazás segítségével lokalizálhatják, hogy a környékükön hol található meg jobb áron az adott termék. A rendszer még teszt üzemmódban van, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a nagyobb élelmiszerláncoknál nem regisztrálják a lejárati időt, ezt csak kisebb, rugalmasabb cégek tudják követni.
|
|
EGÉSZSÉG
Fogyókúrás program újszerű hirdetése
Kedvezmény jár az akaraterőért cserébe.
A SureSlim fogyókúrás programot hirdető cég dél-afrikai leányvállalata meglepő kampánnyal szerzett új ügyfeleket: 100%-os tejcsokoládéból készített szórólapot. Ha valaki meg tudta állni, hogy nem eszi meg azonnal a csokit és bevitte a legközelebbi SureSlim centrumba, 20%-os kedvezményt kapott a fogyókúrás programból. Míg ha csak pár kockába kóstolt bele valaki, akkor a fennmaradó kockák mennyisége adta meg a kedvezmény mértékét.
|