- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/2
ELLENÁLLÁS, BOJKOTT
Napjainkban mást se csinálunk, csak felháborodunk, nemvásárolunk, ellenállunk … A bojkott fogalma persze nem feltétlenül csak a fogyasztással kapcsolható össze. Minden egyes ilyen megnyilvánulás alapja a közösség, a cél, mely nagyon könnyen és egyszerűen kapcsol össze embereket, tereli őket egy mederbe. Új formájú szerveződései a mindenki által elérhető kommunikációs csatornáknak, illetve a baráti network-öknek köszönhetőek. Ma már könnyebben hiszünk egy felháborodott hétköznapi embernek, fogyasztónak, ellenállónak, civil szervezet képviselőjének, mint egy politikusnak vagy márkatulajdonosnak. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a civileknek – úgy véljük - a legkevésbé sem fűződik érdekük egy adott céghez vagy márkához.
A Time magazin minden évben megválasztja az Év emberét, 2011-ben ezt a titulus a névtelen, nagybetűs Tüntetőnek jutott. A döntés oka, hogy „a tüntető ismét a történelem alakítója lett”, vagyis a közel-keleti országokon végigsöpört "arab tavasz", és az Európában, USA-ban zajló folyamatos tüntetések nem az egyén érdekében lépnek fel, hanem összefogottan az országaik politikai rendszer és gazdaságpolitikája ellen, független mozgalmakként valósulnak meg. A Time szerint az átlagos tüntető fiatal, középosztálybeli és iskolázott, de láthatunk egy görög tüntető kutyát is a képsorozatban. A tüntetők az internetet használták, hogy megtalálva egymást közösen utcára vonuljanak és hangot adjanak véleményüknek. A Time magazin ezévi projektjét egy magyar fiatal tehetséges fotóművész, Hapák Péter készítette, az adott országokban személyes kapcsolatot létesítve az ottani emberekkel, tüntetőkkel, hősökkel. A címlapon látható printet Shepard Fairey, az USA egyik legismertebb street art művésze készítette, az eredeti fotó az Occupy mozgalom Wall Street-i megmozdulásán készült.
A bojkott szó a 19. században élt Charles C. Boycott ingatlanügynök nevéből ered, aki nem volt hajlandó alacsonyabb földbérleti díjat kérni bérlőitől, így az Ír Föld Liga „megbüntette” engedetlenségéért, senki nem volt hajlandó nála dolgozni, senki nem szolgálta ki a boltban, még a postás sem vitte ki leveleit. Így ma is „bojkottálunk”, vagyis visszautasítunk mindent, amit nem tartunk helyesnek, vagy nem találunk szimpatikusnak. A jelenség hosszú távú célja rendszerint egy márkára, termékre vagy a politikára, egy szervezetre oly mértékű nyomás gyakorlása, hogy a vezetés megváltoztassa álláspontját, bevonja termékét, beszüntesse/megváltoztassa az adott tevékenységet.
Vannak aktív, világon végigsöprő ellenállási mozgalmak, hiszen a globalizáció miatt olyan döntések születnek a világ egyik felében, melyek döntő mértékben befolyásolják a világ másik felének életét is. Ezek megváltoztatására globális összefogásra van szükség, így sokan bevonódnak, utcára vonulnak, tüntetnek. Az ellenállás lehet ennél kisebb mértékű, amikor egy nemzet, egy közösség, egy fogyasztó ügye forog kockán.
Fontos eleme a bojkottnak, hogy szervezett formában történik, ebben napjainkban leginkább az internet és a közösségi oldalak nyújtanak segítséget. Akár Magyarországról is lehet támogatni egy USA-beli ellenállási mozgalmat, mindössze regisztrálnunk kell egy-egy petíció aláírásához. Ma már a közösségi oldalak használatával a fogyasztói vélemény kinyilvánítása sokkal könnyebb, hiszen csak egy Like gombot kell nyomnunk, illetve a felhívást megosztanunk barátainkkal (és ezzel hozzájárulásunkat akár már le is tudtuk).
Az egyén szintjén bármit lehet aktívan is bojkottálni, elég valamit nem vásárolni az áruház polcáról, vagy egyszerűen megosztani a negatív tapasztalatokat. Olyan példákat is bemutatunk a hírlevél végén, amelyek az ellenállást az egész fogyasztói társadalommal szemben fejtik ki, a kényelmi szolgáltatásokról való lemondás, az életmód megváltoztatása, mind-mind egyfajta ellenállást jelentenek.
A Foglaljuk el a Wall Streetet (Occupy Wall Street, OWS) elnevezésű mozgalom tavaly szeptemberben indult és azóta valóságos sátortáborrá nőtte ki magát egy New York-i parkban, ahol az összkép leginkább egy fesztiválra hasonlít. A mozgalom egyre terjed, hasonló tüntetések zajlanak a világ számos más városában is, amelyeket sok helyen már rendőrökkel kezdtek el felszámoltatni. Ezek az emberek az arab tavasz forradalmaiból ihletet merítve az USA-ban is gyökeres társadalmi változásokat akarnak elérni. Egy felmérés szerint a tüntetők közel kétharmada 34 évnél fiatalabb, és több mint 90%-uk egyetemista vagy diplomás, tehát a művelt, fiatal értelmiségiek tüntetnek az utcán, de persze minden más státusú, etnikumú ember is megtalálható a mozgalomban.
A Stop Online Piracy Act („megállj az internetes kalózkodásnak törvény”) vagy röviden SOPA amerikai törvényjavaslatot egy republikánus képviselő nyújtotta be tavaly ősszel a kongresszusnak a jogtalan online tartalmak letöltését és a szerzői jogokat védve. Január 18-án, egy héttel a törvénytervezet kongresszusi vitája előtt az ellenzők online bojkottot hirdettek az internet cenzúrázása ellen, a Wikipédia és még vagy hétezer website „elsötétült”, átmenetileg elérhetetlenné tette a tartalmukat, így próbáltak ízelítőt nyújtani abból, milyen lehet a SOPA beiktatása utáni internet. Az internet „blackout”-ja sikeres volt, a törvényjavaslat megvitatását határozatlan időre elhalasztották.
Egy android applikáció is született a bojkott támogatására, a Boycott SOPA a termékek vonalkódjából megállapíthatja, hogy annak készítője támogatja-e az internetes cenzúrát. Ha igen, akkor egy hatalmas piros X-szel jelöli a terméket, ha nem, akkor a zöld pipa jelenik meg a telefonon. Általában a könyveken, lemezeken, filmeken és játékokon a piros X jelenik meg, hiszen azok jogvédettek. Az alkalmazásba a jövőben valószínűleg mást is be lehet építeni, például olyan zenészeket tudunk blokkolni, akik zenéjüket nem teszik elérhetővé a Spotify-on.
Az idén került aláírásra az ACTA, vagyis az „Anti-Counterfeit Trade Agreement”, a hamisítás elleni kereskedelmi megállapodás. Az egyezmény tulajdonképpen az információ feletti hatalmat igyekszik visszaszerezni az interneten. Az internet cenzúrája ellen mind online, mind offline folyik a tiltakozás, az avaaz.org oldalon lehet aláírni a petíciót, de január vége óta a világ majd’ minden országában szerveztek már tüntetést az egyezmény ratifikálása ellen. Február 11-én Magyarországon egyszerre vonultak fel az emberek transzparensekkel, megafonnal hangjukat hallatva a nagyobb városokban, Budapesten, Pécsett.
A tüntetések szervezői az Anonymous csoport tagjai, akik egységesen Guy Fawkes álarcát használják személyazonosságuk elfedésére. Guy Fawkes az angol történelem legendás alakja, aki a 17. században sikertelenül hajtott végre egy király elleni robbantásos merényletet, azóta kultusza alakult ki a szigetországban, s most az anarchista politikai mozgalmak tették jelképükké. Az utcákon, de akár a Parlamentben is Guy Fawkes maszkban tiltakoznak az ACTA ellen.
A vállalatok, márkák ellen lépnek fel a legrégebb óta és leghatározottabban a fogyasztók. 2010-ben egy döbbenetes Greenpeace akció kellett ahhoz, hogy a Nestlé fenntartható módon termelt pálmaolajjal dolgozzon és ne az esőerdők kivágása révén nyerje ki a fontos hozzávalót. A Kitkat reklám bizonyította az alulról jövő kezdeményezések erejét, kiderült, hogy a „kritikus tömeg” képes hatni a gazdasági szereplők viselkedésére.
A Greenpeace tavaly indította el Detox kampányát, melynek során tömeges sztriptízzel tiltakoztak Kína folyóinak szennyezése ellen. A kampányban több mint 600 ember szabadult meg ruhájától az Adidas és Nike boltjai előtt 10 országban, 29 városban. Ennek köszönhetően az adidas, a Nike, a Puma és a H&M már megígérte, hogy a nekik dolgozó textilgyárak, szövetfestő üzemek a káros anyag kibocsátást 2020-ig nullára redukálják. Ezen túlmenően például az Adidas megígérte, hogy üzemeiben teljes transzparenciát biztosít kibocsátott vegyi anyagokra vonatkozóan.
A Kapa, kasza, fakanál sorozatból ismert vidéki szakács, Hugh Fearnley-Whittingstall Fish Fight néven indított mozgalmat, amelyben az északi-tengeri halászat pazarló módszerére hívja fel a figyelmet, miszerint a kifogott halak felét élettelenül dobják vissza a vízbe. Ennek három oka lehet: vagy olyan halakról van szó, amelyeket nem értékesek a vásárlók számára, vagy nem felelnek meg az EU normáknak, illetve a szabványok miatt már túllépné a kvótát bizonyos fajok mennyisége, így a felesleget döglötten dobják vissza a vízbe. A tévés szakács célja az, hogy véget vessen ennek a gyakorlatnak és változtatna az EU halászatra vonatkozó szabályozásán. Akárki aláírhatja a petíciót, Jamie Oliver, Gordon Ramsay mellett szerepelhet a neve.
Ha bárki a Tv2 Facebook oldalára téved, mostanában azzal szembesül, hogy minden egyes posztjuk alá ugyanazok a kommentek kerülnek: „habos palacsinta”, vagy a hosszabb verzió: “A TV2 Tények kétperces riportjában egy szó sem volt a diák-tiltakozásról, amely miatt percekig nem tudta elkezdeni a beszédét az Oktatási Hivatal elnöke. Helyette megtudtuk, hogy egy standnál nagyon fogyott a habos palacsinta.” Az embereket az háborította fel, hogy nem derült ki érdemben, mi történt a kiállításon a felsőoktatási reform kapcsán, ellenben a magyar celebek mindennapjairól mindig pontosan értesülnek. A Tv2 nem tudott mást tenni, törölte a dühös posztokat, ellenben a kommentek maradtak.
Tavaly decemberben hirdetett ellenkampányt a Nescafé ellen az a sok felhasználó, aki hiába nyomta meg a Like gombot a Nescafé 3in1-Effekt versenyen. A megmérettetés célja az volt, hogy egy-egy izgalmas ötlet, régóta dédelgetett álom megvalósuljon, ehhez a versenyzők kisfilmeket készítettek, amelyekre szavazni lehetett. Az öt nyertest egymillió forint segíti álma megvalósításához. A legtöbb szavazatot kapott kisfilmes azonban nem jutott a döntőbe, ugyanis a 47 ezer Like-kal rendelkező Szolnoki János azért jelentkezett a pályázatra, hogy mozgássérült öccsét támogassa a díjjal. A szabályzat szerint viszont a verseny célja nem lehet az adományozás, ez pedig ebben az esetben annak számít. A szavazók e hír hallatán óriási kampányba kezdtek, Szolnoki mellett, a Nescafé ellen. A cég Facebook üzenőfalát ellepték a dühös posztok, s más médiákat is megcéloztak a hírrel, mint a CNN, és a nemzetközi Occupy is a Nescafé ellen kezdett kampányolni.
Nemcsak a nagyvilágban, hanem saját házunk táján is változtathatunk. Saját fogyasztói szokásainkról is lemondhatunk, hadat üzenve a fogyasztói társadalom megszokott kényelmének.
Az Ökofitnesz például egy olyan magyar online közösségi platform, ami roppant egyszerű, érthető és játékos formában teszi lehetővé az életmód apránkénti megváltoztatását. Ezt nem kell egyedül, elszigetelve tenni, csapatokkal is lehet regisztrálni, a cél az, hogy a lehető legegyszerűbb és legpraktikusabb formában teremtsen lehetőséget azoknak, akik szeretnének környezetkímélőbbek lenni, ökotudatosabban élni. Ezeket a reformtörekvéseket kapcsolták össze egy közösségi oldal minden előnyével. A kihívások teljesítésével pontokat lehet szerezni, amivel a bajnokok közé lehet kerülni.
Egy bukaresti barlanglakó blogján követhetjük nyomon, milyen az urbánus életvitelben néhány kényelmi szolgáltatásról lemondani. A Caveman Projekt valójában arról szól, hogy a blogíró, mint New York-i elődje megpróbál a 21. század pluszszolgáltatásairól lemondani, mint a tévé, az autó, az elektronikai eszközök, vagy a melegvíz… sőt, megpróbál minél kevesebb szemetet is termelni, ami az egyik legnagyobb kihívásnak bizonyul korunkban. Ezen kívül próbál olyan termékeket vásárolni, melyek Bukarest 500 km-es körzetén belül készült. Három hónap „barlangélet” után összegzi tapasztalatait is: nem mindent sikerült teljesíteni, de az biztos, hogy több emberi kapcsolata lett tévénézés nélkül, fittebb lett autó nélkül, kizárólag helyi termékeket vásárolni lehetetlen feladat, mint ahogy szemetet nem termelni is, ugyanakkor vegetáriánusnak lenni elég könnyű és a hideg víz jót tesz léleknek-testnek egyaránt.
|
ÉLELMISZER
Zselé csak felnőtteknek
Az automatához csak felnőttek férhetnek hozzá. Ingyen.
A Kraft új zseléautomatája új mutatványt tud: a gép „szeme” meg tudja állapítani, hogy felnőtt vagy gyermek szeretne édességet az automatából, és blokkolja a lehetőséget, ha nem felnőtt áll előtte, így csak az ehhez elég idősek kaphatnak édességet. Képzeljük el, mennyi gyerek állna sorba, ha nem így lenne… Egy arc-felismerő szerkezet méri a távolságot a szemek, orr és fül között és ez alapján becsül egy kort, remélhetőleg helyesen, így állapítja meg, elég idős-e a kísértéshez az illető. Az ingyenes zselék természetesen piackutatási céllal született, szavazni lehet, melyik íz tetszett a legjobban a hat közül.
|
|
DESIGN
Kálha agyagból
Szociális magyar design.
A Kálha Toronyi Péter formatervező projektje, amivel könnyebben és olcsóbban túl lehet vészelni a hideget. A hokedlire emlékeztető tárgy fűthető: székként, testmelegítésre vagy másodlagos funkcióként tűzhelyként is használható. A Kálha samottos agyagból készül, aminek nagyon jó a hőtartó képessége és nem reped meg. Ehhez nem kell semmilyen energiaforrás, elég némi fa és gyufa, máris meleget ad, s biztosan tartja is a hőt 1-2 óráig.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Interaktív video
A Red Hot Chili Peppers új klipjét a néző rendezi.
A Red Hot Chili Peppers legutóbbi videoklipjét mind a négy irányba tudjuk mozgatni a billentyűzeten található nyilak segítségével, így oda-vissza cikázhat a néző a klipben látható négy helyszín között, illetve beljebb léphet a szobákba. A titok az, hogy a filmet több kamerával rögzítették a lehető legtöbb nézőpontból. A különböző szobákban rejtett tárgyakra kattintással juthatunk még interaktívabb élményhez, a különböző tárgyakra kattintva láthatunk fotókat, interjúkat a klipforgatásról. Nem ez az első interaktív klip, régebben a Hugo Boss reklámfilmjét három különböző stílusban nézhettük meg a billentyűzet segítségével, illetve a fejmozgást érzékelve változtatja a klip nézőpontját.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Önműködő babakocsi
Egy gombnyomásra összehajlik és kinyitódik.
Látszatra egy teljesen hagyományos babakocsinak tűnik, ám egy valami megkülönbözteti a többitől: egyetlen gombnyomásra összehajlik, s automatikusan ki is nyílik, használatra készen. Négy Pittsburgh-i anyuka adta el az ötletet az Origami cégnek: ez lett a világ első babakocsija, amivel nem kell bíbelődni, s hajtogatni, csupán egy gombbal lehet irányítani. A kocsiban egy generátor található, ami a kerekekbe épített aksikkal működik, amelyek a kocsi mozgásával töltődnek. Szenzorok érzékelik a súlyt a babakocsiban, így biztosan nem omlik össze, ha a gyermek benne ül. A fogantyún LCD kijelző is található sebességmérővel, kerékfordulat-számlálóval és természetesen hőmérővel.
|
|
EGÉSZSÉG
Újjáélesztés a buszmegállóban
Reklám a gyors segítségnyújtásért.
A kanadai ASSS egészségügyi szervezet különös reklámmal hívta fel a quebeciek figyelmét arra, hogy bárki segíthet életet menteni. A buszmegállókban kihelyezett plakátokon egy beteg ember fekszik egy kórházi ágyon, s hallani a szívleállást jelző sípoló hangot is, ám a beteg mellkasán két kéz jelöli azt a helyet, ahová a járókelő kezét téve újjáélesztheti a beteget, és ha ezt megteszi, ím, újra hallani a rendes szívhangot.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.