- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2011/10
Street
Az utcán annyi minden történik és történhet, most kísérletet teszünk arra, hogy összegyűjtsünk néhány izgalmas marketingeszközt, ami az utcán „hever”. Az utcán sétálva is tudunk manapság több dimenzióban gondolkodni, hiszen a virtuális és reális tér és lét folyton össze-összemosódik. Hétköznapjainkat folyamatosan áthatja a technika, a web, az innovációk, így azt a hétköznapi teret is, amit utcának hívunk. Minden, amit eddig két dimenzióban láttunk, olvastunk, mostanra háromdimenzióssá vált, s még csak a mozikból ismert piros-kék szemüveg sem kell hozzá…
Street art
A street art ma már nem a céltalan tagelésről, vagy a spray-vel össze-visszafújt házoldalakról szól, jó példa erre az, amikor egy cég úgy tesz a falfirkák ellen, hogy pont ezt a stílust használja fel, bevon és nem tilt.
A Bang & Olufsen budapesti márkaüzletének vezetői megunták szélmalomharcukat a környék graffitiseivel, illetve tagelőivel, így a hazai street art egyik mesterét, GG-t kérték fel, hogy tervezze meg sajátos stílusában a bolt külső designját. Így az Erzsébet téri BeoStore bejáratán a cég tipográfiai és formai elemeit láthatjuk, GG a logót használta fel többször, illetve a cég által forgalmazott termékek redukált grafikai elemeit.
A Lipton előszeretettel használja a street art-ot arra, hogy újdonságaik, akcióik köztudatba kerüljenek. Előbb élethű 3D-s festményeket készíttettek: például egy hong-kongi bevásárlóközpont közepébe egy vízesést varázsoltak, vagy Amsterdamban egy csőtörést ábrázoló képpel népszerűsítették éppen aktuális akciójukat. Több ausztrál város között Sydneyben öltött formát ez a Lipton Green Tea hirdetés, amely a márka „Pozitív projektek” kezdeményezése révén született. Az ország híres városi művészei segítségével hódolnak a zöld mozgalomnak, méghozzá úgy, hogy mohával lepték be a kép kijelölt részeit, s annak növekedésével érték el a kellő, plasztikus hatást. Így ma már úgy tűnik, mintha a falra festett lánynak gyönyörű zöld haja lenne.
A Contagion, vagyis Fertőzés című filmhez (rendezője Steven Soderbergh) olyan hype-ot kerítettek Kanadában, ami egyszerre tudományos és igencsak kreatív - ebből született egy igazán meglepő és valójában elég gusztustalan reklám. Két hosszú kőedényt kezeltek különféle baktériumokkal és gombákkal, majd egy torontói kirakatba helyezték őket. Mire a film a mozikba került, egyedülálló hirdetőtábla vált belőlük, hiszen a baktériumok „dolgozni” kezdtek, a rothadás jelei, a penész meghatározott mintává, a film címévé „fejlődött”, így szemléltetve a filmbeli vírus terjedését. A film már nálunk is látható a mozikban.
Street fashion
Az, hogy ma ilyen népszerűségnek örvend a street fashion, annak köszönhető, hogy a divatbloggerek megjelenésével a hétköznapi, az „igazi” emberek öltözködése is inspiráló mintává vált - bárkiből lehet stílusdiktátor, bárki válhat követhető példává. A street fashion kulturális, társadalmi jelenség, melynek célkeresztjében a hétköznapi öltözködés, mint önkifejezés és identitásformálás áll, no és az a törekvés, hogy a saját közösséghez való tartozást vagy éppen az attól való elhatárolódást egyéni stílusban prezentálja, de ezt nem a divatházak diktálják!
A street style, vagyis az utcai divat fotózása ebből a műfajból emelkedett ki. Manapság az utcai divat olyan mértékben kezdte el inspirálni a tervezőket, hogy innen merítik új kollekcióikhoz az ihletet. Ezáltal egyre erősebb befolyással bírnak a divatbloggerek az öltözködési kultúrára, a legújabb trendekre és természetesen a piacokra is.
A Street Fashion Budapest projekt idei What’s in your bag? kampányában arra keresi a választ, hogy mi van a táskánk mélyén. A kampány tulajdonképpen egy játékba burkolt adatközlési felhívás, ahol mindenki maga töltheti fel a digitális archívumba saját táskájának tartalmát, mellyel korhű képet kaphatunk napjaink divatkövető fogyasztójáról.
FaceHunter néven ismertté vált Yvan Rodic street style fotográfus készítette el az Armani Real People kampányvideóját, melynek koncepciója, hogy a cég legújabb szemüveg kollekcióját az utca hétköznapi emberein mutassa be, ne pedig profi modellek segítségével.
QR kód
A QR-kód nem egy mai találmány, ám manapság az okostelefonok térhódításával vált igazán népszerűvé. Ez valójában egy kétdimenziós vonalkód, ami sokkal több információt képes tárolni, mint az egydimenziós. A sarkaiban található jellegzetes négyzet alakú mezők miatt könnyű szkennelni, és könnyedén azonosítható. Megjeleníthető a termék csomagolásán, az üzletek kirakatában, print reklámokban, moziplakátokon és ez arra ösztönzi a fogyasztót, hogy nézzen a kód mögé, telefonjával hívja be a kód mögött lévő weboldalt, telefonszámot vagy szöveget.
Dél-Koreában a Tesco (ottani nevén Home Plus) nem a boltok számának növelésével lett a második legnagyobb üzlethálózat az országban, hanem egy virtuális áruház létrehozásával. És nem is akárhol: a helyszín egy forgalmas metrómegálló, ahol az eddig várakozással eltöltött időt sikerült vásárlással töltött idővé varázsolni! Az igencsak pörgős, elfoglalt koreaiak a legszükségesebb napi fogyasztási cikkeket találják meg a virtuális polcokon, s a rajtuk lévő QR kód okostelefonnal történő beolvasása után virtuális kosárba téve vásárolhatják meg őket. Mire hazaérnek, ki is szállítják a kosár valódi tartalmát. A Tesco így nemcsak online értékesítésben került első helyre az országban, de offline is közelít a vezető pozícióhoz.
A Redpepper ügynökség kreatívjai nasi szeretetüket hívták segítségül legújabb gerillaakciójukhoz. Magából a termékből teremtettek kétdimenziós vonalkódot: Amerika kedvenc kekszéből, az Oreo-ból létrehoztak egy Qreo-t, vagyis sikerült 441 darab kekszből alkotni egy olyan QR kódot, melyet egy okostelefonnal beolvasva az Oreo weboldalára jutunk el.
Augmented Reality
A kiterjesztett valóság (augmented reality) a valóság virtuális kibővítése, amikor a valóságot virtuálisan tehetjük tartalmasabbá, vagy informatívabbá. Okostelefonnal felvételt készítünk egy valós tárgyról, vagy helyszínről egy szoftver segítségével, ahogy a QR kódnál is, a telefon felismerve a „terepet”, a digitális kijelzőn plusz információkkal lát el minket.
A magyar ARworks által fejlesztett legújabb okostelefonos alkalmazás az ország összes jelentősebb borászatát, borozóját, boréttermét, borhotelét, illetve borboltját teszi láthatóvá a telefon kameráján. A borkedvelők, ezt az alkalmazást használva bármely borvidéken könnyen találnak megfelelő borászatot. Villányban vagy Egerben a borászatok, a városokban a borszaküzletek felkutatásában nyújt segítséget a Bornavigátor. Az Augmented Reality technológiát használó ingyenes Junaio alkalmazást az okostelefonra letöltve megjelennek kis ikonokként a különböző borászatok, iránynak és távolságnak megfelelően. A kis ikonokra kattintva további információkat tudhatunk meg róla, így abban is segít, melyiket válasszuk.
A technológia fejlődése és a mai gyerekek ebben a technológiában való jártassága teszi lehetővé, hogy a nekik szánt ismeretterjesztő könyvekben is fel lehessen használni az innovációkat. Legutóbb két ilyen könyv jelent meg, a dinoszauruszokról és az emberi testről, melyek elsőre közönséges könyveknek tűnnek, ám az egyes oldalakat a webkamera felé fordítva a képernyőn 3D-s dinoszauruszok és csontvázak jelennek meg. A valós könyv különböző szövegdobozait,képeit eltakarva jelenik meg más és más kép a monitoron, így a gyerekek válogathatnak az őket érdeklő információk közt.
|
ÉLELMISZER
Ha a séf játszik...
Daniella szeret enni és videojátékokkal játszani, de leginkább a játékban lévő ételt szereti enni, amíg játssza a játékot.
Daniella Zellinek sikerült ötvöznie a két szenvedélyét: a főzést és a videojátékokat, így született a „Gourmet Gaming” elnevezésű blog, ahol a digitális étkek valósággá válnak. A videojátékokban megjelenő, finomnak tűnő ételeket Daniella a saját elképzelése alapján készíti el, majd a receptet közzéteszi a neten, természetesen fotó illusztrációval együtt. Az amatőr séf szerencséjére úgy tűnik, hogy a játékok fejlesztői egészséges és könnyen elkészíthető étkeket illesztenek a játékokba, mint a gyümölcskenyér, egy jól kinéző szendvics vagy pizza. Daniella minden szerdán frissíti igencsak népszerű blogját. Már több tucat játékbeli fogás valósággá vált, mint a Fable 2 almáspitéje, vagy a Castlevania sajttortája. Most épp Halloween-ra készül, 10 recept áll versenyben az olvasók szavazataiért az október 26-ai újjászületésre!
|
|
DESIGN
Édes design
Igaziból is rágható ceruza.
A Mástészta fooddesign alkotócsoport projektjei installáció jellegűek, céljuk a gasztronómia és a design kapcsolatának újragondolása, újraalkotása, a vizuális és kulináris fogyasztás párhuzamossá tétele. Az ételek izgalmas, új kontextusba helyezésével az étel és környezete is új jelentéstartalommal bővül.
A ceruza a tervezés, az ötletelés szimbóluma, gondolkodás közben sokan rágják a ceruzájuk végét, a ColorÍZe erre a jelenségre reflektál. A DesignHét idei szlogenjéből (couleur locale) kiindulva a ceruzán magyaros alapanyagokkal ízesített cukor található, azt az illúziót keltve, hogy maga az étel adja a ceruza színét. Választható petrezselymes, mákos, erőspaprikás, bodzás és lilahagymás változatokban.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Névvel ellátott Colás üvegek
Válassz egy barátot és vegyél neki egy nevével ellátott Colát!
A Coca-Cola 'Share a Coke With a Mate' kampánya nemrég indult hódító útjára Ausztráliában. A Coke-fanokra fókuszálva 150 azonosítható, népszerű nevet nyomtattak az üvegek címkéjére a márka logójának megfelelő betűkkel. Rajongóikat arra buzdítják, hogy alkossanak egy 30 másodperces kisfilmet, valójában önmagukról készített reklámspotot a Facebookon megosztott képeiket felhasználva, így nyerhetik meg a fődíjat. És persze ki akarja, hogy a neve a csillagokba legyen vésve, ha a 20. század legnépszerűbb márkájára nyomtatva is népszerű lehet…
|
|
ÉLETSTÍLUS
Könyv pizzával
A klasszikus könyvesbolt már a kihalás szélén áll, de íme egy ötlet, ami megmentheti!
Egy spanyol könyvkiadó, az ES Ediciones a briliáns ötlet gazdája: nemrég nyitottak Madridban egy éttermet La Pizzateca néven, ami valójában egy könyvesbolt és egy pizzéria kombinációja. Lassan a könyvvásárlás is teljesen online tevékenység lesz, de az evés sosem lesz az, így ők tuti elkerülik a csődöt… Az utca neve inspirálta a “menú de las letras”-t, vagyis egy szelet pizzát és egy könyvet mindössze öt euróért. Persze a pizza friss, szezonális hozzávalókkal készül, megvannak a klasszikusok, mint a négysajtos, vagy a margherita, és ínyencségeket is lehet kérni feltétnek, mint a tök, vagy a pancetta… Hozzá pedig feltörekvő írók nem túl drága, angol vagy spanyol nyelvű művei közül lehet választani.
|
|
EGÉSZSÉG
Facebook-függőknek kötelező!
Ha túl sokat lógsz a neten, szedj Facebookanol-tablettát!
Ha túl sokat időzöl kedvenc közösségi szájtodon, ne aggódj, van ellenszer! Tudósok sok munkával állították elő azt a tablettát, ami segít lejönni a függőségről. Persze nem kell kikérni hozzá egyik gyógyszerész véleményét sem, s receptet sem kell íratni a háziorvossal! Ez a kis tréfa vírusként terjed a neten, így mindenki részesül egy aprócska figyelmeztetésben: ne váljon a virtuális világ rabjává!
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.