- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2014/3
Futás
A futás egyre népszerűbb sport, a hobbifutók száma évről évre növekszik és éppen ezért a futókat, mint célcsoportot érdemes figyelembe vennie a marketingszakmának. Ha csak a tavalyi Spar Budapest Maratont nézzük, majdnem 22 ezer ember indult el a versenyen, míg előtte 19 ezer. És ez csak egy kiemelt verseny, számos magyar vagy éppen külföldi versenyekre is igaz ez az állítás. Egyre több futással kapcsolatos reklámot, terméket láthatunk, nem kizárólag a sportra specializált üzletekben vagy csatornákon, hanem App Store-ban, diszkontáruházakban is.
De vajon mi áll a népszerűség mögött? Először is szinte az egyik legolcsóbb, vagyis legköltséghatékonyabb sporttevékenység. Egyszer kell egy jó minőségű sportcipőbe beruházni, a többi már csak a sportolón múlik. Lehet a szabadban futni (ingyen), a mobiltelefonokra ingyen letölthetők a tracking alkalmazások, melyek segítenek nyomon követni a teljesítményt, online edzéstervet is kaphatunk bárkitől, személyre is szabható az edzésterv. Nem beszélve arról, hogy bárhol, bármikor űzhető, csak a rászánt idő korlátozhat bennünket. Tulajdonképpen bárki futhat megfelelő egészségi faktorok mellett, bármilyen életkorban, sportmúlttal vagy éppen anélkül, testalkattól függetlenül. Tehát már ez szabadságérzetet adhat. Nem is beszélve az egészségvédő hatásáról (például a szíverősítő hatásról) vagy éppen a futás közbeni mentális tisztulásról.
A futás nagyon jól illeszkedik a Kvantifikált Én trendünkhöz, hiszen igény van a teljesítményünk megismerésére, mérésére. Rendkívül inspiráló tud lenni, a különböző technikáknak, ellenőrző és követő rendszereknek köszönhetően nagyon jól lehet kontroll alatt tartani a teljesítményt, célokat kitűzni és elégedetten teljesíteni azokat. Alapvető elvárás a teljesítmény mérése és elemzése visszatekintéssel, megfelelő futó-zene hozzáadásával, a hidratálásra való figyelmeztetéssel. Ma már azonban nem kell ehhez okostelefon vagy pulzusmérő óra, számos hordható technikai felszerelést fejlesztettek ki, melyek mindezen tudást biztosítják.
Álljon itt példaként a TomTom GPS navigátor által kifejlesztett Cardio GPS sport óra vagy éppen az esztétikus Jawbone karkötő, mely állandó adatokat közöl a sporttevékenység valamint az alvás időszakában is. Vagy éppen a Lumo Lift, mely a ruha alatt hordva éppen a tartásjavításban segít. Léteznek már okospólók, kabátok, melyek a futás közbeni teljesítményt mérik, vagy éppen a futó hangulatát érzékelik. A francia CityZen forradalmit alkotott. A lényeg az anyagban van: a Smart Sensing leolvassa a test hőmérsékletét, a szívverést, a légzési teljesítményt és a mozgást GPS-en keresztül.
Kiemelendő a 2015-ben piacra kerülő, új fejlesztésű okos-futócipő a RUNSAFER, mely a szokásos teljesítményadatokon túl nézi a lábtartást, lábterhelést, valamint a futás közbeni fizikai terhelést, kimerülési faktorokat.
Ha körülnézünk, egyre több ismerősünk vagy éppen elismert híres ember fut, ami nagyszerű inspirációt ad a futáshoz, nem beszélve annak közösségteremtő erejéről. A futás azonban lehet több, mint egyszerű mozgás, lehet általa támogatást nyújtani vagy éppen pénzt gyűjteni. Számos támogatói futást ismerünk, mikor egy-egy résztvevő a megtett kilométerek vagy idő alapján támogat egy szervezetet. Azonban nem kell a támogatással feltétlenül versenyre, rendezvényre menni.
A CharityMiles alkalmazás segítségével a megtett távolságok konvertálhatóak pénzzé (egy mérföld megtétele biciklisek esetében 10 centet jelent, míg futók esetében 25 centet) a kiválasztott szervezet számára. Minden egyes futással egy keveset támogatunk is.
Érdekes ötlet a GoodGym projekt, mely arra ösztönzi a futót, hogy futásával valamit tegyen a rászorulókért, vagyis hazafelé futva vigyen apró dolgokat, vagy vigye ki a szemetet olyan idős, vagy nem mobilis embereknek, akiknek nehéz kimozdulni, így nemcsak megkapják az újságot például, de egy kis beszélgetésben is részesülnek. Ez a kezdeményezés bármely közösségben megvalósítható.
Mindezen trendek az idei év Nagylelkűség trendjéhez kapcsolódnak. Szintén itt érdemes azt a példát bemutatni, melyet egy chilei tejipari cég kezdeményezett a Colun Light tejtermék márka népszerűsítése céljából: Santiagoban egy pop-up store-t állítottak fel, ahol a vásárlók (főleg futók!) különböző sportfelszereléseket vásárolhattak, ám nem pénzben, hanem kalóriában fizettek. Egy futópadon kellett futniuk, vagy más gyakorlatokat végezni és cserébe Colun Light sport termékeket kaptak.
A turizmus is felfedezte a futásban rejlő lehetőségeket, a futással egybekötött városnéző programok, mely során nemcsak futhat valaki, de megtekintheti a város nevezetességeit természetesen egy futó idegenvezetővel, vagy egy app segítségével, mint a Puma Run Navi alkalmazása, mely a futó útvonalát annak hangulatához igazítja. A felhasználó beállíthatja, mit szeretne látni útközben, az app pedig útvonaljavaslatokat ajánl fel, s végigkalauzolja a japán utakon.
A fiatalokat olyan eseményekkel célozzák meg, mint a Color Run, ahol az 5 km-es táv lefutása során minden kilométernél más színnel fújják le a futó fehér polóját és természetesen egy hatalmas buliba csöppen, a Color party-ban tovább színezhetik magukat és koncerteken vezethetik le a fáradtságot.
Legújabb londoni fejlesztésű reality game nagyszerű példa arra, hogyan lehet a futás közben szórakozni: Run an Empire. A játék egy valós területfoglaló játék, mely szerint a lefutott vagy gyalogolt területet lehet elfoglalni, ám az ellenfélnek – aki lehet barát vagy akár ismeretlen - meglehet, ugyanaz a terület kell. Minél többet fut valaki a „területén”, annál biztosabban övé. A játék népszerűségét mi sem mutatja jobban, mint hogy a kickstarter oldalon egy hét alatt összegyűjtötték a szükséges támogatást a forgalomba helyezéshez.
|
ÉLELMISZER
Superfood sportolóknak
Cél a jobb teljesítmény.
A Gatorade superfoodjaival már befutott márka sportkörökben. Kifejezetten sportolóknak készítik italaikat, energiaszeleteiket mindennapi fogyasztásra, melyek extra szénhidrátot, kalóriát, vitaminokat és elektroliteket tartalmaznak. A Gatorade Sporttudományi Intézetében tudományos cikkeket találhatunk különböző témakörökbe csoportosítva, szakértők mondják el a felvetett kérdésekre a válaszokat, de tesztekkel is értékelhető a tudásunk.
|
|
DESIGN
Speciális fülhallgató
Különleges fülhallgató sportoláshoz.
A New York-i AfterShokz cég nem hagyományos fülhallgatókat dobott piacra, a speciális, a csontok rezdüléseit vezető technológiának köszönhetően a fül előtt elhelyezkedő fejhallgató az arccsontok rezdülésein keresztül vezeti a zenét a belső fülbe. Az AfterShokz Sport fejhallgatót kimondottan outdoor tevékenységek végzéséhez, például futáshoz, kerékpározáshoz tervezték.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Több mint cipő
Ruha helyett meztelenül a Zappos kampányában.
Izgalmas példa a kommunikációra a Zappos reklámkampánya, melyben úgy reklámozzák termékeiket, hogy modelljük mindenféle hétköznapi tevékenység közben, mint a futás, motorozás közben semmit nem visel, a kényes testrészek pedig egy-egy kék felirattal vannak cenzúrázva, miszerint: „több mint cipő”. A reklámokban nemcsak női, hanem férfi modellek is megjelentek már grillezés, biciklizés vagy futás közben. A különböző magazinokban megjelent hirdetésekben elrejtett QR kódok segítségével felöltöztethetőek a modellek és megvásárolhatóak a ruhák.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Futás a trónokért
A Trónok harca címerei mentén történő futás.
Csak most indult el a Trónok harca sorozat harmadik évada, de a sportoló rajongók eddig sem pihentek, a Run of Thrones megalkotásával emlékeznek kedvenc sorozatukra. A Run of Thrones játékban a westerosi családok címerének formájában lehet futóútvonalakat megalkotni. Igazából ez a játék azoknak kihívás, akik már unják megszokott útvonalaikat. A felhasználók kiválasztanak egy pecsétet, vagy egy családi címert, majd a Google Maps segítségével e-mailben megkapják az útvonalat. Izgalmas lehet a térképen kiigazodni, de ügyesnek kell lenni, ha például a tökéletesen lefutott Stark címert akarják a Facebook-on megosztani.
|
|
EGÉSZSÉG
A megfelelő zenére futni
A cél tartani a sebességet.
Az Asics Perfect Pace mobilalkalmazása azt teszi lehetővé, hogy a futók zene segítségével tudják tartani a sebességet a félmaraton távokon. Az app-pel a brazil Asics félmaratonokra készülnek a fejlesztők. A felhasználók dalokat választhatnak mobiljukról, melyeket hallgatni szeretnének futás közben. Azért, hogy a zene a megfelelő ritmusban szóljon, tartani kell az állandó mozgási sebességet, ha lassabban, vagy gyorsabban futnak, akkor a zene is automatikusan változik ennek megfelelően.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.