- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/7
SPORT OLIMPIA MÁRKÁK
Milyen lehet egy Armaniban futni?
A 2012-es nyári olimpia július 27-én rajtol és augusztus 12-én zárul. Ez idő alatt Londonban több millió turista és sportrajongó jelenik meg, akik mind potenciális vásárlói a nyári játékokat támogató szponzoroknak. A 11 főszponzor négyévente 30-50 millió dollárt fizet a részvételért, akik nem elsősorban azért támogatják az olimpia megrendezését ezzel a rengeteg pénzzel, hogy növeljék ezen idő alatt eladott termékeik számát, hanem hogy ők maguk kizárólagosan érjék el a fogyasztókat, akár a pálya szélén elhelyezett reklámtáblákkal, amiket nemcsak a stadionban jelenlevő szurkolók látnak, hanem többmilliárd TV-néző is.
Ma már nem csak a minél nagyobb közönségarány elérése a cél, hanem a márkával való találkozás minél nagyobb élménnyel való betöltése – mert minél pozitívabb tapasztalattal távozik a potenciális fogyasztó egy olyan helyszínről, ahol egy márka örömet szerzett neki, annál lojálisabb vásárló lesz a jövőben. Ez pedig sokkal többet ér, mint 90 percig nézni a pálya szélén felvillanó hirdetőtáblákat. A szponzorok között az nyer, aki a legkreatívabb ötlettel, a legmegnyerőbb reklámfogással nyeri el a fogyasztó szimpátiáját, hiszen a cégek valós célja, hogy márkájuk kiemelkedjen a tömegből. Akadnak olyan cégek is, amik régen elvesztett renoméjukat próbálják visszaszerezni az olimpiai jelenléttel, hogy fogyasztóik újra bizalmukba fogadják őket.
A sportszponzoráció tehát valójában befektetés a jövőbe. Célja, hogy érzelmeket társítson a fogyasztó a márkához, ismertté és kedveltté tegye a márkát, így szívesebben vásárolja majd azt a jövőben.
Giorgio Armani és 15 sportoló közösen tervezte meg az olasz olimpiai csapat hivatalos mezét és sportruházatát, mely kollekció az EA7 névre hallgat és elsősorban fehér és mélykék színekből áll. A dzsekik és a pólók belsejében arannyal hímezték a himnuszt, az első sorát pedig a gallérok hátuljába. „The Sense of Being” (A létezés értelme) kampány segíti a ruhák értékesítését és a csapat támogatását.
A Samsung a világ 20 országából keres bloggereket, akik a Samsung Global Blogger program résztvevőiként tudósíthatnak a londoni ötkarikás játékokról. A jelentkezők közül többlépcsős szelekcióval választják ki a legjobbakat, akik az olimpia ideje alatt a Samsung termékei segítségével – köztük van a Galaxy Note készülék, amely egy kiválóan alkalmas blogírásra - tudósítanak az olimpián történt eseményekről. Az így létrejövő tartalmak megjelennek az MSN-en, a közösségi oldalakon, és a Samsungnak az olimpia alkalmából kifejlesztett internetes oldalán is. Az olimpia kiváló lehetőséget teremt a Samsung számára a nagy versenytárs, az Apple ellenében azzal, hogy ilyen módon próbálja „elbűvölni” fogyasztóit.
A Coca-Cola még a 2011-es év végén indította el kampányát az olimpiai játékok alkalmából ‚Move to the Beat’ címmel. Ennek keretében együttműködésbe kezdett DJ Mark Ronson híres angol lemezlovassal. A kampány a tinédzsereket célozza meg, és arra hívja fel a figyelmet, hogy használják a zenét a sportesemények közösségi érzésének megtapasztalására. Ronson közben körbeutazta a világot, hogy atlétákkal találkozzon, és felvegye sportjuk hangjait. Ezekből készül majd a kampány zenéje, ami a remények szerint egyben az olimpiai játékok zenéje is lesz. Az utazásról egy 60 perces dokumentumfilm is készült Kim Gehrig rendezésével.
Az adidas az egyik fő szponzora az olimpiai játékoknak. Kampányában folytatja az „All” koncepcióját, hangsúlyozva, hogy nemcsak a sport, de a street és a zene kultúrájában is meghatározó a szerepe. Filmjében a brit sztárokra épít, és a brit sportolók adidas ruháit Stella McCartney tervezte. „Take the stage” kampányuk (Légy középpontban) lényege, hogy különböző – az adidas számára oly fontos - területeken kell bizonyítaniuk a jelentkezőknek tehetségüket, majd felléphetnek az adott területhez kapcsolódó sztárokkal: David Beckham-et fotózhatja, ha a legjobb fotót küldi be, D Rose-zal kosarazhat, ha labdazsonglőr tehetségét filmre véve beküldi, vagy Wretch 32-vel találkozhat, ha beküldi egy dalát, zenéjét.
Az EDF, Európa vezető nukleáris energia előállítója, az olimpia főszponzoraként a sportesemény szén-dioxid lábnyomának csökkentését tűzte ki célul. Az olimpiát támogatók közül az első, aki fenntartható megoldást kínál a rendezvény energia-szükségleteire. A cég Nagy-Britanniában is érdekelt, az országban 9 atomenergiát előállító egységgel rendelkezik. Ez a kezdeményezés jó alkalom arra, hogy helyre tudja állítani a cég iránti bizalmat, ami a Fukushima-i és mexikói katasztrófák óta jelentősen károsodott. Az együttműködés keretében a játékok energia-szükségletének 80%-át fogja az EDF biztosítani, felhívva a figyelmet a megújuló energiaforrások fontosságára. A játékok ideje alatt a város teljes szén-dioxid kibocsátását 3,4 millió tonnára becsülik, amelyből 430 ezer a rendezvény miatt keletkezik. A támogatással 20%-os energia-megtakarítást kívánnak elérni városi szinten.
A P&G egy nagyszabású kampánnyal rukkolt elő a 2012-es olimpia alkalmából. A „Thank You, Mom” címmel futó reklámsorozat középpontjába a sikert és a dicsőséget állították, amelynek keretében befutott olimpikonokat felnevelő anyákat mutatnak be. Ők voltak ugyanis azok, akik mindig óvták, vigyázták gyermeküket, mellettük voltak és szorítottak a legfontosabb pillanatokban. A kampány a hagyományos reklámfelületek mellett a közösségi oldalakon is megtalálható. A Facebook oldalán egy számláló is jelzi, hogy a kampány keretében a világon eddig hány anyukának köszönték meg a gondoskodást.
A British Airways, mint olimpiai szponzor elsőre rendkívül meglepő módon az ellen kampányol, hogy repüljenek az emberek. Viszont, ha közelebbről is megfigyeljük akciójukat, nagyon is nemes cél érdekében teszik ezt, mégpedig a brit nemzeti olimpiai csapat támogatására. Arra kívánják ösztönözni a briteket, hogy maradjanak otthon a játékok ideje alatt.
A kampány érdekessége, hogy online, közösségi oldalak bevonásával indult, és egyáltalán nem szűkölködik látványelemekkel. A tévés megjelenés mellett a Facebook-on és a YouTube-on is ösztönzik az embereket. A reklámfilmben egy repülőgép látható, amely London forgalmas útjain keresztül vezeti el az embereket egészen az Olimpiai Parkig. A Facebook-on további látványosságok várják az érdeklődőket: a lakcím megadásával megnézhetjük azt is, miként parkolna egy repülő a mi utcánkban.
A GE Map of London 2012 néven informatív, ezért meglehetősen hasznos térképet hozott létre. A térkép bemutatja azokat a legfontosabb helyszíneket, melyek a játékokhoz kapcsolódnak. Képeket és videókat is találhatunk, amelyek azokról a felújításokról készültek, melyek a játékok fényét emelik. Többek között a Tower Bridge éjszakai fotóit csodálhatja meg az, akinek nincs lehetősége Londonba utazni…
A világ egyik legnagyobb divatcége, a Gucci egy egész kollekciót szentelt az idei év legjelentősebb eseményének, az olimpiának. A 'City Series Collection' Londont hirdeti termékein, mégpedig úgy, hogy a brit főváros jellegzetes látványosságai kaptak helyet a táskákon, iPad tokon, sportcipőn. London jellemző látképe, a Big Ben, Westminster palota, a Tower Bridge árnyéka jelenik meg a fehér háttérrel. A koncepció fontos eleme még az öt szín használata a kiegészítőkön, mely az olimpiai ötkarika színeit tükrözi. A limitált szériát a cég kreatív igazgatója Frida Giannini tervezte.
A 2012-es olimpia hivatalos söre a holland Heineken, így a következő négy hétben minden csapból Heineken fog folyni, s a kocsmák zöldbe öltöznek. A sörgyártó cég bannerekkel, plakátokkal, sörcsapokkal és különleges olimpiai poharakkal vesz részt az olimpiai játékokon, de mind a 150 pub személyzete is zöld uniformist kap. A cég számításai szerint 2,2 millió korsó sört fog eladni. Idén ünneplik a Holland Heineken Ház fennállásának 20 éves jubileumát, hiszen a Heineken a 92-es barcelonai olimpia óta jelen van az olimpiákon a Holland Heineken Ház elnevezésű projekttel. Idén az Észak-Londonban található híres Alexandra Palota szolgál majd otthonul a hollandok szórakoztató és vendéglátó centrumának a játékok ideje alatt. A palota holland-narancssárga és Heineken-zöld dekorációt kap, a falakat holland olimpikonok fotói díszítik, a medál-falat pedig a folyamatosan elnyert holland érmek. Itt koncentrálódik a cég programjainak és kommunikációjának nagy része, a versenyszámokat együtt nézhetik nagy kivetítőkön a honfitársak, együtt szurkolhatnak sportolóiknak és aztán minden este bulizhatnak az éjszakába nyúlóan, mindezt 10 euróért naponta.
A témában további trendpéldáinkat a Sportban a hozam elnevezésű honlapon olvashatják, mely lap a sportszponzorációt, mint befektetési lehetőséget promotálja.
|
ÉLELMISZER
A világ legnagyobb Mekije
Pop-up étterem az olimpiai negyed szívében.
A londoni Olimpiai parkban egyedül az amerikai gyorsétterem-lánc árusíthat ennivalót, ennek legnagyobb durranásaként a világ legnagyobb McDonald’s étterme épül fel London Stratford negyedében. A 3000 m2 alapterületű kétszintes épületben 1500-an lakhatnak jól egyszerre. A hálózat becslése szerint naponta 14 ezren fognak ott étkezni. A hely szolgáltatásait a londoniakon kívül csak az olimpia ideje alatt a városba érkezők próbálhatják ki, ugyanis az épület pop-up jellegéből kifolyóan a játékok után lebontják, majd a floridai Orlando városában építik fel újra.
|
|
DESIGN
Vízesés pavilon
A BMW pavilonja különleges módon mutatja be az új modelleket.
A londoni székhelyű serie architects építésztervező iroda nyerte azt a design projektet, amelyet a BMW hirdetett meg pavilonjának megtervezésére, melyet az Olimpiai Parkban kívánnak elhelyezni. A terv nagyon látványos, a koncepció középpontjában egy vízesés áll, amiről úgy nevezték el, hogy „liquid architecture”, vagyis folyékony architektúra. A pavilonban kerül bemutatásra a BMW két legújabb modellje, az i3 elektromos városi autó és az i8 hibrid meghajtású autó.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Olimpia ihlette tablet
Az Acer látja el számítógépes technológiával az olimpiát.
A vállalat nem csak az idei nyári olimpiát, de a 2010-ben megrendezésre került Vancouver-i játékokat is támogatta. Az együttműködés keretén belül azt tűzték ki célul, hogy a legmodernebb PC infrastruktúrával lássa el a sporteseményt, ezzel is emelve a rendezés színvonalát. A támogatás keretében olyan termékeket is piacra dobtak, amelyek megtervezését az olimpia ihlette. Az Iconia Tablet A510 olimpiai kiadásában a gép fedelén a cég logója mellett az olimpiai ötkarika is megtalálható. A készülék egy képesújságnál is kisebb méretű, súlya is kevesebb, mint egy kiló. Intelligens felosztású szélesképernyővel van ellátva, amely teljesen új érintés élményt nyújt a felhasználónak. A tablet Magyarországon is megvásárolható, és eurosport előfizetést adnak mellé ajándékba.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Uruguay közösségi pólója
Milyen az égbolt Uruguay felett?
Uruguay Sport és Turizmus Minisztériuma meghirdette a közösségi olimpiai póló kampányát, ahol a Facebook oldalon keresztül feltölthettek a rajongók és támogatók képeket az égboltról, melynek színe határozza meg a nemzeti zászlójukat és az uruguay-i foci csapat pólóját is az olimpián. A csapat a képekből összeállított pólóban fog megjelenni az olimpiai delegáció Londonban, akik az országot képviselik valamint a rajongók, résztvevők között is kiosztanak 100 pólót. A közösségi és nemzeti összefogást jól szimbolizálja ez a sikeres kampány.
|
|
EGÉSZSÉG
„Egészséges” alkalmazás
A Facebook naplóval követhető a teljesítményünk és kihívások is teljesíthetőek.
A GE HealthyShare alkalmazása most, hogy mindenki olimpiai lázban ég, egyhetes, folyton megújuló kihívások elé állítja az embereket. A ’Get Moving’ kihívást választva az egyszerű dolgokat kell elvégezni, mint sétálni, vagy szimplán elgyalogolni munkába, míg az ’Eat Healthier’-re kattintva egészségesebb ételrecepteket kapunk, vagy ösztönzést, hogy süti helyett gyümölcsöt együnk. A harmadik, legnehezebb választási lehetőség: a ’Work Out With An Olympian’, melyben négy olimpikon állítja feladatok elé a user-t, Kevin Durant kosarassal fekvőtámaszokat lehet csinálni, Alex Morgan futballistával jógázni, a már visszavonult futóval, Michael Johnsonnal futni és nyújtani, míg Summer Sanders úszóval súlyokat lehet emelgetni. Naplószerűen jegyezhetjük fel, mit vittünk végbe a héten, az app pedig számol, hol tartunk a fejlődésben, kit győztünk le, és mennyi pont kell még ahhoz, hogy végigvigyük a legmagasabb olimpikon szintet az adott kihívásban. Mindezt a Facebook profilunkon közzétéve barátaink figyelemmel követhetik fejlődésünket, illetve mi is láthatjuk az övéket.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.