- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2014/6
Food Sherpa
Ahogy a megszokott módon navigálja a sherpa a hegymászókat az általa ismert hegyvidéken, úgy kalauzolja a helyi szakértő, a food sherpa az éhes turistát hazája kulináris tájain. Food sherpák megtalálhatóak Frankfurttól New York-ig, Párizstól Londonig, mindenhol felfedezhető egy vállalkozó, aki különböző food tematika mentén képes egy-egy túrán végigvezetni az érdeklődőket, kisebb, intimebb hangulatú csoportokban, s nem, nem kell közben a város történelmével kapcsolatos évszámokat hallgatni… Így a látogatóknak lehetőségük van rá, hogy autentikus forrásból ismerjék meg az adott ország, régió, város által kínált ízeket, specialitásokat, nem pedig egy átlagos útikönyv ajánlásai alapján.
Ma már minden elérhető, a legkülönfélébb ízléssel megáldott, a legkülönfélébb diétát folytatók is megtalálják a számukra ízletes különlegességeket, a food diverzitás már nem ismer határokat. Különféle koncepciók mentén dönthetünk táplálkozásunkról, ami már igazán sokféle irányú lehet, talán nem árt már összefoglalni sem ezeket, nehogy eltévedjünk, és az se tudjuk, pontosan mit követünk, és így mit ehetünk.
Ki mit eszik?
Jessica Braun und Paul Blickle cikke zeit.de oldalán: Wer isst was? 25. Oktober 2013.
A vegánoktól a flexitáriánusig. Áttekintés a legismertebb táplálkozási típusokról.
vegánok
A veganizmus táplálkozási és életforma is egyben. Aki vegán módon táplálkozik, kerül minden állati eredetű táplálékot. Mint például tojást, tejet, vagy mézet – illetve az ezekből előállított élelmiszereket és adalékanyagokat (mint például a tejsavót). Aki vegán módon él, állati eredetű termékeket sem használ: ez vonatkozik egészen az ágyneműkben lévő pehelytollaktól, a gyapjú ruházattól egészen az állati zsiradékból készült szappanokig.
fruitarian táplálkozás
Számukra a vegán étkezés nem elég következetes, és azt szeretnék, ha az állatok mellett a növények sem szenvednének miattuk. Ezért csak olyan ételeket vesznek magukhoz, amelyek növényi eredetűek, de kinyerésük nem okozott a növényeknek károsodást. Elsősorban szüretelhető gyümölcsöket, dióféléket és magokat esznek. Néhányan elfogadják a mézet is.
pescetarian
A pescetarian táplálkozást követők kizárják étrendjükből a húsételeket, de halat esznek. A méz, az állati tejtermékek, illetve a tojás megengedett. Rákokkal és puhatestű állatokkal csak egy szűkebb kör tányérján találkozhatunk.
nyers élelmiszer fogyasztók
E táplálkozási mód követői – habár a többség vegán módon étkezik – alapvetően mindenféle étel iránt nyitottak. Az egyetlen követendő szabály, hogy az ételek készítése során ne forrósítsák azt 40 foknál magasabbra, illetve nyers formájában kell maradnia. Így maradnak benne a vitaminok és enzimek.
flexitáriánus módon étkezők
Időnként egy darab hús vagy hal landolhat a tányéron, mivel a flexitarier módon táplálkozók számára kevésbé szól az evés az állatok jólétéről, mintsem az egészséges étkezésről. Egyeseknek azonban a hús szimplán nem is ízlik, ezért sem fogyasztják.
vegetáriánusok
Csak azokat a termékeket kerülik, amelyek élő állatoktól származnak: tej, tojás, méz, illetve az ezekből előállított élelmiszereket és hozzávalókat, adalékokat. Sem halat, sem tenger gyümölcseit nem fogyasztanak. Egyik alcsoportjuk az ovo-vegetáriánusok, akik a fentieken kívül tejtermékeket sem fogyasztanak, illetve a lakto-vegetáriánusok, akik a tojást is száműzték.
puding vegetáriániusok
Ezt a megnevezést egyfajta bírálatként kell érteni a vegetáriánusok számára: amíg a vegák és vegánok egy része az egészségtudatosság miatt étkezik húsmentesen, addig a puding vegák számára az egészség nem játszik szerepet. Ők nem fordítanak figyelmet a vitaminokra, ballasztanyagokra, kalóriára, csak arra, hogy az állatok ne sérüljenek.
freeganer táplálkozás
A freeganer táplálkozást követően politikai beállítottság alapján döntenek a tányérra kerülő ételekről. Alapvetően egyetlen élelmiszert sem utasítanak el, de csak olyanokat fogyasztanak, amelyek nem kereskedelmi forgalomból származnak. A freeganer-ek olyan aktivisták, akik csak saját maguk által előállított, másokról kapott, vagy éppen talált ételeket fogyasztanak – felhívva a figyelmet mások fogyasztási szokásaira és a szegénységre.
Párizsban érdemes Wendy Lyn egyik túráján részt venni, ahol a túra résztvevője úgy vásárolhat a piacon, mintha mindig is Párizsban élt volna, olyan titkok részesévé válik, Wendy olyan sztorik ismerőjévé teszi, hogy gyakorlatilag bennfentessé válik a város kulináris életében. Borozók, kávézók, éttermek, piacok és helyi ételboltok szerepelnek a túrákban, a tematika gyakorlatilag városrészenként oszlik meg. 3 óra, 160 euró, és egy felejthetetlen gasztro élmény.
Itália híres food sherpája Elizabeth Minchilli, aki éppen könyvet ír blogbejegyzéseiből, de az általa fejlesztett applikáció segít eligazodni Róma, Velence, vagy Firenze gasztro-életében. A legtöbb turista már nem a turistalátványosságok kedvéért utazik a világban, hanem az ország igazi arcát megismerni. Ebben tud segíteni Elizabeth, aki már vagy 20 éve Olaszországban él, így megvan a tapasztalata és a háttere, hogy megértse az igazi Rómát és meg is tudja mutatni másoknak. Elizabeth megmutatja a gasztro-gyöngyszemeket a városban, a legjobb pékségeket, a legautentikusabb olasz éttermeket, mindezt a résztvevőkkel egyeztetve, rugalmasan, speciális érdeklődési köröket is figyelembe véve.
Frankfurt kulináris élvezeteinek felfedezését kínálja Mikas úr, akit úgy is hívnak, hogy “Le Flâneur culinaire”. Kulináris városi sétákat és rendezvényeket szervez a városban, amely régre visszanyúló vendéglátási tradíciókkal rendelkezik, a 30-as években Európa kulináris és gasztronómiai metropolisza volt. Frankfurt a vásárok és piacok városa, különleges élményorientált piaci kultúrával, ugyanakkor számos hagyományos és kísérletező étteremnek és bárnak is otthont ad. Nyilvános vezetéseket irodalmi és építészeti témakörökben is vállalnak.
A sort folytathatnánk London, Párizs, Los Angeles városaiban fellelhető gasztro túrákkal, de kiemelnénk egy hazai példaértékű vállalkozást. Budapesten a „hosszúlépés” szervezésében számos tematika mentén találhatóak gasztro túrák a városban: kávé, sör, bor, kínai kaja, streetfood, zsidó ételek, vagy akár a húsok köré szerveződő sétákon lehet részt venni szakértő kalauzok vezetésével. A honlapon lehet sétajegyet vásárolni 4000 Ft körüli áron és előzetesen regisztrálni is kell a túrákra.
A lokális ételek megismerésének egyik különleges módja, az „érzéki” vonat, az Il Treno di Sapori (magyarul "az ízek vonata"), mely az Olaszországbeli Bresciából indul Edoloba, s a három régión (Franciacorta, Iseo-tó, Camonica völgy) végighaladva mutatják be azok gasztro specialitásait. A vonaton utazók megkóstolhatják a tipikus helyi étkeket és italokat, sommelier-ek által szervírozott helyi borokat. A vonat maga is különleges, régi, múlt századbeli hatást kelt külsejében, de valójában modern technikával felszerelt, multimédiás eszközök segítik az utazót a táj szépségében való elmerülésben.
|
ÉLELMISZER
Kupakban az ötlet
Egészség és társaság, kinek mi a lényeg.
Az üdítős, vizes palackok kupakjában megannyi marketing lehetőség rejlik, a Coca-Colánál rég tudják ezt, most épp egy olyan kampányt folytatnak, amiben az iskolások könnyen tudnak ismerkedni a suliudvaron, hiszen fél literes kólásüvegük kinyitásához feltétlen szükségük van egy másik palackra is. Egy csavarás és kész, máris ismersz valakit a suliból! A Vittel ásványvizek fogyasztóinak egészségére figyel oda, a kupak minden órában kis piros zászlóval jelez, hogy ideje újra vizet inni.
|
|
DESIGN
Trónok harca bor
Már bort kóstolgatva is átélhetjük a történetet.
A Trónok harca tv-sorozat sikere elképesztő méreteket ölt, s így a köré épülő merchandise-kör is egyre szélesedik. Láttunk már futás-applikációt, Trónok Harca sört, most elérkezett a bor is, amit folyamatosan fogyasztanak a sorozat szereplői a képernyőn. Az ausztrál Common Ventures dobta piacra a Wines of Westeros nevet viselő borválogatást, mely palackonként kb. 20 dollárért rendelhető majd, a sorozat következő évadával egyidőben, ami csak jövő tavasszal kerül képernyőre. A 12 különböző ízvilágú vörös- és fehérbor szorosan kapcsolódik a sorozat jellegzetes helyszíneihez.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Új névvel egy új életért
Ha megváltoztatod a neved, az életedet is meg fogod.
A német Lufthansa repülőtársaság bevezette a ‘Are You Klaus-Heidi?’ versenyét Svédországban. A díj egy új élet lehetősége volt Berlinben, csak oda szóló repjeggyel, bútorozott lakással, biciklivel és nyelvleckékkel. Ennek elnyerése érdekében „csupán” annyit kértek a résztvevőktől, hogy hivatalosan változtassák meg a nevüket Klaus-Heidi-re, ez a két legnépszerűbb keresztnév Németországban. Az első ember, aki megváltoztatta a nevét és feltöltötte új személyijét az oldalra, nyerte meg a díjat. A repülőtársaság a többi Facebook rajongónak repülőjegy árengedményt ajánlott fel.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Kutyák az IKEÁ-ban
Ugye, hogy illik a kutyus a lakásba?
A szingapúri IKEA és két helyi állatmenhely együttműködésében született meg az ötlet, hogy a vásárlóknak lehetőségként kínálják fel a menhelyi kutyák örökbefogadását. Az IKEA showroom-okba felállított kartonon az állatok élethű mása fogadja a vásárlókat, így sugallva, hogy abba lakásba illik a kutya is. A kartonkutyán látható QR-kód beolvasásával további részletekhez jut az érdeklődő, valamint az adoptálásról is megtudhat mindent. Már több bútoráruház csatlakozott a kezdeményezéshez.
|
|
EGÉSZSÉG
Online segítség bármikor
Korlátok nélküli terápia okostelefonon vagy SMS-ben.
Legtöbben idegenkednek a pszichológustól, pedig néha jóleshet kibeszélni a problémákat. Ha valakinek nincs ideje hetente terápiára járni, vagy csak nem kíván sok pénzt rászánni, a Talkspace segítségével azonnal szakértő kezek közé kerülhet, mindezt időkorlát nélkül. SMS-ben, vagy videochat-en, laptopon, vagy okostelefonon, a pszichológusi segítség mindig elérhető. A korlátlan üzenetterápia hetente 25 dollárt kóstál és tényleg akkor írhatunk a terapeutánknak, amikor és ahányszor csak akarunk.
|