- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
trendkutatás
Mi a trendkutatás?
A trendkutatás a jelenben feltűnő, a jövőben erősödő jelenségek felkutatása, ezek hatásainak kimutatása a fogyasztók magatartásában, vásárlási döntéseikben. Ha trendkutatásról gondolkodunk, akkor olyan fordulatok feltárása a cél, amelyek az emberek (jelen esetben a vásárló, a fogyasztó emberek) tudatában, körülményeiben következnek be és emiatt a nekik kínált termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatosan változtatásokat igényelnek. Miután az elszórt jelenségek egyre gyakoribbá válnak, előbb-utóbb kritikus tömeget érnek el, ami teljesen megváltoztatja a piacot.
A trendkutatás eredménye a jelenből kiinduló jövőbeni folyamatok felvázolása, bemutatva ezzel akár a fejlődés fázisait is. Cél, hogy megalapozott módon mutassuk be a nagyobb összefüggéseket az életkörülmények, az értékek, az életstílus-jegyek változásairól azért, hogy ezzel a cégek piaci alkalmazkodását, eredményességét segítsük.
Tulajdonképpen olyan elemeket, változás-csírákat keresünk a kutatások során, amelyekből a várható fejlődési irányok megállapításával támpontokat adhatunk a stratégiaalkotáshoz, a marketingmunkához, a termék- illetve szolgáltatásfejlesztéshez.
Mire és mikor jó a trendkutatás?
A trendkutatás kiválóan alkalmas a fogyasztói magatartás új jelenségeinek megismerésére, új fogyasztói csoportok azonosítására. A releváns trendek összegyűjtésével és rendszerezésével nem csupán új megoldások gyűjteményét kapja a Megbízó, hanem ezek áttekintésével lehetősége nyílik a változásokra való reagálásra, így több oldalról is támogatva a sikeres stratégiaalkotást.
A piaci trendek ismerete versenyelőnyt teremt kiélezett versenyhelyzetben, támpontokat ad a stratégiaalkotási folyamatban, és ötletekkel szolgál piaci megújulás igénye esetén.
A trendkutatás minden olyan üzleti szituációban segítségünkre lehet, amikor új irányokat, új lehetőségeket, friss ötleteket keresünk, vagy hosszú távra kiható döntések előtt állunk.
Sikerrel alkalmazható inspirációs forrás a kreatív folyamatok indításához is, így például a termék/szolgáltatásfejlesztéshez, a szegmentációs döntések előkészítéséhez. Komoly megalapozást jelent a kommunikációs üzenetek megfogalmazásához, a márka vizuális koncepciójának kialakításához.
A trendkutatás módszerei
A trendek és ellentrendek jelenségének megismerése a társadalomban és így a fogyasztói magatartásban új kutatási módszerek alkalmazását kívánja meg. A hagyományos kutatási módszertan ugyanis a múlt jelenségeinek megfigyelésére alkalmas és ennek mentén fejlődött ki módszertana is. A mában kínálkozó lehetőségekre és a fogyasztói magatartásra azonban hatással vannak a trendek és ellentrendek, melyek megismerésére, magyarázatára a „hagyományos” marketingkutatási szemlélet nem alkalmas. Az újfajta szemléletmód innovatív eszköztár alkalmazását is feltételezi.
A trendkutató az emberek csoportjainak viszonyaiban, körülményeiben bekövetkező változásokat vetíti ki hosszabb távra, figyelembe véve a természeti, a technikai-műszaki, a politikai jellemzők hosszú távú hatását, a makro-folyamatok összefüggéseit.
A különféle trendkutató cégek különféle módszerekkel dolgoznak: vannak, amelyek csupán szekunder információkat értékelnek, mások csak trendspottingot végeznek, vagyis trendjelenségeket gyűjtenek össze utcáról, vagy sajtóközleményekből, videó-megosztó helyekről. Alaposabb elemzéseket is olvashatunk olyan cégközlemények esetében, ahol szakértői megkérdezésekkel, adatelemzésekkel egészítik ki a „cool-hunter” jelentéseket. Témafüggő is, hogy milyen módszereket indokolt alkalmazni a folyamatok feltárására. A kitekintés időhorizontja is meghatározhatja a módszerválasztást.
Cégünk alapvetően a mélyebb, lehetőség szerint kvantitatív elemzésekre építő módszertani közelítéseket preferálja. Célunk, hogy állításainkat minél korrektebben alá is támasszuk, hiszen felelősséget érzünk partnereink iránt, akik megállapításainkat döntéseikben érvényesítik.