- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
design
KÉTSZEMÉLYES SÖR
Sör a megosztás jegyében.
A ComOn cég tudhatja magáénak az Empatheer sör ötletét, melynek különlegessége, hogy párban történő elfogyasztásra találták ki. A két sörből álló szettet olyan mechanizmussal alakították ki, hogy csak két ember tudja kinyitni őket úgy, ha egyidejűleg ellenkező irányba húzzák a palackokat. A kampány részeként az Empatheerből 300 palackot gyártottak, és a fogyasztókat arra buzdították, hogy olyan valakivel osszák meg a sört, akit nem ismernek.
RUHAKOLLEKCIÓ ALFA ROMEO STÍLUSBAN
Az öltönyöket a Giulietta design elemei inspirálták.

A Hawes & Curtis az Alfa Romeo-val együttműködve létrehozott egy limitált számban kapható ruhakollekciót. A kollekciót 2017 tavaszán mutatták be. A férfiöltönyöket a Giulietta design elemei inspirálták, így olyan elemek jelennek meg a ruhákon, mint például a lökhárító piros kiemelései által inspirált kontrasztos varrás. Az öltönyök olasz gyapjúból készülnek, vízálló kivitelben, melyet szintén a Giulietta ihletett, hiszen az autó is lehetővé teszi a vezetők számára, hogy megváltoztassák a jármű beállításait az időjárási viszonyoknak megfelelően.
óvszer, nem csak férfiaknak
A Trojan legújabb terméke egy designos lila óvszer.

A Trojan márka idén tavasszal bemutatta nőket célzó reklámkampányát, és az ehhez kapcsolódó óvszert. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a legtöbb óvszert a férfiak vásárolják Amerikában, az új XOXO óvszereket ezért kifejezetten úgy tervezték, hogy lila színüknek köszönhetően unisex színvilágúak legyenek. A csomagolás emellett tartalmaz egy kicsi tasakot, melyet kifejezetten diszkréten lehet elhelyezni a női pénztárcákban. A hirdetéseket úgy alakították ki, hogy azok érzékeltessék a nemi hovatartozástól független közös felelősség szerepét.
műalkotásra hasonlító televízió
A Samsung legújabb tévéje tökéletes dísze lehet a lakásnak.

Az idei CES-en került bemutatásra a Samsung által tervezett Lifestyle TV, melynek előnye, hogy tökéletesen illeszkedik a belső enteriőrbe. A képernyő 4K-s kijelzővel rendelkezik, mely készenléti üzemmódban éppen úgy néz ki, mintha egy műalkotás lógna a falon. A Lifestyle TV elnyerte a Best of Innovation díjat, valamint a Popular Mechanics "Editor’s” Choice díjat is.
divatos okosszemüveg
A dioptriás vagy a napszemüveg változatot preferálod?

A San Francisco-ban kifejlesztett Vue okos szemüveget mindennapi használatra tervezték. A szemüveget dioptriás és sima napszemüveg változatban is meg lehet kapni. A 269 dollárba kerülő szemüvegek érintésvezéreltek, valamint nyitott fül kialakításúak, így a felhasználók viselésük közben hallgathatnak zenét, nyomon követhetik tevékenységeiket, valamint fogadhatnak telefonhívásokat.
hoteleket nyit a cipőmárka

Designos, minimalista hotel a divatmárkától.
A Camper cipőmárka elsősorban a funky és funkcionális cipőiről híres, illetve izgalmas boltbelsőiről. Most a cég szélesebbre tárta lehetőségeit és márkáját, hotelt nyitott Berlinben és Barcelonában. A hotel minden kétséget kizáróan trendi és designos: minimalista, de fiatalos, telis tele piros falakkal. Számos divatmárkát láthattunk már hotel formájában, így ma már a Casa Camper Hotelek is idetartoznak.
design házba albérlőket keresnek
Lakj itt két évig és számolj be mindennapjaidról!

A japán Muji elegáns lakberendezési megoldásairól, háztartási eszközeiről, irodai eszközökről ismert kereskedelmi egység egy új projektbe kezdett. Olyan házat rendeztek be, melyben a világítás és a légiesség egyensúlya nagy hangsúlyt kap. A Window House projekt érdekessége mégis az marketing szempontból, hogy albérlőket keresnek a házba, ahol két évig kell lakni és a lakóknak be kell számolniuk minden egyes napjukról, valamint arról, hogy hogyan illeszkednek a mindennapjaikhoz az adott designelemek. Ajándékba még Muji bútort is kapnak a résztvevők.
sátor az autó tetején
Mobil sátor határtalan lehetőségekkel.

A Hussard sátor minden autó tetejére kompatibilis, bátran felszerelhető és ahova az autónkkal elmegyünk, azonnal sátorozhatunk is. Nem igényel semmi extrafelszerelést, egy koffert kapunk és a hozzá kapcsolódó tetőcsomagtartót és létrát. Amikor megérkeztünk a kiválasztott helyszínre, csak ki kell nyitni és már használható is a sátor. Eső -, és napálló. A tető többféle irányba állítható. Ez a francia találmány megközelítőleg 2000 euroba kerül, 5 év garanciával. A mobilitás határtalan, bárhol és bármikor felállíthatjuk a „tetősátrunkat”.
DIy bambusz bicikli 5 óra alatt
Saját építésű kerékpár, a vevő ízlése szerint.

Ma már exkluzív bicikliépítő csomagot is lehet rendelni, mely garantálja, hogy 5 óra alatt a saját építésű bicikli elkészül. A csomag tartalmazza az anyagokat és a szerelőkészletet is. A bicikli olyanra formálható, amilyenre a tulajdonosa szeretné: városi bicikli, vagy mountain bike, háromkerekű vagy gyerekbicikli. Számos megoldás létezik erre az egyedi, DIY kerékpárra.
digitális múzeum
Számítógépes vírusok gyűjteményét tekinthetjük meg.

A Malware Museum egy digitális online múzeum, mégpedig a 80-as és 90-es évek közötti digitális vírusok gyűjteményét tartalmazza. Ezek a vírusok az akkori önkifejezés eszközei voltak – állítják a kollekció alapítói –, és most biztonságosan belekóstolhatunk az MS-DOS vírusok és módszerek világába. Ma már inkább művészeti elemek, mint vírusok. Nagyon izgalmas a gyűjtemény, igazi retró, ami a z generáció számára már történelem.
Történelmi legendákhoz kapcsolódó tárgyak
Koppány sütőforma, a konyha elengedhetetlen design eleme.

A tárgyakat a magyar történelmi legendákhoz kapcsolódóan némi humorral fűszerezve alakította ki a magyar származású Uruguayban élő művész. Koppány sütőformától elkezdve (természetesen négy részre osztott) Búvár Kund merülőforralóig számos tárgy megtalálható a tervező repertoárjában.
Szkenneld be a színeket egy toll segítségével
Lakberendezéshez is használható a "varázstoll".
Toll, ami bescanneli a színeket. Használható papíron, tableten, és még a ruhák színét is be tudja azonosítani. Kiválóan alkalmazható lakberendezési inspirációk gyűjtéséhez, hiszen egyszerűen csak be kell scannelni a kívánt színt és az internethez való csatlakozást követően máris könnyen a színnek megfelelő termékeket kereshetünk.
Divatbemutató fantasy szereplővel
Virtuális modellen mutatta be új kollekcióját a Louis Vuitton.
A Louis Vuitton a 2016-os tavaszi-nyári ruha és kiegészítő kollekcióját meglepően nem egy hús-vér modellel mutatta be, hanem a Final Fantasy XIII. számítógépes szerepjáték főszereplőjével, Lightninggal. A játék rendkívül népszerű, hiszen már több mint húszéves múltra tekint vissza, a modellként választott szereplő pedig a tervező szerint a határozott és erős hősnőt testesíti meg, melyre ma globálisan szükség van.
Oreo személyre szabva
Saját maguknak tervezhetnek csomagolást az amerikai fogyasztók.
Az Oreo édesség amerikai fogyasztóinak lehetőségük nyílik arra, hogy egy weboldalon csomagolást tervezzenek az eredeti kekszeknek. A felhasználó megválaszthatja, hogy milyen háttérre milyen figurákat helyez el. Az elkészült édességeket barátoknak, ismerősöknek el lehet küldeni szállítási költséggel együtt kb. 4400 forintnyi amerikai dollárért.
Beszélgető Barbie
Interaktív beszélgetésre és játékra képes baba.
Novemberben került a boltok polcaira a Mattel által gyártott Barbie sorozatból a Hello Barbie. Ez az új Barbie az első, mely kétoldalú beszélgetést képes folytatni a kislányokkal. Általános Barbie baba tulajdonságok mellett képes hangot felismerni, wifi-re csatlakozni, több mint 8000 féle beszélgetést lebonyolítani, és 20 interaktív játékot tud játszani a programozásnak köszönhetően. Szülői beleegyezés, wifi és egy okostelefon szükséges az interaktív játékhoz. Háromféle bőrszínnel kapható.
P-COQ, a személyreszabható bábszínház
Egyéni mesékkel lehet gyermekeinket szórakoztatni.
A P-COQ egy különleges doboz bábszínház szülőknek és gyermekeiknek magyar anyáktól. Személyreszabható, nagyon kreatív és kedves elemekkel egyéni meséket lehet előadni gyermekeknek. Vannak segítő mesék is, melyek a különböző gyermekkori problémák feldolgozását is segítik (szorongás, evészavar stb.), újrahasznosított vagy környezetbarát anyagokkal dolgoznak.
MOBIL ÉLMÉNYEK
Google karton
A Google alkalmazottak a munkaidejük 20%-át inspirációgyűjtésre és szórakozásra fordíthatják, így született meg a franciák új ötlete, egy egyszerű, ám annál szórakoztatóbb lehetőség a virtuális valóság megéléséhez. Ez a kartonból készült kukker, gyakorlatilag a telefonon lévő és elérhető filmek, képek megtekintéséhez nyújt még nagyobb élményt, mint eddig. A megfelelő alkalmazás letöltése után, valamint a karton beszerzése és összehajtása után új élményben lehet részünk. Számos filmet lehet még feltölteni a Google oldalra, melyek élvezhetőek a Google karton segítségével.
RUHA-TÉRKÉP
Térképből készítenek ruhákat és kiegészítőket.
Rachel Binx tervező specialitása a térkép alapú ruhák és kiegészítők gyártása. A weboldalán, amit Monochōme-nak neveznek, lépésenként lehet a rendelést leadni: első körben ki kell választania a vásárlónak a földrajzi elhelyezkedését (vagy amilyen helyet szeretne látni a ruhán), majd a térkép típusát kell eldöntenie, valamint azt, hogy milyen ruhát, kiegészítőt szeretne a választott térképpel. A különböző darabok 35 és 85 dollár között elérhetőek.
VÍZ ALAPÚ CSOMAGOLÓANYAG ITALOK SZÁMÁRA
A szavatosság jelzése érdekében.
A Tomorrow Machine nevű svéd design ügynökség egy olyan víz alapú csomagolóanyagot fejlesztett ki kifejezetten italok részére, melynek pontosan ugyanakkora az élettartama, mint a terméknek, amelyet tartalmaz. A víz agar-agarral van összekeverve, mely egy hínárból készült növényi kötőanyag. Mivel a tartály egy idő után elveszti folyadéktartalmát, összezsugorodik, ezáltal pedig egyfajta vizuális jelzést ad a fogyasztók számára a termék élettartamáról.
ELÜLTETHETŐ KÖNYV
Környezetbarát papírból és tintából.
Az első elültethető könyv. Egy argentin könyvkiadó, a Pequeno Editor, egy olyangyerekkönyvet adott ki, melynek papírja és tintája környezetbarát, valamint a lapokba a Zsakaranda fa magjait rejtették. A könyvben egyébként egy kisfiú meséli el az édesapja kalandjait a dzsungelben. A könyv nemcsak egy szép történet és mesekönyv, de felhívja a figyelmet a dzsungel megvédésére is. Az argentin könyvesboltok kirakatában kis fácskák nőnek a könyvnek köszönhetően.
MEMÓRIASERKENTŐ
Retro csomagolás Alzheimer kórban szenvedőknek.
Nestlé UK&Irelandegy különleges, „múltidéző” csomagolást indított demenciával és Alzheimer kórral küzdő idős emberek számára. A nagy-britanniai székhelyű Alzheimer Társaság tanácsait követve tervezték meg a csomagolást annak érdekében, hogy az pozitív élményeket idézzen elő az idősekben.
OKOS TOLL
A múzeumlátogató újratervezheti a kiállított tárgyakat.
A New York-i Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum látogatói egy okos tollat kapnak a múzeumba lépéskor. Egy interaktív tábla segítségével gyűjthetnek tárgyakat a múzeumból, melyeket a tollal újradizájnolhatnak, újratervezhetnek. A látogatás végén a táblán összegyűlt saját tervezésű tárgyakat elmentik egy, már a jegyre rányomtatott egyedi weboldalra, amit később a látogató online meg tud osztani akár, vagy eltárolható a következő látogatásokra. A belépőjegy 18 dollárt kóstál.
"ÚJRAFELHASZNÁLT" KÖZTÉRI VILÁGÍTÁS
Használt elemekkel világítanak.
’Energia vetés’ led-es köztéri lámpát használt elemek táplálják. A használt elemeket el kell ’ültetni’ és az elegendő mennyiségű elem képes a led lámpákat felvillanyozni, mikor a sötétség beáll. Sungwoo Park, aki egy dél-koreai designer elsősorban a környezettudatosság jegyében a közösségi terekre tervez bútorokat, eszközöket.
VALÓSÁGOT MUTASSON A KIRAKAT IS
Real-life próbabák a JCPenney-nél.

A JCPenney amerikai üzletlánc „When It Fits, You Feel It” kampánya során öt olyan bábut helyezett kirakatába, amely az emberek valós méreteivel rendelkezik. A New York-i Manhattan bevásárlóközpontban kiállított próbababák eredetileg a Today show #LoveYourSelfe kampányának készültek, a szépség fogalmának kiterjesztésének céljából. A babák szélsőséges testtípusokat jelenítenek meg, mint a kerekesszékes, két amputált lábbal rendelkező, vagy a túlsúlyos.
VÍZÁLLÓ KÖNYVBORÍTÓ
Nincsenek többé elázott könyvek a kádban.
A Kindle éppen piacra dobta vízálló változatát, a Waterfi-t, s azoknak, akik a hagyományos könyveket kedvelik, itt van a You-Bumi, ami valójában egy felfújható műanyag borító, melybe bele lehet tenni a könyvet. Hogy a You-Bumi vízálló könyvborítót használni is lehessen, külön kiálló rész van a hüvelykujjaknak, melyek szintén műanyaggal borítottak, így biztosan nem lesz vizes a könyv, ha a kádban olvasunk.
Trónok harca bor
Már bort kóstolgatva is átélhetjük a történetet.
A Trónok harca tv-sorozat sikere elképesztő méreteket ölt, s így a köré épülő merchandise-kör is egyre szélesedik. Láttunk már futás-applikációt, Trónok Harca sört, most elérkezett a bor is, amit folyamatosan fogyasztanak a sorozat szereplői a képernyőn. Az ausztrál Common Ventures dobta piacra a Wines of Westeros nevet viselő borválogatást, mely palackonként kb. 20 dollárért rendelhető majd, a sorozat következő évadával egyidőben, ami csak jövő tavasszal kerül képernyőre. A 12 különböző ízvilágú vörös- és fehérbor szorosan kapcsolódik a sorozat jellegzetes helyszíneihez.
Név helyett tulajdonság a címkén
A címkén olvasható feliratok segítik a fogyasztót emlékezni.

A dél-afrikai Easy Choice pincészet nagyon okos, ám igencsak egyszerű márkakampányt indított, melynek célja szó szerint a fogyasztó döntésének megkönnyítése. A címkéken az adott bor egyetlen tulajdonságát emelték ki: amely díjat nyert, vagy amit nem osztasz meg, stb. Így, amikor ajánlunk egy általunk már kóstolt bort valakinek, nem kell a borászat vagy maga a bor nevén gondolkodni, elég csak a legemlékezetesebb tulajdonságot megjegyezni: „tudod, az amelyik…”
Szobor a Semmiről
A Semmi, ami arra emlékeztet, hogy mi mindenünk van.
50 dollárba kerül a "Semmi" elnevezésű szobor, ami tulajdonképpen egy feketére festett fadarab. De nem a kivitelzés a lényeg, hanem a mondanivaló: a szobor célja emlékeztetni arra a vásárlót, hogy ne vegyen meg olyan sok dolgot. A túlfogyasztás ellen vette fele a harcot a tervező De Graaf, hogy az embereknek felnyíljon a szeme, valójában nincs szükségünk semmi újra és élvezzenek mindent, amijük van.
Szemüveg bakelitből
Világsiker a re-bakelit.
A Tipton világszerte sikeres, ám kevesen tudják, hogy magyar cég, ráadásul pécsi gyárral rendelkezik. A vállalatot még 1998-ban Seattle-ben alapította Zachary Tipton, aki azóta már itthon él Budapesten, és innen intézi a cégügyeket. A cég fő terméke a Vinylize Collection, vagyis régi bakelitlemezekből készült magas minőségű szemüvegkeretek, vagy a Cinematique, mely sorozatban a szemüveg száraiba régi 16, illetve 35 milliméteres filmek celluloidszalagját építik. Ma már 180 optikusnak értékesítenek közvetlenül és világszerte Brazíliától Japánig, teszik mindezt a pécsi gyárból, ahonnan évente 4500 keret kerül a világpiacra.
Állati arcok
Nem kell egy sebészeti maszknak sem unalmasnak lennie.
A holland design stúdió, Samira Boon teljesen funkcionális termékeket készít kis trükkökel megspékelve. Most a sebészeti maszkjaikat hozzuk példának, melyek használatával 15 különböző állat pofáját ölthetjük magunkra, de akár cipzárral bezárt szájat, vagy csókos gésaajkakat is varázsolhatunk magunknak.
Műanyagból divatot...
A legutóbbi New York Fashion Week idején felállították egy automatát, melyből újra feldolgozott műanyag palackból készített pólót lehetett kapni.
Mindezt nem pénzért, hanem csakis saját póló automata műanyagpalackért. A designer és egyben az ötletet adó Allison Paris a Plastics Make it Better céggel közösen alakította ki az automatát, hogy megmutassák az embereknek, a környezettudatosság a divat és így a mindennapok részese tud lenni.
"Kar"-névjegykártya
Egy holland vállalkozás terméke az Emraceled névre keresztelt intelligns LED karkötő.
Az eszközt viselők információkat tölEmbraceledtenek fel személyes és üzleti érdeklődésükről zöld vagy kék színű karkötőikre. Társasági összejövetelekkor vagy üzleti találkozókon a vezeték nélküli karkötő kijelzői felvillannak a hasonló érdeklődési körű Embraceled-tulajdonosok közelében, akik így csuklójukon hordott eszközeiket összeérintve cserélhetik ki egymás közt elérhetőségeiket. A karkötők ára 34.95 EUR.
Fiatból hűtő
A Smeg átalakítja a régi autókat.
A csodás hűtőszekrényeiről híres márka, az olasz Smeg új projektbe vágott a Fiat autógyárral: egy retro dizájn hűtőt alkottak, mely SMEG 500 névre hallgat. A hűtő külseje ugyanis a Fiat 500-as elejével azonos, és akkor jutunk a frissítő italokhoz, ha a motorháztetőt felemeljük. 100 liter a kapacitása, italtartó és belső polc is található benne, ezen kívül ráadásul A+ energiakategóriás. Zöld, piros és fehér színekben kapható és 2013 júniusától már rendelni is lehet belőle.
Alvás a reptéren
Kényelmes kapszulákban lehet pihenni két járat közt.
Abu Dhabi repülőterén érdekes innovációt találhatunk: tíz darab finn tervezésű GoSleep elnevezésű alvókapszulát állítottak fel, melyben a megfáradt utazó, akinek még rengeteg ideje van a következő járatig, igazán tud pihenni egyedül, csendben. Óránként 12,25 dollárért az utazó magára húzhatja a kapszula rolóját, mely kizárja a hangot és a fényt. Tervezik még több felállítását is, olyanokat, amelyekben van hely a csomagoknak és konnektor is található az elektronikus kütyük feltöltésére.
Jéghideg csomagolás
Üveg helyett jégpalackban kapjuk a kólát a dél-amerikai strandokon.
Évtizedek óta rész a Coca-Cola szlogennek, hogy „jéghideg”. Kolumbiában ezt szó szerint vették, így született meg a Coca-Cola Ice Bottle. Aki a strandon kólát kért, meg is kapta, csak nem üvegben, hanem jégből készült üvegben. A fogyasztó kezének lefagyását egy az üveg hasára helyezett piros szalag akadályozza meg. A megoldás nagyon öko-barát, hiszen a melegben az üvegek mind elolvadnak.
nagy Gatsby a Harrods-ban
Pop up italüzlet idézi a film világát.
A híres londoni Harrods üzlet A nagy Gatsby regény filmváltozatának megjelenését ünnepli május 9 és 20-a között egy olyan pop up koktélbár megnyitásával, melyet a 20-as évek stílusa ihletett. Az art deco stílusú kóstolóhelyiségben és a borüzletben látványos koktélkeveréssel szórakoztatják az arra járókat. A koktélok is természetesen a klasszikusokból készülnek: Courvoisier konyak, Hendrick’s gin és Johnnie Walker whisky keveredik a koktélokban. Ha valaki kíváncsi milyen Scott Fitzgerald regényének valós világa, itt megismerheti.
Adj kakaót a telefonnak
Megtévesztő csomagolásban a telefontöltő.
Fiatalos, vicces megoldások is látszanak: a Juice cég a fiatalabb korcsoportot célozta meg termékével, egy telefontöltővel, amit egy „üdítősdoboz”-ba rejtett. A poén az, hogy a töltőkre gyakran céloznak, mint „juice”-ra (magyarul ez talán a „kakaót ad neki” kifejezéssel érzékeltethető). Így olyan messze nincs az igazságtól, hogy juice-t árulnak, csak éppen iPhone-hoz, vagy Blackberry-hez. Míg a töltők többsége nem egy humoros, hanem inkább sztenderdizált és unalmas csomagolásban fekszik a boltok polcain, a fiatalok biztos, hogy ezekhez fog nyúlni, vásárlásukkal értékelik a cég humorérzékét.
Biciklis termékek a vuittontól
Luxus szettben bringapólózni.
A Louis Vuitton Craftsmen on wheels kollekciója a bringapóló hagyományát idézi, amit először 1901-ben játszottak Angliában. Ez a sport most újra divatba jött, népszerű és trendi sportággá vált. A Louis Vuitton luxustermékei között megtalálható egy kerékpár külön pólóütő tartóval, bringapóló ütő szett és az itthon gettóküllőnek nevezett vászon, ami az első kerék küllőit védi a labda és az ütők beakadásától. A termékcsalád promóciós videójának rendezője, Jonathan Leder egy tökéletes film noir jellegű videót készített a kampányhoz.
ágy vagy hálózsák?
Szuper multifunkciós ágy.
Stephanie Hornig osztrák termékdesignert a sátrazás, kempingezés ihlette meg új bútorkollekciója tervezésénél. Ez egy olyan kanapé, ami valójában maga az ágy, pontosabban az oldalán végifutó cipzárt kiengedve máris ágyként funkcionál, megkímélve tulajdonosát a megágyazás fáradalmaitól, és a sátorban alvás hangulatát idézi. A tervezőt „az az egyszerűség és függetlenség inspirálta, amit odakinn, a természetben érzünk”.
Gomba csomagolás
Környezettudatos természetes csomagolás az ételeknek.
A Mushroom® Packaging valójában mycelium, szálszerű sejtek gombás hálózata. A mycelium mezőgazdasági melléktermékek, hulladékok körül nő, mint a hajdina, a zab, vagy a pamut pelyvája. 5-7 nap alatt, a sötétben tárolva, öntözés nélkül és bármi vegyszer hozzáadása nélkül alakul ki a termékek körül, erős és gyönyörű csomagolásba zárva őket. A folyamatot szimplán hőkezeléssel lehet leállítani. Ez az innovatív bio-anyagból készült csomagolás több rangos díjat nyert már.
Egyedi ruhák
Személyre szabott, a vásárló tervezett fashion design...
A CONSTRVCT online fashion design stúdió, amely lehetővé teszi fogyasztóinak, hogy saját fotóikból tervezzék meg ruhájukat. Az online 3D design interface segítségével a vásárlók saját méretükre szabhatják a ruhát, tökéletes mérettel, személyre szabva, saját mintával, és egyedi logóval rajta. És ha egyszer a méretet már feltöltötték, akkor számtalan variációt képesek létrehozni, így a vásárló folyamatosan saját ízlésének és méreteinek tökéletesen megfelelő ruhákat képes maga tervezni.
Képregény szociális céllal
Az életben maradásért képregény formában.
Az olasz Plain Ink célja a leírt szavakkal elérni valamiféle társadalmi javulást, az irodalom, vagy különböző multimédiás megoldások révén segíteni az embereket. A „The Village Changemakers” elnevezésű képregényük indiai gyerekeknek szól a személyes higiéniáról, a tiszta vízhez jutásról, a fertőzések megelőzéséről. Mindezt teszi úgy, mintha egy menő amerikai képregény legújabb kiadása
Abszolút egyedi
Az üvegfestő gép művészete előre programozva.
Az Absolut Vodka októberben vezeti be az ‘Absolut Unique’ kampányát, melynek során 4 millió egyedi színezésű, limitált kiadású, sorszámozott üveget dobnak piacra. Az egyedit szó szerint véve olyan arculatot terveztek, melyet véletlenszerűvé lehet tenni és úgy is jól mutat minden egyes üvegen. Ezt a minta sajátos programozásával hozzák létre: a palackokat festő gépre bízták a design-t, ami az összes rajta áthaladó üveget egy algoritmus segítségével véletlenszerűen festette meg, így garantált, hogy még két palack se lett véletlenül egyforma.
PIROS HELYETT ARANY POSTALÁDA
Az angol posta is olimpiai lázban ég.

A UK Postal Service olimpiai lázban ég: az angolok által nyert aranyérmeket bélyegen örökítik meg, és az angol posta ikonikus piros postaládáit aranyszínűre festik az angol olimpiai bajnokok tiszteletére. Nagy-Britannia vörös postaládáinak nem változtatták meg a színét 1874 óta, de most, az angol olimpiai bajnokok otthonának közelében egy vörös postaládát aranyra festenek, hogy mindig emlékezzenek, mekkora dicsőséget szerzett hazájának az adott sportoló. Egyelőre 22 aranyéremnél járnak az angolok, vajon a több mint százezer piros brit postaláda közül mennyi lesz aranyszínű az olimpiai játékok végéig?
VÍZESÉS PAVILON
A BMW pavilonja különleges módon mutatja be az új modelleket.
A londoni székhelyű serie architects építésztervező iroda nyerte azt a design projektet, amelyet a BMW hirdetett meg pavilonjának megtervezésére, melyet az Olimpiai Parkban kívánnak elhelyezni. A terv nagyon látványos, a koncepció középpontjában egy vízesés áll, amiről úgy nevezték el, hogy „liquid architecture”, vagyis folyékony architektúra. A pavilonban kerül bemutatásra a BMW két legújabb modellje, az i3 elektromos városi autó és az i8 hibrid meghajtású autó.
DESIGN TETKÓK
Menő lemosható tetkók.
Tina Roth Eisenberg designer és blogger (Swiss Miss) saját vállalkozása a Tattly. A site olyan ideiglenes tetoválásokat kínál, amelyek szépek, igényesek. Amikor Tina lánya hazajött az iskolából egy lemosható tetkóval a karján, született meg az ötlet, hogy az olcsó, rossz minőségű, clip-art-szerű tetkók helyett valami szépen tervezettet, igazán design-osat kellene piacra dobni. Az ötlet megszületésétől a vállalkozás beindulásáig 2 hónap telt el. A honlapon két darab tetkót lehet kapni egy csomagban 5 dollárért. 60 dollárért pedig fél évig kaphatunk egy-egy tetkócsomagot postán minden hónapban.
Heineken pop-up klub
Irány a jövő klubja, ahol minden szögletes és persze zöld.
A Heineken pop-up nightclub-ja a Salone del Mobile eseményen debütált. A holland sörgyártó 19 külföldi designer tanulóval közösen hozta létre a helyet, akik előzőleg már megnyertek egy design versenyt saját elképzeléseikkel. A klub maga futurisztikus hangulatú, a bejárat valójában egy tükrökkel kirakott labirintus, a falak üres sörösüvegekből állnak. Míg a fogyasztó a sörére vár, különböző interaktív játékokkal szórakozhat az asztalnál. Minden forma és szín a Heineken világát idézi.
Elszívható dalgyűjtemény
A káros szenvedélyek csomagolása is lehet nagyon menő.
Snoop Dogg saját cigarettapapírja után továbblépett kicsit, és saját elszívható dalszöveg-gyűjteményt dobott piacra. A San Francisco-i Pereira & O’Dell ügynökség segítségével egészítették ki eddig piacra dobott dohányzáshoz szükséges kellékeiket. A Rolling Words elnevezésű kis könyv minden lapja perforált, és a legjobb cigarettapapírt tartalmazza, melynek minden lapján Snoop Dogg egy-egy dalának szövege van, naná, hogy természetes, nem mérgező tintával. A könyv oldala persze kiváló dörzsfelület, ha gyufával szeretnénk rágyújtani. A Rolled Words természetesen limitált kiadású!
Ehető csomagolás
Kipróbálni a különlegeset offline.
Dr. David Edwards Lab Store-ja egy különleges designbolt Párizs belvárosában, ahol olyan italokat, ételeket próbálhatunk ki, amelyekhez még sohasem volt szerencsénk. A lényeg, hogy adjunk visszajelzést a személyzetnek az ott szerzett élményünkről. Amit megtalálhatunk ebben a speciális laboratóriumban: felhő halmazállapotban iható ital, energia (tiszta koffein)/zöld tea/csokoládé inhaláló, belélegezhető gyümölcsök, ehető csomagolás, vagy olyan cellbag palackok és ételtartók, amelyek könnyedén szállíthatóvá teszik az ételt, italt.
Kályha agyagból
Szociális magyar design.
A Kálha Toronyi Péter formatervező projektje, amivel könnyebben és olcsóbban túl lehet vészelni a hideget. A hokedlire emlékeztető tárgy fűthető: székként, testmelegítésre vagy másodlagos funkcióként tűzhelyként is használható. A Kálha samottos agyagból készül, aminek nagyon jó a hőtartó képessége és nem reped meg. Ehhez nem kell semmilyen energiaforrás, elég némi fa és gyufa, máris meleget ad, s biztosan tartja is a hőt 1-2 óráig.
Billentyűzetet automatából
Kisebb munkahelyi balesetek ellenére is folytatódhat a munka.
A Logitech egereket, billentyűzeteket és hasonló kiegészítőket kínáló automatákat vezetett be amerikai irodáiban, amelyek alapvetően szükségesek a számítógépes munkához. Az automaták hatékonyak, mert azonnal megoldják az alkalmazott problémáját, nem kell külön igényelni új eszközt, nem kell hosszas procedúrával beszerezni, ráadásul egyszerre látni a kínálatot, mindenki olyan eszközt választ, amely legjobban megfelel ízlésének, igényeinek. Taiwanban és Svájcban is bekerülnek az automaták a Logitech telephelyeire.
Hotel Haiku
Ahol a művészet van, ott az otthonod.
A Hotel Haiku egy olyan utazási ajánlatokat tartalmazó site, melyen a különböző szállásokat, hoteleket egyetlen kép mögé egyetlen háromsoros haikut rendelve lehet meghirdetni, no és persze egy linket – ennyi a hirdetés, aminek elégnek kell lenni becsábítani a nyaralni vágyókat.

A kazetta visszatér
Az iPhone visszarepít a 80-as évekbe!
Az AirCasette alkalmazás a 80-as éveket idézi fel, amikor még a magnókazetták élték fénykorukat, a CD-ről még nem is hallottunk.
Ha telepítjük a 2 dolláros alkalmazást, a telefonunk máris úgy néz ki, mint a régi jó BASF vagy TDK kazettáink, az éppen hallgatott dal címe és előadója kézzel írott betűkkel jelenik meg a kijelzőn. Még válogatás lemezeket is tudunk vele készíteni! A magnószalag pedig élethűen pörög, amíg a zene szól. Az előre- s visszacsévélés is nagyon valóságosnak tűnik, csakúgy, mint régi kazettáinkon, annak ellenére, hogy a hangzás, na az nem olyan, mint húsz évvel ezelőtt!
Édes design
Igaziból is rágható ceruza.
A Mástészta fooddesign alkotócsoport projektjei installáció jellegűek, céljuk a gasztronómia és a design kapcsolatának újragondolása, újraalkotása, a vizuális és kulináris fogyasztás párhuzamossá tétele. Az ételek izgalmas, új kontextusba helyezésével az étel és környezete is új jelentéstartalommal bővül.

A ceruza a tervezés, az ötletelés szimbóluma, gondolkodás közben sokan rágják a ceruzájuk végét, a ColorÍZe erre a jelenségre reflektál. A DesignHét idei szlogenjéből (couleur locale) kiindulva a ceruzán magyaros alapanyagokkal ízesített cukor található, azt az illúziót keltve, hogy maga az étel adja a ceruza színét. Választható petrezselymes, mákos, erőspaprikás, bodzás és lilahagymás változatokban.
Interaktív Monet-kiállítás
Látható és hozzáférhető a Monet kiállítás a neten.
A párizsi Les 84™ ügynökséget bízták meg a grandiózus Monet 2010 kiállítás weboldalának megtervezésével, akik felhasználva az impresszionista stílusjegyeket, olyan szájtot alkottak, ahol a nézők interakciójával kelnek életre a pillanatok: a Saint-Lazare pályaudvar mozdonya válaszol a vészfékezésre, a téli táj egy kattintással azonnal tavaszivá változik, a mikrofonba fújva beindul a malom, a több napszakban megörökített roueni katedrális elől eloszlatható a köd, és még sorolhatnánk.

A festmények 21. századi újragondolása, aktualizálása azonnali élményt okoz a szemlélőben (aki már nem csak a falra akasztott képet nézi, hanem részese a kiállításnak), a százéves műalkotások így szabadulnak meg a múzeum porától. A szájton hozzáférhető még egy idővonalon futó galéria képleírásokkal, mint egy igazi galériában, illetve webtévé is.
Fenntartható lakás
Jelentősen csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat, ha egy olyan házban élünk, ahol semmi sem hagyományos.
Az E-Kocka a passzív ház mintájára született, belga kutatók kísérleteztek a megfizethető, klasszikus értelemben vett energiafelhasználást nem igénylő ház létrehozásával. És íme az eredmény: az E-cube, melyet a vásárlók maguk tudnak összeállítani mindenféle speciális készség nélkül, hiszen előre legyártott panelekből áll és napenergiát hasznosít. Egy kezdőcsomaggal lehet elindítani az építkezést, amit bárhogyan lehet fejleszteni, és személyre szabni, mindez a vásárló pénztárcájától, idejétől és vágyaitól függ.
A ház megfelel a kutatók öt elvének, melynek mentén a házat tervezték: emberi erővel épül, hagyományos fűtési rendszer nélkül fűthető, emeleteket lehet egymásra építeni, nem kell hozzá technikai háttér, vagy speciális tudás, hogy fenntartható, illetve bővíthető legyen, de elég rugalmasan kezelhető épület, melynek változtatható a formája, berendezése a lakók ízlése szerint.
Villanykapcsolóhoz csatolva
Egy roppant egyszerű szerkezet, ami végre elkerülhetővé teszi, hogy az apró, de fontos dolgokat ne veszítsük el.
A 2011-es Csupaszítás trendünket támasztja alá a Wallplates, ami egy villanykapcsolóhoz csatolható kis tároló egység. Amilyen kicsi és egyszerű a kulcsok, levelek, mobiltelefonok tárolására alkalmas kis műanyag darab, annyira hasznos. Ráadásul különböző újabb egységekkel bővíthető – például képkerettel, sáltartóval. Mindenki járt már úgy – az összeszedettebbek talán nem –, hogy emlékezett, hová tette a kulcsát, de mégsem volt ott. A Wallplates ezúttal biztos támpontot jelenthet, feltéve, hogy nem felejtjük el használni.
Bevásárlókocsi napozásra
A gyermekkor önfeledt családi bevásárlásait idézi a bevásárlókocsi-napozó.
Az egyesült államokbeli Mike Bouchet kreativitását tanúsítja az „ArgentoLibre” névre keresztelt bevásárlókocsiból hajtogatott napozó ágy. A designer, amikor megalkotta a guruló nyugágyat, arra a legtöbbek által felidézhető gyermekkori emlékre apellált, amikor még apu meg anyu tolt végig minket a bevásárlóközponton. Bouchet igazából nem tett mást, mint levágta egy bevásárlókocsi két oldalát, majd az elülső részt kihajtotta lábtartónak, illetve a gyermekülés részt fejtámaszként gondolta újra. A kerekek pedig megtartották jól bevált funkciójukat, ugyanis ezek révén könnyen mozdítható a nyugágy a ház egyik részéből a másikba.
Lego-topánka
A gyermekéveket és a felnőttkort egyszerre idézi a Leg-Go körömcipő.
A brit Finn Stone fejéből pattant ki a lego-cipő ötlete, amely, ha nem is mint kényelmes viselet, de mint színpompás design kompozíció került be a köztudatba. A 2011-es tavaszi kollekció részeként mindössze 12 darab készült belőle, úgyhogy az érdeklődőknek mihamarabb le kell adniuk rendelésüket, hogy hozzájuthassanak a különleges kiegészítőkhöz. A következő hónapokban London-szerte több galériában is kiállítási tárgyként szerepel majd a Leg-Go, de jelenleg a cambridge-i Byard Galériában lehet megtekinteni.
Bakelit-nosztalgia
Elő a régi bakelit-lemezekkel! Lejátssza a VW-minibusz.
Egyelőre csak a japán piacon hódít az az apró, de rendkívül okos lemezjátszó, amelyet a Volkswagen márka bocsátott útjára. A mindenki által ismert és kedvelt klasszikus VW kisbuszt mintázó lejátszó, a Soundwagon mind méretében, mind pedig egyszerűségében meghazudtolja a régi, robosztus lemezjátszók ósdi jellemzőit. Ez a kis kütyü bárhol elfér, és a működése is roppant egyszerű: csak a fekete korongra kell helyezni, majd beépített tűje és egy 9 voltos elem segítségével jobb hangminőséget produkál, mint elavult elődjei. A minibusz piros, kék, fekete és fehér színben kapható. Egyelőre a szélesebb közönség számára csak a STOKYO online áruház kínálatában érhetőek el, körülbelül 96 dolláros áron.
Valentin-napi gyógyékszer
Egy meghökkentő csomagolási ötlet teszi felejthetetlenné az alkalmat.
Elsőre egy kissé talán sokkoló, ugyanakkor meglepetés erejű is a Manymals ajándékcsomagolási ötlete. Első ránézésre olyan, mintha a kedvesünk valamilyen gyógyszert szeretne ránk tukmálni, de ha kellő bizalmat szavazunk választottunknak, máris következhet a kellemes meglepetés. A pirulák csomagolására használt kis kipattintható burkolatból egy mozdulattal egy gyönyörű ékszer ugrik elő. A kitaláló és tervező Markus Diebel pedig nemcsak a innovativitásával, hanem a környezet iránti elkötelezettségével is felhívja magára a figyelmet, a csomagolás ugyanis 100%-ban újrahasznosított anyagból készült.
Jótékony design
Egy New York-i stúdió online vásárlással harcol a szegénység ellen.
A Little Fury egy new yorki design stúdió, amelynek üzemeltetői úgy döntöttek, hogy kiveszik a részüket a globális szegénység elleni harcból. Ezért létrehoztak egy online áruházat, melyen keresztül független designerek hasznos alkotásait árulják. A StartHereMart webáruház hasznos és mégis dekoratív darabokkal igyekszik minél több adományt gyűjteni a rászorulóknak. A vételár 5 százalékát ugyanis a szegénység elleni küzdelem nevében jótékony célokra ajánlják fel.
LED-dzsem
Világítsd meg az ünnepeket… dzsemmel?!
Olasz tervezők egy olyan lámpát alkottak, amely első ránézésre inkább egy ízletes lekvárra hasonlít, mint egy az enterieur vagy az exterieur hangulatát emelő design-eszközre. A Marmeled zselélámpa ugyan olvasásra nem alkalmas, de fénye a beleépített LED-égőnek köszönhetően elég erős, akár ahhoz is, hogy a szenteste „fényét emelje”, vagy kerti mulatságokon szolgáljon hangulatelemként. A bekapcsolása egyszerű: az üveget fejjel lefelé kell fordítani, a fémtetőt pedig el kell csavarni. A Marmeled az interneten is megrendelhető, az ára 35 euró (kb. 9800 forint).
Fotoszintézis-lámpa
A zöld-design segítségével bárki megalkothatja saját személyes szobadzsungelét.

Az izraeli származású Meirav Barizlay design-stúdiójából került ki a fotoszintézis-lámpa, mely a legegyszerűbb megoldásokkal dobja fel egy városi lakás nappaliját vagy konyháját. A minimalista lámpa nem több, mint egy fémváz, melynek közepén egy kaspó tartó található, ahová bárki a kedvének megfelelő futónövényt tehet, mellyel körbefuttathatja a vázat. A különös lámpabúra teljes benőtt valójában, bár kétségtelenül üde természetességet csempészik a szobába, igen szűkmarkú fény tekintetében: olvasásra bizonyosan nem alkalmas. A kreációt kifejezetten energiatakarékos égő használatával ajánlja a tervező.
Bringa-polc
A biciklitárolás örök problémájára talált megoldást egy egyesült államokbeli designer.

Az egyre terjedő környezettudatos magatartásnak köszönhetően mind többen ülnek biciklire, hogy ezzel is óvják környezetüket, illetve idegeiket a többórás dugóban állás miatt. Sokan azonban lehet, hogy éppen azért nem vesznek kerékpárt, mert annak elhelyezése komoly gondot okozna a szűk lakásban. Ezt a hézagot kitöltendő alkotta meg Chris Brigham a bringa-polcot, amely összeköti a hasznosat a még hasznosabbal: nemcsak biciklitárolásra alkalmas, hanem asztallaphoz hasonlatos felsőrésze könyvespolcként vagy kulcsok, vázák tárolására is kiválóan megfelel. A Knife&Saw bútorgyártó egyszemélyes team-je akár személyre szabott darabok gyártására is vállalkozik, legyen szó a faanyagról, vagy a méretekről, hiszen ahány bicikli, annyi féle. Egy ilyen bútordarab 300 dollárba, azaz kb. 60.000 Ft-ba kerül.
Zuhanyrózsa-tükör
Ez a tükör nem párásodik be zuhanyozás közben.
Megint egy olyan ötlet, amire az ember csak annyit szokott mondani, hogy ’Mért nem nekem jutott eszembe?’ A Reflect szabadalmának lényege, hogy a zuhanyrózsa egyben egy tükör is, és a rajta átfolyó meleg víz megakadályozza, hogy a tükröződő felület bepárásodjon. Ezzel férfiak millióinak egyszerűsödik le a borotválkozás folyamata, és rövidül le a reggeli készülődés ideje, ugyanis nem kell kivárni, míg a fürdőszoba-tükör újra láttatni engedi ábrázatukat. A nemzetközi design-díjakkal is elismert berendezés 295 dollárért (kb. 67.000 Ft-ért) online vásárolható meg.
Cuki lábbelik
Cipők, melyek különlegesen hétköznapiak, és garantáltan magukra vonzzák a kíváncsi tekinteteket.

Az Oyee Design a hétköznapokból meríti inspirációját, majd ezeket az ötleteket cipőkbe önti. Vicces, de szexi lábbelik tucatjait ontja magából a tervező stúdió, és bárki, aki felveszi, biztos lehet benne, hogy aznap a vizsla tekintetek százaiban bukik hasra. A kollekciót az egyedi minták teszik izgalmassá: némelyiken angyalszárnyak és csillagok a díszítő elemek, de akad olyan is, amelyiknek a sarka fagylalt tölcsért mintáz, melyre a sarokról három-, négygombócnyi színes fagyi folyik le. Igazán üdítő a szemnek!
Vissza a jövőbe
Az antik jellegű külső hipermodern belsőt takar.

Minőségi hangzású örökzöld bulikra ajánlhatnánk a Little Horn hangszórókat. Különlegességük, hogy küllemében a régi gramofonok tölcséres hangszóróját idézi, miközben a legmodernebb technikát meghazudtoló belső értékekkel bír. A nyolcszögletű tölcsér sokkal jobb hangzást biztosít, mint mai szögletes társai. Minden zenei stílusra melegen ajánlja a gyártó: az ideális hangerőn élő koncert, zenei előadás hatását kelti. A profi hangzáson túl szoborjellege is meghatározó, a földre helyezve kifejezetten emeli egy helyiség vonzerejét. A színeiben testre szabható Little Hornt 1850 USA dollárért online lehet megvásárolni, és a külsőben hozzáillő mélynyomó további 1100 USA dollárba kerül.
Krétával az élsport ellen
A sport stresszmentes, felszabadító örömét kívánja nyújtani a Chalk.
Mióta élet-halál harc a sport? – teszi fel a kérdést az Aruliden tervező stúdió, amely a Pumával összefogva megalkotta kifejezetten társasági (hobbi) célú ping-pong asztalát. Vagyis igyekszik az élsportolók lelkes, vérszomjas hadát kizárni a használatból. A Chalk (mészkő/kréta) névre keresztelt asztal a játékon túl több funkciót is betölt: egy tábla, amelyre mindenki kedve szerint írhat (meccsállást, vagy éppen epés üzeneteket a vesztésre/nyerésre álló ellenfeleknek), és a játékfelület alatt kialakított polcnak köszönhetően elhelyezheti kedvenc frissítőjét (például néhány dobozos sört, ami nemcsak a szomjat oltja, hanem a feszültséget is oldja).
Székek PET-ből
Már egy PET-palack újrahasznosítása is nagy dolog, ha pedig egyszerre 111 műanyagpalack feldolgozásával lehet valami zöld megoldáshoz folyamodni, az egyenesen hőstett.
A milánói Design Kiállításon mutatták be azt a retro stílusú széket, amely teljes egészében újrahasznosított műanyag PET-palackokból (111 rPET-ből) készült. Az ülő alkalmatosság a Coca-Cola és az Emeco cég együttműködése révén készült el azzal a céllal, hogy felhívják az átlagfogyasztó figyelmét az újrahasznosítás fontosságára. Az Emeco fejlett infrastruktúrájának köszönhetően évente mintegy hárommillió PET palack újrahasznosítását tudja vállalni, így éves viszonylatban több, mint 27 000 széket tudnak piacra dobni. A 111 Navy Chair alig hat kilogrammot nyom, hat színben (Coca-Cola vörös, hófehér, kvarc szürke, fűzöld, datolyabarna és fekete) kapható, és 230 USA dollárba, azaz kb. 45.000 Ft-ba kerül a kereskedőknél.
Öko-nyha – Ekokook by Faltazi
Jól néz ki, és még 100 százalékosan környezetbarát is az a konyha, amelyet a francia Faltazi fejlesztett ki.

Egy roppant találékony koncepcióval állt elő a francia Faltazi lakberendező cég: olyan konyhát tervezett, amely szinte 100 százalékosan feldolgozza és újrahasznosítja a konyhai hulladékot és szennyvizet. Három mikro-processzora segítségével még a szilárd hulladék átalakítására is képes. A tervezők a következőképpen magyarázták a koncepció lényegét:
„A konyha az a hely az élettérben, amelyet nevezhetnénk a háztartás idegrendszeri központjának. Egy hely, ahol élelmiszert tárolunk, ételt főzünk, és mindezek révén rengeteg hulladékot termelünk, és távolítunk el. Ez pedig komoly forrása a környezet szennyezésének. Ezért fordul olyan gyakran a konyha irányába az öko-designerek figyelme.”
Mind a szervetlen, mind pedig a szerves hulladék feldolgozására lehetőség van a speciálisan kialakított konyhaberendezések révén. Ez utóbbiból három hónap alatt komposzt képződik, amelyet a kerti vagy szobanövények gondozására fordíthatunk. A tisztítási folyamatok révén a szennyvízzel akár öntözni is lehet. A tervezők szerint naponta mintegy 15 liternyi vizet lehet spórolni ezzel az eljárással.
