- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2011/3
Csupasz, de élhető valóság
Az élet szinte minden területén szeretnénk megőrizni azokat a megszokott dolgokat, szokásokat, amelyek eddig is jellemezték a fogyasztásunkat. Csakhogy ezúttal minden régen bevált és szeretett dolog új megvilágításba kerül a pénztárcánk szűkösségének eredményeképpen. Szinte biztos, hogy már nem ugyanazok a termékek mozgatják meg a fantáziánkat, főleg nem ugyanazon az áron. A márkák már nem jelentenek akkora vonzerőt, mint néhány évvel ezelőtt, inkább fordítjuk tekintetünket az egyszerű, de minőségi kivitelezésű termékek és szolgáltatások irányába. Ezt lovagolják meg a szemfüles vállalatok, és adnak esélyt arra, hogy a korábbihoz hasonló életszínvonalon élhessük hétköznapjainkat.
Mobilt mindenkinek!
Manapság szinte elképzelhetetlen internet és mobiltelefon nélkül az élet. Mindenki elérhető szeretne lenni a nap szinte minden percében. A fellelhető kütyük azonban sokba kerülnek, így kénytelen a fogyasztó az olcsóbb megoldások felé fordulni, erre pedig egyre több és jobb lehetőség nyílik. Hiába hódítanak az okostelefonok, a mobilgyártók mind gyakrabban rukkolnak elő olyan ajánlatokkal, amelyekben bárki számára megfizethető alaptelefonokat sorakoztatnak fel. A fogyasztók pedig beérik a „butább”, de a telefonáláshoz és az állandó elérhetőséghez szükséges megbízható alapfunkciókkal.
Egyre népszerűbbek az olyan mobilhasználati konstrukciók, melyben az előfizető előre befizet egy bizonyos összeget, mellyel maga gazdálkodhat, ezzel elkerülve a sok telefonálással járó túlköltekezést. A Tracfone például egy Közép- és Észak-Amerikában működő szolgáltató, amelynek minden előfizetője a nemzetközi hívásokat is helyi tarifákon bonyolíthatja, és a cég garantálja, hogy nincsenek olyan rejtett költségek, amelyekkel megrövidítené előfizetőit. Olcsó, de megbízható márkájú mobiltelefonokat kínál, és a leghűségesebb fogyasztókat többletidővel jutalmazza. A fogyasztó pedig ténylegesen addig nyújtózkodik, ameddig a takarója ér.
Aztán nem felejtkezhetünk el az érintőképernyős csodatáblákról sem, amelyek manapság az úri huncutság kategóriába tartoznak. Kivéve, persze ha valaki mondjuk az indiai gyártmányú Sakshat Touchscreen PC-t választja, amely ugyan egyszerűbb, de az alapfunkciók (internet, videokonferencia stb.) tekintetében majdnem olyan jó, mint bármelyik márkásabb rokona, és persze sokkal olcsóbb is. Nem is beszélve arról, hogy napelem segítségével tölthető.
Személyre szabottan olcsó
A nagyobb autógyártók is felismerték, hogy vásárlóik figyelmét azzal tarthatják ébren, ha új autójuk megvételekor maguk dönthetik el, hogy milyen felszereltségű járművet szeretnének. A Volkswagen Polo Vivo jó példa arra, hogy hogyan lehet az árérzékeny fogyasztókat is megfogni: minden egyes extrát maguk választhatnak meg autójukba, legyen az légkondicionáló, CD lejátszó, elektromos ablakemelő, vagy éppen egyik sem. Az alap és a full-extrás változat között így az árkülönbség, vagyis a megtakarítás akár milliós nagyságrendű is lehet.
Csupasz konstrukció
A modern építészet is hajlik a költséghatékony, mégis minőségi, azaz a csupaszított lehetőségekre. A seattle-i David Coleman Építészeti Vállalat például az ötvenes évek egyszerű, kifejezetten a funkcionalitást követő stílusát vette újra elő, ugyanis rájött, hogy így olcsóbb ajánlatokkal győzheti meg a fogyasztókat. A tetrisz-szerűen egymáshoz illesztett elemekből épített szerkezetek (Nuler-Cudahy Residence) pedig nemcsak, hogy a pénztárcát, hanem a környezetet is kímélik.
Maradva az építőiparnál egy régi-új trend van kibontakozóban. A „csináld magad” azaz a DIY mozgalom már eddig is sok területen adott olcsó és kivitelezhető ötleteket. Ezúttal azonban nem a belsőépítészet és a design önjelölt alkotóinak, hanem az építkezni vágyóknak segít az olcsóság trendjéhez csatlakozni. A francia Meco'concept egy olyan építkezésekhez használatos rendszert hozott létre, amelynek segítségével bárki elkészítheti a falak felhúzásához elengedhetetlen téglákat. A különleges hidraulikus sajtoló berendezéssel óránként mintegy 120 darab, legó-elemekhez hasonlatos téglát lehet készíteni. Nem kell hozzá más, csak egyszerű sár és valamilyen kötőanyag, például cement, illetve az összekeverésükhöz rendszeresített keverő. Az építőelem alig harminc másodperc alatt elkészíthető, és a cég garanciát vállal rá, hogy tartós, a földrengéseknek is ellenálló, környezetbarát épületek emelhetők belőle. A sártéglának persze korlátai is vannak, hiszen kétemeletesnél magasabb házak építésére már nem ajánlják.
A csupaszított design és a multifunkcionalitás ékes példája a szárító szék. A helyigényes ruhaszárítás helyett kínál kifejezetten egyszerű és praktikus megoldást. Annyiban különbözik egy egyszerű széktől, hogy a háttámláját és ülő felületét sínek alkotják, melyek egy kisebb lakásban is kényelmes szárítást tesznek lehetővé, ugyanis nem kell mást csinálni, mint a széket a falhoz vagy a radiátorhoz támasztani, így a ruhák szabadon lóghatnak és száradhatnak rajta.
Öko-tudatosan egyszerű
A környezetbarát szemlélet már a korábbi inspirációt adó példáinknál is alapkövetelményként volt jelen. Íme néhány olyan ötlet, amellyel a hétköznapok költségei csökkenthetők, mégpedig az öko-tudatosság égisze alatt. Tavaly novemberben dobta piacra az egyesült államokbeli és Hong Kong-i illetőségű Nokero (no kerozin) különleges villanykörtéjét, amely napelemről tölthető fel, és akár hat-hét órán át tartó világosságot biztosít az otthonokban. A Nokero N200-as körtében 4 LED biztosítja az ingyenes világosságot.
A GreenTek napelemes kulacs is roppant praktikus és környezetbarát. Az ugyan már nem újdonság, hogy napelemei segítségével felmelegíthető vagy éppen lehűthető a benne tárolt ital, abban azonban garantáltan úttörőnek számít, hogy akár mobiltelefonok, mp3 lejátszók, vagy éppen laptopok töltésére is használható.
A következő ötletet talán többen megrökönyödéssel olvassák majd. Egy svéd vállalkozás, a Guldkannan AB hiszi, hogy a legjobb trágya csak olyan lehet, amely tökéletesen természetes. Szerintük minden trágyázás alfája és omegája az emberi vizelet, ahogy azt már őseink is jól tudták.
Ezért alkották meg a nitrogénben gazdag folyadék gyűjtésére alkalmas öntözőkannát, amely női és férfi használatra egyaránt alkalmas, és a kellemetlen szagokat tökéletesen magában tartja. A kertészkedő gazdáknak az összegyűjtött vizeletet csupán vízzel kell hígítaniuk és már kezdhetik is a trágyázást. Az ilyen szintű csupaszítás azonban már nagyobb bátorságot és erős elhatározást igényel.
 |
ÉLELMISZER
Sör melegeknek
A homoszexuális férfiak és nők kerültek a Minerva célpontjába.
A Minerva mexikói sörmárka két új méz-nedűvel állt elő, melyekkel kifejezetten a homoszexuális fogyasztókat célozza meg. A Purple Hand Beer (Lila Kéz Sör) és a Salamandra nemcsak nevükben, hanem megjelenésükben is a meleg büszkeség szimbólumait idézik. A különleges mézsörök egyelőre csak a szülőhelyükön, Mexikóban kaphatók, de hamarosan Japán és Kolumbia éttermeiben és bárjaiban is feltűnnek. A Minerva söreivel a meleg közösségek, a másság támogatását tűzte zászlajára, és reményei szerint nemcsak a meleg sörivók lelik örömüket benne, hanem mindenki más is.
|
 |
DESIGN
Bakelit-nosztalgia
Elő a régi bakelit-lemezekkel! Lejátssza a VW-minibusz.
Egyelőre csak a japán piacon hódít az az apró, de rendkívül okos lemezjátszó, amelyet a Volkswagen márka bocsátott útjára. A mindenki által ismert és kedvelt klasszikus VW kisbuszt mintázó lejátszó, a Soundwagon mind méretében, mind pedig egyszerűségében meghazudtolja a régi, robosztus lemezjátszók ósdi jellemzőit. Ez a kis kütyü bárhol elfér, és a működése is roppant egyszerű: csak a fekete korongra kell helyezni, majd beépített tűje és egy 9 voltos elem segítségével jobb hangminőséget produkál, mint elavult elődjei. A minibusz piros, kék, fekete és fehér színben kapható. Egyelőre a szélesebb közönség számára csak a STOKYO online áruház kínálatában érhetőek el, körülbelül 96 dolláros áron.
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Real-time fordító
A kiterjesztett valóság legújabb megtestesülése a QuestVisual Fordító Alkalmazás.
A QuestVisual Fordító iPhone alkalmazás forradalmasítani látszik a szinkronfordítás szinte lehetetlennek tűnő gépiesített formáját. Az okostelefon kamerájával a lefordítandó szöveget kell lencsevégre kapni, és szinte azonnal (real-time) tökéletes fordítását kapjuk a megérteni kívánt idegennyelvű szövegnek. Így külföldön járva, és persze egy iPhone-nal a zsebben, mostantól egyetlen kültéri felirat sem okozhat fejtörést. A QuestVisual angol-spanyol, spanyol-angol változata nem egészen 10 dollárért megvásárolható, és attól kezdve örökre polcra kerülhetnek a kétnyelvű zsebszótárak. Rendkívüli érdeklődés kíséri az alkalmazást, ugyanis alig 72 órával posztolása után több mint 1,4 millióan voltak kíváncsiak demo-videójára a YouTube-on, ma már 3 millió feletti az érdeklődők létszáma.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Facebook-kocka
A közösségi média apró darabjai az online világból az offline-ba költöznek, és egyedi alakot öltenek.
A Facebook ugyan mindenkinek lehetővé teszi, hogy megossza élményeit, gondolatait és fotóit barátaival, ismerőseivel, de hogyan lehet azt elérni, hogy feltöltött fotóink idővel ne merüljenek a feledés homályába. A The Resin Man (A gyanta-ember) erre kínál egy nagyon ötletes megoldást: úgynevezett Facebook-kockákat készít a legkedvesebb fotókból, ezzel menekítve ki őket a digitális súlytalanságból. A fotókat nyírfából kivágott kockákra applikálják, majd a kockákat epoxy-gyantával vonják be, így téve az emlékeket tapinthatóvá és hosszú távon élvezhetővé. A The Resin Man ezzel a kezdeményezésével offline kapcsolódási lehetőséget is szeretne biztosítani a Facebook közösségén belül, hiszen a kis kockákat az ismerősök akár cserélgethetik is egymás között, gyűjthetik azokat, illetve személyre szabott ajándéknak is kiválóan alkalmasak.
|

|
EGÉSZSÉG
Jutalom a vérért
A véradás egyedi népszerűsítésére vállalkozik az Amerikai Vöröskereszt.
Számtalanszor jelenik meg a lapokban, hogy a kórházak aggasztó vérhiánnyal küszködnek. Minden felhívás ellenére kevesen vetik alá magukat a véradás kellemetlen procedúrájának. Ezúttal az Amerikai Vöröskereszt Rob Williams design-koncepciója alapján, újfajta ösztönző kampánnyal szeretne önkéntes véradókat toborozni. Minden vérdonornak egy intravénás tasakhoz hasonlító egységcsomagot ad ajándékba, melyhez csatol egy 2 GB-os flashdrive-ot. Ezzel az egyedi ötlettel talán sokkal többeket vesznek rá arra, hogy vérükkel segítsenek embertársaikon.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.