- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2013/4
Csomagold BE!
Aktuális téma a csomagolás, hiszen számos újítással találkoztunk ezen a téren az elmúlt hónapokban. Az innovációk nemcsak a designban és minőségben érhetők tetten, hanem nagyobb figyelmet kap a környezetvédelem, az áru árának csökkentése, valamint az egyszerűség és a kényelem is. Mindezek a jellemzők egymást segítve nagyszerű megoldásokat szülnek, melyekre az alábbiakban hozunk példát. A csomagolásnak olyannak kell lennie, hogyha meglátja a vevő, érezze, hogy ez a termék neki szól, az ő igényeit szolgálja ki, és praktikusságban, megjelenésben illeszkedik hozzá. A kulcsszavak is egyre változnak, az első nagy újdonság a vitaminokat, vagykülönböző hatóanyagokat tartalmazó kupak volt, melyet leginkább ásványvizek tetejébe rejtve találtunk (pl: Cedevita), amelyek a palack nyitásakor, frissen kerültek bele a vízbe. Ez volt a kezdet - bár Magyarországon erre még nem találtunk példát -, de immár újabb dimenziókkal bővült a csomagolás világa.
Ilyen az önmelegítő csomagolás, mely most már nemcsak frissítők (kávé, kakaó), de a levesek, vagy a szilárd ételek terén is megjelenik. A cél, hogy a fogyasztónak még a csomagolás kibontása, vagy a külön edényben történő fogyasztása se okozzon plusz időkiesést és bárhol, bármikor tudja fogyasztani.
A környezet fenntarthatósága, ami azért még háttérbe szorul a költségek és az étel biztonsága mögött, a jövőben még nagyobb hangsúlyt kap. Napjainkban olyan módszereket láthatunk, melyek során megújult anyagokat, vagy újrahasznosított anyagokat képesek felhasználni – mindenképpen az „okos csomagolás” előre törését prognosztizáljuk, amelyek különböző innovációk és együttműködések keretében valósulhatnak meg.
Az Aestech csomagolás minden innovációt szinte egyszerre hasznosít. Kifejezetten a csecsemők kényelmesebb ellátására találta fel a holland cég az önmelegedő csomagolást, amiben eleve együtt van a tejpor adagoló, a bébivíz és a cumisüveg. Ez nem egy előre kevert termék, az összetevőket külön rekeszekben tárolja. A fedél eltávolítása után az aktiváló gombot megnyomva az adagoló kamrából a por azonnal a vizes rekeszbe kerül. Az üveg alsó részében lévő kalcium-hidroxid vízzel történő termikus reakciója folytán a benne lévő folyadék felmelegedik és 20 percig képes tartani a hőmérsékletét. Szóval 2 perc összerázás után kész is a meleg bébiétel, nem megy mellé, nem kell pepecselni a kevergetéssel és útközben, bármilyen helyezetben használható.
Az orosz designerek vállalkozása, a Kian olyan tojástartóval rukkolt elő, mely megfőzi a tojást, nemcsak tárolja. Újrahasznosított kartonból készül, mint egy rendes tojástartó, de alatta van még egy kémiai, "intelligens réteg" kalcium-hidroxiddal és más vegyi anyagokkal átitatva, és egy vizet tartalmazó réteg is. E két belső réteg között egy membrán húzódik, melyet egyetlen húzással tudunk eltávolítani. Ezzel a lendülettel a kalcium-hidroxid reakcióba lép a vízzel, így az intelligens rétegben elegendő hő keletkezik, hogy 2 perc alatt megfőjön benne a tojás.
A dán kávégyár, a Nordic létrehozta az úgynevezett Coffeebrewer-t, mely tulajdonképpen egy eldobható kávéfőző, belsejében friss kávéfilterrel, melyhez csak forró vizet kell önteni, és hagyni 5-8 percig főni. A filter szépen elkülöníti a lefőtt kávét a zacctól, és automatikusan leáll a főzési folyamat, így nem fog megkeseredni a maradék kávé sem. Az egyedülálló kávéfőző rendszer célja, hogy megőrizze a kávé természetes ízét, aromáját. A gyártó külön hangsúlyozza, hogy Fair Trade termékeket kínál, így a fogyasztó pontosan tudja mit és honnan iszik.
A Nestlé fejlesztése az az instant pohár, amiből az instant Maggi leves iható. Az instant levesport tartalmazó csomagolás tetejének levágásával a dobozka összehajtható, két oldalát kattanásig nyomva máris kész a levesescsésze. A “Moment Mahl“ levesek különlegessége tehát, hogy csupán a kanalat kell mosogatni étkezés után, a tányért nem. Forró víz hozzáadásával pedig 3 perc után máris fogyasztható a leves.
Az ehető csomagolás a túlcsomagolt termékek ellen megy, melyek tonnányi szemetet termelnek a világon. A Nestlé különleges jégkréme banán alakú és tényleg le lehet húzni a héját, amiben benne rejlik az elfogyasztható jégkrém. A banánhéj valójában egy sárga zselatin réteg. Először Thaiföldön vezették be, majd Malajziában, de most jelent meg Brazíliában is Pega Pop néven.
A brazil Bob’s gyorsétteremlánc ehető csomagolásban kínálja hamburgereit, a szendvicsek speciális ehető rizspapírba burkolva fogyaszthatóak. Az ötlet egyszerűsíti a szemét kérdést is. A jelszó “Não dá pra controlar,” azt sugallja, hogy mivel szendvicseik annyira finomak és gusztusosak, hogy a fogyasztók úgysem tudnak majd ellenállni a csábításnak, és azonnal beleharaphatnak a szendvicsükbe anélkül, hogy ki kellene csomagolniuk azt.
Képzeljünk el egy nyarat hűtőpultok vagy nagy jégládák nélkül… Az Instant Cool Can 100%-ig biztonságos és környezetbarát, önálló hűtőrendszer. High-tech megoldás, mely a termál-, szigetelő- és vákuumtechnika újdonságait használja fel, amivel az ital hőmérsékletét legalább 16°C-ra képes hűteni mindössze 3 perc alatt. Ha aktív, akkor a természetes szárítószert tartalmazó vákuum magába szívja a hőt az italból a bepárlón keresztül egy szigetelt tartályba, ami tele van hűtőbordákkal.
A londoni tervezőcég, a Postler Ferguson műve ez a friss halcsomagolás koncepció, mely valójában egy kétrétegű polietilén fólia, ami légmentes, visszazárható és jéggel teletölthető, így a hal a szállítás során is friss marad. A figyelemfelkeltő csomagolás valós célja, hogy a szupermarketek többféle friss halat is kínáljanak, főleg a fenntarthatóbb fajokból, mint a morgóhal, a makréla vagy a rája. Ezek a halak olcsóbbak és ugyanolyan finomak, de a vásárlók nem veszik őket, mert nem ismerik, vagy csak egyszerűen nem tetszetősek. Ez a csomagolási javaslat segíthet az eléggé népszerűtlen, ámde bőségesen hozzáférhető halak fogyasztásának vonzóbbá tételében, jobban felismeri a fogyasztó, ha feltűnő és könnyen értelmezhető a csomagolás. A csomagolás egyedi tulajdonsága még, hogy jelzik rajta a fogás koordinátáit, valamint a halfogás módját is.
A Chainat tartományban a thai Pomelo csomagolását lehető legkörnyezetbarátabb módon készítik el. A helyben termő vízi jácint leveleit, szárát használják fel a csomagoláshoz, mely egyrészt prémium jelleget kölcsönöz a termékeknek, másrészt hasznosítja a rendkívül szapora, effektíve vízigyomot is. Magán viseli a helyi kézművesek stílusát, akik kézzel készítik el e környezetkímélő „csomagolást”, mely hangsúlyozza a termék eredetét. Környezetbarát is, mert 3 hónap alatt lebomlik, ha földbe temetik, szemben a műanyag zacskók örökkévalóságával.
|
ÉLELMISZER
Ehető hirdetés
Újságból kitépve kóstolható az új Fanta.
A dubai Ogilvy ügynökség alkotta meg a Fanta ehető hirdetését, mely a speciális Fanta ízt egy speciálisabb, még inkább narancsos ízét adja vissza. A fogyasztókat a print médián keresztül próbálták elérni, hogy tényleg megkóstolják az új terméket. Speciális anyagból készült lapot helyeztek el az újságokban, amelyekből egyszerűen egy részt letépve máris fogyasztható az új termék.
|
|
DESIGN
Adj kakaót a telefonnak
Megtévesztő csomagolásban a telefontöltő.
Fiatalos, vicces megoldások is látszanak: a Juice cég a fiatalabb korcsoportot célozta meg termékével, egy telefontöltővel, amit egy „üdítősdoboz”-ba rejtett. A poén az, hogy a töltőkre gyakran céloznak, mint „juice”-ra (magyarul ez talán a „kakaót ad neki” kifejezéssel érzékeltethető). Így olyan messze nincs az igazságtól, hogy juice-t árulnak, csak éppen iPhone-hoz, vagy Blackberry-hez. Míg a töltők többsége nem egy humoros, hanem inkább sztenderdizált és unalmas csomagolásban fekszik a boltok polcain, a fiatalok biztos, hogy ezekhez fog nyúlni, vásárlásukkal értékelik a cég humorérzékét.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Köhögő énekesek
A zenei csomagolás elmulasztja a torokfájdalmat.
A Ricola köhögéscsillapító mentolos cukorka okos és aranyos, a „Ricola Music Edition” elnevezésű kampányában számos zenei műfaj kedvelőit szólítják meg kreatív csomagolásukkal. A cukorkák rockabilly, pop, opera, rap vagy punk rocker arcot viselnek, van szőke popénekesnő, de van Elvis is köztük. A csomagolás direkt úgy van kialakítva, hogy a karakter nyakán egy csomót látszik, és amikor a beteg kicsomagolja, úgy oldódik ki a csomó, mint ahogy az ember torkából elmúlik a fájdalom.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Velo drive-in
Le sem kell szállni a bringáról a kávézáshoz.
Zürich városában született meg a „Velokafi”, a népszerű folyóparti Rathaus Cafe teraszán hoztak létre egy biciklis drive-in-t. Két fából készült dokkállomás teszi lehetővé a biciklisták számára, hogy első kereküket a faállvány hasítékába illesztve úgy egyenek és igyanak, hogy nem szükséges leszállniuk a kerékpárjukról.
|
|
EGÉSZSÉG
Betegség a divatban
Idegi betegségek jelennek meg a ruhákon.
A Southampton-i Egyetem másodéves divattervező hallgatóinak feladata az volt, hogy ruháik tervezését kössék össze különböző mentális betegségekkel, mint a skizofrénia, szívroham, vagy az Alzheimer. A „Changing Minds” projekt célja a neurotudomány egyszerű magyarázata a divaton keresztül, így a projektben szerepelő ruhák mindegyike azt mutatja be, valójában milyen hatással vannak eme betegségek a tudatra, a testre. A skizofrénia fekete ruháján lévő hímzett motívumok kuszasága például a betegség abnormális kapcsolódásait jelképezi.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.