- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2016/7
A CSOMAGOLÁS ÚJ TRENDJEI
Ma már a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően a csomagolásban is új lehetőségek mutatkoznak. A biomimetika (természetben fellelhető megoldások átültetése a műszaki tudományba) és az okosanyagok forradalmasították a csomagolást, új anyagokat alkalmazhatunk, mint például a grafént, ami keményebb a gyémántnál, jobb elektromos vezető a réznél, és rugalmasabb a guminál. Számos kísérlet folyik ezen anyag hasznosítására többek között a textiliparban, főleg az okos megoldásokkal való összekapcsolásában, például az intelligens ruházatok, vagy a védőruházatok esetében. A nanotechnikai innovációk segítségével új utak nyílnak a szállítás, tárolás és az újrahasznosítás terén, remélve, hogy így nagyobb esélyünk lesz a jobb minőségű élelmiszerekre, a környezetünk megóvására és a fogyasztói transzparenciára. Hírlevelünkben számos új irányvonalat ismertetünk a teljesség igénye nélkül, ezek mind anyaghasználat, mind a technológiai integrálás, vagy éppen új fogyasztói igények megjelenésére válaszoló innovációk formájában jelennek meg.
Az ökodesign jelentősége egyre nagyobb, ami egyben a környezet iránti tisztelet kifejezése, a tudatosság felé elmozdulás jele és az eladhatóság reménye is, mindez okos és esztétikus megoldásokba „csomagolva”. Minimum elvárás az újrahasznosítás ezen a fronton, a legkívánatosabb pedig a teljes felhasználás, az eltüntetés a fogyasztás során.
ehető csomagolású joghurt
Úttörőnek számít a WikiFoods angol cég megoldása, mely ehető csomagolást kínál elsősorban fagyik, joghurtok, juice-ok gyártói számára. Kis golyóformákban kínálják a szőlő bőréhez hasonló ehető csomagolást, melyet a Stonyfield angol tejtermékgyártó már alkalmazott sikeresen a bio joghurtjai esetében, Joghurt Gyöngyök néven. Kiskanál sem kell hozzá, megfelelő kiszerelésben hozzáférhető és újszerű is.
Az átalakíthatóság, vagyis a csomagolás más területen való hasznosítása egy új irány a csomagolásfejlesztésben. Célja, hogy a csomagolás ne csak egyszeri funkciót kapjon, vagyis a tárolást, hanem terjesszük ki új területekre. Lehet szó a termékhez kapcsolódó funkcióról, amikor a termék fogyasztásánál is ’segít’ a csomagolás, vagy egy merőben más területen is hasznosíthatóvá válik, kapcsolódva a célcsoport igényeihez.
csomagolásból bútor
A Joolz ismert babakocsi gyártó cég bevezette az újrahasznosítható csomagolását Positive Design néven. A babakocsi kartonjaiból lehet gyerekbútorokat (kisszéket, lámpaernyőt, polcokat), játékokat, tárgyakat készíteni. A gyártó szabásmintákkal segíti a szülőket, és nyitottak bármilyen más ötletre is.
Az interaktív csomagolás egy újabb fantasztikus lehetőség a fogyasztóval való kommunikációra, a termékekről széleskörű információ továbbadására, a transzparencia iránti igény kielégítésére, nem beszélve a kereskedők számára nyújtott előnyökről, akik a logisztika, raktározás területén számos variációban tudják hasznosítani. A legtöbb fogyasztó felháborodik a címkéken alkalmazott kisbetűs szövegektől, ám a gyártóknak adatközlési kötelezettségeik is vannak, és a célcsoportok speciális igényeit is figyelembe kell venniük (pl. az idősek olvasási nehézségei vagy éppen a Braille írás használata). Ezen problémák megoldásában a digitálisan leolvasható információk segítenek, amiket már a fogyasztó is szívesen olvas. Olyan megoldásokat lehet alkalmazni, mint az illatos matrica, 2D barcode, QR és AR kódok, RFID kódok.
beszélő palack
A Thin Film Electronics norvég cég egy olyan NFC technológián alapuló rendszert dolgozott ki, mely információt ad (elsősorban palackozott termékek, pl. alkoholok esetében) a palackozás időpontjáról, de számos egyedi információt is tud a termékről egy okostelefon kapcsolat segítségével. A cég újdonsága, hogy ez a technológia a jövőben a borok alumínium fóliájába (kapszulájába) lesz beépítve.
Oreo Colorfill kampány
A felnőtt színezők egyre népszerűbbek, és ezt a trendet lovagolja meg az Oreo márka is, ami lehetővé tette, hogy egy önálló weboldalon digitálisan kiszínezzük a csomagolást, majd azt a webshopon keresztül megrendeljük. De akár fekete-fehér csomagolás is megrendelhető, amit aztán otthon lehet kiszínezni. A személyre szabható és interaktív csomagolás egyik remek kampánypéldája ez.
A mobilitás iránti igény olyan határozott elvárás a mai piacokon, hogy számos új megoldás kifejlesztésére inspirálja a gyártókat. Szükség van a gyors hozzáférésre, a bárhol, bármikor való fogyasztás lehetőségére, az egyszemélyes porciók lehetőségére. Lehetőleg mindeközben a csomagolás legyen praktikus is, sőt, illeszkedjen az életstílusunkhoz.
biciklisek fast food-ja
McDonald’s élen jár a csomagolásfejlesztésben, például rájöttek arra, hogy nem érdemes kihagyni a vásárlói körből a bicikliseket sem. Kifejlesztették hát kimondottan bicikliseknek a McBike csomagolást, amivel az üdítő, krumpli, hamburger elfér egy kormányra akasztható dobozban és így könnyen hordhatóvá válik elvitel esetén.
 |
ÉLELMISZER
Az otthoni főzés motiválása
Te válaszd ki a receptet, mi házhoz szállítjuk a hozzávalókat.
Az Instacart egy népszerű bevásárló szolgáltatás, ami a bevásárlólistáról egy órán belül házhoz szállíttatja a kívánt élelmiszereket. Most egy újabb szolgáltatással bővítették palettájukat összekapcsolódva a Food Network nevű weboldallal, ahol több százezer receptet, főzéssel kapcsolatos tv-műsort, show-t lehet találni. Az oldalon kiválasztott recept hozzávalóit a rendszerbelépéssel hozzá lehet adni az Instacart bevásárló listájához, így azonnal megérkeznek a hozzávalók is. Ezzel az összefogással az otthoni főzést szeretnék támogatni, ösztönözni.
|
 |
DESIGN
DIY bambusz bicikli 5 óra alatt
Saját építésű kerékpár, a vevő ízlése szerint.

Ma már exkluzív bicikliépítő csomagot is lehet rendelni, mely garantálja, hogy 5 óra alatt a saját építésű bicikli elkészül. A csomag tartalmazza az anyagokat és a szerelőkészletet is. A bicikli olyanra formálható, amilyenre a tulajdonosa szeretné: városi bicikli, vagy mountain bike, háromkerekű vagy gyerekbicikli. Számos megoldás létezik erre az egyedi, DIY kerékpárra.
|
 |
KOMMUNIKÁCIÓ
Offline játék kiterjesztett valóság elemekkel
Egyszerű, de szórakoztató időtöltés utazás közben.

Low-tech, ám mégis a kiterjesztett valóság játéka az az offline játék, mely minden eleme az online játékokból ismert. Amszterdamban a villamos ablakára ragasztanak egy nyitott szájú krokodilt, ami utazás közben bekapja az embereket. Az utazó számolhatja, hogy hány gyalogost kapott be a krokodilja, majd az eredményt megoszthatja bármely közösségi oldalon a #GVBeestje hashtagg-gel. Két matrica szükséges, egy krokodil és egy magyarázó szöveget tartalmazó táblácska.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Perc alapú hotelszoba foglalás San Franciscoban
Néhány órás feltöltődés igényes hotelekben.
A Recharge applikáció segítségével lehet kiválasztani, hogy mely hotelek vannak a közelben, amik perc alapon kínálnak szobákat, természetesen igényesen, magas színvonalon. Olyan embereknek találták ki ezt a jól működő szolgáltatást, akik feltöltődni szeretnének néhány órára: egy zuhany, egy kis alvás, felkészülni egy prezentációra. 67 cent vagy 40 USD az ára ennek a szolgáltatásnak.
|

|
EGÉSZSÉG
Naptejcsúszda a bőr egészségének védelméért
A gyerekeket célozza meg a Nivea.

A Nivea mindig is élen járt a napvédelemben. Most rájöttek arra, hogyan lehet a gyerekeket SPF 50+ naptejjel a legjobban megvédeni a naptól úgy, hogy közben még jól is szórakoznak. A szülők dolgát megkönnyítve kialakították a Nivea Naptejcsúszdát, melyet a tengerparton állítottak fel és csúszás közben a gyerekek átcsúsznak egy naptej-permet kapun, így garantált óránként 100 gyereknek a védelem és a jókedv.
|
Az utazási felszerelésekről egy külön hírlevelet lehetne írni, hiszen nagyon sokféle utazással kapcsolatos okos eszköz létezik ma már, mellyel megkönnyíthető a tájékozódás, a biztonságosság. Ilyen például az EasyJet által bemutatott okoscipő (link: http://www.origo.hu/utazas/hirek/20160513-okoscipot-dob-piacra-az-easyjet.html), mely gyaloglás közben segíti a tájékozódást, a látványosságok felfedezését egy beépített szenzorral és a vele összeköttetésben álló okostelefonos alkalmazással. Nyomon követhetjük a bőröndünket a reptéri transzferek esetében az Eviate segítségével (link: http://www.eviate.com/). A bőröndre helyezhető e-címke összeköttetésben van az okostelefonnal és látható, hogy éppen hol a bőröndünk. Okos megoldás, ám nem kell okos telefon a 40 alapvető ikont ábrázoló pólóhoz (link: https://iconspeak.world/ ), mely olyan távoli országokban jelent segítséget, ahol nem beszélnek a helyi nyelveken kívül mást. Csak rámutatunk az ikonokra és meg tudjuk magunkat értetni.