- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2011/1
Megfoghatatlan kapaszkodó
Néhány földhöz ragadt emberen kívül szinte mindenki szeret belekapaszkodni a megfoghatatlanba: a hitbe, a csillagképekbe, vagy a számok nyújtotta lehetőségekbe. Igazából alig különbözünk abban egymástól, hogy mindenki magára szabottan, önmagának szeretné megalkotni, megtalálni saját világképét. Ezek meglelésének mikéntjéről pedig bizony néha erőszakos módszerekkel akarnak meggyőzni minket a cégek.
Keresztény megfontolás
Talán kezdjük a vallással, amelybe mind többen igyekeznek belekapaszkodni, és így átlendülni a nehézségeken, legyen az anyagi, társadalmi vagy lelkiismereti természetű. A kereszténység és a buddhizmus „hódít a piacon”. Egyre több olyan termék és szolgáltatás jelenik meg, amelyek arra épülnek, hogy a nyugati kultúrák emberei egyre gyakrabban fordulnak a keresztényi értékek illetve a keleti spiritualizmus felé, ebben látva a kiutat a hétköznapok nehézségeiből.
A GodTube a keresztények szociális hálózata, amely áthidalja a technológia és vallás között tátongó szakadékot. A site-on, a YouTube-hoz hasonlóan az üzeneteket videók segítségével lehet eljuttatni másokhoz. A közösség már 250,000 regisztrált tagot számlál, és az oldal látogatottsága is meglehetősen nagy, havonta 2,5 milliós.
Szintén a keresztény szemlélet működteti a Catholic Mobile-t , amely inspiráló katolikus tartalmakat közvetít szolgáltatásaival. A szolgáltatások mobiltelefonra, PDA-ra és okostelefonra is igényelhetőek: napi ima, a nap szentje, napi evangélium (egyenként 4,99$-ért). Katolikus háttérképek és csengőhangok is hozzáférhetőek a Catholic Mobile-on keresztül (1,99$).
Lelki egyensúly
A Spiritnet magyar közösségi oldalon, amelyen keresztül hasonló érdeklődésű emberek ismerkedhetnek meg egymással, az alábbi szolgáltatások érhetőek el: az érdeklődők híreket olvashatnak több témakörben (ezotéria, asztrológia, egészség, gasztro, otthon, öko-kultúra, párban); a többre vágyók publikálhatják gondolataikat, melyek révén követőkre találhatnak; szakértők előadásai tölthetők le video formátumban. Bárki körképet kaphat eseményekről, intézményekről, szolgáltatásokról; és ezoterikus játékokkal is szórakoztathatják magukat.
A „Bűnbánók versenye” („Penitents Compete”) a neve annak a három éve futó török televíziós show-nak, amely az ateisták megtérítését tűzte ki célul. A sokat vitatott „vetélkedőben” egy görög ortodox pap, egy rabbi, egy muszlim főpap, és egy buddhista szerzetes vesz részt. Az ő feladatuk, hogy a 10 hitetlen közül a lehető legtöbbet meg tudják téríteni az egyes epizódokban. A koncepció azon alapszik, miszerint nem helyes, ha valaki ateista. „Isten jó – az már mindegy, melyik vallásban hisz az ember.” – tartja a műsor. A televíziós csatorna vezetője szerint a show a legnagyobb nyereményt adja – az Istenben való hitet.
Üzletembereknek, döntéshozóknak alkották meg azt a widgetet, vagyis apró netes kütyüt, amely egy-egy nehéz döntés meghozatalában segít. Ennek a döntéstámogató widgetnek a neve: a „kérdezd meg a buddhát”. A kis alkalmazásnak fel kell tenni a kérdést, majd némi hümmögés után az alkalmazás kiírja a választ.
A személyes karma kérdése mindenkinek a kíváncsiságát felcsigázza. Ezt igyekszik csillapítani az Intelligent Giving internetes honlapja. Kérdésekre kell a honlapon választ adni, melyekből kiderül, hogy ki jó, illetve ki rendelkezik kevésbé pozitív tulajdonságokkal. Azoknak sem érdemes csüggedniük, akiknek a személyiségük némi korrigálásra szorul: a honlapon tippeket kaphatnak.
A vietnámi Suoi Tien vidámpark egy buddhista tematikus élménypark. Ugyanakkor tartalmaz minden olyan szórakoztató elemet, berendezést, amelyet a hagyományos vidámparkok: hullámvasutat, vízesést, versenyautókat, és más szórakoztató (és ijesztő) szerkezeteket.
Tárgyiasult spiritualizmus
Használati eszközök garmada érhető már el világszerte, melyek egytől egyig a spirituális egyensúly elérésében nyújtanak segítséget. Mobiltelefonok, bútorok, pólók és még számtalan más termék igyekszik megteremteni a fogyasztóknak a kívánt harmóniát.


Az olasz Nobody & Co vállalat spirituális alakot ad a pudingoknak Buddha alakú formájával. Az „il Buddino” többféle színben kapható: csokoládé-, málna-, pisztácia- és narancsszínekben. A katolikusok is találhatnak kedvükre valót: Jézus alakú sütiformát is lehet már kapni.
A Karim Rashid által tervezett Chakra Chair olyan szék, amely a csakrák helyén van kipárnázva. Így a szék kiváló eszköze a fáradt test relaxációjának és feltöltődésének. A szék rendkívül kényelmes, és még vizuális élményt is nyújt - otthon is és az irodában is. Jógázni az ember rendszerint egy nyugodt helyen szokott. A GayoLab irodai szék segítségével azonban már bárhol megtehetjük. A szék arra ösztönzi a rajta ülőt, hogy állandóan változtassa a pozícióját. A kényelmet az biztosítja, hogy a jóga ülő és relaxációs pozícióinak megfelelően vannak kialakítva az ülőhelyzetek.
A jin-jang óra gyártói szerint az új fejlesztés kiválóan alkalmas a pontos idő mérésére, és mindemellett garantáltan biztosítja a lelki egyensúlyt. Első ránézésre talán bonyolultnak tűnik a szerkezet működése, de ez megtévesztő, ugyanis csupán a két pont egymáshoz viszonyított helyzetét kell figyelni: az egyik az órát, a másik a percet mutatja.
Habban megtestesülve – a Dalai Latte
Végezetül egy kis frissítő ötlet, amely egy taiwani hotel kínálatában kapott helyet: az úgynevezett Dalai Latte kávékülönlegesség. Már sokszor és sokfélét láttunk a szokásos tejhabból a latte-k és kapucsínók tetején. A Dalai Latte azonban az első, amely spirituális ötlettől indíttatva született. Az élénkítő különlegességet 3,65$-ért lehet rendelni a Kaohsiung nevű dél-taiwani hotel kávézójában. A forró ital tetején lévő hab a Dalai Lámát formázza, aki imádkozásra kulcsolja a kezeit. A tibeti száműzetésben élő spirituális vezető egy éve szállt meg az ominózus hotelben, és a lelki gyakorlatokon túl, ezt a tejhabban megtestesülő nyomot hagyta maga után.
 |
ÉLELMISZER
Főzz a szomszédodnak!
Önjelölt szakácsoknak mutat kitörési lehetőséget egy holland weboldal.

A Tweetjemee oldalán keresztül bárki áruba bocsájthatja otthoni főztjét, csak regisztrálnia kell magát a site-on, majd feltöltenie azokat az ételeket, amelyeket nyugodt lélekkel megosztana a szomszédokkal. Képeket is feltölthet, melyek mellé meg kell adnia azt az árat, amelyért eladná az ételt, illetve a leghamarabbi időpontot, amikor az éhes környékbeli átveheti azt. A vásárlók az ebédet vagy vacsorát - a kiválasztás után - a website-on keresztül fizethetik ki. Az összeg 30%- a a Tweetjemee-t illeti meg, melynek 10 %-át a weboldal a Hunger Project (Éhség Projekt) globális non-profit szervezet javára ajánlja fel.
|
 |
DESIGN
Jótékony design
Egy New York-i stúdió online vásárlással harcol a szegénység ellen. A Little Fury egy new yorki design stúdió, amelynek üzemeltetői úgy döntöttek, hogy kiveszik a részüket a globális szegénység elleni harcból. Ezért létrehoztak egy online áruházat, melyen keresztül független designerek hasznos alkotásait árulják. A StartHereMart webáruház hasznos és mégis dekoratív darabokkal igyekszik minél több adományt gyűjteni a rászorulóknak. A vételár 5 százalékát ugyanis a szegénység elleni küzdelem nevében jótékony célokra ajánlják fel.
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Wi-Fi kereső
Egy újabb iPhone alkalmazás, amely megkönnyíti és olcsóbbá teszi az életet.
A Wi-Fi kereső elsősorban azoknak az érdeklődését szeretné felkelteni, akik munkájuk vagy éppen kedvtelésük miatt sokat vannak úton, viszont minden pillanatban szeretnek online elérhetőek lenni. Ez az új iPhone alkalmazás 140 ország mintegy 300.000 ingyenes és fizetős Wi-Fi-jét teszi felkutathatóvá és elérhetővé, melyek segítségével bárki (akinek iPhone-ja van) szinte bárhol könnyedén felkapcsolódhat az internetre. A Wi-Fi kereső alkalmazás másik nagyon előnyös tulajdonsága, hogy ingyenesen lehet letölteni az iTunes App Store-on keresztül.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Kutyásítás
Milyen kutya lennél, ha… ?

Egy olasz reklámügynökség a Lowe Pirella Fronzoni jóvoltából bárki megtudhatja, milyen is lenne, ha kutyabőrbe bújna. A „Petize Yourself”, azaz „Kutyásítsd magad!” egy olyan weboldal, melyen keresztül könnyedén megalkothatjuk kutya-énünket. Az eljárás nagyon egyszerű: a site-ra fel kell tölteni egy fényképet magunkról, és szinte azonnal hozzájuthatunk kutyásított önmagunkhoz (pontosabban ember-kutya hibrid önmagunkhoz). Ha pedig már magunkról elkészültek a kutya-képek, jöhetnek a barátok, így senki nem érzi magát kutyául. A kutyásításnak az igazi célja, hogy felhívja a figyelmet az otthontalan kedvencekre, akiket az oldalon keresztül akár támogatni is lehet.
|

|
EGÉSZSÉG
A filmek gyógyító hatása
Egy rendhagyó szövetség célja a téli betegségek enyhítése.
Az angol gyógyszermárka, a Lemsip kedélyjavító szövetségre lépett az angol LOVEFiLM filmkölcsönzővel. A kampány célja, hogy a téli megfázás és depresszió tüneteivel küszködő betegek gyógyulását felgyorsítsa. A betegeknek csak annyit kell tenniük, hogy ellátogatnak a cég mikro site-jára, melyen keresztül kiválasztják a számukra tetsző teljes estés filmet, és ingyenesen megnézhetik azt. A tizenöt felkínált film szinte minden műfajt felsorakoztat a horrortól, a komédián keresztül a filmdrámáig, így mindenki megtalálhatja a gyógyulásához leginkább illő darabot.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.