- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2010/3
PILLA|NET – Ragadd meg a pillanatot!
A pilla|net trendnek köszönhetően a most még megélhető élmények, a most még elérhető boldogság és fogyasztás kerül a középpontba. A jelenidejűségnek, a pillanat megragadásának eszközei/csatornái leginkább az újgenerációs kommunikációs eszközök, melyek lehetővé teszik a valósidejű reakciókat. Részben az internet hatására a legrövidebb várakozási idő is elfogadhatatlanná vált sokak számára, azonnal akarunk mindent tudni, és megkapni. A pillanat megragadása nemcsak a külsőségekre vonatkozik. A folyamatos jelenidejűség nagy nyomást, állandó stresszt, a lemaradástól való félelmet is jelent.
A világot egy lokális térben érzékeljük, de a különböző médiumok (kommunikáció) segítségével a tapasztalást, a kultúrához való viszonyunkat kitágítjuk. Glokálissá válunk, ahol a lokalitást a globalitáson keresztül szemléljük.
pilla|net a médián keresztül
A napilapok nem csupán lassúságuk miatt avulnak el, hanem az ott elérhető információk „zsákutcák” az online médiumokhoz képest. Az online nagyobb teret enged a fogyasztónak abban a döntésben, hogy milyen mélységben akar tájékozódni, meddig akarja tovább követni az újabb és újabb (hiper)linkeket.
Az online napilapok lassúsága más értelemben figyelhető meg. A sokfajta információforrást a fogyasztó képtelen befogni, ezért vagy egy-két online információforrásra támaszkodik, ahol gyakorlatilag valós időben nyomon követheti az információkat, vagy olyan felületeket használ, melyek segítik integrálni a sokfajta online és valósidejű információforrást (Twitter, rss alkalmazások, stb.).
Az én|celeb a pilla|net-ben
Az olvasók önjelölt tudósítókká válása az újságokban kikerülhetetlen irányvonal, mert ha a médiumok nem lépnek, a fogyasztók megkerülik őket és olyan alkalmazásokat keresnek, melyek ezt lehetővé teszik a számukra.
A jelenséget az én|celeb trend jól leírja: a fogyasztók egy része szeretne kitűnni a többiek közül és valamilyen módon szeretné elismertetni magát. Erre az online világ sok lehetőséget nyújt (videóportálok, közösségi oldalak, blogírás, stb.). Napjainkban számos online médium él azzal a lehetőséggel, hogy az emberek által létrehozott tartalmakat publikálja.
Ezzel egyidejűleg érvényesül a fogyasztói kontroll is, hiszen a fogyasztói tartalmak integrálásával az emberek véleménye, kritikája, látásmódja fokozottabban jelenik meg.
Trendek összefüggései
Számos trend kölcsönhatásáról van szó. A pilla|net, az én|celeb és a web 2.0 mind hozzájárulnak a média új jelenségeihez. A „valósidejűség” (realtime) elvárása már régóta alakuló folyamat. Az újdonságtartalom abban rejlik, hogy az azonnaliság elvárása már nemcsak a médiumokat, a híreket, az online világot érinti, hanem a termékeket és a szolgáltatásokat is.
A haiti katasztrófával kapcsolatos közösségi megnyilvánulás és összefogás a fent említett három trend összefonódását jellemzi, hiszen benne van az azonnaliság, az egyén elismerés iránti vágya és a közösségi web számos eleme.
A trendek hatásai
Az információ átalakul. Már nemcsak a világ, illetve a celeb események válnak hírértékűvé, hanem a közösség tagjaival kapcsolatos események is. Nem pusztán a klasszikus értelemben vett médiaszolgáltatók válnak a hírek generálóivá, hanem az egyes közösségek tagjai is. A posztolás révén ők is tudósítanak, illetve irányítják a közösség tagjainak fókuszát.
Másfajta hatások is megfigyelhetők, a kommunikáció is átalakulóban van. Tőszavas mondatok, rövidítések, új kifejezések, összevonások, és ezek speciális kombinációjaként szcéna-nyelvek, jelennek meg. A pillanatnyiság terméke a tömörítés. A tömören, lényegre törően megfogalmazott üzenetek (mondanivalók) nagyobb hatást tudnak kiváltani, ennek megértését legalább vállalja a fogyasztó. A fokozás, a jelölés, besorolás, rangsorok, a szimbólum, piktogram ugyanígy segíti a tájékozódást, a megfelelő kiválasztását, a legjobb megtalálását.
Az idő nyomásából, a pillanat felértékelődésének egyik jellemző megnyilvánulása a multitasking jelensége is: a fogyasztók egy időben több párhuzamos tevékenységet is végeznek, ezzel is „gyorsítva” az időt.
Kit ér el a pilla|net?
Eddigi kutatásaink azt támasztják alá, hogy megközelítőleg a társadalom harmada trendérzékenynek tekinthető, tehát követi az aktuális trendeket. Ezzel egyidejűleg a hétköznapok gyorsulása majdnem minden társadalmi szegmenst érint, ugyanakkor nem minden korosztályú és státusú csoport tud hozzá ugyanolyan mértékben alkalmazkodni. Az idősebbek, tradicionálisabb értékorientációval bírók inkább mindennapi, elkerülhetetlen stresszként élik meg.
Természetesen az internet terjedése erősíti a folyamatokat, ugyanakkor nem elég a pilla|net megragadásához egy internet-kapcsolat. Az azonnaliság igények közé való beépülése, a web2-es területek ismerete, és az azok közötti eligazodás is szükséges.
Trend - ellentrend
Előbb vagy utóbb minden trendnek kialakul az ellentrendje. Viszonylag ritka azonban, hogy egy ellentrend szélesebb rétegeket érintsen, mint maga a trend. Továbbá azt is figyelembe kell venni, hogy egy-egy ember nem csupán egy trendre reagál, sokszor előfordul, hogy egymással ellentétes trendek is megfigyelhetőek, például valaki extrém gyorsaságot mutat a munkájában, ugyanakkor ezzel párhuzamosan, vagy éppen ezért a magánéletében, szabadidejében a lassításra, kiszállásra törekszik.
pilla|net kontra bizalmatlanság
A pilla|net hatása szélesebb körben is érzékelhető. Az ügyintézéskor, a mindennapi vásárlások alkalmával is megjelenő türelmetlenség, elégedetlenség lépten-nyomon tapasztalható.
A trendek olyan jelenségek, amelyek napjainkban érzékelhetők, azonban még nem váltak mainstream, azaz teljes körben elterjedt jelenségekké. A trend terjedése tapasztalható, bár nem feltétlenül az eufórikus várakozásoknak megfelelően, de terjedőben van az online vásárlás és az online ügyintézés is (gondoljunk csak az online bankolásra, vagy az elektronikus bevallásokra, illetve azok 5-10 évvel ezelőtti helyzetére). A szélesebb körű terjedésnek azonban vannak lassító tényezői, ilyen például a bizalmatlanság, amely fokozottabban jelenik meg az internetes felületekkel kapcsolatban.
 |
ÉLELMISZER
Mintha könyvből olvasná...
Egy szingapúri szakácskönyvbolt megvalósította minden "konyhatündér" álmát. Lehetővé tette a főzni szerető könyvmolyoknak, hogy helyben megkóstolják a könyvek kínálatát.
A 25°C névre keresztelt könyvesbolt arra vállalkozott, hogy a világ egyik legnagyobb szakácskönyv-felhozatalát kínálja fel fogyasztásra. És akinek ez nem lenne elég, hogy a világ minden pontjának konyhaművészete elérhető néhány négyzetméteren, az ki is próbálhat egy-két receptet. A 25°C ugyanis egy teszt-konyhát is felszerelt a boltban, ahol havonta a megvehető receptek százait főzi meg az ínyenceknek. Ezeket a finomságokat pedig a szintén a könyvesbolton belül működő kávézó menülapjáról rendelhetik meg az érdeklődők. Így azonnal meggyőződhet mindenki arról, hogy a vágyott szakácskönyvben található receptek tényleg olyan ínycsiklandóak-e, mint azt a képek mutatják.

„25°C arra hívatott, – írja a honlapján – hogy az ételimádók inspirációt adó otthona legyen.”
Ha felmerülne a kérdés, hogy miért éppen 25°C a könyvesbolt neve, az érdeklődő erre is választ kap: ez egy ideális konyha ideális hőmérséklete.
|
 |
DESIGN
Öko-nyha – Ekokook by Faltazi
Jól néz ki, és még 100 százalékosan környezetbarát is az a konyha, amelyet a francia Faltazi fejlesztett ki.

Egy roppant találékony koncepcióval állt elő a francia Faltazi lakberendező cég: olyan konyhát tervezett, amely szinte 100 százalékosan feldolgozza és újrahasznosítja a konyhai hulladékot és szennyvizet. Három mikro-processzora segítségével még a szilárd hulladék átalakítására is képes. A tervezők a következőképpen magyarázták a koncepció lényegét:
„A konyha az a hely az élettérben, amelyet nevezhetnénk a háztartás idegrendszeri központjának. Egy hely, ahol élelmiszert tárolunk, ételt főzünk, és mindezek révén rengeteg hulladékot termelünk, és távolítunk el. Ez pedig komoly forrása a környezet szennyezésének. Ezért fordul olyan gyakran a konyha irányába az öko-designerek figyelme.”
Mind a szervetlen, mind pedig a szerves hulladék feldolgozására lehetőség van a speciálisan kialakított konyhaberendezések révén. Ez utóbbiból három hónap alatt komposzt képződik, amelyet a kerti vagy szobanövények gondozására fordíthatunk. A tisztítási folyamatok révén a szennyvízzel akár öntözni is lehet. A tervezők szerint naponta mintegy 15 liternyi vizet lehet spórolni ezzel az eljárással.

|
 |
KOMMUNIKÁCIÓ
Zöld Nokia
Egy telefon és cukros üdítő kereszteződéséből is létrejöhet valami "zöld". Ráadásul az üdítő által működtetett telefon tovább bírja, mint átlagos sorstársai.
Egy kínai tervező forradalmian új ötlettel bizonyította ezt. A Nokia (http://www.daizizheng.com/projects.htm) által legyártott készülék kizárólag a cukros üdítők energiáit képes hasznosítani. Az innovatív ötlet szerint a telefon az üdítő enzimjeinek segítségével generál elektromos áramot széndioxidból.

„A koncepciónk arra épült, hogy ennek a bio-akkumulátornak a segítségével megóvhatjuk környezetünket a felesleges szennyezéstől, amelyet egy tradicionális akkumulátor okozhat. A bio-akkumulátor egy olyan berendezés, amely a széndioxidot használja fel energiatermelésre. A telefon mindössze cukros folyadékot igényel, így a telep vizet és oxigént fejleszt, miközben lemerül. Az ilyen mobiltelefon akár háromszor-négyszer hosszabb ideig működik, mint a lithium-akkumulátoros. ” – nyilatkozta Daizi Zheng, tervező.
Olyanok is akadnak, akik számára az sem mellékes ismérve az energiatakarékos, „üdítős” telefonnak, hogy színe a beletöltött üdítőital színétől függ: a málnás ital révén piros, a narancsos révén pedig narancssárga színű készülékbe beszélhetünk.

|
 |
ÉLETSTÍLUS
Az összekovácsoló jégkrém-forradalom
A jégkrémek krémje, ez is lehetne a szlogenje annak az új brit jégkrém márkának, amely nemcsak ízeivel hívta fel magára a figyelmet, hanem a köré épülő mozgalommal is.
Ez a prémium jégkrém a „The Icecreamists”, vagy nyersfordításban: A Jégkrémisták. Több mint egy ízletes termék – olvasható az oldalukon - egy olyan liberális szellemiségű mozgalom, akik a jégkrémevést használják tiltakozásul a társadalmi és politikai visszásságok ellen. Fagyos költeményeiket olyan nevekkel illetik, mint „Sex Pistol”, „God save the cream”, „Obamarama” stb.
„A világjárványok, háborúk, globális olvadás és korrupt parlamenti képviselők korában, miben lehet még igazán hinni? A „The Icecreamists” reményt és vigaszt nyújt egy vészterhes gazdaságtól sújtott megtépázott társadalomban. Hitet ad a tiszta, friss jégkrém gyógyító erejével, mely kényezteti a lelket és enyhíti a szorongásainkat. A „The Icecreamists” közösségi, politikai és spirituális, melynek ereje mindenkihez elér, és összehozza az embereket fajra, színre és meggyőződésre való tekintet nélkül.” – írja a honlapjuk.

A „Jégkrémisták” mozgalma a „jégkrémizmus” (icecreamism), mely nyíltan vállalja, hogy széttöredezett, gyűlölködő társadalmunkban a fagylalt is lehet összetartó erő.
|
 |
EGÉSZSÉG
Ingyenes egészségügyi előrejelzés
A klímaérzékenyek szegmensét célozza meg az az ingyenes szolgáltatás, amely a páciensek egészségügyi állapotának ismeretében tájékoztatja őket az időjárás okozta panaszaikról.
A MediClim honlapjára egyszerű a regisztráció, csupán egy-egy egészségi állapotra vonatkozó kérdésre kell felelni, és garantáltan ellátják az érdeklődőt olyan információkkal, amelyek segítségével 24 órás felkészülési időt kap a fogyasztó a másnapra „esedékes” panaszokra. Elsősorban a migréntől, ízületi gyulladásoktól és asztmától szenvedők jelentkezését várja a szolgáltató. A regisztrált látogatók e-mailt vagy úgynevezett riasztást kapnak Facebook alkalmazásukon keresztül arról, hogy milyen tünetekre számíthatnak az időjárás várható változásával, illetve tippekkel látják el őket a megelőzés, vagy a tüneti kezelés tekintetében.

|
|