- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2010/10
Közösségi-lét a-tól z-ig
A Facebook, a Flickr és a Twitter, bár rendkívüli népszerűségnek örvendenek, már csak alapeszközök azon a széles palettán, amelyet a közösségi oldalak ezrei jelentnek manapság. Az élet szinte minden területét lefedik az újabb és újabb portálok, melyek az összetartást és elérhetőséget könnyítik meg a különböző céllal létrejött közösségek számára, legyen szó munkáról, családról, közös hobbiról, érdeklődési körről vagy éppen a szeretett személy elvesztéséről vagyis a halálról.
Új közösségi aktivitás
Vannak persze más speciális céllal létrejött online tömörülések. Ilyen például az a közösség, amely az autók rendszámtábla azonosító rendszerén keresztül biztosítja az online összekapcsolódást. Ez esetben tehát a rendszámtábla úgy funkcionál, mint egy e-mail cím, telefonszám, vagy, mondjuk egy IP cím. Azok, akik regisztrálják rendszámtáblájukat a rendszerbe, könnyedén juthatnak már menet közben közlekedési információkhoz illetve folyamatosan kommunikálhatnak egymással.
2010 augusztusában indult útjára az Invideous. Az új portál annyiban számít innovatívnak, hogy a felhasználók real-time videón keresztül oszthatják meg egymással élményeiket. Csakúgy, mint az ismertebb közösségi site-okon (Facebook, Twitter) többen is jelen lehetnek egy-egy videós élménybeszámolón, sőt akár szimultán véleményezhetik is azokat.
Közös-ségi ügy
Az „önös érdekből elkövetett Facebook-ozás” ellenpárja lehet a Crowdrise, amely kifejezetten a közérdeket illetve a rászorultakat helyezi előtérbe. A felhasználóknak annyit kell csak tenniük, hogy egy számukra fontos ügyet, képekkel, videókkal tarkítva, feltesznek az oldalra, melyhez csatolnak egy adományoldalt. Ezen az oldalon keresztül bárki támogathatja kedvenc ügyét. Az adománygyűjtésen kívül lehetőség van különböző jótékonysági események meghirdetésére is, melyekre az adakozni vágyók leadhatják jelentkezésüket. A Crowdrise a Facebook-kal és a Twitterrel együttműködve igyekszik a lehető legtöbb jótékony lelket elérni egy-egy nemes ügy népszerűsítése és támogatása érdekében.
A Copenhagen Institute of Interactive Design létrehozta a Hoodr-t, egy hiperlokális közösségi platformot, amely az alacsony jövedelmű, helyi immigráns közösségeket kapcsolja össze Dániában. A felhasználók a site-on keresztül informálhatják egymást különböző, a környéken zajló eseményekről, illetve véleményezhetik azokat. Emellett képeket, sztorikat is feltölthetnek, illetve eseményeket lokalizálhatnak, loko-tag-elhetnek, amelyeket meg kívánnak osztani a helyi érdekű portálokon keresztül is.
Az otthonuktól távolszakadt menekülteknek teremt kapcsolódási felületet a Refugees United. Az oldal célja, hogy a háborúk által megtépázott országok menekültjeit újra összekapcsolja az internet csodája révén. Bárki elkészítheti saját profilját a Refugees United-on keresztül, majd megkezdheti eltűnt családtagja, barátja keresését. A weboldal mobillá tételét is tervezik, vagyis mobiltelefon segítségével is elérhetővé teszik a szolgáltatást, hogy mind több szétszakadt, menekült családot tudjanak újraegyesíteni.
"Mindenható" Facebook
Kissé visszakanyarodva a Facebook-hoz, idén szeptemberben az egyesült államokbeli Target bevásárlóközpont-lánc állt elő egy újítással: Facebook ajándék-kártyákat á
rul országszerte. A közösségi hitelkártyával elsősorban virtuális termékeket lehet vásárolni, és a közösségi hálón keresztül játékokért és alkalmazásokért lehet fizetni vele. A Target az első olyan a valós térben működő bevásárlóközpont, amely Facebook krediteket árul.
A közösségi oldalak népszerűségénél maradva, íme, az úgynevezett 2010-es Közösségi Oldal Térkép. A humoros térkép a világban hódító közösségi portálokat gyűjti össze és népszerűségük alapján rendszerezi őket. A térkép középpontjában, a legnagyobb helyet elfoglalva uralkodik a Facebook 500 milliós közönségével, és közvetlen szomszédságában találhatóak a Flickr, a Twitter és az eBay, amelyek egyazon sziget kisebb szegletei.
„Mennyit érsz?” – ezzel a kérdéssel is gyorsan körülírható az Empire Avenue weboldal. Ez ugyanis nemcsak azt méri, hogy mennyire aktív a felhasználó a közösségi média virtuális terében, hanem lehetőséget biztosít a barátoknak, hogy bevásárolják magukat mások baráti körébe. Úgy működik, akár a tőzsde: minél erőteljesebb a felhasználó jelenléte a különböző közösségi oldalakon (Facebook, Flickr, Twitter vagy a blog), annál nagyobb közösségi részvényeinek az értéke, és annál gyorsabban épülhet fel virtuális birodalma (empire) az Empire Avenue szerint. Minél inkább ritkul a részvétele ezeken a felületeken, annál kevesebbet fognak érni a részvényei. Ilyen esetekben jöhetnek a megmentő barátok, akik azáltal, hogy bevásárolják magukat az illető profiljába, emelhetik az értékét. Vagy ellenkező esetben, ha túlzott magasságokba röppen az illető közösségi részvényeinek értéke, megszabadulhatnak tőle.
Barát vs.ellenség
Természetesen vannak olyanok is, akik igyekeznek szembemenni a közösségi oldalak irányította trendekkel. Ők az anti-közösségi (anti-social network) oldalak követői. Ilyen anti-közösségi jelenség az Avoidr, ami garantálja, hogy csak azokkal kerül a felhasználó baráti viszonyba, akikkel feltétlenül akar, az ellenségeket pedig száműzheti egy olyan felületre, ahol garantáltan nem találkoznak egymással. Az Avoidr segítségével még azokat az ellenségeket is elkerülhetjük, akik esetleg hasonló érdeklődési körüknek köszönhetően, ugyanazon közösségekben vesznek rész.
A virtuális világból kikívánkozóknak készítette el kollekcióját Keith Lane, ezzel is bizonyítva, hogy a közösségi oldalak nem mindenki számára jelentenek élvezhető időtöltést. A pólókból álló kollekció elsősorban viselőjük személyiségéről hordoz üzenetet a külvilág számára: például „Do Not Follow Me”, azaz „Ne kövess”; “Not an Engaging User Experience”, azaz „Nem egy lebilincselő felhasználói élmény”; vagy „Do Not Friend Me”, azaz „Ne jelölj barátodnak”.
Vagyis a közösségi oldalak beszippantó hatása mellett már jelen van egy nem annyira erős, de határozott ellenállást gerjesztő hatás is, mely az anti-közösségi háló lassú terjedését eredményezi. Az pedig a jövő zenéje, hogy meddig tudja kinőni magát ez az „antiszociális” magatartás.
 |
ÉLELMISZER
Csokis érzékek
Nyers feketecsokoládé, amely felturbózza szerelmi életünket vagy immunrendszerünket.
A Gnosis hozzáadott csoda-összetevőinek segítségével új fejezetet nyithat a csokoládérajongók életében. A különleges adalékokkal, melyek révén megszületett az Aphrodisia Bar, a Superberry Lime Bar és a Sacred Feminine Bar, az étcsokoládé ezúttal más, egészségtudatos dimenziókat nyit meg, a funkcionális csokoládék dimenzióját. Az Aphrodisia Szelet, ahogy a neve is elárulja, a szerelmi elixírekkel azonos kategóriát vezet be az édességiparba. Stimuláló hatása elsősorban az úgynevezett Horny Goat Weed vagy Epidemium nevű hatóanyagnak köszönhető, melynek hatását tovább fokozza a Maca cserjéből származó serkentő összetevő, így létrejön a potencianövelő csoki-csoda. A Superberry Lime Szelet antioxidánsainak, vitaminjainak köszönhetően az immunrendszert erősíti. A Sacred Feminine (áldott nőiesség) Szelet pedig a női gondokra jelenthet gyógyírt. A különleges csokoládékat a Gnosis honlapján lehet megvásárolni 9 dollárért vagyis körülbelül 2000 forintért.
|
 |
DESIGN
Bringa-polc
A biciklitárolás örök problémájára talált megoldást egy egyesült államokbeli designer.

Az egyre terjedő környezettudatos magatartásnak köszönhetően mind többen ülnek biciklire, hogy ezzel is óvják környezetüket, illetve idegeiket a többórás dugóban állás miatt. Sokan azonban lehet, hogy éppen azért nem vesznek kerékpárt, mert annak elhelyezése komoly gondot okozna a szűk lakásban. Ezt a hézagot kitöltendő alkotta meg Chris Brigham a bringa-polcot, amely összeköti a hasznosat a még hasznosabbal: nemcsak biciklitárolásra alkalmas, hanem asztallaphoz hasonlatos felsőrésze könyvespolcként vagy kulcsok, vázák tárolására is kiválóan megfelel. A Knife&Saw bútorgyártó egyszemélyes team-je akár személyre szabott darabok gyártására is vállalkozik, legyen szó a faanyagról, vagy a méretekről, hiszen ahány bicikli, annyi féle. Egy ilyen bútordarab 300 dollárba, azaz kb. 60.000 forintba kerül.
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Jutalom a hűségért
Az iPhone alkalmazások egy új generációja van születőben.

Egy új iPhone alkamazás ezúttal a fogyasztó jutalmazását tűzte ki célul. Ennek a check-in (bejelentkező) alkalmazásnak a lényege, hogy amint egy üzletbe, boltba belép a felhasználó, azonnal aktivál egy jutalmazási rendszert, amely bónuszpontokkal tünteti ki, amennyiben többször vásárol ugyanabban az üzletben. Természetesen, ha csupán nézelődni, sétálgatni támad kedve, az nem emeli a pontjait illetve virtuális pénzét, ’kickbucks’-ait, csak ha ténylegesen vásárol. Az emelkedő jutalompontokat különböző termékekre válthatja be: ajándék utalványra, letöltésekre vagy kisebb elektronikai berendezésekre, kütyükre. Egyre több kereskedelmi vállalkozás csatlakozik a szolgáltatáshoz, bízva a iPhone tulajdonos, vásárlás-függőkben, akik már a kis ajándékok reményében többet költenek majd üzleteikben.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
friends = money
Bárki megfinanszíroztathatja vállalkozását, csak legyen Facebook vagy Twitter tag.
 Az invested.in interaktív platform használatával bárki kapcsolati tőkéjét pénzügyi tőkévé varázsolhatja. A Facebook és Twitter tagok, akiknek kapcsolati hálója kellően szerteágazó, ennek a szociális promiszkuitásnak akár a gyakorlati hasznát is élvezhetik. Az invested.in kis- és nagybefektetőket keres a közösségi oldalakon feltűnő vállalkozásoknak, mint például egy dokumentumfilm leforgatatása, vagy kisebb sörfőző üzem felállítása vagy gyűjtés egy fiatal lánynak, aki szeretne benevezni egy szépségversenyre, de nincs meg a hozzá szükséges anyagi háttere. Adománygyűjtésre is kiválóan alkalmas az új platform.
|

|
EGÉSZSÉG
Vény-automata
Már nem kell sokat várni, hogy végre elfelejthessük a patikai sorban állást.

Az egyik nagy brit szupermarketlánc, a Sainsbury’s vénykiadó automatákat szerelt fel üzleteiben. Az eljárás egyszerű: a felhasználó begépeli a számítógépbe a személyes adatait és a PIN kódját (létezik már ujjlenyomat-leolvasó verzió is), ezután beszkennelteti a korábban már használt gyógyszer üres dobozát, amelyet ott helyben ki is dobhat. Ezután meg kell várnia, amíg az adatokat ellenőrzi egy gyógyszerész, majd kis idő után megkapja a gyógyszert, a szedéséhez szükséges információkkal együtt.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.