- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2012/9
Workstyle
Érdemes időnként elgondolkodni azon, miként épül be a munka az életstílusunkba, egyes esetekben miképp is határozza meg azt, vagyis mi a lifestyle és a workstyle kapcsolata. Az emberek a jövőben egyre inkább a szerint határozódnak meg, hogy mit, hol és hogyan dolgoznak. Ez azt is jelenti, hogy a munka jó alapot fog adni arra, hogy szegmentálja a társadalom tagjait.
E havi hirlevelünkben a munka világából azon új jelenségeket mutatjuk be, amelyek kihívást jelentenek a munkavállalónak és a munkáltatónak egyaránt, illetve kitérünk az egyes generációkra jellemző munkakulturális különbségekre is, azok megfelelő kezelésének jelentőségére.
Az individualizmus, mint megatrend áthatja a mai társadalmi trendeket. Olyannyira, hogy ma már nem csak a fogyasztás és a szabadidő esetében meghatározó a hatása, a munka világában is erőteljesen jelen van. Ez változásokat indukál a szervezeti hierarchiában és struktúrában egyaránt – ezzel együtt a munkahelyek lényege, stílusa is változni fog a jövőben.
A munka világának változásai folyamatos kihívások elé állítanak mindenkit: nem csak azokat, akik a recesszió hatására elveszítették munkahelyüket és most munkát keresnek, hanem azokat is, akik (viszonylag) stabil pozícióban érzik magukat, sőt a munkaadókat is. A munkavállaló megtartásához, illetve fejlesztéséhez nagyfokú nyitottság, rugalmasság szükséges, különösen az olyan gazdaságilag bizonytalan időszakokban, mint ami napjainkra is jellemző.
A rugalmasság igénye tehát nem csak a munkavállalóval szemben támasztott elvárásokban jelenik meg hangsúlyosan, hanem a munkaadóknak is egyre nagyobb flexibilitást, empátiát kell mutatniuk az alternatív munkavégzési formák elterjedésével. A vállalatok egyre szélesebb körben alkalmazzák a távmunka különböző formáit (otthoni munkavégzés, internetes munkavégzés, bérelhető irodák, stb.), és egyre nagyobb a mobil-dolgozók aránya, akik nem helyhez kötötten, hanem internet segítségével végzik a munkájukat. Ezt a mobilizációs folyamatot az is támogatja, hogy ma már egyre olcsóbbak az ITC termékek és szolgáltatások – ezen belül is egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak le a vezeték nélküli megoldások.
munkavállalói generációk stílusa
A demográfiai változások és trendek jelentős hatással vannak a munkahelyek alakulására is. Az idősödő társadalmakban értelemszerűen a munkaerő korösszetétele is változik, ami nemcsak a munkavégzési folyamatokat, de a tárgyi környezetet is jelentősen át fogja alakítani. Kevéssé gondolnánk, de a szakértők szerint nem csak a technológiai fejlődés miatt lesz igény kevesebb ipari és irodai területre, de a munkaképes lakosság csökkenése miatt is.
Mivel a munkaerőpiacon négy (baby boomerek, X, Y, Z) generáció van egyszerre jelen, ezért olyan körülményeket kell teremteni, amelyek figyelembe veszik az egyes generációkhoz tartozók eltérő igényeit és sajátosságait. Sőt, a munkavállalók generációs eloszlásának jövőbeli alakulásával is számolni kell, amely újabb változást indukál. Az egyes generációk eltérő élet- és munkastílussal jellemezhetőek, amire a munkáltatóknak is feltétlen reagálniuk kell, alkalmazkodniuk kell hozzá. Annak ellenére, hogy ma még a baby boomer és az X generáció tagjai dominálják a munkaerőpiacot, a jövőben háttérbe szorulásukkal kell számolni, és ezzel párhuzamosan az Y és Z generáció tagjainak súlya fog megnövekedni. Ezek a folyamatok jelentős mértékben meg fogják határozni a munkaterek kialakításának koncepcióját is. Csökken az irodai terek tradicionális változatai iránti igény, ugyanakkor növekszik a rugalmas és kreatív környezet kialakításának jelentősége, amely az egyének alkotó szellemiségét segíti. A munkavégzési folyamatokat egyre inkább dominálja az egyének közötti aktív együttműködés, kooperáció, a hálózati projektmunka, ezért az elzárt, sejtes irodákból nyitott, átjárható és átlátható terek lettek az idők során. Mára az irodák olyan terekké alakulnak át, ahol könnyen teremtenek kapcsolatot egymással a dolgozók információcsere vagy közös munka céljából.
Ugyanakkor a kikapcsolódás is nagyobb figyelmet kapott. Egyre több helyen áldoznak olyan terek kialakítására, ahol beszélgetések bonyolódhatnak, ahol megtörik a mindennapi rutint. Egyes munkáltatók olyan privát tereket is biztosítanak, ahol elvonultan akár a magánügyeiket is intézhetik a dolgozók. Ezek az új elemek a hagyományos kötöttségeket bontják le a munkavállaló számára, ezzel növelve a szabadság fokát és egyben támogatva a kreatív gondolkodást. Egyes nézetek szerint különösen a játéknak lehetőséget adó megoldások szolgálják az alkotó munkát. Jó példák erre a Google, a Lego, vagy a Red Bull irodáinak megoldásai, melyek új gondolkodási és munkafolyamatok létrehozását inspirálják.
Egy 2010-es stockholmi buliból nőtte ki magát a Lunchbeat kezdeményezés, ami valójában egy parti-ebédszünet. A lényeg, hogy táncolni kell, mindezt fényes nappal, déltől délután 1 óráig, a délelőtti és a délutáni munkahelyi hajtás közben, mintegy feszültség levezetésképpen. Egy szendvicset és ásványvizet kapnak a résztvevők, alkoholtartalmú italokkal nem szolgálják ki a partizó dolgozókat, így semmi gátja nincs annak, hogy munkahelyükre visszatérve ismét kiváló, kreatív munkát legyenek képesek végezni. Ez persze nem munkaebéd, szó sem lehet munkáról abban az egy órában. A manifesztumot elfogadva és betartva, bárki rendezhet Lunchbeat-et a maga városában. Budapesten már a második bulit rendezik, de Szegeden is lesz nemsokára, ahogyan ez Európa többi nagyvárosában is szinte mindennapos jelenség.
Az Escape the City website olyanoknak készült, aki nem igazán elégedettek állásukkal, és a nagy ismeretlenbe kívánnak egy hatalmas lépést tenni. A site angol kezdeményezésű, két éve indították és ma már 70 ezer regisztrált felhasználóval büszkélkedhet a világ minden tájáról. Mind professzionális, mind önkéntes munkákat kínálnak Nepáltól kezdve Ugandán keresztül természetesen Londonig. Sikersztorikat is felvonultatnak a honlapon, hogy legyen példa az ember előtt, hogy legyen mersze váltani, mivel a valóságban ezt már sokan sikerrel megtették.
A Meet’n’Work létrehozását az vezérelte, miszerint a munka világában a jövő a kommunikációban és a kooperációban rejlik. Ennek szellemében a Meet’n’Work egy olyan helyet testesít meg, amely teret ad a kommunikációnak, kooperációnak, találkozásoknak, kikapcsolódásnak, relaxációnak. Olyan bérelhető irodákat,
konferenciatermeket és coworking-re alkalmas helyiségeket kínálnak, így teret adnak a legújabb munkaformáknak, mint amilyen a projektmunka, a meetingek, a koncentrált munka vagy a személyes elbeszélgetések. A rugalmasság mellett a fenntarthatóság is a cég központi értékei közé tartozik. A székhelyek könnyen megközelíthetőek, a pályaudvarok közelében helyezkednek el, újrahasznosított berendezéseket használnak, energiatakarékosak, és még beszállítóik kiválasztásánál is előtérben vannak a zöld szempontok.
A korszellemmel haladni kell – immár nem a Word sablonjait kell használni álláskeresésre, hanem a visualise.me infografikus ábráit! A képesítés világában, amikor mindent rövidítünk, szimbólumokkal fejezünk ki, a CV-nk sem lehet 3-4 oldalas, az előző munkahelyekről vagy a képességekről hosszú leírásokkal tűzdelt. Az alkalmasságot immár buborékokkal és idősávokkal is lehet érzékeltetni, pontosabban igencsak látványosan láttatni, s ezzel magunkat eladni.
2012 júliusában az izraeli a Saatchi & Saatchi ügynökség Hell of a Job kampányában a Diablo3 elnevezésű játékon keresztül keresett új programozót. Egy hónapon keresztül minden szerdán a vállalat igazgatója „befogadta” az érdeklődő jelentkezők karakterét 60-as szintű barbárja mellé játszani egy félórára. Számtalan kérdés felmerült a játék során, így a jelentkező által adott válaszok, illetve a végigvitt játék alapján hívták be őket céghez a formális állásinterjúra.


A trendi munkahelyek közé tartozik a legnagyobb orosz IT-társaság, Yandex szentpétervári pixelhatású irodája, mely számos díjat is begyűjtött már, hiszen ilyen különleges iroda nem létezik több a világon. A Suver Pláza üzletközpont 16. emeletén található 647 nm-en mindössze 41 munkahelyet alakítottak ki. Az iroda közepén húzódik egy 200 méteres folyosó a főbejárattól egészen a vészkijáratig, ebből nyílnak a különböző helyiségek, mint a munkaállomások, a szerverzóna, a recepció, a tárgyalók, egy előadóterem és a büfé. A dizájnelemek üveglapokból készültek, minden nagyon színes és olyan hatása van, mintha a web hálójában ragadtunk volna.
 |
ÉLELMISZER
Bio vagy nem
Az alkalmazás megállapítja az étel összetételét.

Az organikus, vagyis bioételek valódiságának bizonyítására született meg ez az applikáció és ez az iPhone-hoz csatlakoztatható kis felszerelés. A készülék az ételt tudományos pontossággal monitorozza le érzékeny szenzoraival és a kapott adatokat az okostelefonon jeleníti meg. A bio-szenzor az ételben lévő nitrátok mennyiségét mutatja ki, így ellenőrizhetővé válik, permetezték-e vegyszerrel vagy sem. A másik három szenzor egyéb tulajdonságokat derít ki a környezetünkről: vagy azonosítja a közelben található sugárzó részecskéket vagy az elektromagnetikus jeleket észleli, illetve a hőmérsékletet, páratartalmat csekkolja folyamatosan. A felszerelés idén kerül piacra 220 dolláros áron.
|
 |
DESIGN
Abszolút egyedi
Az üvegfestő gép művészete előre programozva.

Az Absolut Vodka októberben vezeti be az ‘Absolut Unique’ kampányát, melynek során 4 millió egyedi színezésű, limitált kiadású, sorszámozott üveget dobnak piacra. Az egyedit szó szerint véve olyan arculatot terveztek, melyet véletlenszerűvé lehet tenni és úgy is jól mutat minden egyes üvegen. Ezt a minta sajátos programozásával hozzák létre: a palackokat festő gépre bízták a design-t, ami az összes rajta áthaladó üveget egy algoritmus segítségével véletlenszerűen festette meg, így garantált, hogy még két palack se lett véletlenül egyforma.
|

|
KOMMUNIKÁCIÓ
Nagy Szék projekt
Jamie Oliver, a szakács székei

Jamie Olivier mindig valami izgalmassal rukkol elő: a most futó Big Chair projectje arról szól, hogy Arn Jacobsen klasszikus bútordarabjának új életet, pontosabban új külsőt adjon 20 neves kortárs designer, stylist, vagy művész, melyeket elárverezve saját, Better Food elnevezésű alapítványának szerez támogatást. A projektben olyan ismert tervezők is részt vesznek, mint Paul Smith, az Sarah Burton (Alexander McQueen) és Christopher Bailey (Burberry). A kiállítást Londonban lehet megtekinteni egészen az októberig.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
eBay üzlet
Online vagy offline vásárolni? Inkább mindkettő.
Karácsony előtt 5 napig volt nyitva az a pop-up üzlet Londonban, ahol az eBay-en megvásárolható árukat kézbe is lehetett venni, nemcsak online megrendelni. A Karácsonyi Butikban ráadásul mindenhez nagy kedvezménnyel lehetett hozzájutni. Természetesen az ötletben van online csavar: hiszen a polcokra helyezett termékeknek az ára, vagy leírása csupán a rajtuk lévő QR kóddal volt lehetséges, és maga a vásárlás is úgy zajlott, mint egy klasszikus interneten való rendelés. Egészen újfajta vásárlási élmény, hogy a boltban történő offline vásárlás helyett mégiscsak online vásárol az ember, hiszen a boltból üres kézzel távozik, a megvásárolt javakat majd hazaszállítják.
|

|
EGÉSZSÉG
Mindig higiénikusan
Kézmosás ellenőrző berendezéseket minden kórházba.
Semmelweis óta tudjuk, hogy a rendszeres kézmosás elengedhetetlen a fertőzések elkerülésére. A Hyginex egy kézmosó szappant és egy karkötőt tartalmaz, melyek kommunikálni képesek egymással. A szappantartó szenzorokkal és transzmitterekkel vannak felszerelve, melyek érzékelik a karkötő közelségét, melyet a személyzet tagjai hordanak. A karkötő segítségével minden kórházi dolgozó helyzete meghatározható, és ha az ápoló másik beteghez lép, vagy úgy hagyja el a kórtermet, hogy nem mosott kezet, a karkötő vibrálni és villogni kezd. Akkor is figyelmeztet, ha a kórházi személyzet nem mosott elég ideig kezet, vagy nem mosta meg alaposan. A nap végén a karkötő és a szappantartó által gyűjtött adatok egy számítógépre feltölthetőek és elemezhetőek a vezetőség által, így átláthatóvá válik a kórház higiéniája, illetve hogy hol szükséges változtatni.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.