- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
megatrend
A megatrendek olyan 10-15 éves időhorizonton érvényes globális szintű jelenségek, melyeknek hatásai kikerülhetetlenek. Hosszútávon ható, az életet átfogó módon befolyásoló trend-kötegek, melyek jól tükrözik életünk kereteinek változását. Egyszerre több szálon kapcsolódnak össze, hatásuk éveken át, párhuzamosan több területen érzékelhető és tartalmuk meghatározó.
tér-idő új dimenziói (ICT eszközök hatása) - az ICT eszközök terjedésével, növekvő lehetőségeivel a virtuális világ új jelentőséget rejt magában, az eszközök fejlődése ma már nem csupán az idő megtakarítást, az időértelmezést érinti, hanem a tér érzékelését, a tér akadályainak leküzdését is. A mobilitás új határok között értelmezhető, a tényleges fizikai korlátok egyre kevésbé akadályozzák meg az emberek elképzeléseit.
közösségek hatalma (virtuális és offline hálózatosodás) - az összekapcsolódás lehetősége új közösségek létrejöttét jelenti, személyes találkozások nélküli együttgondolkodást is lehetővé téve. A hálózatosodás nemcsak az emberek magánéletében, vagy akár munkájában hozott új mintázatokat, hanem az egyes piacok esetében is. A piacok összeolvadása, az iparágak új közösségbe formálódása, esetenként új iparágak kialakulása szintén ebbe a hosszú távon ható témakörbe kapcsolódik. A fogyasztók hatalma így növekszik, esetenként ellenállásuk is új terepet kap.
vizualitás - az információs kommunikációs társadalom egyik karakteres jellemzője az információdömping, a túl sok elérhető információ. Ezek feldolgozása, „sűrítése” az infografika feladatává vált, ami nem csupán az információk láttatását, hanem azok új minőségben való megmutatását is jelenti. Az élet minden területén felértékelődik a láttatás, hiszen a látással sokkal gyorsabban és sokkal komplexebben tudunk információkat megragadni. Az emberek felfokozott élettempója, a megnövekedett információszerzés kihívása eredményezi azt, hogy átalakult az informálódási szokásrendszer, mind kevesebbet olvasunk, és mind inkább képekkel szerezzük meg a tudásunkat.
generációs határok erodálódása - a korábbi időszak kiegyensúlyozott életfeladat-határai elmosódottá váltak és válnak. A korábbi hármas egység (gyerek - családos - idős) felbomlott, a társadalmak nagy része egyszerűen csak fiatal akar lenni. A gyerekek korábban szeretnének fiatallá válni, hiszen ez a vágyott állapot, az idősek pedig minél tovább legalább fiatalnak látszódni. Az öregedő társadalmak, a fejlett országok demográfiai problémái számos következményt okoznak.
újraértelmezett munka - a szolgáltatási szféra döntő szerepe a munkavégzést, a munkakompetenciák változását is eredményezte. A kreatív osztály megjelenése az új munkavégzési lehetőségekhez kapcsolódik, illetve az új fiatal generáció magatartásából, elvárásaiból következtethető.
élményevidencia - a virtuális és a tényleges világban is fogyasztói elvárás az, hogy szórakoztassák, élményekkel gazdagítsák, az élménybiztosítást egyfajta alapnak tekintve. Ez az elvárás már jó ideje megfigyelhető, azonban tartósan megmaradónak tűnik, sőt egyre több területre vonatkozóan jelenik meg.
nők növekvő ereje - Female Fever - gondolkodásunkban hajlamosak vagyunk a közvetlen környezetünkben, a kontinensünkön tapasztalhatóakra építeni, pedig világszerte vizsgálva a nők helyzetét, feltétlenül kiemelésre érdemes, hogy egyre többen vállalnak munkát, továbbtanulást, így nő a nők gazdasági ereje, érdekérvényesítő képessége.
egészségpiac kiterjedése - ma már nem meglepő, hogy egyre nagyobb a háztartások költésében az egészség megőrzésére, fejlesztésére, akár a kisebb betegségek legyőzésére fordított arány. Ma már nem betegpiacról, hanem egészségpiacról beszélünk, vagyis a piac kiterjesztéséről a megelőzésben és a többi piacra való megjelenés szempontjából (pl:étel, divat, szabadidő, stb.)
öko-paradigma/öko-sikk - a környezettudatosság, a mértéktelen fogyasztás helyetti új döntési prioritások komoly mértékű befolyásoló hatása új jelenség, ami a fejlettebb országok válságtanult fogyasztóinál terjed. Az ökosikk nemcsak a környezet védelmében jelenik meg, hanem az okos és gazdaságos döntések során is, vagyis az Új Normál életre kelt. Megjelent a környezet- és egészségtudatos életstílust folytatók értékelhető nagyságúvá vált csoportja is Magyarországon.
töredékesség – ma az élet bármely területét vizsgálva előtérbe kerülő jellemző. A morzsatudás, a töredékinformációk, az egy terület mély ismerete, de a szélesebb körű ismeretek hiánya feltűnően jellemez embereket. De a töredékesség az emberi viszonyokra, a patchwork családokra, a töredékes (multi)identitásra is vonatkozik.
tudásszakadék – ma nem különbségek vannak az emberek között, hanem szakadék a tudás szempontjából. A digitális világban való jártasság, vagy az abból való kimaradás meghatározó jelentőségű, helykijelölő hatású. A szakadék a tudás kreatív, innovatív jellegére is vonatkozik, így alakul ki a szűk körű tudáselit, akik teljesítményéért, „agyáért” harc folyik a munkáltatóknál. A többség pedig mint vásárló érdekes a cégek számára.