- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2014/10
Karácsony pénz nélkül
Pénz nélküli fizetőeszközök egyre bővülő körét mutatjuk be az év utolsó hírlevelében. A karácsonyi készülődés és az ajándékok megvásárlása vagy elkészítése során ebben a hónapban sokszor elővesszük a pénztárcánkat, bankkártyánkat. Azonban léteznek ma már pénz nélküli fizetőeszközök, applikációk, amelyek megkönnyítik életünket, vásárlásainkat. Éppen a pénzt helyettesítve, mással is tudunk fizetni például egy like-kal, tweeteléssel, megosztással, egy kör lefutásával vagy virtuális pénzekkel.
Sokan kétségbe vonják az új, innovatív fizetőeszközök és az új pénznemek létjogosultságát, hiszen nagyon lassan terjed és a fogyasztók is nehezen adaptálják az újdonságokat, az új lehetőségeket. Azonban a fiatalabb generációkról tudjuk, hogy nyitottak és kíváncsiak az újdonságokra és nem riadnak vissza attól, hogy kipróbálják őket, főleg ha olyan márkák, mint a Google, az Apple vagy a Starbucks jön ki ezekkel az újszerű megoldásokkal.
A technológiai óriások és startup cégek, a kereskedők és a telekommunikáció képviselői, szolgáltatói is azon mesterkednek, hogy pozíciót szerezzenek a pénzügyi piacon is, úgy, hogy ezzel együtt megismerhetik a fogyasztók adatait, és növelhetik a hűséges fogyasztóik táborát.
Szinte minden nagyobb cég teszteli már a mobil fizetési lehetőségeket, azonban ez a megoldás már messze nem a legújabb. Vannak cégek és vállalkozások, amik a hordozható fizetési eszközökben gondolkodnak (mint például a karkötő vagy éppen a Magyarországon is ismert óra), láthatunk példát a biometrikus megoldásokra (ujjlenyomat vagy ér-térkép alapján) vagy csak egyszerűen sms, tweet alapon való fizetésre egy-egy akció kapcsán.
Az új pénz
nélküli vásárlás azonban megvalósulhat éppen pénznem nélkül is, ahogyan a 2014-es Nagylelkűség trendünkben is írtuk, vagyis szívességgel, jó cselekedettel, összefogással egészen a közösségi médiában való aktivitásig. Az, hogy mi lehet éppen a pénznem, az a piaci szereplők kreatív ötletén és annak kivitelezhetőségén múlik: ismerhetünk digitális pénznemeket, mint a bitcoin, vagy a hűségpontok, de a márkák is létrehozhatnak saját pénznemet, ahogyan az Amazon is tette.
Láthatjuk, hogy a piaci szereplők számára a fizetés innovatív lehetőségei újabb piaci szerepet kínálnak, hiszen egyfajta közvetítőként ékelődnek be a fogyasztó és a fogyasztó pénze közé.

„Tíz országban működik sikeresen az M-Pesa rendszer, mely a helyi távközlési szolgáltató a Vodafone által bevezetett mobiltelefon alapú, pénzátutalási rendszer. A működése elsősorban az elmaradott országokban lehetséges, de már Romániában is megtalálható. A bankszámlával nem rendelkező afrikaiak, indiaiak, dél-amerikaiak mobiltelefon előfizetésük segítségével tudják intézni utalásaikat, számlabefizetéseiket és egyéb banki tranzakcióikat, mint például a hitelfelvételt is.”
Az Apple iPhone6-os
készülék újdonsága, hogy a mobiltelefonnal, az Apple órával vagy éppen az iPad-del is lehetőségünk lesz NFC alapú fizetésre, így nem kell elővennünk pénztárcánkat. Az Apple Pay-hez hozzáadott bank- és hitelkártyák a Passbook alkalmazáson belül kerülnek majd tárolásra, ahol nyolc darab kártya egymás mellett lesz tárolható. Hogy minél szélesebb körben működhessen a kezdeményezés, az Apple leszerződött a Visaval, a Mastercarddal és American Express-szel, valamint különböző nagyobb kereskedelmi láncokkal, mint a Whole Food vagy Macy’s. Jelenleg csak az Egyesült Államokban elérhető a szolgáltatás.

A Starbucksé talán az egyik legsikeresebb márkásított mobil fizetési alkalmazás, hiszen 12 millió aktív használója van havonta Észak-Amerikában, és a bevételeik 15%-a ezen keresztül realizálódik. Az alkalmazás sikere abban rejlik, hogy hűségprogram is kapcsolódik hozzá, tehát a vásárlások után jutalom jár, illetve kedvezmények is elérhetők. Az alkalmazás segítségével P2P (vagyis barátoknak, ismerősöknek) is lehet ajándékozni, de még borravaló is adható elektronikusan.

Az angol Barclaycard is bevezette a bPay karszalagot, mely hasonlóan működik, mint a Magyarországon is megismert PayPass órák. A karkötőt 20 angol font értékben vagy felette kell előre feltölteni, és ahol lehetséges, érintéssel tudnak fizetni. Ideális megoldás fiataloknak, fesztiválozóknak, sportolóknak. Természetesen különböző színekben is elérhetőek a karkötők.
Az egyik legizgalmasabb bi
ometrikus fizetési mód az ujjlenyomat vagy az írisz mellett az ér-térkép alapú fizetés, ami a tenyér vénarendszerét térképezi fel. A fejlesztés ismert már Magyarországon, hiszen a Groupama Arénában a beléptetési rendszer is a vénaszkenneren keresztül történik. A svéd Quixster és Biyo startup cégek ötlete alapján a tenyér érrendszerét ismeri fel, mely mindenki esetében más és más, így biztonságos a fizetési mód. A telefonszám és a vénatérkép együttese adja meg az azonosítást, amely információ a bankkártya adatokhoz van kötve.
A svéd McDonald’s felismerte azt, hogy a főbb vásárlóik, a fiatalok gyakran fogyasztanak dobozos üdítőket, melyeket utána jellemzően eldobálnak a parkokban. Ebből kiindulva a környezettudatosságot is népszerűsítve egy kampányt indított a gyorsétterem lánc, ahol pénz helyett üres üdítős dobozokkal fizethettek a vendégek, például 10 doboz egy hamburgert ért. A megmozdulás kampánya is figyelemfelkeltő volt, hiszen gyűjtőzacskókkal promotálták az akciót.
A dán sörmárka a Ca
rlsberg Happy Beertime akciót hirdetett, mely meghosszabbítható, ha a bárban lévők az Instagrammon #happybeertime felirattal közzétesznek partyfotókat. A közösségi médiában való posztolással a fiatalok még több kedvezményhez juthattak.
 |
ÉLELMISZER
Bor- és sörválasztás
Tudományos eredményekkel a biztos választásért!

A Next Glass a tudományos eredmények és a saját ízlésünk alapján segít feltérképezni, hogy a számunkra eddig ismeretlen sör vagy bor megfelel-e a preferenciánknak, illetve családtagjaink, barátaink ízlésének. A Next Glass forradalmasíthatja a bor és sörválasztást a boltok polcain anélkül, hogy olyat vegyünk, amit nem fogunk szeretni.
|
 |
DESIGN
"Újrafelhasznált" köztéri világítás
Használt elemekkel világítanak.
’Energia vetés’ led-es köztéri lámpát használt elemek táplálják. A használt elemeket el kell ’ültetni’ és az elegendő mennyiségű elem képes a led lámpákat felvillanyozni, mikor a sötétség beáll. Sungwoo Park, aki egy dél-koreai designer elsősorban a környezettudatosság jegyében a közösségi terekre tervez bútorokat, eszközöket.
|
 |
KOMMUNIKÁCIÓ
Mézeskalács a buszjegyért
A finn vállalatnál édességgel lehetett az utazásért fizetni.

A finn Matkahuolto buszközlekedési vállalat meglepő promócióival rukkolt elő: egy napig az utasok a hosszú távú busz utazásokért mézeskaláccsal fizettek. Egy feltétel volt, miszerint rá kellett írni a karácsonyi süteményre a kiinduló város és a célállomás nevét. A finn vállalat 40 városba közlekedik Finnország útjain.
|
 |
ÉLETSTÍLUS
Ajándékkereső alkalmazás
Ha valaki nem tudja, hogy mit venne ajándékba szeretteinek.
Az angol Argos áruházlánc webshopja egy különleges ajándékkereső alkalmazást indított, amely segít a megfelelő ajándékot megtalálni a célszemélynek. Nem kell mást tenni mint beírni, hogy férfinak vagy nőnek szeretnénk, illetve milyen összeget szánunk az ajándékra és az áruház által ajánlott termékeket vagy összegyűjtjük, vagy a kukába dobjuk. Az összegyűjtött, bedobozolt ajándékok közül a kiválasztottat online meg is lehet vásárolni.
|

|
EGÉSZSÉG
Evésszabályozás
Arra az esetre, ha nem tudjuk hol a határ a karácsonyi evésekkor.
A Bitbite egy fülbe helyezhető készülék, mely segít a túlzott evés megfékezésében. A készülék a fülbe helyezve számolja a rágásokat, analizálja az étkezési gyakoriságokat, mit eszünk és milyen gyorsan étkezünk, majd segít megváltoztatni szokásainkat annak érdekében, hogy egészségesen étkezzünk. A projekt a közösség támogatására vár, de hamarosan elérhetővé válik.
|