- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2015/5
CSOMAGKÜLDÉS MÁSKÉPP - MI VAN A POSTÁN TÚL?
A csomagok feladása hagyományos módon a postán keresztül történik, mely nemcsak drága, de hosszadalmas, nehezen követhető a csomag útja, épsége. Ha azt szeretnénk, hogy csomagunk gyorsan érkezzen meg, akkor még magasabb árat kell fizetni a postának, vagy más szolgáltatónak. Vannak tárgyak azonban, amelyeket méretüknél, formájuknál vagy tartalmuknál fogva sehogyan sem tudjuk/akarjuk a postára bízni, vagy éppen érzelmileg kötődünk hozzá, fontos nekünk, ezért gondos kezekre kívánjuk bízni. Felismerve a csomagküldés szegmensben az innováció igényét, különböző alternatív megoldások jöttek létre, sikerrel számolva, vagy azóta már sikerrel működve. Az alternatív csomagküldésnek több variációja létezik, legyen szó közösségi összefogásról pénzért vagy szívességért, környezetbarát csomagküldésről, vagy éppen a kényelemről a magasabb igényű szegmensbe tartozó fogyasztók számára.
Mindegyik megoldás alapja a bizalom, a követhetőség és az egyszerűség, mely mind a küldő, mind a fogadó és a közreműködő számára fontos. Akárcsak a többi közösségi megosztásnál - ahogyan pl. az airbnb, couchsurfing, telekocsi szolgáltatások esetében -, itt is a fogyasztói értékelések, könnyen kezelhető felületek teszik elérhetővé, megbízhatóvá és nem utolsó sorban szerethetővé azt a szolgáltatást, melyet szívesen ajánlunk másoknak is.
A fogyasztók összekötése az alternatív csomagküldés kapcsán nagyon egyszerű, hiszen valaki valamilyen irányba utazik, a csomag vele együtt utazik, így biztonságban, gyorsan és minimális árért jut célhoz. Számos igény, megoldás lehetséges még a szimpla képleten túl, melyekről a következő példák ismertetésekor gondolkodhatunk.
Nemcsak a fogyasztók, de ma már nagyobb online áruházak is keresik az alternatív szállítás útját, elsősorban a költségek csökkentése érdekében. Az Amazon, a Wal-Mart és hasonló nagyáruházak, legyen szó online vagy offline piacukról, folyamatosan arra törekednek, hogy az egyre növekvő szállítási költségeket redukálják. Mindkét cég kedvezménnyel jutalmazza azokat a fogyasztóit, akik a kijelölt boltban átveszik a csomagjaikat és még vállalják, hogy további csomagokat szállítanak ki azon megrendelőknek, fogyasztóknak, akik éppen útba esnek. Az Amazon jelenleg az On My Way szolgáltatását fejleszti, teszteli.
A belga PiggyBee szolgáltatás ingyenes, környezetbarát és szívességen alapszik. A csomagot küldeni szándékozó jelzi, hogy honnan hova szeretné a csomagját eljuttatni, valamint, hogy milyen plusz szívességet vállal be cserébe, például kiviszi a reptérre az utazót. Ugyanez a helyzet az utazó oldalán is, ő is jelzi, hogy hova készül és mit vár a szállításért cserébe, például városnézést, vacsora meghívást, stb. Ez a fajta szállítási megoldás egyben közösségi platform is, hiszen az utazókat összekapcsolja, segít az idegen országban tájékozódni, információt gyűjteni, tehát nagyfokú emberi faktort is feltételez.
Közösségi alapokon, P2P rendszerben (peer-to-peer vagyis fogyasztók közvetlen kapcsolata alapján) működik a Carry, mely pénzkereseti lehetőséget is kínál az utazónak. A jól kialakított weboldalon a csomagküldők jelzik, hogy hova és mit szeretnének szállíttatni és mennyi pénzt szánnak erre. Az utazó pedig elvállalja, hogy elszállítja a jellemzően kisebb és könnyebb tárgyakat, telefont, dokumentumot, táskát stb. Természetesen előzőleg a szállító utasnak át kell vizsgálnia a csomagot, hogy megfelel-e az adott ország szabályainak. Mivel a Carry rendszere elsősorban repülővel közlekedők között működik az Egyesült Államokon belül és kívül, ezért nem nehéz tárgyakról van szó. A szállítás után mindkét félnek véleményt kell írnia az utazó megbízhatóságáról.
A Roadie egy háztól-házig autós csomagszállító szolgáltatás, mely hasonló elven működik, mint a telekocsi szolgáltatás, azonban egyedisége, hogy folyamatosan nyomon követhető a csomag útja GPS segítségével, valamint a rendszer ajánlja ki a sofőrt a megbízhatóság, lokáció és ár alapján. Nem kell mást tenni, mint lefotózni a küldeményt, megjelölni milyen napon, héten szeretnék a szállítást és hova. A kiválasztott sofőr bejelentkezik, majd térképen követhető a szállítmány, ha pedig megérkezett, a feladónak küldenek egy fotót az átvételről, a sofőr pedig pénzhez jut.
Az Amazon és az Audi közös kezdeményezést indított egyenlőre csak teszt üzemmódban Münchenben. Az elfoglalt Amazon Prémium tagok a vásárlásaikat közvetlenül kérhetik a szállítótól az éppen parkoló Audi autójuk csomagtartójába. A vásárlónak meg kell adnia az autójának pontos helyét a vásárlás során és a DHL szállító cég egy speciálisan az Audinak kifejlesztett technológia - a Keyless Entry System - segítségével ki tudják nyitni az autó csomagtartóját. Amint a szállító cég embere beteszi a csomagokat és lecsukja a csomagtartót, az autó is végleg bezáródik. A szolgáltatás igénybe vételéhez nem árt egy Audi autó is...
|
ÉLELMISZER
A kollagénnel átitatott sör
A fiatal bőrért.
Egy tökéletes példa az egészséges hedonizmus trendjére vonatkozóan. A Precious nevű világos sörrel, mely hatékonyan képes szembeszállni az öregedés ellen, a japán Suntory sörgyár büszkélkedhet. Az ital két gramm kollagénnel van átitatva, mely tulajdonképpen az állatok kötőszövetéből nyert protein. A kollagén már elég régóta kedvelt a fogyasztók, főleg az ázsiai, bőrük ápolására tudatosan odafigyelő fogyasztók körében, hiszen simító és hidratáló tulajdonságokkal rendelkezik. Az egyelőre még nem dőlt el, hogy a termék képes-e a fogyasztói igényeknek megfelelni, de egy biztos, hogy a cég jelenleg még csak a japán piacra korlátozza az értékesítést.
|
|
DESIGN
Víz alapú csomagolóanyag italok számára
A szavatosság jelzése érdekében.
A Tomorrow Machine nevű svéd design ügynökség egy olyan víz alapú csomagolóanyagot fejlesztett ki kifejezetten italok részére, melynek pontosan ugyanakkora az élettartama, mint a terméknek, amelyet tartalmaz. A víz agar-agarral van összekeverve, mely egy hínárból készült növényi kötőanyag. Mivel a tartály egy idő után elveszti folyadéktartalmát, összezsugorodik, ezáltal pedig egyfajta vizuális jelzést ad a fogyasztók számára a termék élettartamáról.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Interaktív hirdetési technológia
Hirdetés videóval.
Innovatív hirdetési technológia mely ötvözi a vizualitás igényét, valamint az azonnaliságot és az interaktivitást. A hirdetés nem más, mint egy videoklip, amely extra információkat tud adni a fogyasztóknak bármikor a képre kattintva. Többek között olyan cégek is használták már ezt a technológiát, mint a Nike, a Target, a Walmart vagy a Kraft. Az utóbbi például egy 15 másodperces videót hozott létre, amely bemutatja, hogy hogyan kell bostoni tejszínes pitét készíteni Kraft összetevőkből. A nézők már egy kattintással több információhoz juthatnak a hozzávalókról, valamint a teljes receptet is megtekinthetik a szolgáltató honlapján.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Applikáció a legproduktívabb napok megjelenítésére
Mobilalkalmazással a hatékonyságért.
A „Tidepool "egy olyan mobilalkalmazás, amely egy személyiségprofilt hoz létre a felhasználókról, és megmutatja számukra, hogy melyik napszakokban bizonyulnak a legproduktívabbnak. A felhasználókat egész nap tesztelik a különböző tudományosan megalapozott reakciók és döntéshozatali játékok segítségével. A nap végén kapnak egy személyes karakterelemzést és egy értékelést a kognitív teljesítményükről. Emellett az alkalmazás arra is ad ajánlásokat, hogy mely tevékenységeket tudják a felhasználók a legjobban végezni a különböző napszakokban.
|
|
EGÉSZSÉG
Receptre felírt biciklizés
Orvosok segítik a nehéz körülmények között élőket.
Boston városa összeállt a Boston Medical Centerrel és közösen létrehoztak egy projektet, melynek a "PrEsCriBE-a-Bike" nevet adták. A projekt lehetővé teszi az orvosoknak, hogy receptre írjanak fel tagságot a "Boston Bikes" állami kerékpár-megosztó programba. Az orvosok az eredeti 85$ helyett mindössze 5$-ért tudják felajánlani a tagságot olyan emberek számára, akik alacsony jövedelmű háztartásban élnek. Amikor megvan a recept, az embereknek nem kell mást tenniük, mint hogy egyenesen a közlekedési irodákba menjenek.
|