- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Hírlevél | 2011/12
trendek 2012
A gazdasági világban zajló változások szele egyre inkább megérinti a fogyasztókat. Mindez arra készteti a ma emberét, hogy döntéseit racionalizálja, megfontoltabban gondolkodjon környezetéről, tudatosabban válasszon különböző termékek közül és jobban tájékozódjon a lehetőségeiről. A válságtanult fogyasztó rákényszerült, hogy a szűkösebbé vált anyagi erőforrásait megfontoltabban ossza szét, így az új tudatosság erősödése adhat egy lehetséges kiutat egyre nehezedő körülményeiből.
Emellett persze vannak olyan fogyasztói csoportok is, amelyeknél a döntően érzelmi hatásra hozott választás továbbra is meghatározó lesz. A racionális magatartást ellenpontozva felértékelődik a kis közösségek összefogása, a kis örömök megszerzése, a közvetlen környezet érdekeinek képviselete. Így válnak az érzelmi alapon meghozott döntéseink mégis megfontolttá bizonyos termékköröknél.
Az alábbiakban a Trendinspiráció Műhely által kiemelt, a 2012-es évre erős hatást mutató aktuális trendeket foglaljuk össze egy-egy példával illusztrálva.
A lényeges egy olyan tudatosságot jelez, amely szerint a fogyasztó döntései során a dolgok lényegére kíváncsi igazán, az mozgatja, azt keresi, és azt vásárolja meg. Nem kell a körítés, a cicoma, a felesleges alkotóelemek, amivel csak „rátukmálják” az adott terméket. A fogyasztó egyre kevésbé átejthető, szereti a tiszta és átlátható dolgokat, az egyszerűségre törekszik. A cégek részéről is világos kommunikációt vár el, termékekben pedig a minél okosabban s egyszerűbben használhatóakat.
A BankSimple több mint egy bank, egy olyan felület, ahol könnyedén kezelhetőek a pénzügyek. Ahogy a neve is sugallja, ez a platform rendkívül egyszerűvé teszi a mobilbankolás esetleges gyötrelmeit, könnyedén átláthatóvá teszi, mire költöttünk, és ezért nem von le plusz díjakat a számlánkról. Ez egy egyszerű iPhone alkalmazás egy tiszta interfésszel, a szakmai blabla nélkül és sok hasznos opcióval, amelyek megvédenek az esetleges túlszámlázástól, segítenek a megfelelő befektetések megvalósításában. Mivel az iPhone automatikusan lokalizálja, hogy hol van, azonosítja a tranzakciók, vásárlások helyszínét is.
A hiperlokalitás az emberekben felerősödő, közvetlen környezet iránt érzett felelősséget jelenti, vagyis még szűkebb kör érdekeit helyezzük prioritásba. Hiszen, ha a közvetlen környezetben működő vállalkozásokat segítjük vásárlásainkkal, akkor kevésbé közvetett módon ismerőseinknek, barátainknak is munkát adhatunk, lehetőséget nekik a piacon maradásra. A cél, hogy minél közelebbi „ismerősünk” legyen az eladó, vagy a termelő, akár személyes viszonyunk legyen vele, így megbízhatóbb árut kapunk cserébe. A cégek reagálva ezen trendre, növelik forgalmukban a helyi beszállítók részarányát.
A Local Orbit célja, hogy a helyben gyártott élelmiszerek és kozmetikumok a saját helyi közösséghez eljussanak. A site lehetőséget ad a kistermelőnek, hogy bemutathassa és közvetlenül értékesíthesse áruját, a vásárlónak pedig elérhetővé teszi a heti rendeléseken keresztül. Local Orbit kezel minden pénzügyet, biztosítja kereskedelem hátterét és a szállítást is megoldja a különböző közösségi pontokra, legyen az intézmény, zöldséges vagy egy adott cég. A dolog egyszerű és nagyszerű, és nemcsak fogyasztóknak, hanem éttermeknek, intézményi konyháknak is értékesít.
A válság-style trendje olyan megoldások előtérbe helyezését támogatja, amely a válság következtében nehezebb helyzetbe jutó fogyasztók takarékosabb megoldásait jelenti. Ma már nyugodtan vásárolhatunk turkálóban, cserélhetünk feleslegessé vált tárgyakat, valós lépéseket tehetünk a háztartásban keletkező feleslegek újrahasznosítására, nem rontjuk a „renoménkat” vele. Mindez akkor igazán trendi, ha e megoldásoknak van egy játékos stílusa, így lesz gyakori a közösségi média használata abban, hogy sorstársak összefogását támogassa. A cél a pazarlás redukálása, kiadásaink visszafogása, a másokon való segítés.
Az online társkeresésnek sok formája van, s íme egy újabb megoldás: a svéd Lantmannen olyan szingli alanyokat keres, akik szívesen osztanák meg maradék vacsorájukat, vagy a hozzávalókat mással, így teljesen környezetbarát étkezést kreálva természetesen egy cseppnyi kreativitással fűszerezve. A cél a pazarlás csökkentése, a pocsékba ment étel redukálása. Amit először is tenni kell: regisztrálni az oldalon, majd öt olyan hozzávalót megnevezni, amely megmaradt a hűtőnkben – ezt a listát látják más szinglik, akik választhatnak, egy vagy több párt kívánnak vacsorapartnerül. Természetesen az oldal receptekkel is kedveskedik a kevésbé fantáziadús tagoknak.
A megfogható élvezet egyfajta kompenzáció ebben a fogyasztási aszkétizmusban, a családi háztartási spórolások ellenhatásaként alakul ki. Mindenkinek szüksége van ugyanis egy kis örömszerzésre, olyan kényeztető, de mégsem drága megoldásokra, amelyek az amúgy visszafogott fogyasztás jutalmaként is megjelenhetnek. Ezek nem nagy dolgok, nem nagy értékű élvezeti forrásokhoz akarunk jutni, csak egy kis extrát, a „kis luxust” akarjuk magunknak elérni.
A „recept projekt” valójában egy CD és könyv keveréke, amelyben az összetevők és az elkészítési útmutató mind egy-egy dallá olvadnak össze. Menő szakácsok receptjei kerültek megzenésítésre, mindegyikőjük kiválaszthatta, milyen zenei stílusban szeretnének megjelenni, így hip-hop és heavy metal is került az albumra. A projektben esszék és interjúk is megjelennek, különböző szakácsok mesélnek az étel és a zene kapcsolatáról.
Az együtt trendje az összefogásban rejlő erő kiemelése. Ez azért alakulhatott így, mert a nehéz helyzetben sok mindent megpróbálhatunk egyedül, de az összefogás egyrészt anyagi előnnyel járhat, mint például a közösségi vásárlás során, másrészt érzelmileg is támogathatjuk egymást a gondok feldolgozásában. Nevezhetjük ezt a trendet egyszerűen akár „együttlevés-együttevés-nek”, hiszen az apró örömök megélése megszínezi a mindennapokat, a közösséghez tartozás pedig stabilitás-érzést ad.
Az autósmozi mintájára megszületett a biciklismozi! Az angol non-profit Cycle In Cinema-ban a mozilátogatók egyszerűen biciklire pattannak és tekerni kezdenek. 20 darab bicajt kötöttek össze egy generátorral, így minden áram, ami a film lejátszáshoz szükséges, a pedált tekerők mozgási energiájából származik. Hogy a pedálozás zaja ne legyen zavaró, a hang egy FM átjátszó segítségével hallható kiváló minőségben telefonon vagy rádión.
A magára hagyott fogyasztó régi félelmünk valóra válása, ami új jelenség az emberek többsége számára. Határozottan látszik ugyanis, hogy számos olyan területen, ahol régebben más források is elérhetőek voltak a fogyasztó számára, például állami források, ott ma saját magának kell vállalnia a döntésének nemcsak érzelmi, hanem anyagi következményeit is. E szorongás leküzdésére egyre több termék, szolgáltatás áll rendelkezésre, kis kapaszkodót nyújtva a megoldáshoz.
Megjelent a Skin Scan elnevezésű gyógyászati célú iPhone alkalmazás, amely nagy valószínséggel meg tudja állapítani, hogy az anyajegy mennyire veszélyes. Egy fotót készítve az anyajegyről, az App a normál bőrfelülethez hasonlítja, s az elváltozás alakjából kiszámítja, hogy az egy veszélytelen anyajegy, vagy egy abnormálisan növekvő, rosszindulatú melanóma. Természetesen mivel a telefon azt is tudja, hol vagyunk, azonnal felajánlja egy bőrgyógyász elérhetőségét is a környéken.
Az in situ a tényleg itt és a tényleg most történő dolgok felértékelődését jelzi. Akármennyire is behódolunk a virtualitásnak, nem okoz annyi élvezetet, mint a valóságos, kézbe vehető dolgok elérése. Így ez a trend jelezheti akár az online világából az offline-ba való visszatérést is, a valóság kézzelfoghatóságának előretörését. A megfoghatót, a biztosan megtapasztalhatót szeretnék az emberek látni, ily módon felértékelődnek az események, a termékbemutatók, kóstolók, az azonnali megoldásokat kínáló termékek.
A digitális fényképezőgépek korában felértékelődnek a sötétkamrában készített fotók, melyekből csak egyetlenegy létezik a világon. Michael Shindler San Francisco-i stúdiójában sorban állnak a kuncsaftok, hogy egy múlt században használatos ferrotípia készüljön róluk, amelyet ott a helyszínen hív elő a fotográfus a szükséges vegyszerekkel kb. 20 perc alatt. Ahogy a Polaroidnak, a ferrotípiának sem létezik negatívja, így a végső fotó maga az eredeti fotó, ez a Photoshop korában igen meglepő vállalkozás. És a ferrotípia nem takar el semmit, minden ráncocska látszik…
Az elbűvölés trendjének fogyasztója szereti, ha szeretik, sőt elvárja, hogy „love me”. „Mindent a fogyasztóért”, lehetne a márkák jelmondata, akik ha szeretnék a zsebükben tudni a lojális vásárlóikat, nem tehetnek mást, mint hogy „elbűvöljék” őket, vagyis megadják a rajongóknak a márkában való öröm megélésének lehetőségét. Mítoszokat, történeteket, de legalább folyamatos beszédtémát kell, hogy kreáljanak, mindezeket először a bennfentes rajongóknak eljuttatva, hogy így ők legyenek a legjobban informáltak, ők lehessenek a téma szakértői.
A Virgin mobilszolgáltató egy vicces, digitális kincskereső kalandra hívja az ausztrálokat. A márka új mottójának: „A fair ride for all” népszerűsítésére 25 biciklit hirdet meg hetente. A különböző stílusú és felszereltségű bringák közül a nekünk tetszőnek nyomunk egy „Like”-ot a Faceboook-on, majd kapunk egy nyomot, amin elindulva kitalálhatjuk a bicikli helyzetét, s ha odaértünk elsőként a honlapon megadott kombinációs kód segítségével ki is tudjuk lakatolni, máris a mienk a vágyott jármű.
A menedzselt változás az új tudatosság komplex megjelenése, ami a tervezés, az előre való gondolkodás térnyerése. Ez a fajta tudatosság a kényszer szülöttje, gyakorlatilag minden lehetőséget megragad a fogyasztó, hogy takarékoskodjon, hogy ahol lehet, spóroljon, de mindenképp ésszerűen költse el pénzét. A virtuális világ számos mankót ad e cél eléréséhez, az okostelefonos alkalmazások legtöbbje hasznos segítség nyújtanak a megtakarításhoz, a kiadások beosztásához.
A Piggymojo alkalmazással az apró megtakarításokat jutalmazza a rendszer. Egy megtakarítási cél kitűzése után (egy választott képpel szimbolizálva), minden egyes spórolást (például nem vettem fagyit 2 dollárért) el kell küldeni SMS-ben, a rendszer ezeket összeadja, és jelzi, hogy egyre közelebb jutottunk a megvalósítani kívánt célhoz. A megtakarításokról barátainkat, családtagjainkat is értesíthetjük, hogy minél többen drukkoljanak nekünk. Minél közelebb jutunk a célhoz, annál inkább kibontakozik a vágyat szimbolizáló kép is.
|
ÉLELMISZER
Napenegiával főzni
Egy pop-up étterem, ami abszolút környezetbarát.
A Lapin Kulta Solar Konyha Étterem áprilisban mutatkozott be Milánóban a Design Week-en, majd végigutazta Európát, s Helsinkiben nyitottak ki 10 napra. Csak napsütéses napokon működtek, kínálatuk csakis attól függött, hogy mennyi napsugarat tudtak „elcsenni” a főzéshez, akadt olyan nap, amikor teljes kerti partit rendeztek hússütéssel, ám akadt olyan is, mikor salátát voltak kénytelenek felszolgálni. A nap hőjével való sütés befolyásolja az étel ízét és textúráját, teljesen meglepő, ám nagyon kellemes ízeket hozva létre.
|
|
DESIGN
Hotel Haiku
Ahol a művészet van, ott az otthonod.
A Hotel Haiku egy olyan utazási ajánlatokat tartalmazó site, melyen a különböző szállásokat, hoteleket egyetlen kép mögé egyetlen háromsoros haikut rendelve lehet meghirdetni, no és persze egy linket – ennyi a hirdetés, aminek elégnek kell lenni becsábítani a nyaralni vágyókat.
|
|
KOMMUNIKÁCIÓ
Digitális képeslapok?
Új technológia a régi utakon.
A Postcard On The Run alkalmazás segítséget jelent kiszállni az online világból, s visszahozni valamit a régi postán kapott képeslapok idejéből: bár digitálisan készülnek el a képek, de amint a „küld” gombra kattintasz, valóságos képeslapként érkezik a címzett valóságos postaládájába. A saját kezeddel aláírt lapot személyes üzenettel ellátva az iPhone-odon keresztül küldheted el bárkinek, ha esetleg hiányzik a cím, a Postal Gopher alkalmazás segít megtalálni.
|
|
ÉLETSTÍLUS
Bérelj repülőgépet
Ha megvenni nem tudod, bérelj egy napra yachtot, repülőt attól, akinek van.
A luxus közlekedési eszközök nem igazán elérhetőek az átlagember számára, yachton, lakóbuszon vagy éppen saját repülőgéppel csak álmainkban utazunk. Ám a Qraft nevű kaliforniai cég lehetővé teszi ügyfeleinek, hogy egy-egy napra birtokosai legyenek egy ilyen járműnek, de a másik oldal szereplőit is segíti, egy–egy prémium autó tulajdonosa biztonsággal adhatja bérbe éppen nem használatos luxus járművét az oldalon regisztrálóknak. A bérbeadók ingyen használhatják a site-ot, képet feltéve, szabad időpontot és persze kauciót meghatározva hirdethetik meg járműveiket.
|
|
EGÉSZSÉG
Stresszmentes várakozás
Ne ücsörögj, üsd a bokszzsákot, amíg megjön a metró!
Shanghaiban nem pazarolják el az emberek a várakozási időt a metróban, vagy a vasútállomáson! Mivel sem sportolni, sem a hirdetéseket elolvasni nincs idejük, így az adidas igencsak ötletes kampányában homokzsákokat állítottak ki a megállókban, hogy amíg az emberek várják a vonatot, hasznosan – sporttal tudják eltölteni az időt. Az ingázók és persze a metróban dolgozók is üdvözölték az ötletet, hiszen sokkal kevesebb feszültség csattan rajtuk, amíg az emberek a bokszzsákokat püfölik, nem egymást.
|
|
A túlsúly világméretű problémájának korában egy intelligens mérleg jóvoltából ezentúl mindenki nyomon követheti súlya ingadozásait.