- BUDAPEST
- BÉCS
- BELGRÁD
- BUKAREST
- KIJEV
- MOSZKVA
- PRÁGA
- POZSONY
- SZÓFIA
- VARSÓ
- ZÁGRÁB
Aktuális trendek | 2012
válság-style
A válság-style, ahogyan az elnevezés is sejteti, mindazon kínálati elemek előtérbe kerülését támogatja, amely a válság következtében presztízsveszteség nélkül a fogyasztók takarékosabb megoldásait jelenti, de stílusos és tudatos módon. Mindez akkor igazán trendbe illő, ha a megoldásoknak van egy játékos, embereket összekötő, emberi stílusa. Gyakori a közösségi média használata abban, hogy az a sorstársak összefogását támogassa. Új értékek jelennek meg tehát a válság következtében, mint például a pazarlás megszüntetése, a másokon való segítés öröme vagy éppen a nemvásárlás.
a segítés élménye, nemvásárlás, újrahasznosítás, pazarlás elleni fellépés, stílusos visszafogás, „közösségi média család” támogatása
hiperlokalitás
A hiperlokalitás az emberekben a közvetlen környezetük iránt érzett felerősödő érdeklődést, felelősséget jelenti. A helyi közösségi érdek, tudat erősödik, vagyis a korábbiaknál még szűkebbre vonjuk azt a kört, amelynek érdekeit prioritásba helyezzük. A trend alapvető vonzereje az autentikusság, átláthatóság. A fogyasztó kontroll alatt akarja tartani és kihasználni a szűk környezet adta lehetőségeket azonnal, melyre a különböző mobil alkalmazások, kiterjesztett valóság elemei is a segítségére tudnak lenni, így lokálisan és közvetlenül tud érvényt szerezni a „legjobbat-legjobbkor” elvnek.
LokálLove, autentikus, átláthatóság, közvetlen környezet támogatása, real-time, lokális kapcsolat
együtt
Az együtt trendje az összefogásban rejlő erő kiemelése, a Co-korszak kezdete. Erre azért van szükség, mert a nehéz helyzetben sok mindent megpróbálhatunk egyedül, de az összefogás egyrészt anyagi előnyt adhat, lásd például a közösségi vásárlást, másrészt érzelmileg is segíti az együttműködők gondjainak feldolgozását. Kapcsolatfogyasztást tapasztalunk, ahol a network-nek értéke van és az egyén szerveződésekben betöltött szerepének figyelembe vétele egyre attraktívabb a cégeknek is. Megjelenik a közösségi valuta, mely egy újfajta értékteremtő marketingeszköz, melynek alapja az online Peer2Peer kapcsolatok kihasználása. A közösségen belüli kereskedelem is erősödik, ami egy újfajta igényt elégít ki.
fogyasztói network-érték, kapcsolatfogyasztás, megosztás, co-kor, gaming, co-kereskedelem
magára hagyott fogyasztó
A magára hagyott fogyasztó „élménye” az emberek többségének új, aminek gyökere a gazdasági válságban, a megszorításokban leledzik. Határozottan látszik ugyanis, hogy számos olyan területen (pl. oktatás, tudásmegszerzés, nyugdíj, egészségügyi ellátás), ahol korábban külső forrásokra támaszkodhatott egy ember/család, ma saját magának kell vállalnia nemcsak a döntések anyagi, hanem érzelmi következményeit is. Ez bizonyos csoportok számára akár sokkszerű is lehet, de egy újfajta kreativitást, hozzáállást és megoldásokat generáló trendről van szó. A trend következménye a fokozódó individualizmus, az egyén középpontba állítása és az én-kultusz tovább burjánzása, a felértékelődő privát szféra.
növekvő öngondoskodás, önkontroll, egészségtainment, edutainment, privát privilégium, monitorizálás, jövőbizonytalanság
megfogható élvezet
A megfogható élvezet azt a kompenzációs igényt emeli ki, ami a családi, háztartási spórolások ellenhatásaként alakul ki. Mindenkinek szüksége van ugyanis egy kis örömszerzésre, olyan kényeztető, de mégsem sokba kerülő megoldásokra, amelyek az amúgy visszafogott fogyasztás jutalmaként is megjelenhetnek. A megfogható jelző fejezi ki azt, hogy nem nagyívű, nem bonyolult, nem nagy értékű élvezeti forrásokhoz akarunk jutni, hanem a „kis luxust” akarjuk magunknak megadni, „jutalomfalatokra” vágyunk. A trend következménye lehet a gyökerekhez való visszaásás, a hagyományos megoldások, mint jól bevált értékek élvezete, újrafelelevenítése.
kiszámított élvezet, megengedhető élmény, új hedonizmus, kis luxus, klasszikus megoldások, tradíció-érték-hullám
elbűvölés
Az elbűvölés trendjének fogyasztója szereti, ha szeretik, sőt elvárja, hogy „love me”. A márkatulajdonosok egyik kitörési pontja, hogy fogyasztóikat, vásárlóikat elbűvölik, vagyis megadják a rajongóknak a márkában való öröm megélésének lehetőségét. Mítoszokat, történeteket, de legalább folyamatos beszédtémát kell, hogy kreáljanak, mindezeket először a bennfentes rajongóknak eljuttatva (insider-kultúra), hogy így ők legyenek a legjobban informáltak, ők lehessenek a téma szakértői. A márka emberi értékeit (empatikus, alázatos, érett, stb.) szükséges hangsúlyozni, melybe akár a hibák is beleférnek. Be kell látni, hogy az egyéniség/ személyiség és a profitszerzés egymással kompatibilis egy márka esetében. Ez a márkák egyik lehetséges kitörési pontja fontosságuk vesztésének időszakában.
márkarajongás, insider-kultúra, storytelling, átláthatóság, emberi, fogyasztói empátia
in situ
Az in situ a tényleg itt és a tényleg most történő dolgok felértékelődését jelzi. A nehezebb helyzet előhozta a racionalitást, de ez a pillanatszerű, spontán, ámde mégis földhöz ragadt/offline visszatérés a virtuális világból. A megfoghatót, az azonnalit, a biztosat szeretnék az emberek látni, tapasztalni. Nem szeretnének erőfeszítéseket tenni, ezért minden olyan megoldásért hálásak, ami „szembe jön velük”. Ily módon felértékelődnek az események, a termékbemutatók, kóstolók, az azonnali megoldásokat, jutalmakat kínáló elemek.
real time-real life, offline azonnaliság, kreativ kényelem, pop-up, mobilitás, jutalmazás
menedzselt változás
A menedzselt változás az új tudatosság komplex megjelenése, ami a tervezés, az előre való gondolkodás térnyerése. Ez a fajta tudatosság a kényszer szülöttje, előkerülhetnek a már elfeledett háztartási praktikák, a „kockás füzetek”. Még az impulzusvásárlásokba is tudatosságot kell vinni, de legalábbis a kereteket hozzá megadni.
tervezési előny, racionalitás, kézben tartott folyamatok, klubtagság, kontroll, praktikum, praktikák
lényeges
A lényeges azt a tudatosságot jelzi, ami a döntést meghozó vásárló gondolkodásában úgy jelenik meg, hogy a dolgok lényegét szeretné megismerni, azt megvenni, azért hajlandó fizetni, az mozgatja meg és viszi el a vásárlásig. A ma fogyasztója nem akarja a mellébeszélést, a körítést, de főképp a számára nem fontos alkotóelemek megfizetését. Ez a „makrancosság” átgondoltatja a cégekkel a kínálatuk struktúráját, új érvrendszerre kényszeríti a kommunikációt. Képes a fogyasztó fellépni a sumákolások ellen, a lényeges dolgokért cselekedni. Fogyasztói félelmek megjelenésekor visszalép a vásárló a bizonytalan új kipróbálásától, informálódik a társaitól, „klubokat” alapít.
lényegre koncentrálás, vissza a funkcionális gyökerekig, fogyasztói félelmek az újtól, gyakorlatiasság, ellenállás